تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كسى، به هدايتى راهنمايى كند، پاداشى را كه براى پيروان هدايت وجود دارد، براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817059422




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كارشناسان: شاهچراغ، كانون مذهبي و فرهنگي شيراز است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: كارشناسان: شاهچراغ، كانون مذهبي و فرهنگي شيراز است
فرهنگي. شاهچراغ. كانون مذهبي. گزارش
در سفر ارديبهشت ماه امسال مقام معظم رهبري به فارس، ايشان برخورداري شيراز از حرم مطهر احمد بن موسي شاهچراغ(ع) و امامزادگان عالي مقام را امتيازي كم نظير براي استان فارس خواندند .

رهنمودهاي مقام معظم رهبري افق جديدي مبني بر شناخت شيراز به عنوان سومين شهر مذهبي كشور گشود.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، تعابير رفيع مقام معظم رهبري درباره شخصيت حضرت احمد ابن موسي شاهچراغ (ع) و جايگاهي كه شيراز يافته است مي‌تواند منشايي براي تحول فرهنگي و مذهبي و قرار گرفتن به عنواني يكي از رويكردهاي توسعه اين شهر به شمار آيد.

پايگاه اطلاع رساني مقام معظم رهبري در بيان اين تعابير به نقل از حضرت آيت الله خامنه‌اي در سفر به استان فارس چنين آورده است:
رهبر انقلاب اسلامي صبح هجدهم ارديبهشت ماه سال جاري در ديدار مسوولان اجرايي - اداري بخش‌هاي مختلف استان فارس، خدمت به ملت بزرگ ايران و از جمله مردم فهيم و خوش ذوق فارس را، لذت بخش و نشانه توفيق الهي مسئولان دانستند و تاكيد كردند: بايد با خدمتگزاري -حقيقي و خستگي ناپذير> و - تكريم و احترام مردم>، اين نعمت بزرگ الهي را شكرگزاري كرد.

ايشان برخورداري شيراز از حرم مطهر حضرت احمد بن موسي(ع) (شاهچراغ) و چند امامزاده عالي مقام ديگر را امتيازي كم نظير براي استان فارس خواندند و خاطرنشان كردند: شيراز بعد از مشهد و قم، سومين حرم اهل بيت(ع) است و اين برجستگي و محوريت، بايد در -تبليغات عمومي و رسانه اي> و هنگام تخصيص اعتبارات گوناگون، مورد توجه قرار گيرد تا دلهاي مشتاقان در داخل و خارج از كشور بيشتر متوجه قداست و اهميت اين بارگاه مهم شود.

مقام معظم رهبري در ديدار با مردم شيراز در توصيف جايگاه رفيع حضرت شاهچراغ (ع) فرمودند : از جنبه ديني كه من باز هم روي اين مسئله تاكيد خواهم كرد مرقد جناب احمدبنموسي و برادران بزرگوارش و ديگر امامزادههاي خاندان پيغمبر، يك نشانهي بسيار مهمي است.

اين كه پيغمبرزادگان محترم و معتبر، مردم فارس را مخاطب خود و منطقه و منزل آنها را مامن خود قرار بدهند، بسيار چيز پرمعنا و مضمونداري است؟ بخصوص شخصيت برجستهي جناب احمدبنموسي كه در ميان امامزادگان شناختهشدهي خاندان پيغمبر، جزو برجستگان محسوب ميشود.

دربارهي او اينجور نوشتهاند كه: -و كان احمدبنموسي كريما جليلا ورعا و كان ابوالحسن... (عليهالسلام) يحبه و يقدمه>؟ مردي بخشنده و كريم و باورع و داراي جلالت مقام و منزلت بود و پدرش - حضرت موسيبنجعفر - اين بزرگوار را بر فرزندان و خويشاوندان ديگر خود مقدم ميداشت و به او محبت ويژهاي داشت.

شيراز هدف توجه اين امامزادهي عزيز و ديگر امامزادگان قرار گرفت؟ آمدند و از سوي اين مردم هم پشتيباني شدند! تا امروز هم بركات اين بزرگوار بر سرتاسر استان و بر بخش مهمي از اين كشور، جاري و ساري است .

از اين رو شيراز به بركت وجود بارگاه نوراني حضرت احمد ابن موسي شاهچراغ (ع) جايگاهي رفيع و شايسته يافته بطوريكه در نظر بسياري از صاحبنظران ؟ كارشناسان و استادان دانشگاه وجود آرامگاه نوراني حضرت احمد ابن موسي (ع) در شيراز موجب شده است كه اين شهر از بزرگترين مركز فرهنگي و مذهبي بهره مند شود.

شاه چراغ (ع) آرامگاه معروف و متبركي است كه ما آن را به صورت يكي از مهمترين نقاط ديدني شيراز و يك مركز بزرگ فرهنگي مي‌شناسيم.

آرامگاه شاهچراغ (ع) مربوطه محل خاكسپاري مير سيد احمد، پسر امام موسي كاظم(ع) ، امام هفتم شيعيان و زيارتگاه بسياري از شيعيان است. احمد بن موسي (ع) پسر ارشد امام موسي كاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) در راه پيوستن به برادر خود در خراسان توسط افراد مامون خليفه عباسي، در شهر شيراز به شهادت رسيد.

اين حرم مطهر در نزد شيرازي‌ها داراي شكوه و قداست خاصي مي‌باشد و به همين سبب هميشه پذيراي عاشقان ولايت و امامت به شيراز بوده است.

اين زيارتگاه مهم شيعيان، از لحاظ توريسم مذهبي نيز شيراز را جزء نقاط مهم ايران قرار داده است به نحوي كه شيراز سومين شهر مذهبي ايران نام گرفته است و از لحاظ تعداد زائر نيز اين آرامگاه بعد از آرامگاه برادرش بزرگوارش امام رضا(ع) و خواهر گراميش حضرت معصومه (ع) بيشترين تعداد زائر را به خود اختصاص داده است.

خبرنگار ايرنا به مناسبت روز ششم ذيقعده كه روز بزرگداشت و بررسي ابعاد شخصيتي اين بزرگوار است با چند تن از صاحب نظران علوم ديني در شيراز گفت و گويي انجام داده است كه مي‌خوانيم:
مديركل تبليغات اسلامي استان فارس درباره جايگاه حضرت احمد ابن موسي(ع) گفت: شاه چراغ از جمله امام زادگاني است كه صحيح النسب و داراي انتساب قطعي به خاندان وحي است.

حجت‌الاسلام عبدالرضا خوشنويس اضافه كرد: مردم شيراز به دليل اينكه مردمي شيعه و محبت ورز به ائمه اطهار و براي امام زادگان نيز احترام خاصي قايل اند، از دير باز اين سنت حسنه را سينه به سينه و نسل به نسل به عنوان ارث جاويدان به نسل امروز منتقل كرده اند.

وي ادامه داد: در همه زمان‌ها اين محبت به اهل بيت به گونه‌هاي مختلف از جمله زيارت، هديه دادن، نذر كردن ، برگزاري بزرگداشت‌هاي مذهبي و سرمايه‌گذاري ها ابراز شده است كه اين روند شامل مرور زمان نگذشته و فزوني نيز يافته است.

خوشنويس با بيان اينكه حرم احمد ابن موسي (ع) بعد از حرم برادر بزرگوارش حضرت رضا (ع) و خواهر گراميش حضرت معصومه (ع) پذيراي بيشترين تعداد زائر است افزود: نياز است كه زندگي و شخصيت احمد ابن موسي شاه چراغ (ع) به عنوان يك مدل و الگوي فرهنگي و ديني و يك رهبر در جامعه اسلامي بيان شود.

وي گفت: بايد حقايق ديني و مذهبي، آشنايي با شخصيت و زواياي زندگي پيشوايان و نوع نگاه آنان به جامعه، در جامعه امروزي محسوس تر شود تا باعث كاهش برخي مشكلات جامعه كنوني شود.

مدير كل تبليغات اسلامي فارس اضافه كرد: از احمد ابن موسي شاهچراغ (ع) در چهار مورد هجرت، جهاد، شهادت و ولايت مداري در اكثر زمان به عنوان الگوي برتر ياد شده است.

خوشنويس ادامه داد: فرهنگ ولايت مداري، دفاع از ولايت و پايمردي بر ارزش ها جزء درس‌هاي نسخ نشده اهل بيت است كه حضرت شاه چراغ (ع) در اين زمينه ها به عنوان نمونه بارز اجتماعي ياد شده است.

وي با اشاره به اينكه قسم به شاهچراغ (ع) در ميان بسياري از مردم رواج داد و با بيان اينكه قسم خوردن يكي از شيوه‌هاي سفارش شده در اسلام است افزود: قسم خوردن در اسلام آداب و تبعياتي دارد، وقتي كسي براي وجود مقدسي احترام و ارزش قايل شود بر او قسم مي‌خورد كه كار منفي نيست زيرا كه خود خدا هم بر زمين و آسمان و ماه و رسول خدا قسم خورده است.

خوشنويس گفت: كارشناخت آن حضرت براي جوان‌ها بسيار راحت است زيرا كه آنها فطرت الهي و نزديك تري با خداوند دارند و اگر شرح احوال بزرگان با مستندات نقل شود جوان به دنبال سنخيتي در وجود خود و او مي‌گردد و سعي مي كند خود را ملزم كند تا بر اساس آن در زندگي پيش رود.

يك استاد حوزه علميه در شيراز نيز با اشاره به برخي باورها و اعتقادات درباره حضرت شاهچراغ (ع) در بين مردم اظهار داشت: اين باورها تقريبا ريشه در آموزه‌هاي ديني ما دارد و چون اوليا خدا روح بلند و مغرب به درگاه الهي هستند مردم براي آغاز و پايان زندگي دنيايي خود به امام زادگان از جمله احمد ابن موسي متوسل و از دعاي خير آنان بهره مند مي‌شوند حسن اسد بيگي اضافه كرد: بايد حركت در مسير ائمه و امام زادگان در تمام دوران زندگي صورت گيرد و بر اين مبنا نباشد كه فقط دوران‌هاي خاصي از زندگي را در بر گيرد زيرا اينان سرمايه‌هاي معنوي و لازمه زندگي هستند.

وي با بيان اينكه انسان فطرتا شخصيت‌هاي آرماني ذهن خود را مي‌پرستد و دوست دارد ادامه داد: امامان و پيشوايان نيز در جامعه ما همين نقش را ايفا مي‌كنند و حتي فرد زماني كه مي‌خواهد گفته خود را تاييد كند و به بزرگان و شخصيت‌هاي مقبولي كه پشتوانه محكمي دارند قسم ياد مي‌كند.

اسد بيگي گفت: به دليل اهميت وجود احمد ابن موسي در شيراز و ارادت خاص علما و اهل معرفت، شيراز هميشه محل زيارت و دروس ديني و سرمايه‌هاي معنوي بوده است.

حجت‌الاسلام احمد چوگاني ديگر مدرس حوزه و دانشگاه در شيراز نيز درباره شخصيت حضرت احمد ابن موسي (ع) گفت: مهم‌ترين امام زاده در مجموع امام زادگان فارس احمد ابن موسي (ع) به دليل نزديكي به امام هشتم (ع) است و بقيه امام زادگان منسوبين به امام رضا(ع) و امام موسي بن جعفر(ع) هستند.

وي اضافه كرد: زماني كه مومن مي‌خواهد عمل صالح او پذيرفته شود سعي مي كند بهترين و مقدس‌ترين مكان و زمان را معيين كند و امام زادگان بهترين و امن‌ترين مكان‌ها براي مناجات و قرب به خدا هستند.

اين استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: احترام به اهل بيت جزء اصول زندگي شيعه است و واكنش و علاقه امروز جوانان به اهل بيت ارزشمند و بيانگر پذيرفتن سخن قرآن كه مي‌فرمايد: مپنداريد كه شهيدان راه خدا مرده‌اند با آن‌ها معامله زنده كنيد، در بين آنان است.

كارهاي مذهبي و فرهنگي كه امروزه در حرم برگزار مي‌شود و كارهايي كه براي شناخت اين حضرت در شهر شيراز و استان فارس انجام مي‌شود را بهترين راهكار براي بقا و جاودانگي ابدي اين امام زادگان در بين جوانان دانست.

همچنين ديگر استاد حوزه در اين‌باره به خبرنگار ايرنا افزود: مردم شيراز مردمي دين محور، ولايتمدار و دوستدار ائمه هستند و به همين دليل مردم اهتمام به زيارت اين حرم مطهر دارند.

عليرضا محمدي اظهار داشت: برخي سنت‌ها مخصوص حرم شاهچراغ نيست و در هر كجا كه امام زاده باشد مردم به آن مكان‌ها مراجعه و سنت‌ها اجرا مي‌شود زيرا كه ما مسلمانان معتقديم زندگي، مرگ، شادي و غم را با آنها گره خورده است.

وي مهم‌ترين وظيفه امت جامعه اسلامي را به درستي معرفي كردن جايگاه اين بزرگواران در جامعه دانست و گفت: اين شناخت بايد طوري باشد تا افراط و تفريط در آن صورت نگيرد و يا مسايل روزمره اشتباهي در دين نفوذ نكنند.

ششم ذيقعده كه با تصويب شوراي فرهنگ عمومي استان فارس روز بزرگداشت حضرت احمد ابن موسي (ع) نام گرفته است فرصتي متعالي براي شناخت ابعاد شخصيتي حضرت شاهچراغ (ع) و پي بردن به كرامت نفس و فضايل اخلاقي آن حضرت است.ك/‪۴‬
 سه شنبه 14 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 172]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن