تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كوتاه كردن ناخن، از آن رو لازم است كه پناهگاه شيطان است و فراموشى مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820544849




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پـورتـال؛ درگاهي به دنياي اطلاعات


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: پـورتـال؛ درگاهي به دنياي اطلاعات


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: نگاهي به وبلاگها

دولت الكترونيكي يكي از مهم‌ترين محورهاي كاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در دنياست. اين اهميت در كشور ما كه دولت بزرگ‌ترين بنگاه اقتصادي و نهاد فرهنگي است، به مراتب بيشتر است. دولت الكترونيكي به معناي به‌كارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در بخش‌هاي مختلف دولت، به منظور افزايش بهره‌وري و ارتقاي سطح خدمات‌رساني است.

به گزارش سرويس نگاهي به وبلاگ‌هاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در وبلاگ "مجله علمي كاشف فردا"‌ به نشاني http://kashefe-farda.blogfa.com آمده است: پورتال (Portal) عبارت از درگاهي است به دنياي اطلاعات و منابع اطلاعاتي، به صورت دسته‌بندي شده و به شكل مورد نياز كاربر.

دكتر يونس شكرخواه ـ استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي، پورتال را به صورت زير تعريف كرده است: «پورتال اساسا يك امكان براي كاربران اينترنت است و بنابراين در گام نخست بايد بگويم پورتال، ايران و غير ايران نمي‌شناسد و براي همه جا مفيد است. به لحاظ برنامه‌ريزي، طراحي و هزينه‌هاي آن يك سيستم استاندارد را داراست.»

در هر حال پورتال وبگاهي است كه مي‌كوشد خود را به اولين ايستگاه كاربران براي حركت در اينترنت تبديل كند. پورتال‌ها غالبا داراي كاتالوگ يا فهرست از ساير وبگاه‌ها هستند، غالبا موتور جستجو دارند و بعضي از آنها هم امكان چت و پست الكترونيكي به كاربران خود مي‌دهند.

به پورتال‌ها وبگاه لنگرگاه( (Anchor site و گذرگاه( Gateway ) هم مي‌گويند. در ساده‌ترين معنا، پورتال دروازه‌اي است به وب و سكوي پرتابي است كه هر كاربر قبل از رفتن به سراغ مقصدهاي ديگر بايد به عنوان يك مبدا، از آن استفاده كند.

هدف از طراحي و پياده‌سازي پورتال، ايجاد وبگاهي واحد، جهت دستيابي به اطلاعات و خدمات تمامي ‌وبگاه‌هاي دولتي و بخشي از سازمان‌هاي غيردولتي، بدون نياز به مراجعه مستقيم به تك تك آنهاست. اين درگاه به عنوان نقطه واحد و اصلي، به معرفي امكانات و توانمندي‌ها مي‌پردازد. هدف اصلي طراحي يك درگاه جامعه، تعاملي و پوياست تا به سهولت جهت اطلاع‌رساني و خدمات‌رساني مورد استفاده قرار گيرد.

پورتال فقط وبگاه نيست، ولي يكي از بخش‌هاي اصلي آن به شمار مي‌رود. پورتال به وبگاه مرجعي گفته مي‌شود كه كاربران اينترنتي و كساني كه با وب سروكار دارند از آن به عنوان مدخل و منبعي براي پيدا كردن وبگاه‌هاي مورد علاقه‌شان استفاده مي‌كنند. هرچند، پورتال‌ها خدمات رايگان مانند اتاق‌هاي گفتگو و پست الكترونيكي رايگان و خدمات ديگري به كاربران شان اهدا مي‌كنند، اما هدف اوليه پيدايش پورتال، ايجاد دروازه‌اي است تا كاربران براساس نيازهايشان وبگاه مورد نظر خود را انتخاب كنند.

اولين پورتال‌هايي كه در اينترنت به وجود آمدند در واقع وبگاه‌هاي اختصاصي خدمات‌دهندگان اينترنتي در ايالات متحده آمريكا بودند. مثلا وبگاهAOL.com كه مشتركان آن از وبگاه شركت مزبور به ساير وبگاه‌ها ربط داده مي‌شوند. اگر بخواهيم مثالي آشنا براي استفاده‌كنندگان امروز اينترنتي بزنيم مي‌توانيم وبگاهYahoo را نام ببريم. وب سايت مذكور خدمات گوناگوني را علاوه بر جستجو در ساير وبگاه‌ها، به كاربران خود ارائه مي‌كنند، اطلاعات تجاري، پيش‌بيني وضعيت آب و هوا و غيره خدماتي از اين قبيل است.

پورتال‌هاي دولتي پورتال‌هايي هستند كه به معرفي و ارايه خدمات دولتي در زمينه‌هاي مختلف مي‌پردازند. اين پورتال‌ها به صورتي طراحي مي‌شوند كه مراجعه‌كنندگان، به راحتي به تمام خدمات دولتي مورد نياز دسترسي داشته باشند.

انتهاي پيام
 يکشنبه 12 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن