تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816351107




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خانواده ليلياسه


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: مقدمه
در اين جلسه در مورد خانواده ليلياسه Liliaceae مطالبي را بيان ميكنيم.


خانواده ليلياسه يا لالهها
در اين خانواده، گلهاي شاخه بريده يا Cut plant و گلهاي گياهان گوشتي، گلهاي باغچهاي و آپارتماني وجود دارند. در اينجا به معرفي برخي از آنها ميپردازيم.


آلوئه Aloe
گياه آلوئه Aloe كه به نام شاخ بزي معروف است، در منزل و آپارتمان قابل نگهداري است. آلوئهورا Aloe vera گونه وحشي اين خانواده است كه گرچه زينتي نيست اما معروف و پر بهاء است و يكي از منابع بسيار خوب مواد دارويي و بهداشتي است.

آلوئه ساپوناريا گونه ديگري از گياه آلوئه است كه برگهاي گوشتي، مثلثي شكل با نقش و نگارهاي سبز رنگ پريده دارد. اين گياه بسيار زيبا بوسيله قلمههاي ساقه تكثير ميشود و آن را در يك محيط پر نور پرورش ميدهند.

آلوئه فِرَگرَنس يا آلوئه برگ درشت، و آلوئه درختي از ديگر انواع گياه آلوئه بشمار ميروند.
در ميان آلوئهها سايوناريا و آلوئه آربورسنس Aloe arboresence در منزل كشت و كار مناسبتر و سريعتري دارند. تكثير گياهان آلوئه بوسيله قلمه، ساقه و بذر امكانپذير است. گياه آلوئه شاخه گل دهنده زيبا با گلهاي نارنجي دارد وقتي گلهاي نارنجي به بذر تبديل ميشوند، قابل رويش و جوانه زدن هستند. آلوئه ورا Aloe vera بوسيله تقسيم بوته و بذر تكثير ميشود. در آلوئههاي ديگر امكان بوجود آمدن پا جوش در روي ريشههاي اصلي كمتر از گياه آلوئه ورا است.


آگاپانتوس Agapanthus
گياه ديگر آگاپانتوس است كه كاملاً از آلوئه متفاوت ميباشد. آگاپانتوس بدليل داشتن گلهاي آبي و صورتي رنگ در بين گياهان Cut flower يا شاخه بريدني جايگاه و موقعيت ويژهاي دارد. اين گياه به وسيلهي ريزومهاي زيرزميني تكثير پيدا ميكند و برگهاي بلند، كشيده و ساقه گل دهنده نسبتاً بلندي دارد. در تغذيه آگاپانتوس بايد از كودهاي حاوي تركيبات آهن (كه PH محيط را پايين ميآورند) بيشتر استفاده شود.

تحمل شرايط محيطي براي گياه آگاپانتوس بستگي به موقعيت رشدي آن گياه دارد. اگر گياه در دوره رشد فعال به سَر نَبرد و يك حالت شبه دورمنسي يا خواب را طي كند قادر به تحمل دماي محيط تا ده درجه زير صفر ميباشد. ولي اگر تعداد روزهاي سرد و زير صفر درجه از يك هفته بيشتر باشد به بخش زيرزميني گياه آسيب ميرسد و در نهايت از بين ميرود. بدين جهت است كه آگاپانتوسها در شرايط گلخانهاي يا در هواي آزاد طوري كه از آسيبهاي يخبندان محفوظ بمانند نگهداري ميشوند. در مجموع گياهي است كه درجه حرارتهاي پايين را تحمل ميكند. تكثير آگاپانتوس بوسيله تقسيم بوتهها انجام ميشود.


آسپاراگوس يا مارچوبه
مجموعهاي از گياهان تحت نام مارچوبه يا آسپاراگوس وجود دارند و در تقسيمبندي گروهي فوليجها يا شاخه و برگيها جاي ميگيرند. اين دسته از گياهان به عنوان يك فوليج سبز و Cut plant مورد استفاده قرار ميگيرند.

آسپاراگوس پلوموسوس گونهاي از گياه آسپاراگوس است كه برگهاي بسيار ظريف و ابري مانند آن روي هم پوشيده شده است. اين گياه را در فارسي بنام نرمه يا گردي ميشناسند. اين گياه نيز Cut plant يا شاخه بريده است و تكثير اين مارچوبه به وسيلهي تقسيم بوته و بندرت با بذر است. آسپاراگوس پلوموسوس به شرايط رشدي خيلي خوبي نيازمند است و چنانچه محيط پرورش آن فاقد رطوبت كافي، خاك داراي PH اسيدي و نور غيرمستقيم آفتاب باشد رشد خوبي نخواهد داشت. مارچوبه خوراكي يا آسپاراگوس آبي سيناليس است كه ساقههاي خوراكي دارد و با اين نوع آسپاراگوسها فرق دارد. آسپاراگوس كريس بوس يا مارچوبه زبره كه برگهاي شبيه برگ شبيد خوراكي دارد اصطلاحاً در فارسي شبيدي گفته ميشود. اين مارچوبه بهتر از مارچوبه نرمه رشد ميكند. در خاكهاي معمولي با دماي متوسط بخوبي رشد و نمو ميكند و داراي ميوههاي قرمز رنگي است كه در درون اين ميوهها بذر سياهي وجود دارد. اين گياه بوسيله تقسيم بوته و بذر قابل تكثير است.

مارچوبه ديگر، آسپاراگوس مييري يا دم روباهي، گياهي نسبتاً كُند رشد است كه با شرايط خاص گلخانهاي معمولا ً رشد و نمو ميكند، و به عنوان يك فوليج در دسته گلها كاربرد بسيار خوبي دارد. در اين گياه برگها به شكل لوله درآمدهاند.


گل موگه
گل موگه گياهي است بسيار زيبا و معطر با گلهاي ظريف و كوچك نام علمي اين گياه كُن بُن بولاريا مَجاليس است. اصطلاح گُل برف كه به اين گياه دادهاند براي گياهان ديگر هم استفاده ميشود. اين گياه فوقالعاده زيبا داراي ريزومهاي دائمي و مقاوم به سرماست كه ساليان سال در يك محل باقي مانده، و بوسيله تقسيم ريزومها در اوايل پائيز يا در مناطق سرد در اوايل بهار تكثير ميشود.

موگهها گياهاني هستند كه به نور شديد آفتاب و آبياري بي موقع احتياجي ندارند و بهتر است كه ريزومهاي موگه در زير سايه آفتاب درختان كشت شوند و زماني كه گياه به استراحت ميرود از آبياري آنها خودداري بعمل آيد. موگه در مناطق سرد كوهستاني در ماههاي پاييز گلهاي صورتي و سفيدي را توليد ميكند و در كشور ما اين گل بصورت خودرو ظاهر ميشود و به عنوان سنبله، كلشيكوم و در بعضي نقاط به نام گل حسرت از آن ياد ميشود.

در كشورهاي ديگر ريزومهاي دائمي و مقاوم به سرماي اين گياه را در فصل زمستان كشت و كار ميكنند. زمان تكثير كلشيكوم پس از پايان گلدهي در پاييز يا اواخر زمستان است. نكته جالب در مورد اين گياه اين است كه در مناطق پرورشي در اوائل بهار برگهاي سبز براق بسيار كشيدهاي توليد ميكند و مدتي بعد با گرم شدن هوا (در تابستان) تمام آنها از بين ميروند، در حقيقت استراحت تابستاني دارند. در اوايل پاييز يك مجموعه بسيار زيبايي از گلهاي سه گلبرگي ديده ميشود. تكثير موگه بوسيله اندامهاي زيرزميني آن است.

گياه ديگر اين خانواده آسپيديسترا با اَبائي است كه برگهاي بسيار درشت و سبز دارد و در جاهاي خيلي سايه و كم نور نگهداري ميشود، پس براي محلي كه با محدوديت نور و حرارت مواجه هستيم مناسب هستند. تكثير گياه بوسيله پا جوش در اوايل پاييز صورت ميگيرد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 333]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن