تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815344167




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جلال طالباني : استقرار نيروهاي آمريكايي در منطقه كردستان بدون موافقت بغداد ممكن نيست


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: جلال طالباني : استقرار نيروهاي آمريكايي در منطقه كردستان بدون موافقت بغداد ممكن نيست
رئيس جمهوري عراق اظهار داشت : امكان ندارد بدون موافقت دولت عراق نيروهاي آمريكايي در منطقه كردستان باقي بمانند. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري « براثا » جلال طالباني در گفتگو با شبكه العراقيه خاطرنشان كرد : منطقه كردستان بخشي از عراق است و قوانيني كه در ساير اراضي عراق اجرا مي شود در مورد آن نيز صورت مي گيرد.
لازم به ذكر است كه « مسعود بارزاني » رئيس منطقه كردستان عراق روز شنبه در گفتگو با رسانه هاي گروهي آمريكا گفته بود : در صورتي كه پارلمان و مردم كرد با حضور نيروهاي آمريكايي موافق باشند منطقه كردستان با حضور اين نيروها موافقت خواهد كرد.
رئيس جمهوري عراق در ادامه با بيان اينكه هيئت آمريكايي در مراحل مذاكره درباره توافقنامه امنيتي بسيار كارآزموده بود تصريح كرد : طرف آمريكايي امتيازدهي هاي زيادي را درباره اين توافقنامه داشته است . وي اظهار داشت كه عراق در انتظار واكنش آمريكا به اصلاحات پيشنهادي دولت عراق درباره توافقنامه امنيتي است و تا زمان پاسخ آمريكا به اين مسئله نمي توان بيشتر از اين به جزئيات پرداخت .
طالباني گفت : تعيين زمان عقب نشيني نيروهاي آمريكايي و احياي حاكميت عراق برجسته ترين جنبه مثبت اين توافقنامه به شمار مي رود. وي خاطرنشان كرد : همواره براي امضاي توافقنامه امنيتي وقت كافي وجود دارد و عراقي ها از طريق اجماع ملي در اين رابطه تصميم گيري خواهند كرد.
همچنين سخنگوي مقتداصدر درخواست رئيس منطقه كردستان عراق را براي ايجاد پايگاه نظامي آمريكا در شمال عراق رد كرد. شيخ صلاح العبيدي گفت درخواست مسعود بارزاني براي ايجاد پايگاه هاي آمريكايي در كردستان عراق در صورت موافقت نكردن دولت عراق با توافقنامه امنيتي قابل قبول نيست .
العبيدي افزود اين موضوع آنها يادآور اين است كه كردها هميشه خواهان جدايي از عراق بوده اند و اين مسئله سبب نگراني ما شده است و معتقديم عراق قانون اساسي دارد و بايد به آن پايبند بود.
او گفت تاكنون هيچ قانوني براي نظم دادن به روابط كردستان با دولت مركزي تدوين نشده است بنابراين از نظر قانون اساسي منطقه كردستان چگونه مي تواند بدون موافقت دولت مركزي اين توافقنامه را امضا كند.
وي اضافه كرد كردها بايد براساس مصلحت و منافع عاليه عراق عمل كنند و آنها بايد عملا بخشي از عراق باشند.
نوري المالكي و جرج بوش آبان سال گذشته پايه و اساس توافقنامه همكاري و دوستي طولاني مدت بين دو كشور را كه شامل سه محور سياسي اقتصادي و امنيتي مي شود به امضا رساندند.
مراجع و اكثريت نمايندگان پارلمان عراق و گروههاي سياسي با متن پيش نويس ارائه شده از سوي آمريكا درباره توافقنامه امنيتي به سبب دربرگرفتن بندهاي خطرناكي كه حاكميت و استقلال عراق را نقض مي كند مخالف هستند. مسئله مصونيت حقوقي براي نظاميان و پيمانكاران آمريكايي مهمترين موضوع مورداختلاف ميان بغداد و واشنگتن است .
از سوي ديگر منابع آگاه امنيتي عراق از موافقت آمريكا براي تصحيح بيشتر بندهاي پيشنهادي توافقنامه امنيتي خبر دادند. روزنامه دولتي « الصباح » به نقل از منابع آگاه نوشت با توجه به اطلاعات بدست آمده در دفتر نخست وزيري عراق آمريكا موافقت خود را براي بازنويسي سه بند درخواستي دولت عراق از جمله بند جدول زمانبندي شده براي خروج نيروهاي آمريكايي از عراق اعلام كرده است .
اين منابع افزودند آمريكا با محاكمه نيروهاي خود در عراق مخالف است و در دو روز آينده پيشنهاد خود را براي حل اين مسئله به دولت عراق تقديم مي كند.
عباس بياتي عضو كميته امنيت و دفاع در پارلمان عراق گفت آمريكا آخرين پيش نويس توافقنامه امنيتي را تا پايان هفته به عراق تقديم مي كند. اين روزنامه عراقي تصريح كرد فهرست ائتلاف عراق يكپارچه تصميم گرفته است .
وقوع دو انفجار در بغداد يازده كشته به جا گذاشت
پليس عراق اعلام كرد بر اثر انفجار دو بمب در ميدان مركزي بغداد پايتخت عراق يازده نفر كشته و 21 تن ديگر مجروح شدند .
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از بغداد يك افسر امنيتي عراق كه به شرط فاش نشدن نامش سخن مي گفت افزود ده نفر از افسران نيروهاي امنيتي در بين مجروحين اين انفجارها هستند.
بر اثر وقوع اين دو انفجار خسارات زيادي به مغازه هاي دور ميدان تحرير در بخش عمدتا شيعه نشين بغداد معروف به رصافه وارد آمد.
 سه شنبه 14 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن