تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على! از ارجمندى مؤمن در نزد خدا اين است كه برايش وقت مرگ، معيّن نفرموده است...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815387580




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نحوه جاسوسی از طریق تلفن همراه


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: تلفن همراه مي.تواند يک جاسوس باشد



تلفن همراه از دو بخش اساسي سيم.كارت و گوشي تشكيل شده كه از هر دو ناحيه تهديدپذير است يا به عبارت ديگر قابل شنود است. به عنوان مثال به وسيله تغييرات سخت.افزاري و نرم.افزاري كه در گوشي.هاي موبايل انجام مي.دهند اين گوشي.ها بدون اين كه صاحب آنها متوجه باشند، روشن مي.شود و اطلاعات با ارزشي را به جاسوسان مي.رسانند. بنابراين در اين نوشتار به طور خلاصه راه.هاي رسيدن اين گوشي.ها به دست افراد، راه.هاي شنود به وسيله اين گوشي.ها، انواع شركت.ها و گوشي.هاي جاسوسي و راهكارهاي مقابله با شنود بيان مي.شود.
افراد فرصت.طلبي که اهداف گوناگوني براي جاسوسي از طريق تلفن همراه دارند، از روش.هاي مختلفي براي رسيدن به هدف خود استفاده مي.کنند. در ساده.ترين راه، گوشي موردنظر خود را در اختيار ديگران مي.گذارند تا با اين روش ساده به مقاصد شوم خود برسند. اين افراد از راه.هاي مختلفي گوشي مورد نظر خود را به شخص مورد نظرشان مي.رسانند که از جمله آنها مي.توان به اهداي گوشي به فرد مورد نظر، ارائه گوشي با قيمت نازل، گرفتن موقت گوشي به عنوان تعميرات يا ارتقاي نرم.افزار، روش.هاي تبليغاتي و هر روش ديگري كه شخص را ترغيب به خريد گوشي موردنظر مي.کند، اشاره کرد.
اما اين که چه تهديدات ناشي از تلفن همراه وجود دارد، مي.توان به موارد زير اشاره کرد:
1ـ تهديدات ناشي از شنود سيگنال
2ـ تهديدات ناشي از دسترسي به مسير داده.ها
3ـ تهديدات ناشي از نفوذ عوامل جاسوسي
4ـ تهديدات ناشي از تعبيه حفره.هاي نرم.افزاري
5 ـ تهديدات ناشي از انفجار باطري.هاي تلفن همراه
6ـ تهديدات ناشي از فقدان امنيت مخابرات
7ـ تهديدات ناشي از تشعشعات گوشي.هاي تلفن همراه
با اين حال در اين گفتار ما قصد داريم که به اهداف شوم جاسوسان از طريق تلفن همراه بپردازيم که در اين ميان شنود و جمع.آوري اطلاعات از طريق تلفن همراه يکي از هدف.هاي اصلي جاسوسان است. هر تلفن همراهي داراي يک ميکروفون بسيار حساس است که همواره قابليت فعال شدن را دارد. فعال کردن اين ميکروفون نيازي به برقراري تماس با گوشي مزبور و فعال شدن سيم کارت گوشي يا حتي روشن بودن تلفن همراه ندارد. امروزه يکي از تجارت.هاي پرسود براي شرکت.هاي سازنده تلفن.هاي همراه، فروش دستگاه.هاي فعال.کننده ميکروفون.هاي تلفن همراه و امکانات شنود اين ميکروفون.هاي فعال شده است.
اين دستگاه.ها قابليت.هايي به خريداران آنها مي.دهد که با استفاده از آن مي.توانند به راحتي تلفن همراه شخص موردنظر خود را به ميکروفون مخفي خود تبديل کنند و کليه مکالمات وي در محل کار، منزل يا حتي در جمع دوستان را به راحتي شنود کنند.
البته اين دستگاه.هاي شنود فقط توسط شرکت.هاي سازنده تلفن.هاي همراه توليد نمي.شود چرا که ساير شرکت.هاي توليدکننده نرم.افزار.هاي موبايل نيز مي.توانند در صورت داشتن کدهاي نفوذ به دستگاه.هاي تلفن.هاي همراه شرکتي خاص مانند نوکيا، نرم.افزار مناسب شنود اين نوع تلفن.هاي همراه را توليد کنند.
فعال کردن اين نوع سيستم، عموماً نياز به نصب نرم.افزار مربوطه روي تلفن همراه افراد قرباني دارد که اين عمل ممکن است از طريق ارسال پيامک، بلوتوث و غيره انجام گيرد. در صورتي که فرد مهاجم بخواهد از شيوه ارسال پيامک براي نصب اين نرم.افزار مخفي استفاده کند، پيامکي عمومي مانند تبريک سال نو به طيف وسيعي از مشترکان يک شهر ارسال مي.کند و مشترکان تلفن.هاي همراه نيز پس از خواندن اين پيامک، فرد مهاجم را در جايگذاري اين جاسوس کوچک ياري مي.رسانند.
با استفاده از اين فن.آوري، هر تلفن همراه مي.تواند يک جاسوس بالقوه باشد که حتي در صورت خاموش بودن دستگاه تلفن همراه نيز مي.تواند بسته به حساسيت ميکروفون خود، امواج صوتي را از شعاعي از محيط خود، جذب و ارسال کند. لازم به ذکر است که اين سيستم جاسوسي فقط محدود به شنود مکالمات محيطي نمي.شود بلکه اين دستگاه.ها قادر هستند به تمامي بخش.هاي تلفن همراه از قبيل يادداشت.هاي شخصي، پيام.هاي کوتاه، ليست تماس.ها و غيره دسترسي پيدا کنند.
در ادامه به روش.هاي رايج شنود از طريق تلفن همراه مي.پردازيم.

برنامه.ريزي يك شماره خاص در گوشي
در اين روش، شماره فرد شنود.كننده در گوشي فرد شنودشونده با نرم.افزاري خاص طوري تنظيم مي.شود كه وقتي فرد جاسوس با شخص مورد نظر تماس مي.گيرد، گوشي زنگ نمي.خورد ولي ميكروفون دهني آن روشن مي.شود و جاسوس مي.تواند شنود را انجام دهد.
ـ روش Switched Off يا شنود پس از خاموش شدن گوشي توسط سوژه
در اين روش پس از خاموش كردن گوشي توسط كاربر احتمال شنود وجود دارد. پس از خاموش شدن صفحه نمايش به صورت خودكار اقدام به شماره.گيري عناصر شنود.كننده كه قبلاً در حفره.هاي نرم.افزاري ثبت شده است مي.کند سپس با برقراري ارتباط، به فرستنده.اي مخفي براي شنود تبديل مي.شود.
بايد توجه داشت که در اين مورد، درآوردن باطري نمي.تواند يك راهكار براي جلوگيري از جاسوسي باشد زيرا ممكن است باطري كوچك قابل شارژي از قبل در مدارات آن تعبيه كرده باشند.

روش دو سيم.كارته كردن گوشي
در اين روش يك سيم.كارت ثانويه با يك سخت.افزار كوچك جانبي در گوشي جاسازي مي.شود كه اين سيم.كارت مي.تواند واقعي يا كپي يك سيم.كارت باشد. در اين روش در صورت تماس با سيم.كارت دوم، گوشي روشن مي.شود بدون اين كه هيچ گونه علامتي نشان داده شود و به اين ترتيب عمليات شنود بدون اطلاع سوژه انجام مي.شود.

روش تركيبي
اين روش تركيبي شامل سه روش قبلي است. يعني جاسوس از سه روش قبلي به صورت ترکيبي استفاده مي.کند.
- استفاده از حفره.هاي نرم.افزاري بدون وابستگي به شماره تلفن و با شماره گيري خاص در تلفن.هاي دو منظوره گوشي.هايي هستند به نام Spy phone كه داراي دو وضعيت هستند. در وضعيت عادي به طور معمول انجام وظيفه مي.كنند ولي در وضعيت جاسوسي به گونه ديگري عمل مي.كنند. در اين حالت شماره.اي در گوشي برنامه ريزي مي.شود که در حفره.هاي نرم.افزاري اين گونه تعريف شده است كه به محض اين كه از شماره جاسوس با اين گوشي تماس گرفته شد، ميكروفون گوشي بدون هيچ علامتي روشن شود. اين روش تقريباً مشابه همان روش اول است.

شنود به هنگام برقراري ارتباط
هر زمان صاحب گوشي اقدام به شماره.گيري كرد، اين ارتباط به طور همزمان به شماره ازپيش.تعيين.شده.اي كه در گوشي برنامه.ريزي شده است ارسال و به اشتراك گذاشته مي.شود.
شنود به روش بهره.گيري از كپي سيم.كارت مشتركين
با استفاده موازي از كپي سيم.كارت مشتركين مي.توان مكالمات را شنود كرد.

- عمليات نفوذ با استفاده از اينترنت مخصوص گوشي.هاي نسل سوم
هنگام برقراري ارتباط با اينترنت عمليات نفوذ در گوشي براي جاسوس ميسر مي.شود.
روش.هاي شنود ديگري نيز وجود دارند که اندکي تخصصي.تر هستند مانند: شنود از طريق كانال.هاي كنترل، شنود از طريق مركز نگهداري و عمليات (OMC)، شنود از طريق فرستنده.هاي جاسازي شده در داخل تلفن همراه، سوءاستفاده.هاي احتمالي از تلفن همراه، تخليه اطلاعات تلفن همرا از طريق بلوتوث و غيره.
اما چه گوشي.هايي براي جاسوسي در نظر گرفته مي.شوند و چه شرکت.هايي اين فن آوري را در گوشي.ها بکار مي.برند در ادامه به معرفي معروف.ترين آنها مي.پردازيم.
ـ شركت ايتاليايي Endoacostica: اين شركت با بهره.گيري از فنون خاص دو وضعيت عادي و جاسوسي به روش استفاده از حفره.هاي نرم.افزاري بدون وابستگي به شماره تلفن و با شماره.گيري خاص در تلفن.هاي دو منظوره را براي گوشي.هاي نوكيا مدل.هاي 2100 و 3310 و 3330 و 3250 و 3390 و 6100 و 6500 و 6610 و 7250 و 8210 و 8250 و 8290 و 8310 و 8850 و گوشي.هاي زيمنس مدل.هاي c55 و s55 و m50 تعبيه کرده است.
ـ شركت آلماني Sim: اين شركت اقدام به طراحي گوشي.هايي تحت عنوان SIM-A-85 کرده است كه با روش دوسيم.كارته كردن گوشي، شنود انجام مي.دهند.
ـ شركت آلماني IBH: اقدام به جاسازي فرستنده.هاي مينياتوري در داخل گوشي.هاي تلفن همراه Panasonic کرده است.
ـ شركت فرانسوي Cofrexport: با تعبيه حفره.هاي نرم.افزاري روي گوشي.هاي Ericsson آن را براي اقدامات جاسوسي مهيا کرده که تحت عنوان cof1107 معرفي کرده است.
به طور حتم پرسش.هايي بوجود مي.آيد که چگونه مي.توان از شنود و نفوذ جاسوسان به تلفن.هاي همراه جلوگيري کرد؟ بايد گفت که با رعايت چند نکته ساده مي.توان جاسوسان تلفن.هاي همراه را در رسيدن به اهدافشان ناکام گذاشت.
روش.هاي پيشگيري از شنود مكالمات به وسيله تلفن همراه:
1ـ پيشگيري از ورود تلفن همراه به اماكن مهم و جلسات.
2ـ انجام اختلالات عمدي به وسيله دستگاه.هاي الكترونيكي.
3ـ چك كردن دائمي تماس.هاي دريافتي و تماس.هاي گرفته شده در گوشي.
4ـ استفاده از آشكارساز.هاي امواج.
5 ـ اجتناب از خريد گوشي دست دوم.
6ـ بررسي و كنترل باطري.هاي تلفن همراه به لحاظ جاسازي مواد منفجره، جاسازي ابزارآلات جاسوسي و انفجار در شرايط خاص.
7ـ كنترل گوشي از لحاظ حفره.هاي نرم.افزاري و سخت.افزاري.
8 ـ كنترل منظم و دوره.اي مكالمات وارده به گوشي و تماس.هاي گرفته شده از طريق گوشي.
9ـ كنترل منظم و دوره.اي مكالمات انجام شده توسط گوشي از طريق فهرست مكالماتي شركت مخابراتي سرويس دهنده.
10ـ استفاده از دستگاه.هاي آشكارساز در سالن يا اتاق جلسات مورد نظر به منظور كنترل انتشارات الكترومغناطيسي.
11ـ در صورتي که سيستم جاسوسي توسط يکي از شرکت.هاي سازنده تلفن همراه مانند نوکيا به فرد مهاجم فروخته شود، در عمل هيچ کاري نمي.توان انجام داد جز اين که به هنگام حضور در جلسات کاري و خصوصي که اطلاعات با ارزشي (مانند اطلاعات مالي) رد و بدل مي.شود، باتري موبايل خود را خارج کرده و فضاي کاري را عاري از دستگاه تلفن همراه شرکت مورد نظر کنيد.
12ـ حتي.الامکان شماره.هايي که پيامک.هاي گروهي ارسال مي.کند را Ban کنيد.
13ـ پيامک.هايي که از افراد ناشناس مي.رسد و داراي حجمي بيش از يک اس ام اس است را باز نکنيد.
14ـ بلوتوث دستگاه موبايل خود را در مواقع غيرضروري در حالت Off قرار دهيد.
15ـ اطلاعات شخصي و حساس خود مانند رمز عبور سامانه بانکي، شماره حساب و غيره را در دستگاه تلفن همراه خود ذخيره نکنيد.
16ـ در بازه.هاي زماني کوتاه، دستگاه تلفن همراه خود را Format کنيد.
17ـ به ياد داشته باشيد که دستگاه.هاي تلفن.هاي همراه نسل قديم به دليل قدرت پردازش و فضاي حافظه اندک از امنيت به مراتب بالاتري نسبت به تلفن.هاي نسل جديد برخوردار هستند.
18ـ هميشه به ياد داشته باشيد که در خلوت مکالمات شما اين امکان وجود دارد که نفر سومي هم در ميان باشد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2485]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن