تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815453561




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آشنايي با مسايل حقوقي (154): مطالبه ضرر و زيان ناشي از جرم


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: آشنايي با مسايل حقوقي (154): مطالبه ضرر و زيان ناشي از جرم


تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران " ايسكانيوز" با هدف رفاه حال مردم عزيز ايران و ايرانيان مقيم خارج از كشور در قالب طرحي نو، اقدام به انتشار و انعكاس مسايل حقوقي و قضايي كرده است .

به گزارش روز يكشنبه خبرگزاري ايسكانيوز، اين طرح خدمتي در خور براي جامعه به شمار مي رود و شهروندان مي توانند بيش از پيش با حقوق خود آشنا شوند و بنا به اظهار رييس قوه قضاييه با آشنايي مردم با قوانين موضوعه از مراجعات شهروندان به مراجع قضايي كاسته مي شود.
در اين شماره درباره مطالبه ضرر و زيان ناشي از جرم مطالبي را به اطلاع خوانندگان عزيز مي رسانيم.

**در پي وقوع جرم و برهم خوردن نظم جامعه ممكن است به اشخاصي نيز مستقيما خسارت وارد كند. متضرر از جرم پس از آنكه در مقام شاكي خصوصي شكايت خود را در مرجع قضايي ( دادسرا يا دادگاه) طرح كرد حق دارد براي جبران خسارت و صدماتي كه مستقيما به واسطه ارتكاب جرم به او وارد شده از مقام قضايي درخواست جبران خسارت كند. اما اين امر داراي شرايط و تشريفاتي است كه در اين بروشور به آن مي پردازيم.
برابر قانون پس از آنكه متهم در دادسرا تحت تعقيب قرار گرفت شاكي مي تواند اصل يا رونوشت تمامي دلايل و مدارك خود را جهت پيوست به پرونده به قاضي دادسرا تقديم كند و نيز مي تواند تا قبل از اعلام ختم دادرسي توسط دادگاه به مرجع مزبور تسليم كند.
فرض كنيم شخصي مرتكب جرم تخريب شيشه اتومبيل آقاي ج مي شود، در اين پرونده آقاي ج از متهم به عنوان ارتكاب بزه تخريب شكايت ميكند و دادسرا نيز متهم را تعقيب مي كند. در كنار اين بي نظمي و قانون شكني به شاكي خصوصي نيز خسارت وارد مي شود براي جبران اين خسارت شاكي خصوصي بايد به نكات زير توجه كند:
1-ضرر و زياني قابل مطالبه است كه مستقيما ناشي از جرم باشد پس اگر شخصي، فردي را به طور غير قانوني بازداشت كند، شاكي خصوصي نمي تواند با اين ادعا كه به علت بازداشت نتوانسته در مسابقه دو ميداني شركت كند و به عنوان نفر اول مسابقه برنده جايزه چند صد هزار توماني شود، از متهم ادعاي خسارت كند. زيرا برنده شدن او در مسابقه يك امر فرضي و محتمل بوده و ارتباطي به بازداشت غير قانوني ندارد.
2-متضرر از جرم بايد دادخواست تقديم كند و پس از ابطال تمبر و پرداخت هزينه دادرسي از دادگاه بخواهد كه حكم به الزام متهم به پرداخت خسارت بدهد.
3-دادخواست ضرر و زيان بايد تا قبل از اعلام ختم دادرسي به دادگاه تقديم شود.
پرسش: چه ضرر و زيان هايي را شاكي خصوصي مي تواند مطالبه كند؟
پاسخ: ضرر و زيان هاي مادي كه در نتيجه ارتكاب جرم حاصل شده و منافعي كه شاكي استحقاق دريافت آن ها را داشته و بدست آوردن آن براي شاكي ممكن بوده است. فرض كنيم شاكي خصوصي كه راننده تاكسي است در حادثه رانندگي صدمه ديده و علاوه بر صدمه بدني به اتومبيل او خسارت هم وارد شده است. در اين پرونده دادگاه علاوه بر صدور حكم به مجازات و الزام متهم به پرداخت ديه به شاكي در صورت تقديم دادخواست ضرر و زيان از سوي شاكي و ارائه دلايل، متهم را به:
1-پرداخت خسارت مالي وارده به اتومبيل شاكي.
2-پرداخت منافع اتومبيل در ايامي كه راننده مي توانسته با تاكسي اش در اين مدت كار كند، محكوم مي كند.
پرسش: آيا هميشه شاكي براي ضرر و زيان ناشي از جرم بايد دادخواست بدهد؟
پاسخ: خير در برخي جرايم مانند سرقت يا كلاهبرداري قانون به قاضي تكليف كرده تا ضمن صدور حكم به مجازات متهم او را ملزم به رد عين مال مسروقه يا مال بدست آمده از كلاهبرداري كند و اگر عين مال حاصل از جرم وجود نداشت متهم را به تحويل و پرداخت مثل يا قيمت آن كالا ملزم كند.
پرسش: اگر شاكي خصوصي نتوانست دادخواست ضرر و زيان خود را به موقع به دادگاه رسيدگي كننده به پرونده كيفري تقديم كند حق او ضايع مي شود؟
پاسخ: خير، اين حق شاكي است تا در كنار دعوي كيفري دعوي خصوصي اش را طرح كند و از مزاياي دعواي كيفري بهره مند شود و اگر نخواست يا نتوانست دادخواست به دادگاه رسيدگي كننده به امر كيفري تقديم كند مي تواند اين دادخواست را به دادگاه حقوقي تقديم كند.
در پايان ذكر اين نكته ضروري است كه اگر دادگاه رسيدگي كننده به پرونده كيفري با دادخواست ضرر و زيان شاكي خصوصي مواجه شد مكلف است اگر متهم را در ارتكاب جرم گناهكار تشخيص داد ضمن صدور حكم جزايي، حكم ضرر و زيان شاكي خصوصي را نيز طبق دلايل و مدارك موجود صادر كند و اگر رسيدگي به امر ضرر و زيان محتاج به تحقيقات بيشتري بود حكم جزايي را صادر و سپس به دادخواست ضرر و زيان رسيدگي كند.//11006
 يکشنبه 12 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 688]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن