واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: عاشق ويولون ايراني ام
حتما مي--دانيد که موسيقي معروف سريال فرار از زندان، ساخته يک جوان ايراني است؛ رامين جوادي از آهنگ--هايش و فرار از زندان مي--گويد
تقريبا عادت هميشگي ايراني--ها شده بود که در تيراژ سريال «فرار از زندان» زماني که به اسم آهنگساز مي--رسند دکمه pause را فشار دهند و به همديگر نام رامين جوادي را نشان بدهند و بگويند آهنگساز فيلم يک ايراني است! رامين جوادي اگر چه با فرار از زندان براي ما شناخته شد اما خيلي قبل ترش براي خوره--هاي موسيقي فيلم شخصيت شناخته شده اي بود.
زندگينامه مختصر و اسم فيلم--هايي را که برايشان موسيقي ساخته است برايتان آورده--ايم تا سندي باشد براي اين حرفمان. او براي آن--هايي که صرف ايراني بودن يک--آدم موفق به خودشان مي--بالند گزينه خوبي براي افتخار کردن است.
براي گپ زدن با او هزار تا بهانه داشتيم؛ اين که ايراني است، فرار از زندان را خيلي--هايمان ديده ايم، با-- هانس زيمر (که در ايران او را با موسيقي «گلادياتور» و «شيرشاه» مي--شناسيم) همکاري داشته و نامزد جايزه--هاي گرمي و امي شده است که در حد اسکار موسيقي از آن--ها ياد مي--شود. رامين جوادي در آلمان به دنيا آمده است و نمي--تواند فارسي صحبت کند. وقتي متوجه شد فرار از زندان در ايران دوبله شده است و طرفدارهاي پر و پا قرص زيادي هم دارد معطل نکرد و با وجود اين که سخت مشغول آهنگسازي سريال «فلش فوروارد» بود قرار مصاحبه را هماهنگ کرد. او خيلي رک است و متاسفانه بر خلاف عادت هنرمندان در چهار چوب سوالات به اندازه اي که لازم است جواب مي--دهد و همه اين--ها باعث شد، مصاحبه کوتاه تر از آن چيزي که فکر مي--کرديم از کار در بيايد. در تنظيم اين مصاحبه مدير برنامه--هاي رامين – برايس جاکوبز- خيلي به ما کمک کرد. اين شما و اين هم صحبت--هاي اختصاصي رامين جوادي.
مدير برنامه--هاي شما گفت اين روزها حسابي سرتان شلوغ است. مشغول چه کاري هستيد؟
دارم روي سيزن آخر سريال فلش فوروارد کار مي--کنم. هر هفته براي هر قسمت اين سريال به صورت مجزا بايد آهنگ بسازم و همين تمام وقت من را مي--گيرد. اصولا کارکردن با کنداکتور فشرده و بدون وقفه تلويزيوني بسيار وقت گير است. البته خيلي خوب است که هنوز مجموعه--هاي تلويزيوني اي هستند که آهنگسازان آن--ها بايد به اين شکل برايشان موسيقي بسازند. انگار موسيقي به صورت زنده پخش مي--شود.
با اين سر شلوغ، وقت مي--کنيد به موسيقي سنتي و فولکلوريک ايراني گوش کنيد؟
من آنطور که بايد و شايد موسيقي ايراني گوش نمي--کنم. وقتي به خانه فاميل--هاي ايراني مان مي--رويم حسابي موسيقي ايراني گوش مي--دهيم. ويولون ايراني را خيلي دوست دارم. در اين سبک از نوازندگي ويولون احساس--هاي انساني خيلي نمود پيدا مي--کنند.
موسيقي فيلم--هاي ايراني را هم گوش مي--دهيد؟
من چون فارسي بلد نيستم خيلي با فيلم--هاي ايراني آشنايي ندارم. بنابراين موسيقي فيلم--هاي ايراني را هم خيلي کم شنيده ام.
به نظر شما ساختن موسيقي فيلم با استفاده از دستگاه--ها و ملودي--هاي ايراني جالب از آب در مي--آيد؟
نکته چالش بر انگيز و هيجاني ساختن موسيقي فيلم، اين است که تهيه کننده--ها از تو مي--خواهند در سبک--ها و نحله--هاي مختلف موسيقي بسازي. من هميشه دوست دارم در فرهنگ--ها و مليت--هاي گوناگون همه دنيا دنبال توناليته--هاي جور واجور بگردم.
بيشتر دوست داريد براي کدام ژانرهاي سينمايي موسيقي بسازيد؟
من درام را ترجيح مي--دهم. اما تنوع در ژانرها هم برايم الهام بخش است. اگر هميشه براي يک نوع فيلم--هاي خاص موسيقي بسازم کسل مي--شوم.
با اين که مي--گوييد درام را ترجيح مي--دهيد، بيشتر در فيلم--ها و سريال--هايي که برايشان موسيقي ساخته ايد اکشن هستند. ايده اصلي موسيقي فيلم--هاي اکشن را از کجا مي--آوريد؟
فکر مي--کنم اين که يک موسيقي اکشن را جالب از آب در بياوري، هميشه يک چالش بزرگ است. خيلي پيش مي--آيد که براي يک صحنه طولاني بايد يک قطعه موسيقي طولاني ساخت. آن وقت مهم است که بتواني رواني و سيال بودن قطعه را درست در بياوري. مساله ديگر اين است که در صدا گذاري اين نوع فيلم--ها از افکت--هاي صوتي زيادي هم استفاده مي----شود. من تلاش مي--کنم موسيقي اي بنويسم که علاوه بر اين که با افکت--ها همپوشاني نداشته باشد بتواند در کنار آن--ها گوش شنونده را به بهترين نحو تحت تاثير قرار دهد.
به نظر شما مهم ترين عامل موفقيت در --هاليوود چيست؟ سماجت يا شانس؟
صنعت --هاليوود يعني کار طاقت فرسا. ببين، شايد يکدفعه يک دري کاملا شانسي به روي تو باز شود، اما براي عبور از آن در؛ فقط کار زياد است که مي--تواند به تو کمک کند.
دوست داريد با کدام کارگردان به عنوان سازنده موسيقي همکاري کنيد؟
من عاشق اين هستم که يک روز بتوانم با کلينت ايستوود کار کنم. فيلم--هاي او داستان--هاي فوق--العاده اي دارند، به خوبي هم کارگرداني شده اند. من هميشه از ديدن فيلم--هاي او لذت مي--برم.
براي ساختن موسيقي فيلم--ها و سريال--ها چقدر دستمزد مي--گيريد؟
نه به قدر کافي.
چطور براي ساختن موسيقي فرار از زندان انتخاب شديد؟
مدير برنامه--هايم (برايس) من را ترغيب کرد که براي پريزون بريک (فرار از زندان) موسيقي بسازم. با تهيه کنندگان سريال قراري گذاشت و بعد از صحبت--هاي اوليه به سرعت مشغول کار شدم. وقتي تدوين اوليه سريال را ديدم جا خوردم. اصلا فکر نمي--کردم که سريال آن قدر خوب شده باشد. من حس مي--کنم جزيي از قسمت--هايي هستم که برايشان آهنگ ساخته ام، هميشه به اين که در گروه سازنده فرار از زندان بوده ام افتخار مي--کنم.
به نظرتان «فرار از زندان» در زندگي حرفه اي شما چه جايگاهي دارد؟ يک نقطه پرتاب بود؟
بايد بگويم بله، فکر مي--کنم تصميم عاقلانه اي بود که در اين پروژه شرکت کردم. چون سريال به يک جريان بين--المللي تبديل شد. بعدش هم که به خاطر آن نامزد جايزه شدم. مي--دانيد هيچ وقت فکر نمي--کردم به خاطر يک کار تلويزيوني اين قدر ديده بشوم.
روياي بچگي ات اين بود که آهنگساز معروف بشوي؟
اوايل فکر مي--کردم که دکتر بشوم. اما خيلي زود تصميم گرفتم در حوزه موسيقي فعاليت کنم. هميشه مي--خواستم براي فيلم موسيقي بسازم. رابطه اي که در يک فيلم بين موسيقي و جنبه--هاي دراماتيک اتفاق مي--افتد هميشه من را جذب خودش مي--کند.
روند ساختن موسيقي براي يک فيلم در-- هاليوود چطور است. از اول فيلمنامه را مي--خواني يا فيلم تدوين شده را مي--بيني؟
بعضي وقت--ها فقط متن را مي--خوانم و صرفا بر اساس داستان شروع مي--کنم به نوشتن قطعه--هاي موسيقي.اما بيشتر اوقات فيلم را مي--بينم و براساس خوراک--هاي تصويري اي که به من مي--دهد موسيقي مي--نويسم. بعد با تهيه کنندگان و کارگردان فيلم درباره تک تک سکانس--هاي فيلم بحث مي--کنيم. در حين کار، هر قطعه موسيقي اي که نوشته مي--شود را در اختيار عوامل مي--گذاريم و درباره آن گفت و گو مي--کنيم تا در نهايت به يک نتيجه به درد بخور و شنيدني برسيم.
نامزدي جايزه--هاي معتبري مثل گرمي و امي، چقدر به تقويت جايگاه حرفه اي تان کمک کرد؟
نامزد شدن در اين جايزه--هاي معتبر واقعا غرور آفرين است. بعد از سال--ها کار بي وقفه حس خوبي به آدم دست مي--دهد اما مطمئن نيستم که اين نامزد شدن--ها دقيقا چه کمکي به پر کار شدن من در صنعت موسيقي فيلم مي--کند. فقط اميدوارم توجه فيلم سازان را به من جلب کند.
خودتان کدام يکي از فيلم--هايي را که برايشان موسيقي ساخته ايد را بيشتر از همه دوست داريد؟
Beathe drum را خيلي دوست دارم. شايد چون اولين فيلمي بود که برايش موسيقي ساختم. از طرفي من چون از بچگي عاشق کتاب--هاي کميک استريپ بودم، خيلي خوش به حالم شد که روي موسيقي فيلم--هاي Batman Begins و Iron man کار کردم.
يک سري از موسيقي--هاي فيلم هست که خيلي از جوان--هاي ايراني به آن--ها گوش داده اند؛ املي، گلادياتور، ماتريکس و کارهاي انيوموريکونه. نظرتان درباره آن--ها چيست؟
تمام اين موسيقي--هايي که نام مي--بري از آثار بزرگ موسيقي فيلم هستند؛ کارهاي فوق العاده اي که به خوبي حال و هواي فيلم را پوشش مي--دهند و منتقل مي--کنند. اين موسيقي--ها مثال--هايي هستند که نشان مي دهند موسيقي در انتقال احساسات مورد نظر کارگردان يک فيلم تا چه اندازه تاثير گذار و اساسي است.
به خاطر سابقه همکاري کارگردان فيلم آيرون من» با جان دنبي، خيلي--ها فکر مي کردند موسيقي اين فيلم را هم خود دنبي بسازد، چطور شد که شما براي اين کار انتخاب شديد؟
راستش را بخواهيد من هم نفهميدم چطور شد که او موسيقي آيرون من را نساخت. من هيچ کاري نکردم که ميان اين دو تا را خراب کنم اما وقتي شنيدم معامله شان نشده و گروه به دنبال يک آهنگساز است، پريدم وسط. به شما گفتم من عاشق فيلم--هايي هستم که از روي کتاب--هاي کيمک استريپ مي--سازند. به خاطر همکاري--هاي قبلي با گروه سازنده آن--ها را خوب مي--شناختم. مدير برنامه--هايم مذاکرات مفصلي با آن--ها کرد و از کمک--هاي--هانس زيمر هم خيلي استفاده کردم.
اين که طرفدار کتاب--هاي کميک هستيد، باعث نشد وسواس بگيريد و خيلي روي کار انرژي بگذاريد؟
چرا. به خاطر اين که مطمئن بودم خيلي--ها فيلم را تماشا مي--کنند، فشار زيادي تحمل کردم. از طرف ديگر چون چند فيلم با موضع ابر قهرمان روي پرده بود تک تک اجزاي اين فيلم – از جمله موسيقي ـ بايد حرف جديدي براي گفتن مي--داشتند و مي--دانستيم که خواه يا نا خواه مورد مقايسه قرار خواهيم گرفت، من خيلي زود شروع به نوشتن قطعه--ها کردم ولي تا زمان تدوين و بعد از آن هم مشغول روتوش و حتي تغيير بعضي از آن--ها کردم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 273]