تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مشورت با عاقلِ خيرخواه، خجستگى، بركت، رشد و توفيقى از سوى خداست. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816471208




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاه كارشناسان پولي و بانكي به بحران مالي بين‌المللي جهان در گرداب پول


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: نگاه كارشناسان پولي و بانكي به بحران مالي بين‌المللي جهان در گرداب پول
عكس: نگار متين‌نياگروه بازار پول- روز يكشنبه هفته جاري همايشي تحت عنوان «بحران مالي جهان، چالش‌ها و فرصت‌ها» برگزار شد كه در آن سخنرانان به بحث و بررسي در خصوص بحران جهاني پرداختند.


در اين ميان مديران عامل بانك‌ها و كارشناسان پولي و بانكي، بنابر حوزه تخصصي‌شان به اين بحران نگاه كردند و از منظر پولي به آن نگريستند. ديواندري مديرعامل بانك ملت هزينه بحران مالي جهان را تاكنون دوهزار و 800ميليارد دلار دانست و نوسانات نرخ ارز روي بانك‌هاي داخلي را اثرگذار اعلام كرد. به گفته وي، نظام بانكي بايد براي ايفاي تعهدات خود، مراقبت بيشتري داشته باشد.
وزير امور اقتصادي و دارايي نيز با تاكيد بر اينكه بحران از دو كانال به ساير كشورها سرايت كرد، افزود: كانال اول شامل بازارهاي مالي است كه كشورهاي اروپايي مانند بريتانيا، فرانسه و بلژيك با ورشكستگي برخي از بانك‌هاي خود مواجه شدند. كانال ديگر صادرات و واردات است كه اقتصادهايي كه درجه ادغام مالي بالا و درجه باز بودن بالايي داشتند، بيشترين آسيب را از سرايت اين بحران ديده‌اند. دادستان كل كشور نيز يكي ديگر از سخنرانان همايش بود كه پرداخت صوري وام‌ها را از دغدغه‌هاي اساسي امروز شبكه بانكي اعلام كرد.
ضرورت ممنوعيت پرداخت صوري وام
دادستان كل كشور، پرداخت صوري وام‌‌‌ها را از دغدغه‌‌‌‌هاي اساسي امروز شبكه بانكي اعلام كرد و گفت: نمايندگان مجلس بايد اين مساله را مورد توجه قرارداده و تحت هر شرايطي ممنوع اعلام كنند. به گزارش برنا، قربانعلي دري نجف‌آبادي در همايش بحران مالي جهاني، چالش‌‌‌ها و فرصت‌ها در تهران تاكيد كرد: براي اجراي مطلوب تحول در نظام بانكي بايد قانون را به نحو مطلوب رعايت كرد.
وي نقش ربا و بازارهاي ثانويه به خصوص بازار مسكن آمريكا را در بروز بحران اقتصادي دنيا بسيار موثر دانست و گفت: اين مساله از آنجا شكل گرفت كه بنگاه‌‌‌‌هاي اقتصادي به خريد و فروش مسكن در آمريكا دامن زدند، اما بعد از آنكه مردم در بازپرداخت‌‌‌ها دچار مشكل شدند، بازارهاي ثانويه هم در بازپرداخت‌‌‌ها با مشكل مواجه شدند و در نتيجه بحران تشديد شد.
نجف‌آبادي با بيان آنكه ربا از نظر آيات قراني تحت هر شرايطي غيرقابل قبول است، گفت: قرآن كريم هر دو شكل سلطه سياسي و استكباري بيگانگان و سلطه اقتصادي را كه به طور عمده با ربا همراه است، غيرقابل پذيرش دانسته و تاكيد كرده است كه بايد از اين دو عمل كاملا پرهيز شود. وي با تاكيد بر توجه به رعايت كامل تمام قوانين در انجام تمامي معاملات گفت: اين امر بايد در تمام دادوستدهاي ملي، منطقه‌اي و بين‌‌‌المللي مورد توجه قرار گيرد.
نجف‌آبادي با تاكيد بر ضرورت شناخت و عوامل موثر در ايجاد بحران اقتصادي اظهارداشت: نبايد فقط افزايش قيمت نفت و بحران مسكن آمريكا را از عوامل بروز اين بحران دانست، بلكه اساتيد فن بايد تمام جوانب از جمله تغيير قيمت نفت و بودجه نظامي آمريكا را بررسي كنند. دادستان كل كشور با بيان اينكه سهم بودجه نظامي آمريكا از 180 تا 200 ميليارد دلار از زمان روي كار آمدن بوش به 600 ميليارد دلار در حال حاضر رسيده است، گفت: دولت آمريكا با اين كار دنيا را امنيتي كرده، به طوري كه سرمايه‌‌‌ها را به سمت صنايع نظامي كه ناپايدار و از بين رفتني هستند، هدايت كرده است .
وي سرمايه‌‌‌‌هاي موجود در بخش نظامي را مولد ندانست و گفت: سرمايه‌‌‌ها بايد به بخش‌‌‌‌هاي مولد هدايت شوند و جريان اقتصادي را رونق بخشند.
دادستان كل كشور با بيان اين كه مسوولان اقتصادي كشور و حوزه‌‌‌‌هاي علميه بايد مباحث موثر در بحران اقتصادي را بررسي كنند، گفت: بهره‌‌‌گيري از مفاهيم عميق و ديني مي‌تواند ما را از قرار گرفتن در پرتگاه‌‌‌ها و لغزش‌‌‌ها حفظ كند، ضمن آنكه بازارهاي جعلي و غيرواقعي نبايد اميد ما شوند.
حق آقايي دولت‌‌ها با انتشار پول
رييس كميسيون اقتصادي مجلس مطرح كرد: اگر دلارهاي آمريكا از سراسر جهان به اين كشور بازگردد فاجعه بزرگ جهاني رخ خواهد داد.
غلامرضا مصباحي‌‌مقدم در همايش بحران مالي جهان؛ فرصت‌ها و تهديدها با بيان اينكه 25 سال گذشته نسبت به وقوع چنين بحراني هشدار داده بود گفت: اگر دلارهاي آمريكا از سراسر جهان به اين كشور بازگردد فاجعه بزرگ جهاني رخ خواهد داد.
مصباحي‌‌مقدم افزود: با توجه به اينكه از سال 2002 شاهد ورود يورو به بازارهاي جهاني هستيم، هنوز اين اتفاق به صورت كامل رخ نداده اما احتمال وقوع اين مساله بسيار است.
رييس كميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينكه بهره تابعي از سود بازار نيست، خاطر نشان كرد: اين در حالي است كه بازارپول بازار مستقلي است؛ بنابراين اگر شاهد ركود در بازار كالا و خدمات شويم لزوما به معناي تاثيرگذاري بر بازار پول نيست.
مصباحي‌‌مقدم ادامه داد: حال چنانچه مبناي كاركرد اصلي بهره را در اقتصاد در نظر بگيريم شكافي كه بين بازار كالا و خدمات به وجود مي‌‌‌‌‌‌آيد نقطه شروع اين بحران است.
وي با بيان اينكه در اين شرايط گرداب پولي شكل مي‌‌‌‌‌‌گيرد، افزود: بر اين اساس پول به جاي اينكه به بخش توليد و خدمات برود از كنار آن عبور مي‌‌‌‌‌‌كند در نتيجه صاحبان پول بيش از توليدكنندگان سود مي‌‌‌‌‌‌برند.
مصباحي‌‌مقدم گفت: معتقدم اسلام نيز با تحريم ربا كه بهره وام چيزي جز ربا نيست، از چنين بحراني جلوگيري كرده است.
به گفته وي، اسلام هم‌اكنون خدمت بزرگي به بشريت براي پيشگيري از بحران مالي و گرداب پولي كرده است.
مصباحي‌‌مقدم با اشاره به پديد آمدن پول اعتباري ادامه داد: دولت‌‌ها با انتشار پول حق آقايي كسب كرده‌اند تا زماني كه پول فلزي بود براي ايجاد آنها بايد هزينه‌‌‌اي صرف مي‌‌‌‌‌‌شد اما با روي كار آمدن پول اعتباري دولت‌‌ها با چاپ اسكناس و خلق پول مشكل را بيشتر كردند.
وي افزود: بر اين اساس، زماني كه در بخش حقيقي اقتصاد با مشكل مواجه مي‌‌‌‌‌‌شويم در بخش اعتباري خود را نشان مي‌‌‌‌‌‌دهد. در آمريكا نيز بحران از بخش واقعي مسكن آغاز شد و در بخش پولي خود را نشان داد. به گفته وي در اسلام در معامله سلف بايد صد درصد وجوه به صورت نقدي پرداخت شود؛ در غير اين صورت پول به صورت حباب گونه بوده است.
روبه‌رو شدن ايران با مشكلات تورمي بيشتر
مديرعامل بانك ملت با اشاره به وابستگي اقتصاد ايران به درآمدهاي نفتي، پيش‌بيني كرد با كاهش درآمد ارزي ايران از محل فروش نفت، ايران با مشكلات تورمي بيشتري در آينده رو‌به‌رو شود.
به گزارش خبرگزاري مهر، علي ديواندري در حاشيه همايش «بحران مالي جهان؛ چالش‌ها و فرصت‌ها» در جمع خبرنگاران با بيان اينكه ابعاد بحران اخير جهان روز به روز گسترش مي‌يابد، افزود: هزينه اين بحران تاكنون دو‌هزار و 800‌ميليارد دلار بوده است و پيش‌بيني مي‌شود كه در اثر اين بحران تا سال 2009 ميلادي 20‌ميليون شغل در دنيا از بين برود.
مديرعامل بانك ملت با اشاره به اينكه براساس پيش‌بيني‌ها تا سال 2009 امكان برگشت به حالت اوليه وجود ندارد، ادامه داد: پس از اين بحران چهره دنيا متحول خواهد شد و قواعد اقتصادي تغيير خواهد يافت.
وي اظهار داشت: بسياري از مرزبندي‌ها عوض خواهد شد و نقاط امن در سرمايه‌گذاري تغيير موقعيت خواهند داد.
مديرعامل بانك ملت ادامه داد: پس از اين بحران، آمريكا كه 65‌درصد واردات سرمايه را تاكنون در اختيار داشته است، ديگر اين سهم را نخواهد داشت و در مقابل نقاطي كه تاكنون مورد توجه نبوده، مورد توجه قرار خواهد گرفت و به عبارتي ديگر، يك نوع توزيع گسترده فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري ايجاد خواهد شد.
وي در مورد ريشه‌هاي اين بحران اظهار داشت: هزينه جنگ آمريكا در افغانستان و عراق روزانه يك‌ميليارد دلار است كه بسيار كمرشكن است و در اين بحران آثار خود را نشان داده است.
ديواندري بي‌اعتمادي مردم به روش‌هاي مديريت سرمايه به ويژه در آمريكا را از ديگر ريشه‌هاي بحران مالي اخير جهاني دانست و گفت: اين بي‌اعتمادي از سال گذشته آغاز شد و حتي بانك‌هاي سرمايه‌گذاري را نيز در برگرفت.
وي گفت: در عين حال افزايش قيمت نفت و بحران انرژي، تورم جهاني را دامن زد و سبد خانوارها را گران كرد و بدين ترتيب خانواده‌ها نتوانستند به تعهدات خود در بخش مسكن عمل كنند. مديرعامل بانك ملت تاكيد كرد: در سال‌هاي گذشته سوداگري در بخش مسكن دنيا را به طرزغيرحرفه‌اي دامن زده شد و بانك‌هاي سرمايه‌گذاري بسته‌هاي اوراق رهني خود را در تمام دنيا معامله كرده كه اين امر خود به ايجاد بحران مالي در جهان كمك كرد.
ديواندري كاهش شديد قيمت نفت را از چالش‌ها و تبعات منفي ناشي از بحران مالي جهان عنوان كرد و اظهار داشت: كاهش قيمت نفت روي درآمدهاي كشور اثر خواهد گذاشت و اقتصاد ايران چون به درآمدهاي نفتي وابسته است پيش‌بيني مي‌شود كه كشور ما با مشكلات تورمي بيشتري در آينده روبه‌رو شود.
وي كاهش دارايي‌هاي خارجي ايران را از ديگر تبعات اين بحران مالي خواند و افزود: چون اكثر دارايي‌هاي ما ارزي است، نوسانات نرخ ارز، دارايي‌هاي ما را كاهش خواهد داد به ويژه آنكه اغلب دارايي‌هاي خارجي ايران به يورو است. مديرعامل بانك ملت تاكيد كرد: نوسانات نرخ ارز روي بانك‌هاي داخلي نيز اثر خواهد گذاشت؛ بنابراين نظام بانكي بايد براي ايفاي تعهدات خود، مراقبت بيشتري داشته باشد. وي كاهش صادرات را از ديگر چالش‌هاي فراروي اقتصاد ايران در نتيجه بحران مالي جهان ذكر كرد و افزود: چون اغلب صادرات ما در زمينه كالاهاي لوكس است، وقتي وضعيت مالي مردم جهان خوب نباشد اولين كالايي كه از سبد خانوار آنان كنار گذاشته شود كالاهاي لوكس خواهد بود.
 سه شنبه 14 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 324]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن