تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):مؤمن، خاموشى اختيار مى‏كند تا سالم بماند و سخن مى‏گويد تا سودى ببرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804059221




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيا فقر برابر با جرم است؟


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: ... زوج جوان علت سرقت از جواهرفروشي را فقر و تنگدستي عنوان كردند؛ پسر نوجواني با انگيزه دزدي و رسيدن به پول، پيرزن همسايه را با ضربات چاقو به قتل رساند؛ مادري 3 فرزندش را به دليل فقر و ناتواني در پرداخت هزينه--ها با خوراندن سم به آنها كشت! همه روزه در لابه--لاي صفحات حوادث روزنامه--ها شاهد اين--گونه جرم--ها كه به دليل وجود فقر و فاصله طبقاتي در جامعه اتفاق مي--افتد هستيم.
فقر مقوله--اي است كه با عمر تاريخ زندگي انسان قرين است و در هر برهه از زمان به نحوي با آن برخورد شده است؛ اين پديده كه از دير باز با انسان بوده است، يكي از مسائل اساسي و رايج جوامع را تشكيل مي--دهد. با صنعتي شدن كشورها به نظر مي--آمد كه اين معضل نيز برطرف شود، ليكن چنين نشد و در سال--هاي اخير اين مساله افكار جوامع بشري و بويژه كشورهاي در حال توسعه را بيشتر به خود مشغول كرد.
فقر و نابرابري--هاي موجود در هر جامعه--اي، پيامد--هاي خاص خود را دارد و نه--تنها باعث بروز بحران مي--شود بلكه بر اساس سلسله--اي از روابط علت و معلولي، زمينه بروز بحران--هايي از قبيل بحران مهاجرت، حاشيه--نشيني، بحران آسيب--ها و انحرافات اجتماعي از قبيل بحران طلاق، اعتياد، بزهكاري، فحشا، قتل، خشونت و انواع جرايم ديگر را فراهم مي--آورد.
جامعه--شناسان، انحراف يا جرم را برآمده از علل و عوامل اجتماعي مي--دانند كه زمينه--هاي اجتماعي وقوع آنها، مسائل و مشكلات اقتصادي همانند فقر، تورم، گراني، اعتياد، بيكاري و فشارهاي زندگي و.. است كه هر كدام از اين مولفه--ها مي--تواند فرد را به يك بزهكار تبديل كند. بزهكاري را نمي--توان متعلق به يك طبقه اجتماعي خاص دانست، اما طبق گزارش--هايي كه در اغلب متون مربوط به اين بحث آمده است احتمال بروز بزهكاري در طبقات پايين اجتماع بيش از طبقات متوسط و بالاست كه البته اين موضوع بيشتر در جوامع شهري صادق است.

دو عنصر آسيب--ساز
دكتر مجيد ابهري، آسيب--شناس اجتماعي در گفتگو با جام--جم، با بيان اين--كه فقر و بيكاري از آسيب--هاي برجسته اجتماعي هستند، معتقد است اين دو مقوله در بسياري از اوقات به عنوان بستر آسيب--ساز نمايان مي--گردند.
ابهري با اشاره به اين--كه 65 الي 70 درصد از آسيب--هاي اجتماعي و بزهكاري با بهانه فقر اتفاق مي--افتد، مي--گويد: زايش فساد و انحرافات رفتاري و بسياري از آسيب--هاي اجتماعي با حضور فقر آغاز شده و در بسياري از موارد شتاب و تسريع پيدا مي--كنند.
بنا برعقيده اين آسيب--شناس اجتماعي، فقر در زماني كه ارزش--هاي اخلاقي كمرنگ شده و مباني معنوي ناديده گرفته شوند مي--تواند مبناي بسياري از بزهكاري--ها و جرم--ها باشد، اگرچه از نگاه رفتارشناسي نمي--توان حضور فقر را اصلي--ترين پايه براي ارتكاب جرم دانست، اما اگر فقر با ضعف ايمان همراه شود، آن گاه بايد منتظر وقوع آسيب و بزه بود.
ابهري با اشاره به اين--كه دروغ، دزدي، خودفروشي، قتل و بسياري از ناهنجاري--ها مي--تواند از فقر سرچشمه بگيرد، مي--افزايد: اصالت تربيتي، فرهنگ--سازي، پر رنگ نمودن ارزش--هاي اخلاقي، سياست--گذاري براي فقرزدايي، كمك گرفتن از اصولي مانند زكات و صدقه براي اشتغال--زايي و نه فقط سير كردن افراد، مي--توانند ابزاري براي مقابله با فقر در راستاي آسيب--زدايي باشند.
نوسان--هاي اقتصادي و نوسان قيمت--ها و دستمزد--ها و بازار و پول تاثير فراوان در ارتكاب جرايم مالي دارد، به طوري كه اگر اوضاع اقتصادي روبه بهبودي سوق داده شود جرايم بر ضد اموال مانند دزدي و قتل با انگيزه مالي و... كاهش مي--يابد و به عكس اوضاع نامساعد اقتصادي موجب ازدياد اين--گونه جرايم مي--شود، البته جرايم فقط جنبه مالي ندارند بلكه بر ضد اشخاص و بر ضد اخلاق نيز به وقوع مي--پيوندند كه اين جرايم نيز به طور جزيي زير تاثير نوسان--هاي اقتصادي قرار مي--گيرند.
به طور كلي مي--توان بين فقر و جرم رابطه مستقيمي ايجاد كرد، چنانچه افراد فقير در مقابل ثروتمندان قرار مي--گيرند و اين تفاوت فاحش باعث مي--شود كه برخي افراد كم درآمد براي اين--كه بتوانند مانند افراد ثروتمند از زندگي خوبي برخوردار شوند دست به جرم و جنايت بزنند و در مواردي هم ديده شده که جرايم بزرگي مانند قتل عمد فقط به خاطر به دست آوردن مال باشد که اين مقوله ناشي از فقر اقتصادي و وجود فاصله طبقاتي است.

نيازهاي مادي
دکتر مهدي تقوي اقتصاددان، در ارتباط با تاثير فقر اقتصادي روي بزهکاري با اشاره به اين--که فقر در بيشتر موارد آسيب اجتماعي ايجاد مي--کند، مي--گويد: --حتما فقر منجر به جرم نمي--شود، اما بررسي--ها نشان داده--اند که در طبقه متوسط آسيب--هاي اجتماعي و بزهکاري کمتر از طبقه پايين و اقشار فقير جامعه است.
وي دليل اين امر را احتياج افراد فقير ذکر کرده و مي--افزايد: در خانواده--هاي فقير علاوه بر نامناسب بودن شرايط کلي زندگي، نبود تغذيه مناسب و نامناسب بودن شرايط تحصيلي بستر--ساز مشکلات بعدي فرزندان اين خانواده--هاست. بيشتر فرزندان طبقات پايين جامعه به دانشگاه راه نمي--يابند و علاوه بر آن نمي--توانند شغل مناسبي داشته باشند و در اين دور معيوب بعضي از آنها براي تامين مخارج زندگي مرتکب بزهکاري مي--شوند و در بعضي موارد هم تبديل به کودکان کار مي--شوند که خود يکي از آسيب--هاي اجتماعي است.
اين اقتصاددان دليل وجود جرايم زياد و اعتياد در استان--هاي محرومي مثل خراسان جنوبي و سيستان و بلوچستان را همين امر عنوان کرده و مي--گويد: براي کاهش آسيب--هاي اجتماعي ناشي از فقر بايد درآمدها به صورت عادلانه توزيع شود و يکي از راه--هاي کم کردن فاصله طبقاتي در جامعه مي--تواند گرفتن ماليات--هاي فراوان از ثروتمندان جامعه و تقسيم آن به صورت يارانه بين اقشار فقير باشد.
دکتر تقوي با اشاره به کم بودن بزهکاري و جرم در کشورهايي که سيستم مالياتي اين--گونه دارند، مي--گويد: در جامعه--اي که تقسيم عادلانه درآمدها صورت گيرد ديگر کودکي نيست که بيمار باشد و والدين او به دليل فقر اقتصادي نتوانند مخارج او را تامين کنند و براي همين کار، دست به دزدي و بزهکاري بزنند.

فقر هميشه بزه نمي--آورد
در مجموع اختلاف طبقاتي--اي که بين افراد يک جامعه وجود دارد و تفاوتي که بين فقير و غني از لحاظ سطح زندگي و امکانات رفاهي وجود دارد، خود از عواملي است که اشخاص طبقه پايين را برمي--انگيزد تا مرتکب جرم شوند و با علم به اين--که فقر اقتصادي هم يکي از عوامل بسترساز بروز بزهکاري در افراد است و ممکن است باعث بزهکاري در آنها شود، ولي هيچ--گاه نمي--توان گفت افرادي که فقير هستند حتما هم بزهکار هستند يا در آينده بزهکار مي--شوند، چون در بسياري از موارد مي--توان مثال--هايي را عنوان کرد که در آن فقر هيچ--گونه تاثيري در بزهکاري ندارد. همه ما افراد زيادي را مي--شناسيم که با آن که در نهايت فقر و تنگدستي به سر مي برند و اوضاع اقتصادي بر آنان سخت و ناگوار است و بارها در تنگناهاي بحراني قرار گرفته--اند، اما هيچ گاه مرتکب بزه نشده--اند و نمي--شوند.
با توجه به شرايط حاکم و مسائل مطرح شده بايد هرچه سريع--تر درصدد زدودن زواياي فقر از جامعه خويش باشيم، به اين منظور بايد اقدامات لازم را جهت کنترل جمعيت انجام دهيم و زمينه--هاي لازم را جهت ايجاد اشتغال و ايجاد فرصت--هاي شغلي مبتني بر آموزش--ها و مهارت--هاي قابل عرضه در بازار کار براي نيروي کار فراهم آوريم.
جلوگيري از مهاجرت--هاي بي--رويه روستاييان به شهر به وسيله سياست--ها و تدابير اصولي و عملي، شناسايي عميق فقر در جامعه، بررسي تعداد فقرا و درصد جمعيت زير خط فقر، تحولات و نوسانات اين گروه، تامين بودجه و درآمد لازم براي تامين حداقل زندگي، بررسي علل فقير بودن اقشار فقير، شناسايي نيازها و کمبودهاي آنان و تلاش در جهت رفع آن کمبودها، تنظيم سياست--ها و برنامه--هاي اجرايي هدفمند براي هر گروه از طبقات زير خط فقر، گسترش سازمان--هاي بيمه و تامين اجتماعي و خدمت بازنشستگي جهت ايجاد گام--هاي موثر در کاهش نابرابري--ها از جمله مسائل قابل توجه براي کاهش آسيب--هاي ناشي از فقر در جامعه است.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 527]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن