تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه ماه شعبان، وسواس دل و پريشانى‏هاى جان را از بين مى‏برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816509813




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مجلس لايحه اطفال را زودتر تصويب كند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: مجلس لايحه اطفال را زودتر تصويب كند


سرمايه، شكوفه آذر: دو روز پيش نشريات خبر تاسيس تشكيلات ويژه كودكان و نوجوانان در دادگاه ها را از سوي مسوولان عالي قضايي كشور اعلام كردند. در اين خبر آمده بود: «در جلسه مسوولان عالي قضايي كه صبح امروز تشكيل شد مواد ديگري از لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان مورد بحث و بررسي قرار گرفت كه به موجب ماده 5 اين قانون، قوه قضائيه مكلف شد به منظور حمايت از كودكان و نوجوانان تشكيلاتي را در واحدهاي قضايي سراسر كشور تحت نظر دادستان ها ايجاد كند.»

اين خبر در حالي منتشر شده است كه سه سال از زماني كه لايحه حمايت از كودك در مجلس تصويب كلي شده، مي گذرد اما همچنان در صحن علني منتظر راي نمايندگان مجلس بر يك يك ماده هاي اين لايحه است.»

براي كودكان دو نوع پرونده تشكيل شود

دكتر محمدعلي دادخواه، حقوقدان با اشاره به پسروي هاي قضايي كه در سال هاي گذشته رخ داده است، معتقد است: «در ايران حدود 50 سال پيش دادگاه هاي ويژه كودكان و نوجوانان وجود داشته است اما متاسفانه بعد از انقلاب و در پي تصميم گيري هاي كارشناسي نشده، اين دادگاه منحل شد و قضاوت در مورد جرائم كودكان به دادگاه هاي عمومي سپرده شد اما مدتي نگذشت كه همان قضات و تصميم گيران در پي اعتراض هاي گسترده وكلا، جامعه شناسان، روانشناسان و... متوجه اشتباه خود شدند اما از آن زمان تاكنون وقت بايد صرف مي شد تا اين دادگاه دوباره راه اندازي شود. اين تصميم گيري از جهات مختلف يك اشتباه بزرگ بود زيرا كودكان بي دفاع ترين قشر جامعه هستند. آنها مصالح خود را نمي شناسند و براي رفتار خود انگيزه اي ندارند. همچنين از نظر عقلاني هنوز آنها داراي اصليت طرف مباحثه و دفاع نيستند يعني نمي توانند از حقوق خود دفاع كنند در نتيجه نيازمند به نوع ديگري از قضاوت هستند؛ قضاوتي كه همراه با عطوفت و شناخت روحيه كودكان باشد.»
وي ادامه مي دهد: «چون ايران به كنوانسيون چين كه پيمان نامه حمايت از كودكان است، پيوسته، از نظر وجهه جهاني نيز بهتر است كه هرچه زودتر اين نوع دادگاه هاي ويژه اطفال را راه اندازي و عملي كند و توجه داشته باشيم كه احترام به مفاد كنوانسيون ها، احترام به خرد جمعي و جهاني است.»
اين وكيل فعال حوزه حقوق كودكان و نوجوانان، به ضرورت تشكيل دو نوع پرونده براي كودكان در دادگاه هاي ويژه كودكان و نوجوانان اشاره مي كند و مي گويد: «بايد براي كودكان دو نوع پرونده تشكيل داد؛ 1- پرونده شخصيتي كه نشان دهنده پايگاه اجتماعي، اقتصادي، عاطفي و... كودك است 2- پرونده قضايي كه نشان دهنده سابقه مجرمانه كودك است. قاضي بايد موظف باشد كه با در نظر گرفتن اين دو نوع پرونده، قضاوت منصفانه اي نسبت به جرم كودك و خاستگاه جرم او داشته باشد.»
برخي معتقدند قضات دادگاه هاي ويژه كودكان و نوجوانان بايد داراي ويژگي هاي آموزشي و اخلاقي خاصي نيز باشند. دادخواه در اين ارتباط معتقد است: «قضات بايد از حداقل روانشناسي كودك و نيز رفتار با كودك آشنا باشند و ضمناً داراي روحيه مثبتي در قضاوت جرائم كودكان باشند و با پرونده هاي آنان مانند پرونده هاي مجرمان حرفه اي بزرگسال برخورد نشود و نگاه آموزشي و تربيتي داشته باشند. همچنين در اين دادگاه ها بايد مشاور روانشناس حضور داشته باشد تا به قاضي براي قضاوت درست تر كمك كند.»
آسيه اميني روزنامه نگار و فعال حقوق كودكان و نوجوانان ضمن بيان اين نكته كه «اعلام خبر اخير مي تواند نشان دهنده تمايل و توجه مسوولان عالي قضايي كشور به بهبود وضعيت قانوني كودكان باشد»، گفت: «اين سخنان اخير، چيزي فراتر از لايحه اطفال كه توسط شاهرودي به دولت فرستاده شد و از آنجا به مجلس رفت و تصويب كلي شد اما متاسفانه در راي گيري صحن عمومي متوقف ماند، نيست.»
وي با اشاره به ويژگي هاي لايحه مذكور كه از سال 85 تاكنون در مجلس متوقف مانده است، ادامه داد: «در لايحه اطفال، به صراحت به تاسيس مراكز و دادگاه هاي ويژه كودكان و نوجوانان اشاره شده است. يكي از نكات قابل توجه و مهم اين لايحه، ممنوع شدن اعدام كودكان زير 18 سال و نيز تعيين مجازات جايگزين تا حداكثر 15 سال زندان به جاي حكم قصاص است. اما به اين لايحه هم ايراداتي وارد است از جمله در مورد صراحت نداشتن سن مرز كودكي و بزرگسالي و سن مسووليت آنان زيرا در بخش هايي از اين لايحه مرز سني كودكان و بزرگسالان به صورت شرعي تعيين شده است يعني همان 9 سال قمري براي دختران و در جايي ديگر به 18 سال اشاره شده است. در نتيجه در اين لايحه در مورد مرز سني كودكي و بزرگسالي، صراحت و شفافيت وجود ندارد.»
وي با تاكيد بر اينكه «بيانات اخير قضات عالي رتبه كشوري، نشان دهنده خواست آنان و عموم مردم براي تصويب هر چه زودتر لايحه اطفال است»، مي گويد: «حقوق كودكان و نوجوانان داراي دو مشكل عمده است؛ 1- قانوني 2- رويه قضايي. در مورد قانون مي توان با اصلاحاتي كه در لايحه اطفال صورت مي گيرد، به بهبود وضعيت مجازات جرم هاي كيفري كودكان و نوجوانان، اميدهاي زيادي داشت. اما در مورد رويه قضايي، من معتقدم با نظارت قضايي و مراكز ديده بان و انجمن ها براي دادگاه هاي اطفال و روند رسيدگي به جرائم اطفال، گام بسيار موثري در بهبود وضعيت قضايي كودكان و نوجوانان برداشته شود. همچنين پيشنهاد من اين است كه به جاي تصويب بخشنامه ها و دستورهاي قضايي مقطعي، حقوق كودكان هر چه زودتر در قالب قانون و لايحه اطفال، به تصويب نهايي برسد.»

به خرد جمعي جهانيان احترام بگذاريم

عبدالصمد خرمشاهي حقوقدان ديگري است كه در اين باره تاكيد مي كند: «در سيستم قضايي اشتباهاتي طي سال هاي پيش صورت گرفت كه اين اشتباهات هزينه هاي گزافي براي عموم مردم به همراه داشت. از جمله حذف دادسرا ها و نيز حذف دادگاه هاي ويژه كودكان و نوجوانان. به هر حال اين اقدام اگرچه با تاخيري 30 ساله انجام گرفت اما جاي خوشحالي دارد كه مسوولان بالاخره به ديدگاه ها و اعتراضات چندين و چند ساله حقوقدانان توجه نشان دادند. هرچه زودتر دادگاه هاي ويژه كودكان در تمامي شعب سراسر ايران راه اندازي شود بسيار خوب است اما موضوع اين است كه بعد از اين نيز، سيستم و نظام قضايي ايران در مورد كودكان همچنان داراي نقاط ضعف فراواني خواهد بود. از جمله در مورد حمايت هاي قانوني و دولتي از كودكاني كه مورد ظلم و تعدي والدين خود هستند. هنوز هيچ سيستم و ارگاني براي حفظ و نگهداري كامل اين نوع كودكان كه بايد طبق قانون دور از والدين آسيب رسان خود زندگي كنند، پيش بيني نشده است.»
 چهارشنبه 15 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن