تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس حقيقت را از طريق قرآن نشناسد، از فتنه ها بركنار نمى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814197315




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زندگي مرفه تروريست


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: زندگي مرفه تروريست
سياست‌خارجي- روزنامه ديلي ميل چاپ لندن گزارش داد: پس از گذشت تنها چند روز از آزادي «فوزي بداوي‌نژاد»، تنها بازمانده گروه تروريستي حمله‌كنندگان به سفارت ايران در لندن، وي از يك زندگي جديد با امكانات رايگان در انگليس برخوردار شده است.

فوزي بداوي‌نژاد كه 18 مهر ماه سال‌جاري پس از 28 سال زندان، مورد عفو دادگاه انگليس قرار گرفته است امروز در لندن در حالي زندگي مرفهي را در پيش گرفته است كه مقامات ايراني بارها خواهان استرداد تنها تروريست باقيمانده حادثه تروريستي سفارت ايران در لندن شده‌اند.

اين حادثه 11 ارديبهشت سال 1359 رخ داد و منجر به شهادت 2 نفر از كارمندان سفارت ايران به نام‌هاي عباس لواساني و علي صمد‌زاده شد.

ساعت 11:30 صبح چهارشنبه 11 ارديبهشت 1359، 6 تروريست عرب با گذرنامه‌هاي عراقي كه از بغداد به انگليس آمده بودند، در اقدامي تروريستي‌ حمله به سفارت جمهوري اسلامي ايران در لندن را آغاز كردند.

براساس گزارش‌ها 2 نفر از 6 تروريست مذكور كه در اتاق اصلي گروگانگيران حضور داشتند، چهره خود را با چفيه عربي قرمز و سفيد پوشانده بودند. آنها در مجموع 26 نفر را به گروگان گرفته بودند كه شامل 17 نفر اعضاي سفارت، 8 نفر مراجعه‌كننده و يك پليس نگهبان سفارت بود. اين تروريست‌ها گاه خود را عضو سازمان سياسي خلق عرب خوزستان و گاه عضو جبهه دمكراتيك انقلابي براي آزادي عربستان (خوزستان) معرفي و در ازاي آزادي اين گروگان‌ها خواسته‌هايي را مطرح كردند.

در جريان عملياتي موسوم به نمرود كه توسط پليس انگليس و در روز پنجم حادثه انجام شد، 5 تروريست كشته شدند و فوزي بداوي‌نژاد جوان‌ترين عضو اين گروه تروريستي زنده ماند. وي تا هجدهم مهرماه در انگليس زنداني بود و پس از 28 سال، مورد عفو مقامات انگليسي قرار گرفت.

زماني كه خبر آزادي مشروط بداوي‌نژاد منتشر شد بسياري از شهروندان انگليسي به اين تصميم دادگاه بريتانيا اعتراض كردند. از جمله ترور لاك، افسر پليسي كه در زمان حمله تروريست‌ها، مسئوليت نگهباني از سفارت ايران را به‌عهده داشت، در نامه‌اي به وزارت خارجه انگليس، مراتب اعتراض خود را اعلام كرده و از مقامات انگليس خواست تا او را به همان كشوري بفرستند كه در سال 59 از آنجا ماموريت حمله به سفارت ايران را گرفته بود. منظور لاك عراق بود.

روزنامه ديلي‌ميل در مقاله‌اي با اشاره به وضعيت جديد بداوي‌نژاد و با چاپ عكس تمام قد او نوشته است: بداوي‌نژاد كه اخيرا با عفو مشروط از زندان آزاد شد از مسكن رايگان و ايمن در لندن همراه با مزايا و امكانات برخوردار شده و هر هفته چند صد پوند دريافت مي‌كند.

ديلي ميل با چاپ يك تصوير تمام قد از بداوي‌نژاد 50 ساله كه وي را در حال قدم زدن در خيابان‌هاي لندن نشان مي‌دهد، اضافه مي‌كند: بداوي‌نژاد نه تنها به سرزمين مادري خود يعني ايران ديپورت نشده، بلكه اكنون زندگي آرامي را در لندن سپري مي‌كند.
تهران پيش از اين بارها خواهان استرداد بداوي‌نژاد به ايران شده است.

در 23 ارديبهشت امسال، منوچهر متكي، وزير امور خارجه كشورمان در ديدار با رئيس و اعضاي كميته‌اي با عنوان كميته دفاع از حقوق شهدا و آسيب‌ديدگان اقدام تروريستي سال 1359 عليه نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در لندن از دولت انگليس خواست فوزي بداوي‌نژاد را براي محاكمه به جمهوري اسلامي ايران تحويل دهد.

انگليس يا بايد مطابق رويه معمول خود عمل كرده و در پايان مدت محكوميت فوزي بداوي‌نژاد، وي را به موطن اصلي‌اش (ايران) تحويل دهد يا اينكه برخلاف همه معيارهاي بين‌المللي و شعارهاي خود براي رهايي اين تروريست از مجازات در ايران به او پناهندگي سياسي بدهد.
سفارت ايران در لندن چند هفته پيش با صدور بيانيه‌اي تصميم مقامات بريتانيا در مورد آزادي زود هنگام بداوي‌نژاد را «به‌شدت محكوم» كرد.

ديلي ميل به نقل از يك منبع انگليسي نوشته است: بداوي‌نژاد اكنون از زندگي خوبي برخوردار است. وي خوشحال است و در لندن سير و سياحت مي‌كند. وي هيچ‌گونه محدوديتي ندارد و تنها اجازه ندارد كه به مكان‌هاي خاص نظير سفارت ايران نزديك شود.انگليس پيش از بخشودگي تنها تروريست باقيمانده حادثه سفارت ايران در لندن، با خارج كردن نام منافقين از فهرست تروريست‌ها، سياست دوگانه خود را در برخورد با مسئله تروريسم نشان داده بود.

چندي پيش رسول موحديان، سفير ايران در انگليس در گفت‌وگو با همشهري درباره مسئله آزادي فوزي بداوي‌نژاد گفت: مذاكرات معمولاً با دولت انگليس در‌اينگونه موارد انجام مي‌شود و آنها با ‌اين مستمسك كه موازين حقوقي اجازه مداخله در امور قضائي را به دولت نمي‌دهد سعي در رفع مسئوليت از خود دارند. با وجود اين ما موضوع را در عرصه بين‌الدولي كاملاً سياسي تلقي مي‌كنيم و از همه ظرفيت‌ها براي متقاعد كردن آنها استفاده مي‌كنيم.
 سه شنبه 14 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 260]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن