تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  بنر تستی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816373250




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چگونه خوب مطالعه كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: چگونه خوب مطالعه كنيم
خواندن اصلي ترين ابزار آموزش است.پرورش و تقويت مهارت خواندن، موجب پرورش و به كار انداختن همه قواي فكري و ذهني يعني قوه تميز، استدلال، تعميم، حكم و قضاوت مي شود، كه هر كدام در نگرش و آفرينش آثار ادبي نقش تعيين كننده اي دارند.خواندن فعاليتي است كه در آن نمادها، علامت ها و حروف، به كلمه ها و جملاتي با معناي مشخص تبديل مي شوند.هدف نهايي از كسب توانايي خواندن رسيدن شخص به مرحله اي است كه بتواند نوشته اي را بخواند، آن را نقد و بررسي كند و در نهايت به نيازي از نيازهاي خود پاسخ گويد:

پرورش مهارت هاي خواندن:
يكي از نيازهاي اساسي براي يادگيري محتواي درس، توسعه راهبرد هايي براي مطالعه موثر است.

خلاصه برداري يا چكيده نويسي: به خواننده كمك مي كند تا از نكات عمده متن درس و جزئيات آن بيشتر آگاه شود.نكته ديگر اعمال مديريت به كار دانش آموز در حين يادگيري است. اگر آموزش با اعمال مديريت موثر باشد، در پيشرفت دانش آموزان تاثير به سزايي دارد.آموزش مستقيم خواندن، آموزش با برنامه و همراه با نظارت از يك طرف و ميزان وقتي كه بچه ها صرف اين فعاليت مي كنند از طرف ديگر در رشد خواندن موثر است.پرورش و تربيت خواندن از روزهاي اول زندگي و كودكي و در محيط خانه و خانواده شروع مي شود و تا آخرين مراحل و عالي ترين تحصيلات دانشگاهي ادامه پيدا مي كند.والدين بايد عادت كتاب خواني را در فرزندان خود به وجود بياورند و مربيان تربيتي كه نقش درخوري در تربيت دارند به خردسالان و كودكان، آموزش هاي لازم را بدهند تا آن ها به مطالعه ترغيب شوند.

چگونه مي توان مطالعه اي مفيدتر و با بازدهي بالا داشت!
براي اين كه مطالعه اي موفق داشته باشيد بايد نحوه صحيح درس خواندن را بدانيد.شرايط مطالعه مواردي هستند كه با دانستن، به كارگيري و يا فراهم كردن آن ها مي توان مطالعه اي مفيدتر و با بازدهي بالاتر داشت.اين شرايط كمك مي كنند تا هر فرد در حالت هاي عادي بتواند از مطالعه خود سود بيشتري ببرد و اين شرايط به شما ياد مي دهند چگونه از زمان هاي مطالعه بهره وري بالاتري داشته باشيد در مجموع اين شرايط امكان يك مطالعه پويا و فعال را براي خواننده فراهم مي سازد.

آغاز درست:
در هر كار، آغاز درست بسيار مهم است. برنامه درسي خود را طوري تنظيم كنيد كه از خواندن كتاب ها، هدفي واضح و روشن را دنبال كنيد و دقيقا بدانيد كه از خواندن كتاب چه مي خواهيد.

برنامه ريزي:
برنامه ريزي صحيح يكي از عوامل اصلي موفقيت است. براي مطالعه كردن بايد برنامه اي صحيح و منظم داشته باشيد.

نظم و ترتيب:
نظم به بهره وري حداكثر از زمان و مكان كمك مي كند.

حفظ آرامش:
اضطراب قوه تفكر را ضعيف مي كند و كارآيي حافظه را مختل مي كند.

استفاده صحيح از وقت:
استفاده صحيح از وقت و هدر ندادن آن بسيار مهم است چرا كه زمان از دست رفته را نمي توان مجددا باز يافت.

سلامتي و تندرستي:
سلامت جسمي و رواني در يادگيري تاثير به سزا دارد. كسي كه سالم، با نشاط و پر انرژي است، بهتر مي تواند فعاليت كند و برنامه هايش را به اجرا درآورد.

تغذيه مناسب:
براي انجام كارهاي فكري مانند مطالعه و يادگيري، بدن بايد از نظر كلسيم و فسفر غني باشد. در اين ميان شير و پنير از غذاهاي مناسب به شمار مي آيند كه سرشار از كلسيم و فسفر مي باشند.

ورزش:
ورزش خصوصا صبح ها و در هواي پاك و تميز، بسيار مفيد و مناسب است زيرا هم به سلامت جسمي كمك مي كند و هم قدرت مغز را براي يادگيري افزايش مي دهد.

استراحت مغزي:
از آن جا كه مطالعه و يادگيري تا حدود بسيار زياد يك فرآيند ذهني است، بنابراين هنگامي كه مغز خسته است، به خاطر سپردن مطالب مشكل است.

خواب كافي:
خواب نقش مهم در كارآيي حافظه دارد. خواب كافي به حفظ سلامتي جسم و روان كمك مي كند.

درك مطلب:
براي موفقيت در تحصيل، بايد مطالب را بفهميد نه آن كه حفظ كنيد. براي به خاطرسپردن يك متن، ابتدا بايد معناي آن را بفهميد.

تشويق و پاداش:
تشويق و پاداش نقش مهمي در يادگيري دارد. تشويق نيروي انگيزه نسبت به فعاليت را در فرد تحريك كرده، موجب افزايش علاقه مندي مي شود.

اتاق مطالعه:
اتاق مطالعه بايد ساكت و آرام باشد و تا حد ممكن از عكس، پوستر و اشيايي كه موجب حواس پرتي مي شود خالي باشد. مطالعه نياز به مكاني آرام، خلوت و راحت دارد تا تمركز حواس به راحتي به دست آيد.

نور اتاق:
نور اتاق بايد كافي و مناسب باشد و تا حد امكان نور فقط بر روي ميز مطالعه متمركز نباشد بلكه همه فضاي اتاق بايد به اندازه كافي روشن باشد.

رعايت فاصله:
براي مطالعه بهترين فاصله بين چشم تا كتاب حدود 30 تا 40 سانتي متر است. بايد ارتفاع ميز مطالعه طوري باشد كه بتوانيد اين فاصله را رعايت كنيد.

ميز مطالعه:
بهترين وضعيت براي مطالعه، نشستن پشت ميز مطالعه است. اما اگر اين ميز مناسب نباشد، بسيار مضر است و خيلي زود حالت خستگي در فرد ايجاد مي شود. ميز مطالعه بايد از شرايط لازم براي درس خواندن برخوردار باشد.

زمان مطالعه:
واقعيت اين است كه هيچ زماني به طور دقيق و انحصاري براي مطالعه وجود ندارد يعني دقيقا نمي توان مشخص كرد كه در چه هنگامي بايد مطالعه كرد و در چه موقعي از مطالعه پرهيز كرد.

نتيجه گيري:
خواندن علمي است كه با تفكر سر و كار دارد و موجب پرورش و به كار انداختن تمام قواي فكري و اخلاقي چون قوه تميز، استدلال، تعميم تجريد، حكم و قضاوت مي شود. توانايي در خواندن بر ورزيده نمودن حافظه اثر به سزايي دارد و موجب درك بهتر مفاهيم مواد درسي مي شود.خواندن ماهرانه وقتي براي شخص ميسر است كه بتواند از مفاهيم، شكل ها و تلفظ هاي آشنا به درك مفاهيم و شكل ها و تلفظ هاي نا آشنا نايل شود.

فاطمه زهرا خزاعي-آموزگار پايه اول دبستان نسيبه
 يکشنبه 12 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 211]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن