تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816273012




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

4 ( عيار )


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: 4 ( عيار )
خراسان شمالي؛ مستعد طرح توسعه باغ هاي زيتون

بجنورد- خبرنگار قدس: طرح توسعه باغهاي زيتون 17 سال است كه در وزارت جهاد كشاورزي مورد تصويب و اجرا قرار گرفته است. با توجه به اهميت اين محصول در تأمين بخشي از روغن خوراكي جامد و تهيه غذاي سالم و بهداشتي و نقش بالقوه آن در تأمين سلامتي انسانها طرح توسعه باغهاي زيتون در استان خراسان شمالي در دور دوم سفر رئيس جمهور به اين استان مورد تصويب قرار گرفت.
در همين راستا با مهندس جهانگير عرب مجري دفتر طرح زيتون وزارت جهاد كشاورزي و نماينده كشور در سازمان جهاني زيتون گفتگويي انجام شده كه از نظر مي گذرد.
* هدف از انجام اين طرح در كشور چيست و چه برنامه هايي براي توسعه كشت زيتون در كشور داريد؟
** طرح توسعه زيتون با هدف تأمين بخشي از روغن خوراكي آحاد جامعه به تصويب رسيده و از 15 سال پيش به عنوان يكي از طرحهاي استراتژيك بخش كشاورزي مطرح بوده است كه با وجود اعتبارات اندك اجرايي و به عنوان يك طرح ملي تصويب شد و با توجه به اينكه قبل از آن فقط در سه استان شمالي كشور حدود چهار هزار هكتار باغ زيتون داشتيم، در طول اين 15 سال به 120 هزار هكتار در 26 استان كشور افزايش يافت.
از سوي ديگر توليد نهال زيتون قبلاً صورت نمي گرفت، اما اكنون سالانه 15 ميليون نهال زيتون در كشور توليد مي شود كه در صورت نياز قابل افزايش نيز است.
* وضعيت خراسان شمالي در زمينه فرآوري محصول زيتون به چه صورت است؟
** قبل از شروع اين طرح فقط چهار كارخانه روغن كشي زيتون در كشور وجود داشت، اما اينك به 30 كارخانه افزايش پيدا كرده و با توجه به اينكه زيتون از محصولاتي است كه خيلي سريع بعد از برداشت بايد روغن كشي شود، تعداد واحدهاي روغن كشي اين محصول از سه استان به 10 استان رسيد.
در اين طرح براي استانهايي كه توليد آنها در حد توجيه اقتصادي براي احداث كارخانه روغن كشي نرسيده به صورت موقت كارخانه روغن كشي پرتابل تهيه شده كه در استانهايي كه ميزان توليد آنها حداقل به 100 تن برسد، اين دستگاهها نصب مي شود تا باغداران مطمئن شوند براي توليدات آنها واحد فرآوري وجود دارد.
خراسان شمالي هنوز به اين سطح از توليد نرسيده، اما با اين وجود هر زمان استان به اين نتيجه برسد كه نياز است يك واحد فرآوري در آن احداث شود، به فاصله كوتاهي اين كار انجام خواهد شد.
* خراسان شمالي در بخش مكانيزاسيون كشاورزي چه جايگاهي دارد؟
** براساس مطالعات دقيق تفصيلي - اجرايي بخشي از خراسان شمالي مستعد براي كشت زيتون شناخته شده و در دست مطالعه است، بنابراين سرمايه گذار و كشاورزي كه قصد احداث باغ را دارد مي تواند مطمئن باشد كه مكان بسيار خوبي به او معرفي شده كه يكي از بهترين مناطق توسعه زيتون در كشور است.
بر همين اساس پروژه اي در سطح چهار هزار هكتار براي استان مطرح شده كه هزار هكتار آن براي فاز اول در سفر دوم هيأت دولت مورد تصويب دفتر طرح توسعه زيتون قرار گرفت.
* سرمازدگي و خشكسالي چه تأثيري بر محصول زيتون گذاشته است؟
** سرمازدگي سال گذشته منحصر به فرد بود و حتي در بعضي از استانها كه سابقه ثبت اطلاعات هواشناسي 60 ساله را دارند نيز سابقه نداشته است. در بعضي مناطق درصدي از محصولات خسارت ديد، اما به درخت زيتون خسارتي وارد نشد اما باعث شد امسال درختان محصول كمتري داشته باشند. در رابطه با خشكسالي حادث شده در سال جاري نيز با توجه به اينكه زيتون نسبت به كم آبي تحمل خوبي دارد، از منظر خشكسالي در خراسان شمالي براي زيتون مشكلي نداشته ايم.
* در زمينه ترويج و فرهنگ سازي مصرف زيتون در كشور چه فعاليتهايي صورت گرفته است؟
** از آنجايي كه روغن زيتون با روغن ديگر محصولات متفاوت است، طرح ارتقاي دانش فني و فرهنگ مصرف كنندگان در شوراي عالي بين المللي زيتون مطرح است. در ايران نيز فعاليتهايي به منظور آشنايي مردم با مزاياي اين محصول قرآني انجام و طي پنج سال گذشته پنج جشنواره ملي و استاني در استانهاي مختلف برگزار شده كه هدف اصلي آن ارتقاي مصرف مردم بوده است.
در طول انجام اين طرح سرانه مصرف مردم از 30 گرم به 130 گرم رسيده كه نشان مي دهد اين طرح در راستاي تحقق اهداف خود به سمت و سوي خوبي هدايت شده است.
* در خراسان شمالي چه تسهيلاتي براي كشاورزاني كه اقدام به كشت زيتون مي كنند در نظر گرفته شده است؟
** در بخشهايي از استان قسمتهايي از اراضي منابع ملي و دولتي در اختيار كشاورزان قرار گرفته و آب موردنياز آنان توسط شركت آب منطقه اي تأمين و تسهيلات براي احداث باغ به آنها اعطا مي شود.
* ميزان اشتغال ايجاد شده در اين طرح به چه ميزان است؟
** براي هر سه هكتار باغ زيتون كه احداث مي شود، يك شغل پايدار و به ازاي هر دو شغل پايدار يك شغل غيرمستمر ايجاد مي شود كه ميزان سرمايه گذاري براي هر شغل را بسيار پايين و بهره وري را بالا مي برد. در مجموع مي توان 35 هزار شغل دايمي به صورت مستقيم ايجاد كرد كه 30 درصد همين تعداد نيز مشاغل غيردايم و فصلي است و در افق برنامه هم 225 هزار شغل ديده شده كه براي طرح توسعه باغهاي زيتون دست يافتني است.
* اعتبارات طرح توسعه زيتون به چه ميزان بوده و تا پايان پروژه چه مقدار نياز است؟
** به طور متوسط سالانه 20 ميليارد ريال اعتبارات تملكي داشته ايم و در سال 50 ميليارد ريال تسهيلات ارايه مي دهيم كه با توجه به سرمايه در گردش واحدهاي فرآوري تقريباً 90 ميليارد ريال اختصاص پيدا مي كند.

برگزاري نخستين همايش هم انديشي مديران دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي كشور در مشهد

خراسان امروز: نخستين همايش هم انديشي مديران دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي كشور در مشهد برگزار مي شود.دبير اين همايش گفت: اين همايش با هدف معرفي آژانسهاي مسافرتي و نيز تبيين توقعات و حقوق آنها برگزار مي شود و رسيدن به يك نقطه مشترك در زمينه تعريف استانداردهاي آژانسهاي مسافرتي و انتقال تجربيات آنها به هم از ديگر اهداف برگزاري اين همايش است.وي يادآور شد: در حاشيه اين همايش چند ميزگرد و كارگروه تخصصي با موضوع بررسي مشكلات دفاتر خدمات مسافرتي و جهانگردي كشور، بررسي توريست با علايق ويژه و نيز تور نيم روزه برگزار مي شود.روحاني با بيان اينكه اين همايش 23 آبان ماه در سالن همايشهاي صدا و سيماي خراسان رضوي برگزار مي شود، افزود: در اين همايش 2500 نفر از مديران دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي كشور، مقامهاي عاليرتبه كشوري و نيز دست اندركاران صنعت توريسم حضور خواهند داشت.وي گفت: هم اكنون 2500 آژانس مسافرتي در سطح كشور در زمينه تور گرداني، توريست و نيز توريسم زيارتي فعاليت مي كنند و با توجه به موقعيت مشهد بعنوان نخستين كلان شهر مذهبي كشور و ظرفيت پذيرش 25 تا 35 ميليون مسافر و زائر در سال ضرورت برگزاري چنين همايش تخصصي در اين شهر احساس مي شد.

كاهش 70 درصدي برداشت زعفران در باخرز

باخرز- خبرنگار قدس: ميزان برداشت محصول زعفران در مزارع باخرز بيش از 70 درصد كاهش يافت.
اكثر كشاورزان و فروشندگان عمده زعفران معتقدند كه سرما و يخبندان شديد سال گذشته و تداوم خشكساليهاي چند ساله اخير از دلايل عمده كاهش اين محصول به شمار مي رود.
خدادادي يكي از زعفرانكاران با تجربه و پر تلاش اين منطقه مي گويد: من با تلاش و زحمت فراوان در طول سال چندين مرتبه زمين را آب داده، كود حيواني به آن اضافه كرده و علفهاي هرز آن را وجين كردم و به علت خشكسالي براي چهار هزار متر زمين حدود 20 تانكر 14 هزار ليتري آب به قيمت هر تانكر 30 هزار تومان و با هزينه شخم زدن و چيدن بيش از 15 ميليون ريال هزينه كردم، اما كل برداشت زعفران امسال به 10 درصد برداشت سالهاي گذشته هم نرسيد كه اين سرنوشت همه كشاورزان منطقه باخرز است.
وي از مسؤولين ذي ربط خواست به هر شكلي كه مي توانند از خانواده او و امثال او حمايت كنند. اين در حالي است كه قيمت زعفران سال گذشته در ايام برداشت آن حدود 16 ميليون ريال بود، اما امسال با وجود قيمت بالاي آن حدود 30 ميليون ريال قيمت دارد كه مقدار برداشت آن نيز بسيار ناچيز است.

فرماندار خواستار شد؛ اتصال جوين به شبكه فيبر نوري سراسري

جوين- خبرنگار قدس: فرماندار جوين خواستار اتصال فيبر نوري اين شهرستان به فيبر نوري سراسري شد.وي با بيان اينكه دولت هزينه سنگيني جهت اجراي اين خطوط در جوين متحمل شده و لازم است از اين سرمايه ملي، مردمي، جوانان و دانشجويان دانشگاه پيام نور جوين و ادارات و سازمانها بهره ببرند، از مسؤولين شركت مخابرات خواست در اتصال سريع فيبر نوري اين شهرستان به خطوط سراسري اقدام نمايند.فروزان افزود: با بررسي انجام شده حدود هفت كيلومتر از اين خطوط در مسير جاده كوهستاني جوين و سبزوار واقع شده و بين اداره راه و ترابري و شركت مخابرات در اجراي خطوط مشكل وجود دارد.نقابي عضو شوراي اسلامي شهر نقاب هم گفت: در صورت اتصال اين محدوده به فيبر نوري سراسري دانشجويان، دانش پژوهان و نخبگان دسترسي آسانتري به اينترنت خواهند داشت.

برداشت سيب زميني پاييزه در خراسان شمالي آغاز شد

بجنورد- خبرنگار قدس: مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي از آغاز برداشت سيب زميني پاييزه از كشتزارهاي اين استان خبر داد.
فرامرز عدالتيان كل سطح كشتزارهاي سيب زميني اين استان را 1250 هكتار عنوان كرد و گفت: 800 هكتار از اين سطح كشت پاييزه و 450 هكتار بهاره است.
وي اظهار داشت: پيش بيني مي شود از سطح زيركشت پاييزه امسال 17 هزار تن محصول سيب زميني برداشت شود.وي افزود: امسال 700 هكتار از كشتزارهاي خراسان شمالي زيركشت پياز رفته است.
خبر ديگري حاكي است، امسال 3/2 تن بادام از باغهاي اين استان برداشت شده است.
وي سطح باغهاي بادام اين استان را چهار هزار و 300 هكتار ديم و آبي اعلام كرد.
عباسعلي صفايي اظهار داشت: 2/5 تن بادام از باغهاي آبي و 700 كيلوگرم نيز از باغهاي ديم برداشت شده است.
وي عمده باغهاي بادام اين استان را مربوط به شهرستانهاي اسفراين، فاروج و به صورت پراكنده در شيروان و بجنورد ذكر كرد كه گونه هاي بادام كاغذي، معمولي و گاهي بادام تلخ در آن به عمل مي آيد.

240 هزار نفر در خراسان شمالي سهام عدالت گرفتند

بجنورد- خبرنگار قدس: مديرعامل شركت سرمايه گذاري سهام عدالت خراسان شمالي گفت: 240 هزار نفر در اين استان سهام دار اين طرح هستند.
ابراهيم قرباني با بيان اينكه در مرحله نخست طرح سهام عدالت 85 هزار نفر از مددجويان كميته امداد، بهزيستي و رزمندگان فاقد شغل در خراسان شمالي زير پوشش اين طرح قرار گرفتند، اظهار داشت: در مرحله دوم نيز 115 هزار روستايي و عشاير كم درآمد خراسان شمالي زيرپوشش سهام عدالت قرار گرفتند.
وي شمار شاغلان و بازنشستگان عضو سهام عدالت در خراسان شمالي را حدود 41 هزار نفر عنوان و خاطرنشان كرد: در مرحله چهارم نيز جامعه ايثارگران به عنوان گروه هدف، سهام عدالت دريافت خواهند كرد.
وي با بيان اينكه ارزش سهام عدالت مرحله اول به دو برابر افزايش يافته، تصريح كرد: بخشي از سود سهام داران در اين استان به صورت نقدي پرداخت شده است.

65 هزار مسكن روستايي در خراسان شمالي به بازسازي نياز دارد

بجنورد - خبرنگار قدس: مديركل بنياد مسكن انقلاب اسلامي خراسان شمالي گفت: 65 هزار واحد مسكوني روستايي اين استان به بازسازي و نوسازي نياز دارد.سيدرضا موسوي نيا گفت: طبق برنامه ريزيهاي انجام شده، تمام واحدهاي مسكوني روستايي اين استان طي 10 سال نوسازي و بازسازي خواهند شد.
وي سهم خراسان شمالي در اجراي طرحهاي بازسازي و نوسازي مسكن روستايي را در سالهاي اخير 26 هزار و 800 واحد مسكوني ذكر كرد و گفت: تاكنون مقاوم سازي 10 هزار واحد مسكوني روستايي در اين استان به پايان رسيده است و امسال نيز 5 هزار واحد مسكوني روستايي ديگر نوسازي و بازسازي خواهند شد.
اين مسؤول بيشترين مانع در بهسازي مسكن روستايي را كمبود منابع بانكي برشمرد و خواستار حل اين مشكل براي تسريع در اجراي طرحهاي مقاوم سازي در اين بخش شد.مديركل بنياد مسكن خراسان شمالي ميزان تسهيلات پيش بيني شده براي ساخت مسكن روستايي را 75 ميليارد ريال اعلام كرد و يادآور شد: در صورت ارايه تسهيلات از سوي بانكها، بازسازي مسكن روستايي در اين استان سرعت بيشتري خواهد گرفت.
وي حادثه خيز بودن اين استان را مورد اشاره قرار داد و انجام مقاوم سازي را نوعي آمادگي در راستاي كاهش بلاياي طبيعي در منطقه عنوان كرد.
 چهارشنبه 15 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 177]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن