تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ارزش چهار چيز را جز چهار گروه نمى‏شناسند : جوانى را جز پيران، آسايش را جز گرفتاران...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813190298




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سهام داران مخابرات سرگردانند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: سهام داران مخابرات سرگردانند


سرمايه:انتشار اطلاعات مبهم برخي شركت ها در بورس بسياري از سهامداران را سردرگم كرده و موجب تصميمات هيجاني سهامداران شده است. يكي از بحث برانگيزترين شركت ها، مخابرات است. باوجود اينكه شركتي است كه

به هيچ عنوان تحت تاثير بحران مالي جهاني قرار نخواهد گرفت اما تصميمات عجولانه سهامداران نوسانات شديد اين سهم را در بازار به همراه داشته است
به طوري كه يك روز با كاهش قيمت، شاخص ها را پايين مي كشد و روز ديگر مورد توجه بازار قرار مي گيرد و به تبع آن روند شاخص ها نيز صعودي مي شود.
برخي ابهاماتي كه در صورت هاي مالي اين شركت وجود دارد به دليل تفاوت فرم آن با ديگر گزارش شركت هاي بورسي و تحليل مشكل آن است ضمن اينكه هنوز گزارش حسابرسي شده شركت مادر تخصصي مخابرات به بازار اعلام نشده است. همچنين زمان برگزاري مجمع مخابرات كه پيش از اين اوايل آبان اعلام شده بود ولي به تعويق افتاد نيز نگراني بسياري از سهامداران را تشكيل مي دهد كه باوجود ابهامات مخابرات زمان توقف نماد آن نامشخص است و نمي توان پيش بيني كرد بعد از مجمع با چه قيمتي بازگشايي خواهد شد.
جالب آنكه با تمام اين موضوعات رئيس سازمان خصوصي سازي نيز هشدار مي دهد دست هايي پشت پرده است تا سهام را ارزان از دست مردم خارج كنند.

كردزنگنه: مي خواهند سهام مخابرات را ارزان از مردم بگيرند

رئيس سازمان خصوصي سازي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به انتشار برخي اطلاعات در مورد سود شركت مخابرات و انتقاد از ارائه اطلاعات ناقص به سهامداران توصيه كرد كه مراقب اطلاعات منتشر شده باشند زيرا دست هايي پشت پرده وجود دارد كه مي خواهند سهام را به قيمت ارزان از دست مردم خارج كنند. غلامرضا حيدري كرد زنگنه با انتقاد از انتشار ناقص اطلاعات شركت ها گفت: «دست هايي در كار است كه قصد دارند بر سر سهام زده تا افراد سهام خود را ارزان بفروشند.»
وي توضيح داد: «اخيراً اطلاعاتي از سهام مخابرات منتشر شده است كه اطلاعات درستي نيست و رقم سود شركت را 16 ريال اعلام كرده است در حالي كه رقم سود مخابرات بالاتر از اين ميزان بوده و حتي شركت مخابرات سودي كه در بودجه شركت بيان شده و 17 ريال بوده را تحقق مي بخشد.»
وي اضافه كرد: «بنابراين اين عده بخش زيان شركت را گرفته و آن را منتشر مي كنند در حالي كه بخش تلفن همراه در شش ماهه امسال500 ميليارد تومان سود كرده است كه اعلام نمي كنند در نتيجه اطلاعات شركت ناقص پخش شده و اين خريداران را تحريك مي كند.»
رئيس سازمان خصوصي سازي با بيان اينكه در حال حاضر مشاهده مي شود اطلاعات ناقص به منظور كاهش ارزش سهام و بيرون آوردن سهام از دست مردم منتشر مي شود، توصيه كرد سهامداران و مردم مواظب باشند و الزامات دقيق شركت ها را دريافت كنند.
عدم الزامات شركت ها به شفاف سازي و ارائه اطلاعات كافي، بازار را با تشويش روبه رو كرده است و وقتي رئيس سازمان خصوصي سازي به دست هاي پشت پرده براي كاهش قيمت سهم اشاره مي كند اين تصور به وجود مي آيد كه شفافيت اطلاعاتي كه مهم ترين ويژگي بورس است، خدشه دار شده است.

برگزاري جلسه اي با مديران مخابرات با حضور فعالان بازار

علي رحماني مديرعامل شركت بورس با بيان اينكه در خصوص برخي شركت ها خلاء اطلاعاتي وجود دارد، گفت: «خلاء اطلاعاتي در بورس باعث تصميمات غلط سرمايه گذاران مي شود.»
وي با بيان اينكه شفافيت اطلاعاتي يك بحث نسبي است، افزود: «تحليل صورت هاي مالي مخابرات سخت است و شركت بورس به منظور افزايش شفافيت در بازار اقدام به برگزاري جلساتي با شركت مخابرات مي كند.»
به گفته وي از مديران شركت هاي سرمايه گذاري و تعدادي از كارگزاري ها و سهامداراني كه سهم زيادي دارند ولي از وضعيت شركت بي اطلاع هستند، دعوت مي شود تا رودررو با مديران شركت، ابهامات موجود را رفع كنند.
مديرعامل شركت بورس گفت: «برگزاري جلساتي با مديران شركت ها با حضور فعالان بازار يكي از اقدامات شركت بورس براي شفاف سازي اطلاعات است.»
وي خاطرنشان كرد: «شكاف بين قيمت عرضه و تقاضا زياد است و بايد با برگزاري جلسات خاصي، اين مشكل را رفع كرد.»
اين در حالي است كه نظام الدين ملك آرايي دبير كل جامعه حسابداران رسمي معتقد است: «صورت هاي مالي بسياري از شركت هاي مشمول واگذاري قابل اتكا نيست.»
وي افزود: «گزارش كنترل داخلي شركت ها بسيار حساس تر از گزارش شركت هاست كه معمولاً شركت ها ندارند.»
به گفته وي ابهامات صورت هاي مالي تحليل قيمت سهم را بسيار مشكل مي كند ضمن اينكه ميزان خطاي پيش بيني آينده سهم را نيز افزايش مي دهد.

ضعف اطلاع رساني يك درصد شركت ها

محمد غفارپور مديرعامل كارگزاري بانك ملت در اين باره معتقد است: «بورس نرم افزارهاي اطلاعاتي را به خوبي تهيه كرده و زمان ارائه اطلاعات را نيز مشخص كرده است ضمن اينكه سيستم كنترل نيز به زودي فراگير مي شود و اطلاعات را در دسترس عموم قرار مي دهد.»
وي افزود: «اما اين گزارش ها گاهي توسط شركت هاي پذيرفته شده در بورس به طور كامل يا در زمان مشخص به بورس منعكس نمي شود.»
به گفته وي تعداد كمي از شركت ها هستند كه از شفافيت كامل اطلاعاتي برخوردار نيستند كه آن هم به دلايل خاصي ممكن است از بيرون به بورس تحميل شود.
غفارپور در ادامه گفت: «به طور مثال براي عرضه سهام يك شركت معين در زمان مشخص از بيرون فشارهايي به بورس تحميل مي شود كه البته بهتر است بورس مقاومت كند.»
مديرعامل كارگزاري بانك ملت خاطرنشان كرد: «در بيشتر مواقع اطلاعات شركت ها قبل از عرضه در بورس، كامل و شفاف است و كمتر از يك درصد ممكن است اين اطلاعات كامل نباشد.»
 چهارشنبه 15 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 168]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن