تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805240647




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اسرار مرد يخي


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: اسرار مرد يخي
اسرار مرد يخي
زيست شناسان با ادامه پژوهش درباره مرد يخي اسرارآميز به نتيجه هاي تازه اي رسيدند. مرد يخي موسوم به «اوتزي» سال 1991م، در كوه هاي آلپ (مرز اتريش و ايتاليا) كشف شد. تحقيق كارشناسان نشان مي داد او هنگام مرگ 46سال داشته و بر اثر برخورد تير و چماق به صورتش جان باخته است. همچنين گروهي از دانشمندان ايتاليايي و انگليسي با بررسي دقيق ژن هاي مرد يخي فهميدند او 5300سال پيش در كنار «آلپ» زندگي مي كرده و نسل اش مدت ها پيش منقرض شده است. دكتر «فرانكو رولود» از دانشگاه «كامريونو» ايتاليا و دكتر «لوكا ارميني» استاد دانشگاه «ليدز» انگلستان DNA مرد يخي را با نمونه خون داوطلبان اروپايي مقايسه كردند. بدين ترتيب مشخص شد ژنوم هاي ساكنان اروپايي، مربوط به سه نژاد باستاني است اما نژاد مرد يخي بطور كامل از بين رفته بود. زيست شناسان مي گويند تغيير ساختار ژنتيكي هميشه اتفاق مي افتد و اين مسئله، گاهي با انقراض يك نسل از بين مي رود. پيش تر با مرگ هفتمين دانشمندي كه سرگرم تحقيق روي بقاياي «اوتزي» بعنوان قديمي ترين جنازه مكشوفه جهان بودند شايعه نفرين شدن آن بالاتر گرفت. دكتر «تامي لوي» استراليايي هفتمين دانشمندي بود كه از سال 1991م، پس از بررسي جنازه مرد يخي بطور ناگهاني جان سپرد. رئيس گروه كالبد شكافي «اوتزي» نيز در رخداد رانندگي كشته شد و يك كوهنورد كه پژوهشگران را به محل كشف جنازه مي برد بر اثر ريزش بهمن از پا درآمد. از سويي ديگر يك خبرنگار اتريشي پس از تصويربرداري از بقاياي مرد يخي به تومور مغزي مبتلا شد و به خواب ابدي رفت. همچنين يك گردشگر آلماني كه اين جنازه را كشف كرد از بلندي به پايين افتاد و قرباني شد. رئيس گروه نجات همين گردشگر تنها ساعتي پس از تشييع جنازه او سكته كرد و مرد و پرونده زندگي باستان شناسي كه نخستين بار مرد يخي را بررسي كرد بخاطر ابتلا به بيماري «ام اس» بسته شد.
ساخت كيف نانويي ضدامواج تلفن همراه
مخترع جوان ايراني، نخستين كيف نانويي ضدامواج تلفن همراه را ساخت كه بيش از 99درصد امواج الكترومغناطيسي تلفن همراه را جذب و از تاثير زيان بار آن بر سلامت جلوگيري مي كند. «علي جاسب»، مخترع ايراني گفته: در اين طرح، با تزريق تركيبات نانو نقره به الياف بافتي، پارچه اي با خاصيت جذب امواج الكترو مغناطيسي، توليد و با استفاده از آن، پوشش ويژه تلفن همراه ساخته شد كه كاربر هنگام حمل تلفن و حتي هنگام مكالمه، گوشي خود را در آن نگه مي دارد. آزمايش هاي كيفي موسسه تحقيقات راداري و الكترومغناطيسي آلمان كه يكي از معتبرترين مراكز تحقيقاتي در اين حوزه است كارآيي اين پوشش را در جذب امواج و جلوگيري از اثرات زيان بار آن، تاييد كرده است. اين پوشش با گذشت چند ماه از ثبت اختراع آن در آلمان، مورد توجه وسيع كاربران تلفن همراه در كشورهاي مختلف قرار گرفته است.
توانايي شگرف زنبورها در مقابله با انواع بيماري ها كشف شد
محققان دانشگاه «كوئين مري» و «لسيستر» با مطالعه بر روي دسته هاي زنبور دريافتند كه اين جانداران هنگاميكه در گروه قرار دارند از ميزان فراگيري بالاتر برخوردار بوده و قادر خواهند بود با قدرت بالايي به مقابله با انواع بيماري ها بپردازند. اين محققان به مطالعه عملكرد آموزش و واكنش هاي تدافعي اين جانداران در ميان 12 دسته پرداخته و توانايي 180 زنبور را براي تشخيص تفاوت دو نوع گل مشخص از يكديگر را ارزيابي كردند و در عين حال ارتباط ميزان يادگيري اين جانداران را با توانايي دفاعي آنها مورد بررسي قرار دادند. نتيجه مطالعات ارتباط مثبتي را ميان دسته هايي كه داراي عملكرد يادگيري بالا بوده اند با ميزان پاسخگويي ايمني آنها نشان داد. به اين معني كه زنبورهايي كه داراي قابليت بالاي يادگيري هستند علاوه بر اينكه وظايف خود را براي جمع آوري شهد گل ها به خوبي انجام مي دهند با سرايت عفونت ها نيز به خوبي مقابله كرده و بطور كلي اين گروه ها توانايي گسترش گروه خود را تحت شرايط سخت، خواهند داشت. به گفته محققان اينگونه به نظر مي آيد كه خصلت مقاومت در برابر بيماري ها، صفتي مهم و حياتي در ميان گونه هاي اجتماعي مانند زنبورهاي عسل كه اغلب به ميزان زيادي با منابع آلودگي در ارتباط هستند، بوده و در ميان شيوه هاي مقاومت دسته هاي مختلف اين جانداران تفاوت هايي وجود دارد اما اين تفاوت بر عملكرد يادگيري اين دسته ها تاثير نخواهد گذاشت. محققان بر اين باورند كه زنبورها موجوداتي پيچيده تر از آنچه به نظر مي آيند بوده و قادرند در طول عمر كوتاه خود موارد فراواني را آموخته و در مقابل دامنه وسيعي از بيماري ها از خود دفاع كنند.
پيگيري مسابقات فوتبال با «ويبره» و «نور» تلفن همراه!
گروهي از محققان دانشگاه «اوميا» و موسسه «اريكسون» در سوئد موفق به ارائه تكنولوژي جديدي شدند كه بسيار مورد توجه فوتبال دوستان بخصوص طرفداراني كه در اكثر مواقع قادر به تماشاي بازي مورد علاقه خود نيستند، قرار خواهد گرفت. اين محققان توانستند با استفاده از روشي پيچيده، سيستم لرزاننده گوشي تلفن همراه را با حركات توپ بر روي زمين هماهنگ كنند كه اين لرزش مي تواند با تغييرات فركانس خود اطلاعاتي از قبيل موقعيت توپ در زمين، تيمي كه توپ را در اختيار دارد و زمان وقوع گل را به فرد منتقل كند. براي مثال هنگاميكه توپ در ميانه زمين واقع شده، اين سيستم لرزشي خفيف و كوتاه به همراه نور از خود ايجاد كرده و با عبور توپ از ميان دست هاي دروازه بان، ايجاد لرزشي طولاني و قوي پيام «گل» را به فرد منتقل خواهد كرد. در مرحله آزمايشي اين سيستم محققان دريافتند كه در صورت يادگيري مفهوم فركانس هاي مختلف اين لرزش ها مي توان براحتي يك بازي را پيگيري كرده و از نتيجه آن بطور كامل مطلع شد. سوئدي ها در تلاش اند تا با ارائه سيستمي مانند خط بريل افراد را از مفهوم هر يك از فركانس هاي لرزشي آگاه كرده و در شرايط ايده آل تر و با ارائه تكنولوژي پيچيده به گوشي هاي تلفن همراه اين امكان را بدهند كه در زمان وقوع گل به حالت پخش تصوير ويديويي درآمده و نمايش كوتاهي از ضربه منجر به گل از توپ را به نمايش بگذارد. در آينده اين گروه قصد دارند اين سيستم لرزشي را با اطلاعات صوتي و تصويري ادغام كرده و تجربه جديدي از مشاهده يك بازي فوتبال پرهيجان از طريق گوشي تلفن همراه در افراد ايجاد كنند.
