تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آفت دینداری حسد و خودبینی و فخر فروشی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818796662




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس دانشگاه علوم پزشكي اصفهان : دسترسي آسان و ارزان همه آحاد جامعه به خدمات درماني يعني اجراي عدالت در سلامت


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: رئيس دانشگاه علوم پزشكي اصفهان : دسترسي آسان و ارزان همه آحاد جامعه به خدمات درماني يعني اجراي عدالت در سلامت
اصفهان ـ خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي : بدون شك اجراي طرح بيمه درمان روستائيان گام موثري در جهت تحقق عدالت اجتماعي و برخورداري روستائيان از خدمات بهداشتي درماني محسوب مي شود.
در اين راستا با تلاش مجلس شوراي اسلامي و همكاري سازمان مديريت و برنامه ريزي در قانون بودجه سال 1384 سازمان بيمه خدمات درماني موظف گرديد تا با صدور دفترچه بيمه خدمات درماني براي تمام ساكنين مناطق روستايي و شهرهاي زير 20 هزار جمعيت سلامت را در قالب پزشك خانواده و از طريق نظام ارجاع فراهم آورد.
در استان اصفهان با توجه به تمايل خوب اداره كل بيمه بيماران خدمات خود را از طريق بيش از 220 پزشك 165 ماما 150 داروخانه (اعم از خصوصي و دولتي ) دريافت مي كنند.
لازم به ذكر است آنچه كه سبب متمايز شدن اين طرح از مابقي طرح هاي راهبردي در ارتقاي سلامت مي شود اتخاذ استراتژي اجراي برنامه بيمه روستايي در قالب نظام ارجاع و پزشك خانواده است كه در چند سال اخير با هم فكري هاي انجام شده در سطح استان اصفهان خدمات قابل توجهي در اثر اجراي اين طرح ارايه شده است .
در اين راستا سمينار آموزشي بيمه سلامت مبتني بر پزشك خانواده و سيستم ارجاع در تالار گسترش دانشگاه علوم پزشكي اصفهان برگزار شد.
در آئين افتتاح اين همايش معاون بيمه سلامت سازمان بيمه خدمات درماني استان اصفهان گفت : در راستاي طرح ارتقاي سلامت جامعه مديريت منابع دسترسي پاسخ گويي كاهش هزينه ها و... از اواخر سال گذشته توجه جدي به طرح پزشك خانواده و سيستم ارجاع شده است .
دكتر غفاري افزود : سيستم بهداشتي ما بيمار محور است و اين بيمار است كه تصميم مي گيرد به چه پزشكي مراجعه كند و درمان و خدمات در چه سطحي دريافت كند در واقع پزشك در مقابل بيمار مسئوليت تام و تمام ندارد و فقط زماني كه بيمار به او مراجعه مي كند با او در تماس است و بعد از آن ارتباط آنها قطع مي شود.
وي در ادامه تصريح كرد : سيستم درمان در كشور ما انفعالي و اكتيو عمل نمي كند و هر چند با طرح پزشك خانواده عده اي از بيماران شايد فكر كنند كه مراجعه آنها به پزشك مورد نظرشان محدود مي شود و يا نتوانند تعادل هزينه هاي خود را حفظ كنند ولي با اجراي اين طرح منافع زيادي متوجه سيستم درماني و بيمار مي شود كه از جمله بايد گفت كه پزشك خانواده در قبال سلامتي تعداد محدود و معيني از بيماران مسئوليت دارد و تا پايان عمر آنها پي گير سلامت شان است . و اينكه علاوه بر اين ايجاد پرونده سلامت براي بيماران از دستاوردهاي اين طرح مي باشد.
وي اضافه كرد : با پزشك خانواده سيستم درماني از حالت انفعالي به فعال تبديل مي شود و پزشك به دنبال بيمار مي رود نه بيمار به دنبال پزشك علاوه بر اين بيمار در پروسه درمان به خوبي هدايت مي شود و روند سلامتي او در پرونده سلامت او ثبت و در طول عمرش توسط پزشك خانواده پيگيري مي شود كه با اين كار مراجعه به سطوح تخصصي نظام سلامت نيز كنترل خواهد شد چرا كه امروزه عمده وقت اين پزشكان به علت مراجعات غيرضروري صرف كارهاي غيرتخصصي مي شود.
وي در ادامه با بيان اين كه نقش بيمه در طرح پزشك خانواده چيست افزود : سطح بندي خدمات مي تواند با بيمه يا غير آن باشد اما با نقش هايي كه بيمه به عنوان خريدار خدمات دارد عادلانه كردن سيستم درمان نيز از اين طريق ميسر مي باشد.
دكتر غفاري گفت : سرانه هر روستايي براي بيمه در سال جاري يك سوم سرانه هر فرد در شهر بوده است كه در سال 85 ميزان 54 درصد و در سال قبل 46 درصد بوده است و اين به دليل مشكلات اعتباري بيمه روستايي و محدوديت منابع بوده است كه تلاش شده است با تكيه بر ساير منابع دانشگاه و سيستم بيمه استمرار بيمه با كمترين اشكالي در طرح پزشكان خانواده به خدمات دهي به بيماران بپردازند.
پوشش بيمه اي كل جمعيت استان اصفهان
در ادامه اين سمينار معاون سياسي امنيتي استانداري اصفهان ضمن ابراز خشنودي از اجراي اين طرح در روستاهاي استان گفت : در دوران انقلاب و قبل از آن هميشه قدرت هاي منطقه و دنيا تلاش كرده اند تا به هر نحوي خاك اين كشور را تصاحب كنند ولي به يمن اتكاي مردم بر ايمان و توكل هيچ گاه موفق نشده اند و امروز جامعه ما با افتخار از گذشته اش ياد مي كند.
نادر الاصلي افزود : در دهه هاي قبل براي درمان از پزشك خارجي استفاده مي كرديم ولي امروز به بركت نيروهاي زبده و توانمند استانمان طرح پزشك خانواده را در روستاها پياده كرده ايم .
وي در ادامه گفت : اگر فرهنگ سازي براي پيشگيري به موقع در جامعه انجام شود با اجراي اين طرح ديگر هزينه هاي سنگين به مردم تحميل نمي شود.
نادرالاصلي تصريح كرد : دو ميليون و 800 هزار نفر از جمعيت 4 5 ميليون نفري استان اصفهان تحت پوشش بيمه خدمات تامين اجتماعي و يك ميليون و 700 هزار نفر نيز تحت پوشش بيمه خدمات درماني هستند كه تقريبا تمام جمعيت استان به نحوي تحت پوشش خدمات بيمه اي قرار دارند و اين از افتخارات ما در اين استان مي باشد.
مشكلات تيم پزشكان خانواده در اجراي طرح
دكتر ترك زاده پزشك خانواده نيز در اين همايش در مورد مشكلات پزشك خانواده و ماماها از ديدگاه فني علمي و اجرايي گفت : هميشه با توجه به تعداد زياد فارغ التحصيل هاي پزشكي بسياري از مردم در مناطق محروم از دسترسي به پزشك محروم بوده اند و امروز بعد از گذشت سه سال از اين طرح محروم ترين لايه هاي جامعه نيز به پزشك دسترسي پيدا كرده اند.
ترك زاده گفت : علي رغم نكات مثبت زيادي كه اين طرح به همراه داشته است در كنار آن چالش هايي هم وجود دارد كه تعدادي از آن شامل تاخير در پرداخت حقوق پزشكان و ماماها و كلا تيم پزشكي پرداخت حقوق پزشكان در سه مرحله عدم ارتباط عادلانه بين ميزان فعاليت هاي تيم پزشكي با دريافتي هاي آنها كسر حقوق به علت مرخصي باعث دلسردي پزشكان مي شود استفاده از مرخصي استعلاجي و زايمان براي پزشكان در نظر گرفته نشده است كاهش بازده كار با انجام كارهاي موازي عدم ارسال فيدبك توسط متخصصين عدم همكاري بيمارستان ها با روستائيان كمبود شديد پرسنل آزمايشگاهي در مناطق روستايي ناهماهنگي ساعت كار پزشكان با پرستاران و بهورزان محدوديت در تجويز اقلام دارويي رايگان در اين مراكز عدم اطلاع رساني از طريق رسانه هاي گروهي و موارد بسيار ديگر مي باشد.

سلامت حق مردم است
رئيس دانشگاه علوم پزشكي اصفهان سخنران بعدي اين همايش بود كه در سخناني با اشاره به اينكه سلامت حق مردم است گفت : وظيفه همه نهادهاي مسئول تامين سلامت مردم به نحو مطلوب مي باشد.
دكتر شيراني افزود : در بهترين شرايط همه وزارت بهداشت را متولي سلامت مردم جامعه مي دانند ولي اين فقط مربوط به 20 الي 25 درصد از سلامت مردم است و مابقي كه سهم بزرگي است مربوط به دستگاههاي ديگر مي باشد و اين لزوم هر چه بيشتر تعاملات بين دستگاه ها را مي رساند و لذا اگر تعاملات انجام شود سلامت مردم تامين مي شود.
وي تصريح كرد : بحث هايي مثل فاضلاب آلودگي آب ها جمع آوري زباله ها و دفع پسماندها هواي سالم غذاي مناسب كه اگر حل نشود هر چند وزارت بهداشت كارش را خوب انجام دهد انتظاري براي تامين سلامت مردم نمي توان داشت .
دكتر شيراني گفت : با توجه به نيازهايي كه داريم منابع ما محدود است و لذا بحث اول در پزشك خانواده فراتر از درمان بيمه اي است .
وي افزود : عدالت در سلامت يعني اين كه وقتي منابع محدود است بايد ديد كه چه چيزي مي تواند نظام سلامت ما را نجات دهد و لذا عدالت در سلامت با مساوات در سلامت متفاوت است و دسترسي منطقي آسان و ارزان همه آحاد جامعه به خدمات درمان يعني عدالت در سلامت كه ما به دنبال آن هستيم .
شيراني گفت : راه حل اين مساله استفاده از نظام ارجاع است و تا اين سيستم در مراكز درماني ما نهادينه نشود نظام سلامت اصلاح نمي شود.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي اصفهان با بيان اين مطلب كه نظام آموزشي ما براساس نظام ارجاع به دانشجوها آموزش نمي دهد تصريح كرد : آموزش ما براساس درمان محوري است و به درمان هاي سرپايي كمتر توجه كرده ايم .
دكتر شيراني افزود : اگر نظام ارجاع راه اندازي شود با افزايش جمعيت و... با مشكل تجهيزات در مراكز درماني مواجه خواهيم شد و اين به دليل طرز تفكر بيماران است كه در وهله اول براي درمان به متخصصين مراجعه مي كنند.
لزوم همراهي و همكاري دو وزارتخانه
نماينده مردم نائين در مجلس شوراي اسلامي و يكي از متخصصين قلب و عروق نيز با بيان فرصت ها و چالش هاي پيش روي پزشك خانواده گفت : طرح پزشك خانواده در دوره هفتم مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و قبل از آن سرانه درمان در شهرها يك هزار و 500 تا يك هزارو 800 تومان بود كه در مقابل اين مقدار براي روستاها هيچگونه سرانه اي وجود نداشت .
دكتر حسني افزود : پس از آن در برنامه چهارم يك ماده قانوني براي آن لحاظ شد و بودجه آن 3 هزار و 140 ميليارد تومان بود و درسال بعد اين مبلغ به 4 هزار ميليارد افزايش يافت يعني سرانه درمان به چهار يا پنج هزار تومان رسيد .
نماينده مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد : مهمترين چالش ها در اين مقوله كه استراتژي مقدسي دارد را در چند مورد مي توان خلاصه كرد كه اهم آنها عبارتند از ناهماهنگي و نبودن تعاملات مناسب بين متوليان امر خصوصا وزارت رفاه و وزارت بهداشت كه اگر فقط تمام مجموعه هاي وزارت بهداشت با هم هماهنگ شوند فقط 25 تا 30 درصد در حوزه سلامت مي توان موفق بود ولي به هرحال اگر اين همدلي و همراهي نباشد ممكن است اين طرح در نطفه از بين برود.
مورد ديگر اين كه اجراي اين طرح در راستاي چشم انداز 20 ساله كشور بوده است و لذا بايد يك ديد جامعه نگر و سلامت نگر در بين پزشكان كشور ما نهادينه شود.
دكتر حسني با بيان اينكه كار مقدس را تيم پزشكي در قالب طرح پزشك خانواده انجام مي دهند گفت : انتظار مي رود براي بهتر اجرا شدن اين طرح همدلي و همراهي سازمان بيمه را داشته باشيم و براي رفع چالش هاي آن دو وزارتخانه هاي رفاه و بهداشت به عنوان يك روح در دو كالبد عمل كنند.
لازم به ذكر است در ادامه سمينار كارگاه هاي آموزشي در خصوص فشارخون بيمارهاي عفوني سردرد و تب در كودكان با حضور متخصصين مربوطه برگزار شد.
دكتر غفاري معاون سازمان بيمه خدمات درماني استان اصفهان : سيستم بهداشتي در كشور ما بيمار محور است و اين بيمار است كه تصميم مي گيرد به چه پزشكي مراجعه كند و درمان و خدمات را در چه سطحي دريافت كند و در واقع پزشك در مقابل بيمار مسئوليت تام و تمام ندارد
دكتر شيراني رئيس دانشگاه علوم پزشكي استان اصفهان : مسئوليت مواردي مانند فاضلاب آلودگي آب ها جمع آوري زباله ها و دفع پسماندها هواي سالم غذاي مناسب برعهده ديگر دستگاههاي دولتي مي باشد و چنانچه اين موارد حل نشود هر چند كه وزارت بهداشت تلاش نمايد انتظار براي تامين سلامت مردم نمي توان داشت
دكتر حسني نماينده مردم نائين در مجلس شوراي اسلامي : انتظار مي رود براي بهتر اجرا شدن طرح بيمه سلامت و رفع چالش ها وزارتخانه هاي رفاه و بهداشت همدلي و تعامل بيشتري داشته باشند و مانند يك روح در دو كالبد عمل كنند
دكتر ترك زاده يكي از پزشكان خانواده در استان اصفهان : هم اكنون با توجه به تعداد فارغ التحصيلان پزشكي اكثر مناطق مستضعف كه از دسترسي به پزشك محروم بودند با اجراي اين طرح پس از 3 سال محرومترين لايه هاي جامعه نيز به پزشك متخصص دسترسي دارند
 چهارشنبه 15 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 170]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن