تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه گرفتن در گرما، جهاد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813076267




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قبوض را الكترونيكي پرداخت كنيد


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: قبوض را الكترونيكي پرداخت كنيد
به منظور رفاه مشتركان، مخابرات اين پيشنهاد را به مشتركان مي دهد كه به جاي مراجعه به بانك ها و صرف وقت، مبلغ هزينه هاي خود را به صورت الكترونيكي پرداخت كنند.
بهناز رازي : طبق بخشنامه بانك مركزي تنها پرداخت قبوض تلفن همراه به صورت حضوري در بانك ها مشمول پرداخت 200 تومان مي شود.در صورت پرداخت قبوض تلفن همراه در تهران و ساير شهرهاي كشور به صورت اينترنتي و تلفني يا از طريق دستگاه هاي خودپرداز (ATM) يا پايانه هاي فروش(POS) هيچ كارمزدي دريافت نخواهد شد.
هدف از دريافت اين ميزان كارمزد كه به منظور تشويق مردم براي پرداخت هاي غيرحضوري و جلوگيري از تردد در سطح شهر و ايجاد ترافيك در بانك ها است حركت به سوي بانكداري الكترونيك و تلاش براي تحقق دولت الكترونيك مطرح شده است.
دريافت كارمزد براي دريافت حضوري قبض در بانك ها براي بانك صرفه اقتصادي داشته و از ازدحام مشتريان در اين مكان مي كاهد و شايد به اين دليل است كه بانك ها بر خلاف بخش نامه بانك مركزي دريافت كارمزد را در مورد تمام قبوض و بعضاً با مبلغي بيش از 200 تومان دريافت مي كنند. در حالي كه بانك ها با اعمال سياست هايي چون كاهش تعرفه كارمزد مي توانند به جلب مشتري بپردازند.
به گفته رئيس هيات مديره شركت مخابرات ايران مبلغ 200 تومان دريافتي از مشتري نه تنها به حساب شركت مخابرات ايران واريز نمي شود بلكه علاوه بر اين مبلغ 400 تومان به عنوان بخشي از كارمزد بانك ها از اين شركت نيز دريافت مي شود.
غفاريان مي افزايد: «به منظور رفاه مشتركان، مخابرات اين پيشنهاد را به مشتركان مي دهد كه به جاي مراجعه به بانك ها و صرف وقت، مبلغ هزينه هاي خود را به صورت الكترونيكي پرداخت كنند. در اين زمينه هم اكنون علاوه بر پرداخت از طريق شبكه اينترنتي و خودپرداز بانك ها پرداخت قبوض براي تلفن ثابت از طريق تلفن 1818 و تلفن همراه با شماره 2784 - 021 نيز ممكن شده است.
او همچنين درباره برنامه آينده شركت مخابرات ايران براي پرداخت قبوض مشتركان اظهار مي دارد: «سياست كلي شركت حذف قبض و توسعه بانكداري الكترونيك است كه براي اين مهم ابتدا بايد دفاتر خدمات ارتباطي را فعال كنيم تا مشتركان تلفن همراه و ثابت با مراجعه به اين دفاتر بدون پرداخت كارمزد هزينه هاي خود را پرداخت كنند. در مرحله دوم با مذاكره با بانك هاي مختلف بانكي كه كارمزد كمتري دريافت كند به مردم معرفي مي كنيم.» اين در حالي است كه بسياري از مشتركان كه از تاريخ 20 مهرماه - تاريخ اجراي دريافت كارمزد در بانك ها - به بانك مراجعه مي كنند با تناقض ها و سردرگمي هايي در بانك هاي مختلف روبه رو هستند. بسياري از بانك ها به طور كلي خود را از دريافت هر نوع قبضي معاف دانسته و مشتريان هميشگي خود را سرگردان رها كرده اند يا به اجبار برايشان حساب هاي داراي عابر بانك افتتاح كرده اند.
بسياري از مردم اعتقاد دارند در بانك هاي مختلف مبالغي بالاتر از حد تعرفه اعلام شده و براي قبوض ديگري چون آب، برق، گاز و تلفن ثابت نيز دريافت مي شود. در اين طرح همچنين مشكلات بسياري كه ريشه در عدم فرهنگ سازي بين مردم در استفاده صحيح از دستگاه هاي خودپرداز است، ديده مي شود. به نحوي كه بسياري از مشتركان اين خودپردازها تنها براي دريافت وجه از اين دستگاه ها استفاده مي كنند و اكنون با اجرايي شدن دريافت كارمزد و نداشتن آگاهي نسبت به چگونگي پرداخت قبوض به وسيله ATM و هجوم مردم به استفاده از تلفن هاي گوياي بانك ها با عدم پاسخگويي خطوط در نظر گرفته شده براي پاسخگويي به نياز متقاضيان مواجه هستيم.
اين در حالي است كه بايد در نظر گرفت گروهي از مشتركان تلفن همراه كساني هستند كه كاربري اينترنت را نمي دانند يا با نحوه استفاده از خودپردازها آشنا نبوده و به اين ترتيب بعد از پرداخت حضوري تنها قادر به استفاده از تلفن ثابت براي نپرداختن كارمزد و حركت به سوي دولت الكترونيك هستند.مسوولان مخابرات اشغال يا غيرقابل استفاده بودن برخي از خطوط گوياي تلفن اختصاص يافته به واريز وجه براي پرداخت قبض را مربوط به بانك ها دانسته و هيچ مسووليتي را نمي پذيرند و معتقدند تنها زماني كه كار مشترك بين بانك و شركت مخابرات صورت بپذيرد اين شركت در افزايش خطوط اقدام خواهد كرد.
محمد روح اللهي مدير عامل شركت مخابرات استان تهران در گفت وگو با «سرمايه» و با اشاره به اينكه در هر سال 90 ميليون مراجعه به بانك ها فقط براي پرداخت قبوض است، تاكيد مي كند: «با سيستم پرداخت غيرحضوري اين ميزان مراجعه حذف خواهد شد كه براي سازمان هاي صادر كننده و نيز بانك ها صرفه اقتصادي بسياري دارد.»
وي در ادامه مي افزايد: «نظرسنجي ها نشان مي دهد 42 درصد از جامعه آماري شهرهاي تهران و كرج سرويس پرداخت غيرحضوري را كه تا دو يا سه ماه پيش بيشتر براي دريافت آخرين هزينه تلفن مورد استفاده قرار مي گرفت در تماس با 1818 مي شناختند.»
مدير عامل شركت مخابرات استان تهران افزود: «شماره 1818 در ابتدا به منظور اعلام بدهي تلفن ثابت و ارائه شناسه قبض و شناسه پرداخت بود اما در حال حاضر مهم ترين كاركرد سيستم پرداخت غيرحضوري قبوض است.» او با اشاره به اينكه بخشي از مشكلات مشتركان تلفن ثابت نرسيدن قبض به دستشان است، مي افزايد: «اين سرويس به مشترك امكان مي دهد بدون نياز به قبض و تنها طي تماس با 1818 و اعلام شماره تلفن و وارد كردن شماره كارت خودپرداز عضو شبكه شتاب قبض تلفن را پرداخته و شماره رهگيري دريافت كنند.»روح اللهي همچنين اظهار مي دارد: «در توافقي كه با بانك صادرات صورت گرفته است بعد از 24 ساعت از سوي بانك پرداخت بدهي به مخابرات اعلام شده و بدهي مشترك صفر مي شود.» وي از ديگر ويژگي هاي اين سرويس را وصل كردن مجدد خط قطع شده به دليل بدهي تنها بعد از گذشت 24 ساعت از پرداخت بدهي از طريق شماره 1818 مي داند.وي تعداد خطوط پاسخگوي 1818 را 240 خط عنوان و تصريح مي كند: «از ابتداي راه اندازي سيستم تاكنون بالغ بر 34 ميليون تماس با آمار ميانگين دو ميليون تماس در هر ماه با اين شماره گرفته شده است كه به دليل استقبال رو به گسترش مردم درصدد افزايش تعداد خطوط به 360 خط هستيم.»
مديرعامل شركت مخابرات استان تهران در ادامه به امنيت سرويس اشاره داشته و مي افزايد: «تاكنون انتقال وجه با خطا به ما گزارش نشده است و اگر خطايي صورت گرفته از آنجايي كه مسوول انتقال وجه بانك ها هستند كه سيستم رايانه بانك امكان پيگيري موضوع را دارد و نگراني جدي وجود ندارد.» مطابق آمار موجود در حال حاضر11 هزار و 65 دستگاه خودپرداز در كشور وجود دارد كه از اين تعداد سه هزار و 98 دستگاه در تهران و هفت هزار و 967 دستگاه در شهرستان ها نصب شده است. همچنين تعداد دستگاه هاي POS در كشور نيز 579 هزار و436 مورد است كه از اين تعداد حدود 198 هزار دستگاه در تهران و 381 هزار و 438 دستگاه در شهرستان ها نصب شده است اما آيا اين تعداد پاسخگوي نياز مشتركان ميليوني تلفن همراه كه در حال حاضر طبق بخشنامه بانك مركزي تنها پرداخت قبوض اين گروه از مشتركان به صورت حضوري در بانك ها مشمول پرداخت 200 تومان مي شود، است؟
در اين بين شركت مخابرات ايران بر مبناي شعار هميشگي خود كه «با همراه اول هيچ كس تنها نيست» نبايد مشتركان خود را تنها بگذارد و بايد براي سردرگمي آنها در پرداخت قبوض بدون دادن كارمزد به بانك چاره اي بينديشد زيرا مشتركان نمي خواهند قبض هاي آنها محل درآمدزايي براي بانك ها باشند البته نمي توان منكر نبود اعتماد مردم به خودپردازها و خطوط تلفني براي پرداخت وجه و كسر پول از حساب هاي بانكي شد. بسياري از كساني كه تمايلي به دادن 200 تومان كارمزد و در عين حال پرداخت هاي غيرحضوري ندارند تبادلات مالي غيرحضوري را امن نمي دانند بنابراين بايد پيش از اجراي اين بخشنامه مردم را از اينكه فضاي به وجود آمده امنيت مورد نياز مشتريان بانك ها را دارا هست يا خير؟ آگاه كنند؛رسيدن به اين مهم همت مسوولان مخابرات كشور در حمايت از مشتركان خود را مي طلبد.
 چهارشنبه 15 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 533]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن