تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعایی که بیشتر امید اجابت آن می رود و زودتر به اجابت می رسد،‌ دعا ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821149155




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به علل بروز نوعي بيماري پوستي‌ صدفي در پوست شما


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: نگاهي به علل بروز نوعي بيماري پوستي‌ صدفي در پوست شما
جام جم آنلاين: پوست، بزرگ‌ترين عضو بدن است و آنچه كه اين عضو را از ساير اعضا متمايز مي‌كند، ارتباط مستقيم آن با محيط خارج است و تغييراتي كه در نظر بيننده غيرطبيعي تلقي مي‌شود از ديدگاه فرد، بيماري پوستي تلقي مي‌شود. يكي از اين بيماري‌ها، «داء صدف» يا همان‌«پسوريازيس» است كه سلول‌هاي پوستي به طور مزمن و بيش از حد طبيعي، در مناطقي از بدن شروع به تكثير مي‌كنند.


اين بيماري به دليل پوسته‌هاي سفيد رنگ صدفي شكلش به بيماري صدف مشهور است كه يك تا 3 درصد جمعيت كشورهاي مختلف را درگير خود مي‌كند و در كشور ما نيز از شيوع زيادي برخوردار است.

دكتر كامران بليغي، متخصص پوست و مو و عضو هيات علمي پوست بيمارستان رازي و دانشگاه علوم پزشكي تهران در گفتگو با «جام‌جم»، دراين‌باره مي‌گويد: اين بيماري به صورت ضايعات برجسته روي پوست ايجاد مي‌شود كه بيشتر در نواحي كف سر و ناخن‌ها مشهود است كه گاهي نيز باعث بروز درگيري‌هاي مفصلي مي‌‌شود.

اين پزشك متخصص، سن شيوع اين بيماري را دهه سوم زندگي ذكر كرده و ابراز مي‌كند: هنوز علت خاصي براي اين بيماري مشخص نشده است، ولي طبق تحقيقات و بررسي‌هاي به عمل آمده در يك سوم از مبتلايان، سابقه فاميلي و توارث نقش داشته است.

دكتر بليغي خاطرنشان مي‌كند: مثلا اگر يكي از والدين يا هر دوي آنها، دچار بيماري صدف شوند، درصد ابتلا به اين بيماري بالا مي‌رود.

علائم فيزيكي‌

در اين بيماري ضايعات پوستي برآمده و قرمز رنگ است كه سطح آن را پوسته‌هاي سفيدرنگ چسبنده‌‌اي پوشانده است كه گاهي همراه با پوسته ريزي است و اگر اين لايه‌ها تراشيده شود در نهايت نقاط قرمز رنگ خونريزي در سطح آن ظاهر مي‌شود كه به آن علائم، شبنم خونين گفته مي‌شود و پزشكان براي تشخيص بيماري صدف از اين روش استفاده مي‌كنند.

اين عضو هيات علمي دانشگاه با بيان اين مطلب، در ادامه مي‌افزايد: اين ضايعات پوستي در نواحي مختلف بدن مشهود است؛ ولي از مناطق شايع آن مي‌توان به ناحيه سر (پشت سر)‌، آرنج‌ها، زانوها، نواحي تناسلي و گاهي تمامي نواحي بدن اشاره كرد.

اشكال مختلف بيماري‌

بيماري صدف داراي انواعي مختلفي است، مثلا صدف قطره‌اي كه بيشتر در كودكان شايع است و متعاقب عفونت‌هاي حلق و عفونت‌هاي چركي گلو، بيماري به صورت دانه‌هاي ريز قابل رويت است و پس از گذران دوره كوتاهي قابل بهبود است.

اين متخصص پوست و مو در تعريف صدف (پسوريازيس معمولي)‌ مي‌افزايد: در اين نوع از بيماري، دوره آن ماه‌ها و حتي سال‌ها به طول مي‌انجامد و بيماري با دارو كنترل مي‌شود؛ ولي در صدف «چركي» برخلاف صدف معمولي، در بدن جوش‌هاي چركي ظاهر مي‌شود كه كف دست و پا را درگير مي‌كند.

به گفته اين پزشك متخصص، در نوعي ديگر از صدف چركي، بدن پر از جوش‌هاي چركي شده و پس از تب، اگر بيمار به پزشك رسانده نشود، فوت خواهد كرد.همچنين در صدف مفاصل نيز، علاوه بر بروز ضايعات پوستي، مفاصل بدن درگير اين بيماري مي‌شوند.

طبق گفته متخصصان پوست و مو، در اين بيماري، ناخن‌ها دستخوش تغيير مي‌شوند كه 50 درصد از بيماران اين تغييرات را تجربه مي‌كنند، فرورفتگي‌هاي نقطه‌اي (pitting)، پوست پوست شدن زير لبه آزاد ناخن و جدا شدن ناخن از بسترش از اين نوع تغييرات است كه با درمان‌هاي موضعي، شكل ظاهري ناخن درمان مي‌شود؛ ولي گاهي اوقات مخاط دهان نيز درگير بيماري مي‌شوند، مثلا بروز زبان جغرافيايي و يا زبان ترك‌دار.

دكتر بليغي مي‌افزايد: در درگيري اين بيماري با پوست سر، ريزش مو رخ مي‌دهد كه اين ريزش دائمي نيست و بيماري با داروهاي تزريقي و خوراكي تحت كنترل درخواهد آمد، ولي نكته مهمي كه در مورد اين بيماري حائز اهميت است، شكل و ظاهر آن است كه با مخدوش شدن قيافه شخص، برخلاف مسري نبودن بيماري محبت اطرافيان از او سلب مي‌شود كه اين شرايط روحي رواني براي فرد كشنده خواهد بود.

بيماري صدف، نوعي بيماري التهابي است كه تمام دستگاه‌هاي بدن را درگير خود مي‌كند. همچنين آمارها نشان مي‌دهد، بروز بيماري‌هاي قلبي عروقي در اين بيماران بيشتر از سايرين است، اين متخصص پوست و مو با اظهار اين مطلب مي‌افزايد: بيماري صدف پيشگيري خاصي ندارد و بيمار مي‌تواند با مصرف غذاهاي دريايي، ضايعات خود را بهبود بخشد.

خود درماني ممنوع‌

درمان اين بيماري اهميت زيادي دارد و شخص بايد با مراجعه به پزشك و پرهيز از خود درماني به معالجه خود بپردازد؛ چرا كه استفاده بي‌رويه از داروهاي خوراكي كورتون، زمينه‌ساز بروز عوارض زيادي بخصوص عود شديد بيماري به هنگام قطع آن خواهد داشت كه به دنبال آن پوست دچار شكنندگي و نازكي مي‌شود.

دكتر بليغي در پايان مي‌افزايد: اين بيماري شخص را از نظر روحي‌رواني بسيار ضعيف مي‌كند. در صورتي كه بيماري علي‌رغم سير طولاني و مزمن بودنش، قابل كنترل و درمان است و بايد به ياد داشت كه استرس يكي از مهم‌ترين عوامل تشديدكننده بيماري است، پس حفظ آرامش و داشتن رابطه‌اي محبت‌آميز با بيمار جزو اولين گام‌هاي بهبود بيماري به شمار مي‌رود.
 دوشنبه 13 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 241]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن