پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1848144572
دانشــــنامه گرافيك
واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: با خلاصه اي از مبحث گرافيك شروع ميكنم.
-----------------------
گرافیک حیطه--ای از هنرهای تجسمی است و دارای کاربردهای متنوع و گسترده--ای میباشد. گرافیک یا به عبارت کاملتر طراحی گرافیک (Graphic design)، بکارگیری تکنیکهای مختلف خلق آثار دوبعدی بر روی سطوح مختلف نظیر کاغذ، دیوار، بوم، فلز، چوب، پارچه، پلاستیک، نمایشگر رایانه، سنگ و ... است که در جهت رساندن پیامی خاص به بیننده انجام بپذیرد. از جملهٔ این تکنیکها می--توان به: عکاسی، اچینگ، نقاشی، روشهای مختلف چاپ اشاره نمود. در هنر طراحی گرافیک از عکس، تکنیکهای مختلف طراحی (مداد، کنته، ذغال، پاستل گچی، پاستل روغنی، قلم و مرکب، مداد رنگی)، تکنیکهای مختلف نقاشی (رنگ و روغن، آبرنگ، گواش، رنگهای آکریلیک)، کلاژ، انواع روشهای چاپ دستی (سیلک اسکرین و باتیک) و هرنوع روش خلق تصویر استفاده می--شود.
تعریف جلالی : گرافیک یک اثر هنریست که میخواهد پیامی رااز طریق بصری در کوتاهترین زمان ممکن به مخاطب برساند.
» در طراحی گرافیک، حیطه--ها و تخصصهای مختلفی وجود دارد:
ارتباط بصری (Visual communication)- مانند:
طراحی پوستر
طراحی جلد
طراحی علامت (Sign)
طراحی نشان (Logo)
طراحی حروف
طراحی آگهی تبلیغاتی
صفحه آرایی برای کتاب و نشریه
طراحی صفحات وب
طراحی چاپ برای بسته--بندی
تصویرسازی (Illustration)- مانند:
تصویرسازی برای کتابهای کودک، کتابهای علمی و آموزشی
تصویرسازی برای نشریات
طراحی نقشه.
گـرافیست کیست؟
گرافیست هنر مند توانای است که با بهره گیری از جادوی فرم و رنگ رندانه به جستوجـوی معنا های مختلف
پرداخته ضمن احترام به مخاطب خـود راه و رسم عاشقی و شیوه ی شهـــــر آشوبی را به او مـــــــی آموزد.
گرافیست را شاید نوازنده ای دانست که زخمه بر دل خود و مـا می زند تا با نوای نا بـهـنجار دو گانگی مـــــــان
نغمه ی یکدلی را بسراید.گرافیست نعمات شاد و ناشادش را به یمن رو مسیحی من و تو به صــــورت نام ها
و نشانه ها ی تجاری و پوستر و کاتالوگ و کارت ویزیت و سر برگ و صفحه آرای کتب و مجلات در کنار انـــــواع
بسته های زیـبا به صورت کوک و ناکوک روانه ی گوش و جان ما می کند بر هستی خدا نقش ایمان زده شکــر
نعماتش به جای آوریم .
او می تواند :
نام شرکتی را فرمی زیبا و ساده چنان نقش بزند که دز سراسر جهان بی هیچ توضیحی هستی و چیســـتی
آن مانا بماند.
با نقشی ساده کودکـی را به مهمانی بادبادکــها برده وبا نــقاشی از رنــگ بزی را وادار سازد تا از نقشـــــه ی
جغرافیایی خزر آب بنوشد. با طراحی کارت های کوچک ماهها و سالها من و شما را در سکوتخریدار و فروشنده
به دنبال هم بکــــــــشاند. با یک بسته بندی زیباخاک را در نظر اغیار مبدل به کیمیا کند.
و چه کارهای که او میتواند و ما بی خبریم .
مقاطع و مدارج تحصیلی :
دانش آموزان این رشته پس از گذراندن دوره ی دو ساله ی هنرستان به دو صورت می توانند ادامه تحصیل دهند:
۱-در کنکور کاردان رشته ی گرافیک شرکت کنند پس از دریافت مدارک کاردانی این رشته بار دیگر در آزمــــــــــون
کارشناسی ناپیوسته شرکت کرده جهت دریافت مدارک کارشناسی این رشته به مدت دو سال دیگــــــــر دروس
مربوط به آن را بگذرانند .
۲- وارد دوره ی پیش دانشگاهی این رشته شده ضمن گذراندن دورهی یک ساله در آزمون ورودی دانشگاه های
گروه هنر شرکت کرده در رشته های متعدد هنری نظیر طراحی صنعتی. گرافیک .سینما. نمایش عکاســــــی
. صنایع دستی .باستان شناسی .فرش. طراحی پارچه. حفظ و مرمت آثار تاریخی .موسیقی. صداوسیما و...در
مقاطعی همچون فوق دیپلم لیسانس وفوق لیسانس ادامه تحصیل دهند.
بـــــــــــــــــــازار کار
از آنجای که دانش آموزان این رشته در طی دو ساله ی هنرستان دروس نظیری و علـــــــــــمی خاص هــم چون
.طراحی ۱و ۲.مبانی هنر های تجسمی ۱و ۲ . عکاسی ۱و ۲ . خوش نویسی .تاریخ هنر ایران .تاریخ هنر جهان
.خـــط در گرافیک . چاپ .صفحه آرای .تصویر سازی .کارگاه گرافیک و رایانه .را می گذرانند می توانند در صــورت
عدم تمایل به ادامه تحصیل در شرکت های تبلیغاتی و مواسسات چاپ و نشر به عنوان گرافیست مشـــــــغول
به کار شـــده یا پس از اتمام دوره های دانشگاهی در ادارات یا موسسات خصوصی مشغول کار شوند .
شرایط ورود به این رشته
به علت ناشناخته و نوپا بودن این رشته و نظر به وجود پاره ای از مشکلات برنامه ریزی در پرداختن به این رشـته ی
بسیار مهم و کار آمد اوروزه اغلب کسانی که پا به این رشته میگذرانند که هیچ علاقه ای به آن نداشـته و در طـول
تحصیل گرفتار بحران و سر در گمی می شوند در حالی که می بایست هنر جویان علاقمند به این رشـــــته در بدو
ورود سه اصل لازم و ضروری یا به همراه داشته باشند.
ــ استعداد
ــ علاقه
ــ پشتکار
طراحي گرافيك چيست؟
طراحى گرافيک در واقع اصطلاحى است عام براى حرفهاى متشکل از طراحى حروف، تصويرسازي، عکاســى
و چاپ به منظور ارائه اطلاعات يا آموزش. اين اصطلاح را اولين بار ويليام اديسون ديگينز در سال ۱۹۲۲ بــکار برد.
با اين همه فقط پس از جنگ جهانى دوم بود که کاربرد آن رايج شد.
ارتباط بصرى در مفهوم وسيع آن تاريخ طولانى مدتى دارد. زمانى که انسان اوليه براى يافتن غذا به شــــــــــکار
ميرفت و جاى پاى حيوانى را بر روى گِل مىديد، در واقع نوعى نشانهٔ بصرى را مشاهده مى کرد. اثر گرافــيکى
مى تواند نشانه باشد، مانند حروف الفبا؛ يا يک نظام نشانهاى ديگر را شکل دهد؛ مانند علائم جادهاي. عـلائم
گرافيکى در کنار هم تشکيل تصوير مىدهد. طراحى گرافيک در يک معنا حرفهٔ انتخاب يا ساخت علائم و آرايــش
آنها بر يک سطح براى انتقال يک ايده است. گرافيک هنرى است که ترسيم کردن و نگاشتن عناصر اصــلى آنرا
تشکيل مى دهند.
طراحى گرافيک به مثابهٔ يک تخصص فقط از واسط سدهٔ بيستم مطرح شد. تا آن هنگام شرکتها و مؤسـسات
تبليغاتى توسط هنرمندان تجارى اداره مىشد. اين متخصصين عبارت بودند از: صفحه بند؛ حروفچين که عـنوان
و متن را با تمام جزئيات طرحريزى مى کرد؛ تصويرگران که هر نوع آثار ترسيمى از نمودارهاى فنى تا اسـکيس
هاى مُد را تهيه مى کردند؛ هنرمندانِ طراح حروف، روتوشکاران و ديگرانى که طرحهاى نهايى را براى تــتـکثير
آماده مى کردند. امروزه طراح گرافيک با مؤسسات و آتليه ها همکارى دارند. آنها نه تنها تبليغات و آگهى هـــا،
بلکه مجلات و روزنامه هايى را که اين آگهى ها در آن چاپ مى شوند، طراحى مى کنند تا اواخر سدهٔ نوزدهــم
آثار گرافيکى به صورت سياه و سفيد بر کاغذ چاپ مىشد. طى چندين سده، کارکردهاى اصلى گرافيک اندک
تغييرى يافته است و هر طرح ممکن است به چند روش مورد استفاده قرار گيرد. نخستين کارکرد طراحــــــــــى
گرافيک معرفى يا شناسائى است گفتن اينکه يک چيز چيست؟ يا متعلق به کجاست؟ مانند علائم ساختماني،
تابلو، برچسب روى بسته بندى ها و ... کارکرد دوم که در اصطلاح حرفهاى ”طراحى اطلاعات“ شناخته مىشود،
در زمينهٔ اطلاع رسانى و آموزش است و رابطهٔ يک چيز را با يک چيز ديگر از نظر جهت، موقعيت و مقـــــــــــياس
مشخص مى سازد. مانند نقشه، نمودار. کارکرد سوم که متمايزتر از اين دو کارکرد است يعنى نمايش و تــــبليغ
(پوستر و آگهي) که به قصد جلب توجه مخاطب و ماندگار کردن پيام است.
در قرن بيستم تبليغات و چاپ تجارى به هنر گرافيک يورش مى برد اما آثار چاپى هنرى که به وسيلهٔ ماشينهاى
دستى و به روشهاى کمابيش سنتى انجام مىگيرد، به زندگى خود ادامه مى دهد. هنرمندان تـــــجسمى به
ابداعات طرح و حروف مىپردازند. ليتوگرافي، حکاکى روى چوب و لينولئوم، تيزابکاري، ســـــــــيلک اسکرين و
سريگرافى و چاپهاى مخلوط همه امکاناتى هستند که نقاشان بکار مى برند.
طى دههٔ ۱۹۶۰، طراحى گرافيک به عنوان شيوهاى براى حل مشکلات ارتباطى و اطلاع رسانى مطرح شـــد
و به همين ترتيب در رسانه هاى همگانى نيز به عنوان مُد مطرح شد. چيزى که با سليقهٔ به روز بودن و حــتى
پيـشرفت مرتبط بود. اما تغيير در سبک آن حاصل چندمين عامل مؤثر مانند پيشرفتهاى فناورى در حوزهٔ رسانه
و نيز تــحولات رايج در جامعه بود. و از آنجائىکه تنها هنر بصرى نبود و کلام نيز در آن نقش مؤثرى داشـــــــــت
مى توانست مورد توجه کارشناسان و صاحب نظرانى که نسبت به اهميت اجتماعى ارتباطات آگاه شده بودند،
قرار بگيرد.
طراحى گرافيک طى دههٔ ۱۹۶۰ علاوه بر حوزه هايى که پيش از آن در اختيار سنت هاى صنعتگرى بود، مــــانند
طراحى روزنامه، به رسانهٔ جديد تلويزيون و ويدئو هم گسترش يافت. نقش طراحى گرافيک در خدمات عمومى
و تبليغات فرهنگى نيز افزايش پيدا کرد.
در دههٔ ۱۹۷۰، طراحى گرافيک به بخشى از تجارت پول بدل شد و عمدتاً از آن براى ارائه نوعى هويت بصرى
قابل تشخيص براى شرکتها بهره بردارى شد. تمام سازمانها و مؤسسات، هرچند کوچک، ضرورت استفاده
از يک نوع نماد يا نشانه را حس کردند. به تدريج طراحان جهت بازاريابى محصولات و خدمات و خلق تصــــاوير
که بتواند يـــــــک محصول يا شرکت را مشخص سازد، به کار فرا خوانده شدند. با ظهور رايانه هاى شخصي،
طراح تقريباً کــــــنترل کاملى بر تمامى مراحل پيش از چاپ پيدا کرد.
طراحى گرافيک در برگيرندهٔ نوعى زبان است با دستور نامعين و با الفبايى پيوسته در حال گسترش. ما تنها
زمانى يک اثر گرافيکى را به درستى درک مى کنيم که بتوانيم زبان آنرا بفهميم.
تاریـــــخ گــــــرافیک
گرافیك (نوین) یا مدرن علاوه بر كتاب آرایی در قسمت تبلیغات تجارتی، اعلانات دیواری و مطبوعاتی
و نشان ها (لوگوها) وغیره می باشد و حتی در سینما و تلویزیون هم كاربرد دارد. مثل عنوان بندی
فلم و تصاویر متحرك طراحی شده. هنر گرافیك نوین با مسائل ارتباط محیطی نیز تداخل دارد، پس
این هنر علاوه بر خط ورنگ، به عناصر بصری دیگری چون حجم و نور كمك میگیرد.
هنر گرافیك یكباره ساخته نشده. این هنر دنباله رو بقیه هنرها مثل خط، نقاشی و به اینجا رسیده
است، پس برای ارزیابی كردن آن مجبوریم از ابتدای تاریخ مرحله به مرحله جلو بیاییم تا به اصـــــل
برسیم. هنر ابتدائی، هنری است كه توسط انسانهایی ایجاد شده كه هنوز با تمدن آشــــــــــــنا
نشده اند.
● هنر ماقبل تاریخ:
قدیمی ترین تصویر سازی كشف شده در غارهای جنوب فرانسه و شمال اسپانیا می باشد
(۳۰ هزار سال پیش) كه شامل گاو،گوزن، اسب و است.
● هنر بدوی:
شامل هنر سرخپوستان، اسكیموها وبرخی سیاهپوستان میباشد. پیكر انسان در هنر آفریقایی
تجریدی (آبستره) میباشد، آثار آنان در زئیر و بوربا (ق ۱۰ تا۱۲ م) بدست آمده است و حكاكی روی
سنگ برای سرخپوستان اهمیت زیادی داشته است، ولی با ورود اروپاییان به امریكا این هنر تحت
تاثیر قرار گرفت و حالا هنر آنان را به دو دوره پیش از تاریخ و تاریخی تقسیم میكنند.
از آثار دوره قبل از تاریخ میتوان به نقاشی شنی و از دوره تاریخی میتوان صورتكها را نام برد با بوجود
آمدن تمدن در هفت هزار سال قبل از میلاد در خاورمیانه (بین النهرین) هنر تغییركرد، تمدنـــــــهای
بین النهرین سومر، اكد، بابل و آشوریها بودند.
از سومریها مجسمه های (تل اسمر) و (واركا) باقی مانده كه دارای چـــــشمهای بزرگ هــــستند
و هنر مند همه حالتها را كه ممكن است باعث مبهم شدن پیكرها شود از كار خود دور میــــــــكند.
اكدیان هم هنری مثل سومریها داشتند، ولی در زمان حکومت بابلیها پادشاهی به نام حمورابی با
نوشتن قوانینی بر لوحی كه در نقش برجـــــــسته پشت آن از خدای خورشید الهام گرفته یكی از
مشهورترین پادشاهان بین النهرین شد.
اما صومر ها معتقد به كار بودند، اعتقاد داشتند که كار با انسان متولد میشود ولی بعد از مــــــــرگ
جسم به زندگی ادامه میدهد و در كارهایشان دو گیاه بومی «پاپیروس و لوتوس» زیاد دیده میشود،
كه نشانه مصر علیا و مصر سفلی است.
هنر هند كه حوالی شمال رود سند در هزاره سوم قبل از میلاد تشكیل شد در موهنجودارو تعدادی
مهر سنگی به دست آمده كه با هنر بین النهرین پیوند دارد شیوا یكی از خدایان قدیم هند بوده كه
در این آثار دیده میشود (همیشه هنر در طی دوره هایی تحت تاثیر مذهب بوده است) و بعد در هند
دو آیین بودایی و برهمن بوجود آمد كه اولین نشانه سلطه بودا سر ستونی به شـــــــكل چهار شیر
و چرخ است.
بعد از این به هنر یونان باستان می رسیم چهارچوب هنری آنان طبیعت پردازی بوده است و تحت تاثیر
هنر مصر و بین النهرین بودند. برای اولین بار در ظروف آنها بود كه پیكر انسان مورد مطالعه قرار گرفت
و چیزی كه در كارشان مشهود است، این است كه آنها معتقد بودند كه قدرت ذهن انـــــــسان، او را
از حیوانات برتر میكند.
آغاز هنر سرزمین روم مردم ایتالیا ضمن آنكه در نخستین دوران حیات خویش از انوار تابان خورشید یونان
روشنایی میگرفتند، خود نیز خصوصیات محكم و ریشه داری داشتند .
هنر اتروسك (اتروپایی) و هنر رومی را مانند هر هنر دیگر باید همچون آمیزهای از تاثیرات بر خاسته از
منابع بیرونی و عناصری از خود این سرزمین در نظر گرفت هنر رومی وارث بلافصل تمام فرهنگــــهای
پیشین حوضه مدیترانه، از جهات بسیار تركیبی از هنرهای روزگار باستان بود و اساساً با كل هنر یونان
تفاوت داشت. به همین دلیل در دوره بعد هنر روم نمادی از هنر روزگاران باستان به شمار میرفــــت از
لحاظ تكامل سیاسی با تاریخ یونان در سده پنجم پیش از میلاد كه با آغاز عصر پریكلس انجامید در ایتالیا
قرینه ای پیدا نكرد زیرا در اینجا كشاكشهای پایان پذیر و تلخ میان قبایل ایتالیك از یك طرف و قبایل ایتالیك
و اتروسكها از طرف دیگر، فرهنگ این سرزمین را از رشد باز داشت.
بلاخره روم بعد از سده چهارم انقلابی پدید آورد كه تا ابد در یادها خواهد ماند و امروزه نیز ملتهای جهان
آن را احساس می كنند. از دجله و فرات گرفته تا مرزهای اسكاتلند قلمرو دولت واحـــــــدی بود كه زیر
حاكمیت مقتدر و كار آمدش مردمانی متعلق به نژادهای گوناگون و با اعتقاد است و سنتهای مـــختلف
به سر میبرد كه برتونها، گلها، اسپانیاییها، آلمانیها، افریقاییها، مصریها، یونانیها، سوریاییها و عربها فقط
چند تایی از آنها بودند.
نبوغ یونانی با تابش هر چه بیشتر در عرصه های هنر قلم فلسفه تاریخ و عقل و تخیل مـــــــــیدرخشد
یادمانهای رومیان در عرصه هنر در سراسر دنیا تحت حكومیت رومیان پراكنده شده اند. هنر رومـــــی با
آنكه در آغاز تحت تاثیر هنر اتروسكها و هنر یونانی بوده، ویژگیها و صفات متمایز كننده خود را بدست آورد.
گرافـــیک مطبوعاتی
خبرنامه ابزاری برای دستیابی و اطلاع رسانی به مخاطبین خاص با علایق مشترک درباره رویدادها،
داستانها یا نکات خبری مسایل خاص است. از زمان رواج نشر رومیزی در دهه ۱۹۸۰ تاکنون هزاران
نوع خبرنامه تهیه وچاپ شده است.
خبرنامه، هرنوع مطبوعه گاهشمار مانند مجله، براساسی منظم تولید میشود وبا مقوله طــــراحی
مجله هماهنگ است. خبرنامه در آمریکا، سلف روزنامه ها، به دوره استعمار مربوط مـــیشود- دوره
پیش از تلفن، تلویزیون ومجلات، در واقع ابزار اصلی نشر اخبار مسایل محلی به عــــــموم ودر آغاز
به صورت نامه شخصی تهیه میشد. خبرنامه هـــــنوز هم در جوامع امروزی رواج چـــشمگیر دارد و
رایجترین ابزار انتقال اطلاعات در ایالات متحده امروز است.
غالباً کار طراحی و تولید به عنوان یک کار اضافی شخصی سردبیر، دستیار اجرایی یا دستیار مـــــدیر
محسوب میشود. اگرچه خبرنامه یک اشتغال جالب برای کارکنان ثابت همچون نویسندگان، دبــــیران
وطراحان است، اما بعید هم نیست که یک شخص همزمان کار نویسندگی، سردبیری ونیز طــراحی
وتولید خبرنامه را انجام دهد.
خبرنامه یک ابزار تبلیغاتی عالی است زیرا هـــــــم جنبه اطلاعرسانی دارد وهم به فروش مـــیرسد.
خبرنامه نیز همچون دیگر نشریات، باید کانونهای سردبیری مبتنی بر مخاطب خود را داشـــــته باشد.
پیچیدهگی طرح یک خبرنامه مستقیماً به مخاطب وهدف نشر بستگی دارد.
گاه از خبرنامهها به عنوان ابزار اطلاعرسانی کارکنان یک شرکت بزرگ هم استفاده شـــــــــود، گاه از
خبرنامه به عنوان روشی برای ارتباط با دانشآموختگان، ابزاری تبلیغی برای ترویج اطلاعـــــات درباره
آخرین ابداعات یا روشی برای افزایش سرمایه یک سازمان خیریه غیرانتفاعی، همچون کتابخانــــــه
یا هلال احمر بهره برداری میشود.
● کارکرد خبرنامه
۱) خبرنامه یا گزارشات کاری که به عنوان ابزار ارتباط داخلی یک سازمان اطلاعات مربوط به اعــــضای
سازمان را منتشر میکند.
۲) نشریه یک سازمان خیریه یا سیاسی که خوانندگان خود را به یک اقدام خاص ترغــــــــــیب میکند.
۳) نشریهای که برای ابزار تبلیغاتی روابط عمومی یک سازمان تهیه میشود.
۴) خبرنامهای که مبتنی بر مقاله است واطلاعاتی را درباره یک موضوع خاص به مخاطــــــــبین خاص
مقالات میدهد.
● قطع خبرنامه
۱) نامه، قطع سنتی قدیمی
این نوع قطع، سنتی وقدیمی وبه شکل نامه شخصی است نامه کیپلینگر واشینگتن به بیش از
۵۰۰۰۰۰ نفر ارسال میشود وچندین سال عمر دارد. در آغاز به صورت نامه بود وهنوز هم در قطع
نامه منتشر میشود.
خبرنامه در قطع ۲۷×۲۱ سانتیمتر تهیه میشود وبه نظر میرسد که با ماشین تحریر تهیه شـــــده
است.
۲) مجله قطع کوچک
این ۲۷×۲۱ سانتیمتر از نظر سبک وارایه شبیه مجله است وواجد صورتهای مختلفی چون نسخه
نشر رومیزی ارزانقیمت وتکثیر شده تا نسخه سیلک گرانقیمت با تصاویر وعکس های تمام رنگی
که بر کاغذ گلاسه چاپ میشود برخی از دانشگاه ها ومراکز آموزش عالی ازاین نوع مجـــــــــلات
به عنوان ابزار تبلیغی برای جذب دانشجو استفاده میکنند.
برخی از کاتالوگهای سفارش خرید شرکتها ازاین قطع استفاده میکنند. گاه اطلاعات جالبی درباره
محصولی که میفروشند را شامل میشود. در مجموع ابزار تبلیغی مناسبی است.
۳) قطع خبرنامه یا نیمورقی
این قطع ۳۵×۲۷ سانتیمتر شبیه به روزنامه نیمورقی ومعمولاً با کاغذ مرغوب چاپ میشود. ایــن
قطع بزرگتر ارایه اطلاعات بیشتر را امکانپذیر میسازد وبیشتر در موزهها استفاده میشود.
▪ تهیه یک الگو برای خبرنامه
هر نشریهای بخشهای ثابتی دارد که در هر شماره ارایه میشود. بخشهای ثابــــــت خبرنامه ها،
روزنامهها ومجلات، سرعنوان ونام، حروفچینی، سرصفحه وفهرست مطالب. معمولاً در نشـــــر
رومیزی، نخست یک الگوی کامل از نشریه را در رایانه تعریف مــیکنند تا بدین ترتیب صـفحه آرایی
شمارههای بعدی راحتتر باشد. این الگو ساختار وکارکرد بولتن را مشخص میسازد. هرگاه الــگو
را در اختیار داشته باشید به آسانی میتوانید نسخههای مشابهی ازآن تهیه کنید. درســت مانند
الگوهای خیاطی که با استفاده ازآن میتوان لباسهای مشابهی را با رنگ وپارچههای مختلف تهیه
کرد، وقتی الگوی کار مشخص شد وگرید پایه کار معلوم گشت، تمامی شمارههای بعدی دارای
شکل کلی مشابه واختلافات صوری اندکی خواهند بود. پس از آن که الگو طراحی شد، تهـــــیه
بولتن برای هر کسی که با کار آشنایی داشته باشد به آسانی امکانپذیر است.
● پرسشهایی که باید پیش از آغاز طراحی خبرنامه مدنظر داشت:
۱) کارکرد نهایی این خبرنامه چیست؟
۲) مخاطب چه کسی است؟
۳) خبرنامه چه اطلاعاتی را دربر خواهد گرفت؟
۴) چه تعداد مطالب در خبرنامه خواهد بود؟
۵) خبرنامه چگونه توزیع خواهد شد، به صورت خبرنامه است یا به شیوهای دیگر؟
۶) قطع واندازه خبرنامه چیست؟ اندازه خبرنامه باید با مخاطب ومیزان اطلاعات که ارایه میــشود
باید هماهنگ وهمخوان باشد.
۷) چه کسی خبرنامه را طراحی وتهیه خواهد کرد؟
۸) چه کسی آن را چاپ خواهد کرد؟
۹) چگونه چاپ خواهد شد؟
۱۰) از چه نوع کاغذی برای استفاده خواهد شد؟
۱۱) میزان هزینهها چه قدر است؟
۱۲) آیا به صورت تکرنگ چاپ خواهد شد یا چند رنگ؟
● برخی نکات مهم
ـ صفحه نخست اولین چیزی است که بیننده میبیند. باید جلوهای چشمگیر وقابل تشـــــــخیص
داشته باشد.
ـ خبرنامه باید قطع مشخصی داشته باشد وباید در تمامی شمارههای بعدی حفظ شود.
ـ خبرنامه باید شکل وهویتی مشخص منحصر به خود داشته باشد.
ـ هر شماره باید مشترکاتی با شمارههای قبل داشته باشد. خواننده باید هر ستون را به سرعت
در جای خود مشاهده کند. اما هر شماره باید واجد برخی مشخصات جدید ونامنتظره باشـــــــد.
● ایجاد توازن بین عناصر آشنا وجدید با استفاده از عناصر بصری، از جمله:
ـ استفاده از نشان یا علامت برای مشخص کردن انواع مختلف مقالات.
ـ طرح جلد جذاب وگیرا
ـ استفاده از متنهای شکلدار
ـ بخشهای داخلی:
ـ سرعنوان، شامل حرف نشانه، شماره پیاپی، مشخصه مالک، تاریخ و ۰۰۰
ـ فهرست مطالب یا عناوین مطالب بر روی جلد.
ـ سرصفحه (شماره صفحه)
ـ مرور
ـ بخشهای خبری (بخشها میباید سبکی قابل تشخیص داشته باشند وجای آن در صـــــفحه باید
در تمام شمارهها ثابت باشد.)
ـ مقالات
ـ آگهیها
ـ اسامی
ـ آثار تصویری: عکس، نمودار، طرح وترسیمات.
ـ شرح تصاویر
ـ ارجاع به دنباله
ـ در صورتی که از نوع پست مستقیم باشد درج آدرس صحیح بازگشت یا گیرنده.
● عناصری که جلوه بصری را تقویت میکند
ـ حروف بزرگ یا سر حروف بزرگ
ـ نشانهها ونمادهای گرافیکی کوچک
ـ عکس، تصویر، نمودار یا جدول
ـ کادرهای سایهدار
ـ خطوط
ـ نمادهایی برای شماره سرصفحه
ـ نقل قول میان متن
ـ بزرگ کردن شروع پاراگراف
ـ علایم پایان متن
ـ حروف ویژه
ـ حروف معکوس
ـ کادر یا قاب برای عکسها وتصاویر
ـ اختلاف حروف
ـ شکلبندی ابداعی ستونها
ـ بزرگنمایی اعداد به عنوان یک عنصر بصری
● سامانبندی اطلاعیه
۱) آیا تاکنون یک طرح اطلاعیه جالب وجذاب دیدهاید.
۲) چه بخشی از اطلاعیه به نظر شما جالب توجه بوده است؟ چرا؟
۳) صفحه اول چه محتوایی خواهد داشت؟ سرعنوان، یک یا دومقاله، عکس، فهرست مطالب؟
۴) صفحات دوم وسوم وغیره چه محتوایی خواهند داشت؟
۵) اگر خبرنامه قبلاً منتشر میشده است، خواننده چه احساسی نسبت به تغییر طراحــــی آن
خواهد داشت؟ طرح جدید باید کاملاً از طرح موجود متمایز باشد یا بهتر است اصلاح طرح موجود
باشد.
● تعیین مشخصات طرح برای ساختار صفحات
۱) چگونه میتوان خبرنامه را جالب توجه وقابل خواندن کرد؟
۲) آیا طرح نهایی خبرنامه بیتکلف، دوستانه وباز خواهد بود یا محتوای مقالات به طرحی جدید تر
و رسمی تر نیاز دارد؟
۳) برای هریک از صفحات چه تعداد ستون قرار خواهید داد؛ دوستون، سه ستون یا چهارســتون
در صفحه؟
۴) از چه نوع شکل ستون استفاده خواهید کرد؟
۵) آیا متن به صورت همتراز چاپ میشود ویا چپچین؟
۶) چه اندازهای برای حاشیه متن ها لازم است تا فضای لازم برای تنفس وسطح سفید کاغذ
فراهم شود؟
۷) چه میزان فضای سفید برای فاصله بین ستونها لازم است؟
۸) آیا بودجه لازم برای چاپ تصویر یا عکس در اختیار دارید ویا ترجیح میدهید از متن و دیــــــــگر
شگردهای گرافیکی (مانند کادر، خطوط، ۰۰۰) برای زیباکردن صوری آن اســـــــــــــتفاده کنید.
ـ توجه: بهتر است به هنگام تعیین طرح نهایی صفحهآرایی ستونهای با شکلهای مختــــــلف را
تجربه کنید. از گریدهای دو، سه وچهارستونه با پهنای یکسان استفاده کنید. کدام طرح بـــرای
پهنای ستون وخوانایی متن بهتر است؟
● انتخاب قلمها
۱) کدامیک از قلمها یا حروف چاپی متن، خواناتر است؟
۲) آیا عنوانها باید با قلم متفاوت، سیاه ویا بزرگ باشند؟
۳) آیا حروفی که انتخاب کردهاید، مدرن است یا قدیمی، آیا این حروف جلوهای قدیمی و کهنه
به بولتن نخواهند داد؟
۴) از چه نوع حروفی برای متن شرح تصاویر استفاده خواهید کرد؟
۵) آیا حروفی که برای عناوین اصلی وفرعی انتخاب کردهاید با حروف متن متناســـــب است؟
● تصویر وعکس
۱) آیا برای ایجاد جذابیت بصری باید از تصویر استفاده کرد؟
۲) آیا سبک کلی تصاویر (عکس، طرحهای خطی، کلاژ) مکمل، سبک کلی خود بولتــن است؟
۳) آیا عکس یا تصاویری دارید؟ اگر بولتن جدی ورسمی است، استفاده از کاریکاتور چـــــــندان
موجه ومناسب نخواهد بود. اگر تصویر یا عکسی در اختیار ندارید وخود نیز قادر به ترســــــیم
نیستید، میتوانید با استفاده از حروف، شکلهای جالبی پدید آورید.
۴) آیا دراین خبرنامه به جدول یا نمودار نیاز است؟
۵) آیا شما خود میتوانید یک جدول یا نمودار را طراحی کنید؟
۶) آیا میتوان به جای نمودار وطرح از جدول ومتن استفاده کرد؟
● نکاتی که باید به خاطر داشت:
ـ فهرست کنترل
ـ عنوان اصلی، تمامی اطلاعات لازم را دربرمیگیرد.
ـ آرم عنوان به آسانی قابل تشخیص وشناسایی است.
ـ صفحه اصلی جالب توجه وبه آسانی قابل خواندن است.
ـ عنوانها به آسانی از متن اصلی قابل تشخیص است.
ـ مقالات به آسانی قابل فهم وخوانا هستند.
ـ خبرنامه دارای یک هویت متمایز است.
ـ قلم عنوانهای اصلی، فرعی، متن وشرح تصاویر در سرتاسر بولتن یکـــــــــــــسان است.
ـ تصاویر استفاده شده با نوع چاپ ومخاطب مناسب است.
ـ هر صفحه از فضای سفید کافی برخوردار است.
ـ فضای بین ستونها کافی است.
گرافیک محیطی و تاثیر آن بر زندگی امروز
ارتباطات عصر حاضر فرمهای مختلفی را در برمیگیرد، از ماهوارهها گرفته تا ساعتهای مچی، اما علوم
جدید نتوانستند جانشین فرمهای قدیمی ارتباطات از قبیل نوشتهها و علایم بشوند.... به هر صــورت
با توجه به اینکه جامعه به سرعت پیچیده میشود علایم نیز به همان صورت پیشرفت میکنند به طوری
که وجود علایم زیاد، نوعی آلودگی تصویری را به وجود آوردهاست و امروزه ما سعی در گــــــــــریز از
آشفتگیهای بصری داریم.
طراحی گرافیک محیطی نه به تنهایی هنر است نه به تنهایی علم، بلکه شامل هر دو وجه اســـــــت،
طراحی باید مخلوطی از تاثیرات خلاقه موثر باشد به صورت بررسی منطقی و تکنیک و اینکه چگونه کار
باید انجام شود. نتیجه چنین ترکیبی باعث به وجود آمدن علائمی میشود که به طور موثر با مردم ارتباط
برقرار میکند. در گرافیک محیطی سعی میشود با اتکا و با استفاده از تجربههای خلاق هنری شرایــط
مناسبی برای زندگی انسان معاصر بهوجود آید. در گرافیک محیطی پیوند انسان با محیط تصحیح شده
، نکات غیرضروری و نادرست آن حذف و نکات ضروری آن مورد تاکید قرار گرفته و برجسته مــــــــیشود.
در گرافیک محیطی اطلاعرسانی، سادهسازی و دریافت شدنی بودن ارتباطات انسان و زیباییشناسی
جدید و مناسب مورد توجه قرار میگیرد.
بخشی از عرصه های گرافیک محیطی به شرح زیر است:
● گرافیک فضای باز
الف ) نمای معماری (مواد،رنگ،ابعاد،طرح ...)
ب ) باجه ها (ایستگاه اتوبوس،بلیت ،تلفن، روزنامه ، پلیس ...)
ج ) آب نماها
د ) حجمهای گرافیکی
ه ) نورآرایی
د ) تبلیغ (دیواری، بنرها ، وسایط نقلیه ، شیوههای دیگر)
● گرافیک محیطی فضای بسته
در گرافیک محیطی فضای بسته هم میتوان آن را به طور جداگانه اطلاعرسانی کرد که در مجموع میتوان
از دسته های زیر یاد کرد.
الف ) ویترینها
ب ) غرفه ها و فضاهای نمایشگاهی
ج ) محیطهای اداری و آموزشی
د ) محیط خانگی
گرافیک محیطی علمی است که در آن چگونگی استفاده از فرمها، رنگها، نقشها و تصاویر گوناگون بــــه
شکل ماهرانه، اصولی و برنامهریزی شده در جهت بهتر ساختن و ساده شدن روابط، ارتباطات، ترافیـک
و همچنین کاملتر ساختن زیبایی محیط عمومی مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است.
● گرافیک محیطی و تاثیر آن بر جامعه
زمانی که یک ساختار گرافیکی در ارتباط مستقیم با اقشار مختلف یک جامعه شهری بود و هدف آن ایجاد
یک فضای زندگی مساعد و دلپذیر و هماهنگ ساختن با سن و فرهنگ و خلق و خوی افراد آن جامــــعه
باشد از آن به عنوان گرافیک محیطی یاد میشود. بدیهی است در صورتی که تدابیر مقتضی از طــــــــرف
ادارهکنندگان در زمینههای مختلف در طراحی مناسب و اصولی عناصر تشکیلدهنده گرافیک محــــــیطی
صورت نگیرد محیط زیست و زندگی شهروندان به صورت مکانی غیرقابل تحمل و مــتشنج در خواهد آمد.
چرا که با ایجاد مجموعهای متناسب از نظر شکل و رنگ میتوان موجبات امیدواری و کشش افراد جـامعه
را برای زندگانی فراهم ساخت و اسباب شور و شوق عمومی را فراهم نمود و روح تازه به اجــتماع داد.
رنگ در گرافیک محیطی اثر به سزایی دارد زیرا باعث ایجاد نما میشود. مثلا با دیدن اتوبوس قرمز دو طبقه
یاد لندن میافتیم و در چنین شهری یا شهرهای شمالی خود، که فضای سبز زیادی دارند باید از رنگ سبز
استفاده کرد و رنگ مکمل آن تحریکبرانگیز است. پس رنگبندی محیطی كه با ملاحظات اقلیمی باید در نظر
گرفته شود طبیعی است برای عدهای که در محیط گرمسیری زندگی میکنند نباید رنگ گرم به کار برد بلکه
بهتر است از رنگهای سرد استفاده کرد همانطور که گنبدهای فیروزهای و آبی در بافتهای قدیمی کویری
بسیار دلنشین است.
هدف از گرافیک محیطی این است كه
۱) مردم را به سادهترین شكل راهنمایی میكند.
۲) زیباسازی از طریق به کارگیری اصول فرم، طرح و هماهنگی آنها با یکدیگر و محیط پیرامون خود انجام میگیرد.
۳) افزایش سطح فرهنگ جامعه در قالب اهداف تبلیغاتی فرهنگی و تجاری از طریق دیوار آگهیها، بنرها و غیره.
طراحی محیطی میکوشد تا بین طرحهایی که ارائه میدهد و هر آنچه از پیش در محیط وجود دارد هماهنگی ایجاد کند.
عوامل معینی چون جغرافیای محیط «آب و هوا» نور خورشید «میزان بارندگی» نوسان حرارتی «پوشش گیاهی
و ... به عنوان بخشهای طبیعی و زیستمحیطی و مجموعه عواملی چون نوع معماری و مواد و مصالح، فضاهای آمد
و شد، میزان تردد و... به عنوان بخشهای ساختهشده ناشی از حضور انسان عواملی است که طــــــراح در جریان
کار خود باید آنها را بشناسد و مورد توجه قرار دهد.
پیــکسل
پیکسل (به انگلیسی: Pixel ) کوچکترین جز ساختاری (element) یک تصویر را گویند.
اگر تابع f زیر را با دو متغیر حقیقی مستقل x و y را در نظر بگیریم،
(f(x,y
که در آن
و
است، می--توان با نسبت دادن ارزشی (مثل روشنایی و یا شدت) به f آن را بر روی صفحه--ای نمایش داد. در این صورت f یک تصویر نامیده می--شود، و نقطه (x,y) یک پیکسل نامیده می--شود.
وقتی هر تصویر تولید شده توسط کامپیوتر بزرگ شود مربع عای کوچکی روی آن معلوم می شوند، که به آنها پیکسل گفته می شود. پیکسل کوچکترین عضو یک تصویر است که روی کامپیوتر یا تلویزیون دیده می شود. تصویری که توسط پیکسل ایجاد شود بیت مپ (Bitmap) یا رستر(Raster) گفته می شود. هرچه تعداد پیکسل ها بیشتر باشد کیفیت تصویر بالاتر خواهد رفت. پیکسلها عرض و ارتفاع ندارند و فقط شامل یک سری اطلاعات می باشند. یک تصویر دیجیتال شامل 3 مقدار عددی RGB می باشد (قرمز،سبز،آبی) که رنگ را مشخص می کند. در پیکسل هر مقدار از این رنگها توسط 8 بیت از اطاعات مشخص می شوند. 3 ردیف 8 بیتی 24 بیت می شود.
هر 8 بیت می تواند شامل 256 مقدار باشد (0-255) برای مثال (250و160و5) به معنی : قرمز = 250، سبز = 160 و آبی = 5 می باشد که یک پیکسل نارنجی را مشخص می کند.
درباره اجزاي سازنده پيكسل، هم ميتونيم بگيم يا ميتونن RGB باشن، يا CMYK .
RGB: رنگ هاي قرمز، سبز و آبي كه در مانيتور ها و تلويزيون ها براي نمايش مورد بررسي قرار ميگيره. براي ايجاد رنگ هاي مختلف در اين گروه، هر يك از اين رنگ ها بين 0تا255 تقسيم بندي ميشن كه با تغيير اين عدد ها در هر رنگ، رنگ هاي جديدي توليد ميشه.در اين حالت تصاوير شامل سه مقدار هستند كه به صورت عدد مشخص شده و 8 بيت از اطلاعات رو منتشر ميكنه كه اين هشت بيت همون 256 واحد رنگي هستند كه در بالا ازشون صحبت شد.
CMYK: Cyan – Magenta – Yellow - Black اين چهار رنگي هستند كه در جوهر چاپ مورد استفاده هستند و هر كدام از 1تا100 طبقه بندي ميشن.
بررسی مفاهيم dpi , lpi , ppi
یکی از مواردی که در کشور ما چندان به آن پرداخته نشده پژوهش در گرافیک و چاپ است. در حالی که همه می دانیم ورود طراحان گرافیک جوان به بازار کار و عدم آشنایی آنها با مفاهیم بنیادی و مشکلات طراحی تا چاپ، چه زیانهایی به مجموعه خانواده گرافیک و چاپ می زند. هر روزه شاهد چاپ مقوله های مختلفی هستیم که هر یک به نوعی مشکلاتی در درون خود دارند. برخی قابل اغماض و برخی دیگر از چشم عوام نیز پوشیده نیستند. بنابراین ناچار به تجدید چاپ و پرداخت خسارات میلیونی می شوند.
ما در مجموعه خود، سعی در بیان مفاهیم، هدایت و رفع مشکلات گرافیک و چاپ داریم. برای رسیدن به این هدف به تألیف کتابهایی تخصصی، ارائه سایت و برگزاری کلاسهای آموزشی دست زده ایم.
در کلاسهای آموزشی گرافیک و چاپ با ارائه طراحی های پژوهشی به دانشجویان و ارائه نتایج حاصل در نشریات به درک بهتر مفاهیم توسط دانشجویان و خوانندگان خواهیم رسید.
در مکالمات روزمره طراحان گرافیک بسیار می شنویم که اگر کاری برای چاپ آماده می شود بایستی dpi ۳۰۰ باشد. آیا تاکنون به مفهوم این حرف دقت کرده اید؟ در درون این جمله ساده حرفهای بسیاری است!
اگر طراحان گرافیک ما از مراحل مختلف لیتوگرافی نیز آگاهی داشته باشند حتماً دیده اند که خروجی setter Image معمولاً dpi ۲۴۰۰ است. اگر چنین است پس چرا اسکن کار را dpi ۳۰۰ می گیریم و چرا dpi ۲۴۰ اسکن نمی کنیم. این دو مفهوم چه ربطی به هم دارند؟ چرا همه خروجی ها را روی ورق کالک و با پرینتر لیزری نمی گیرند؟
در لیتوگرافی با مفهوم دیگری برخورد می کنیم به نام lpi . در کارهای معمول چاپ افست مقدار lpi را ۱۵۰ می گیرند. Lpi چه مفهومی را بیان می کند. اگر lpi بطور معمول ۱۵۰ است پس چرا dpi ۳۰۰ اسکن می کنیم؟
● هر یک از مفاهیم را شرح می دهیم و پس از آن ارتباط آنها و شیوه تشخیص هر یک را بیان می کنیم.
▪ Ppi (pixel per inch ) تعداد پیکسل در یک اینچ، واحد اندازه گیری دقت روی صفحه نمایش:
آنچه که به اشتباه رایج شده و بسیار استفاده می شود واحد dpi به جای ppi است. وقتی صحبت از دقت تصویر بر روی صفحه نمایش می شود، در واقع تعداد پیکسل در اینچ روی صفحه مانیتور مورد نظر است. برای درک این مفهوم کافی است در نرم افزار Photoshop تصویری را ظاهر کنید. در حالی که خط کش ها را نیز نمایان کرده اید، ذره بین را انتخاب کرده و تا حد امکان تصویر را بزرگ کنید به طوری که پیکسل ها را به طور مجزا ببینید.
اکنون پیکسل ها را شمارش کنید. خواهید دید که تعداد پیکسل ها در واحد اینچ همان چیزی است که شما برای تصویر انتخاب کرده اید. برای ساده شدن کار پس از اینکه تصویری را در Photoshop ظاهر کردید، به منوی Image size / Image رفته و Resolution را مقدار ۳۰ قرار دهید. اکنون پیکسل ها را شمارش کنید. با کمی دقت متوجه می شوید که در منوی Image size واحد اندازه گیری دقت تصویر inch / pixel در نظر گرفته شده است اما اغلب به اشتباه dpi گفته می شود. این اشتباه مصطلح از آنجا ناشی می شود که هر پیکسل روی صفحه نمایش را می توان یک نقطه فرض کرد و بنابراین ppi به اشتباه تبدیل به dpi شد در حالی که dpi مفهوم دیگری دارد. منوی New در نرم افزار Photoshop - به واحد Resolution دقت کنید.
▪ Lpi (line per inch ) تعداد ترام های چاپ در واحد اینچ:
واحد lpi کیفیت چاپ را به ما نشان می دهد. هر چه lpi بالاتر باشد ترامها ریزتر خواهد بود. برای رسیدن به مفهوم lpi کافی است یک کار چاپی که ترجیحاً lpi آن کم یا به عبارت دیگر ترام ها درشت تر باشند انتخاب کرده و در زیر لوپ ترامها را شمارش کنید. خواهید دید که بسته به lpi مشاهده شده تعداد ترامها متفاوت خواهد بود مثلاً ترامهای روزنامه معمولاً ۹۰ است بنابراین تعداد ترامهای شمارش شده در یک اینچ ۹۰ خواهد بود.
میزان lpi که در لیتوگرافی در هنگام خروجی فیلم setter Image یا پلیت (Plate setter ) تعیین می شود بسته به شیوه چاپ و رسانه ای دارد که عمل چاپ روی آن انجام می شود. میزان lpi بر اساس رسانه چاپی در جدول ارائه شده است dpi (dot per inch ) دقت خروجی چاپگر (چاپگر لیزری / setter Image / Plate setter یا ... )
آنچه که به عنوان dpi می نامند در واقع دقت خروجی است و مربوط به چاپگرها اعم از چاپگرهای لیزری موجود در دفاتر یا setter Image و Plate setter است به عبارت دیگر ppi نقاط روی صفحه نمایش است که به اشتباه dpi گفته می شود.
Lpi نقاط موجود در چاپ یا ترام است و بالاخره dpi واقعی نقاط ایجاد شده توسط ماشین چاپگر می باشد.
برای آنکه به تفاوت میان dpi و lpi بیشتر پی ببریم در ابتدا بایستی روشی که در چاپ باعث می شود که چشمان ما یک سطح را خاکستری ببیند شرح دهیم.
چاپگرها (لفظ چاپگر به طور عام استفاده می شود و شامل چاپگرهای لیزری، ایمیجستر، پلیت ستر و ... می باشد) با استفاده از رنگ مشکی، رنگ خاکستری را ایجاد می کنند. برای ساخت رنگ خاکستری بایستی طرح ما به شکل سلولهای کوچکی تقسیم گردد. میزان سیاهی و سفیدی هر سلول وضعیت خاکستری را روشن می کند.
در واقع هر چه سیاهی هر سلول بیشتر باشد رنگ خاکستری ایجاد شده تیره تر است بنابراین به سادگی می توان رنگ خاکستری را با استفاده از رنگ مشکی و آنچه که چشم از تلاقی رنگ سیاه و سفید درک می کند، ساخت.
در اثر این تقسیمات رنگ مشکی به شکل نقاطی به اندازه های مختلف روی صفحه کاغذ ظاهر می گردد. مجموعه نقاط سیاه و سفیدی اطراف آن در یک سلول هافتون باعث می شود که کار نهایی خاکستری دیده شود. هر چه که سفیدی اطراف بیشتر باشد رنگ خاکستری ظاهر شده روشن تر دیده می شود.
به عبارت دیگر فضای روشن تر در سلول هافتون دارای نقطه سیاه کوچکتر و فضای تاریکتر دارای نقطه سیاه بزرگتر است.
اکنون به این نکته دقت کنید که هر سلول هافتون به قطعات ریزتری تقسیم شده است. در واقع چاپگر برای نمایش هر سلول هافتون (ترام) از تقسیمات ریزتری استفاده می کند و این نقاط ریز در کنار هم ترام موجود در یک سلول را با درصد خاص خود می سازد. چاپگرهای لیزری معمول همچون HP۵L دقتی معادل ۳۰۰ و ۶۰۰ نقطه در اینچ دارند. همچنین مدلهای بالاتر dpi ۱۲۰۰ و بالاخره در ایمیجستر ۲۴۰۰ و ۳۶۰۰ نقطه در اینچ.
با کمی دقت متوجه خواهید شد که خروجی با dpi بالاتر، کیفیت بهتری در نمایش ترامهای چاپ می دهد. در واقع با dpi بالاتر امکان ایجاد سایه های ظریف تر خاکستری محیا می گردد.
● Values میزان سایه روشن
چاپگرها برای نمایش ترامها از تقسیمات کوچکتر استفاده می کنند (raster ) به این مثال دقت کنید.
▪ مثال ۱) lpi برابر ۲ و دقت خروجی چاپگر dpi ۴ است.
اکنون اگر با همین دقت خروجی، یعنی dpi ۴ خروجی lpi را ۴ بگیریم، متوجه خواهید شد که سلول ترام در این حالت قادر به نمایش ۲ حالت سایه روشن یعنی سفید و سیاه است. با توجه به این مسئله، نمودار میزان سایه روشن بر حسب lpi ، معنی و مفهوم روشنی می یابد.
با توجه به مثال ارائه شده و دقت در نمودار متوجه خواهید شد هنگامی که دقت خروجی چاپگر (شامل هر نوع چاپگر، setter Image ، Plate setter و ... ) برابر dpi ۱۵۲۴ است. تنها برای lpi های زیر ۱۵۰ (lpc ۶۰ ) میزان یا ارزش سایه روشن مطلوب است. چنانچه ملاحظه می کنید این حالت برای (lpc ۱۰۰ ) lpi ۲۵۰ میزان یا درصد سایه روشن های قابل ایجاد شدن ۳۷ خواهد بود.
● ارتباط بین ppi و lpi
برای اینکه کیفیت تصاویر در چاپ مطلوب باشد بایستی ضریب کیفیت را در اسکن تصاویر در نظر داشت این ضریب بین ۵/۱ تا ۲ می باشد. بدین ترتیب که در مواردی که lpi کم یعنی حدود ۱۳۳ به پایین مد نظر است این ضریب ۲ و برای lpi های بالای ۱۳۳ ضریب ۵/۱ است.
در اینجا برای سادگی بحث ضریب را ۲ در نظر می گیریم. بدین ترتیب بطور مثال چنانچه قصد خروجی lpi ۱۵۰ را دارید دقت اسکن تصویر (بدون بزرگ نمایی) بایستی برابر ppi ۳۰۰ باشد.
به عبارت دیگر از هر ۴ پیکسل موجود در صفحه نمایش مانیتور یک ترام ایجاد می شود. بطوریکه از چهار پیکسل متوسط گیری شده و حاصل آن یک ترام معادل متوسط چهار پیکسل است.
اما اگر خروجی برای رسانه ای چون روزنامه تهیه می شود یعنی خروجی و اندازه ترام lpi ۱۰۰ است. اسکن تصاویر کافی است ppi ۲۰۰ صورت گیرد و نه بیشتر. بنابراین دقت اسکن تصاویر بستگی به lpi خروجی دارد.
● ارتباط بین lpi و dpi
همانطور که گفته شد lpi تعداد ترام در اینچ و dpi تعداد نقاط در اینچ است برای نمایش ترام در چاپ از نقاط ایجاد شده (dpi ) ایمیجستر یا پلیت ستر استفاده می شود.
▪ برای مثال:
۱) چاپگر با دقت خروجی dpi ۳۰۰ در حالت lpi ۵۰ ترام را در جدولی ۶ * ۶ نمایش می دهد.
۲) چاپگر با دقت خروجی dpi ۶۰۰ در حالت lpi ۷۵ ترام را در جدولی ۸ * ۸ نمایش می دهد.
۳) چاپگر با دقت خروجی dpi در حالت lpi ترام را در جدولی ۶ * ۶ نمایش می دهد.
بنابراین وضعیت نمایش هر ترام بستگی به دقت خروجی ایمیجستر (dpi ) و اندازه ترام (lpi ) دارد.
هر چه که جدول یا آرایه نمایش ترام کوچکتر باشد توانایی نمایش سایه ها کمتر خواهد بود.
▪ به عنوان مثالی دیگر:
ایمجستر با دقت dpi ۲۴۰۰ در حالت lpi ۱۵۰ ترام را در جدول یا آرایه ۱۶ * ۱۶ نمایش می دهد.
● نتیجه کلی:
آنچه که در مجموع حاصل می شود. ارتباط میان ppi ، lpi و dpi است به نکات زیر دقت کنید.
۱) توجه داشته باشید که برای رسانه چاپی مورد نظرتان چه lpi نیاز است.
۲) ppi یا دقت اسکن تصاویر خود را متناسب با lpi انتخاب کنید.
۳) از اسکن با ppi بالا بدون آنکه نیازی به این کار باشد بپرهیزید چون زمان بسیاری صرف خواهد شد و حجم فایل شما بی جهت بالا خواهد رفت.
۴) با توجه به lpi مورد نظرتان از خروجی با dpi متناسب استفاده کنید تا حداکثر میزان خاکستری در کار چاپی ایجاد گردد.
۵) چاپگرهای لیزری در دفاتر و منازل با دقت ۳۰۰ و dpi ۶۰۰ معمولاً اندازه ترام حدود lpi ۳۷ تا lpi ۱۰۰ دارند و آرایه نمایش هر ترام ۶ * ۶ تا ۸ * ۸ است. بنابراین طبیعی است که میزان نمایش خاکستری بسیار پایین است.
كنتراست
كنتراست: كه بيشتر در مباحث عكاسي مورد استفاده هست. در خريد مانيتور ها هم با اين اصطلاحات برميخوريم. ميشه اونو به فارسي "تعامل و تقابل بين رنگ ها" ترجمه كرد. تعريف كنتراست به زبان ســاده يعني مـــــيزاني كه روشنايي كه در دو نقطه مختلف نسبت به هم تصــوير تغيير ميكند. يعني تغيير روشنايي ها در يك تصوير كنتراست
نام دارد. با كنتراست ما ميتونيم كه از يك رنگ، شدت هاي مختلفي رو به صورت خروجي دريافت كنيم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
-