دمپايي هاي ديجيتالي
از آنجايي كه ژاپني ها به دستگاه هاي ديجيتالي عجيب و همه كاره علاقه زيادي دارند يك شركت ژاپني موفق به ساخت دمپايي هاي جديدي با نام Gunbam شده كه كارآيي فراواني دارد. كارشناسان ژاپني حسگرهايي در اين دمپايي جاسازي كرده اند كه قدم زدن يا دويدن را احساس مي كند و در مقابل آن عكس العمل نشان مي دهد. اين حسگرها به اسپيكرهاي كوچكي متصل شده اند و زمانيكه شما روي زمين قدم مي گذاريد صداي پاي يك حيوان عظيم الجثه يا يك غول را براي شما پخش مي كنند. دمپايي جديد ژاپني ها حافظه مجازي دارد و مي تواند از طريق كارت هاي حافظه موسيقي هاي مورد علاقه كاربر را در خود جا دهد و صداي آنها را از اسپيكرهاي كوچك خود پخش كند. ژاپني ها كه پيش بيني فروش قابل ملاحظه اي را براي اين دمپايي ها كرده اند هنوز قيمت مشخصي براي اين محصول در نظر نگرفته اند.
كشف آثاري از «رابينسون كروزوئه»
باستان شناسان با كشف آثاري در جزيره اي در منطقه پاسيفيك به شواهدي از زندگي يك دريانورد به نام «الكساندر سلكيرك» دست يافتند كه احتمالا زندگي او در صدها سال پيش، الهام بخش «دانيل دوفو» در خلق رمان «رابينسون كروزوئه» بوده است. طبق يافته هاي باستان شناسان، «سلكيرك» از سال 1704 ميلادي به مدت 4سال در جزيره اي در سواحل درياي پاسيفيك كه با اين كشف تاريخي، جزيره رابينسون كروزوئه ناميده شده، زندگي مي كرده است. باستان شناسان تا به حال موفق به كشف يك پرگار مخصوص دريانوردان شده اند كه آن را مدركي محكم بر حضور سلكيرك در اين جزيره مي توان دانست. علاوه بر پرگار، در اين جزيره، بقايايي دو پناهگاه كه كنار جريان آب گرم قرار داشتند و از آنجا به راحتي ساحل را براي عبور كشتي ها مي توان ديد، كشف شده اند. «ديويد كالدول» از موزه ملي اسكاتلند كه هدايت اين پروژه را برعهده دارد، اظهار اميدواري كرد كه جزيره يادشده با توجه به سابقه تاريخي ارزشمندش به جاذبه گردشگري تبديل شود. طبق يافته هاي محققان، «الكساندر سلكيرك» در سال 1676 ميلادي در يكي از شهرهاي كوچك ساحلي اسكاتلند به نام «فيف» به دنيا آمد. او پسر يك كفاش بود، ولي به دليل علاقه اي كه به دريانوردي داشت، از جواني به دريانوردي پرداخت تا اين كه در سال 1704 ميلادي پس از غرق شدن كشتي اش، چهار سال از عمر خود را در جزيره رابينسون كروزوئه گذراند. داستان رابينسون كروزوئه در سال 1719 ميلادي منتشر شد و با گذشت قرن ها از انتشار آن، از آن بعنوان يكي از قديمي ترين داستان هاي حادثه اي ادبيات انگليسي نام برده مي شود.
 سه شنبه 14 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 349]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن