تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816352306




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خانواده سرخسيان


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: مقدمه
در اين جلسه در مورد خانواده ديگري که با همه گياهان ديگر متفاوت بوده و جزء گياهان پستتر و وابسته به نباتات است و در گروه هاگدارها قرار ميگيرد مطالبي بيان ميشود. سرخسيان شباهتي به بازدانگان يا نهاندانگان ندارند.


خانواده سرخسيان Filicales
خانواده سرخسيان يا اصطلاحاً فيليسنر متعلق به خانواده پولي پورياسه است که از نظر ساختماني نسبت به گياهان ديگر سادهتر و ضعيفتر ميباشند. اين دسته از گياهان به نام گياهان پست هم خوانده ميشوند. سرخسها در بخش گياهان زينتي داراي چندين گونه هستند که مختصراً به بعضي از گونهها اشاره ميشود.


پَر سياوشان
آديانتوم يا پَر سياوشان گياهي است که برگهاي سبز بسيار ظريف و حساس دارد که در خاکهاي مرطوب با PH اسيدي و دور از تابش مستقيم نور آفتاب بخوبي رشد و نمو ميکند. تكثير پر سياوشان به روش تقسيم بوته انجام ميشود. در منازل بدليل نياز نوري کم و رطوبت بالا کمتر موفق به نگهداري آن هستيم. در شرايط نامساعد سر سوختگي و سياهي نوك برگها مشاهده ميشود.

آديانتوم عمدتاً بعنوان يک گياه دارويي مطرح است و در گروه گياهان دارويي آنرا کشت ميکنند. خاك مورد استفاده، خاك سبك ترجيحاً از پيت خالص ميباشد. براي پرورش آن از خاکي كه نفوذ پذيري خوبي داشته باشد و داراي PH در حدود 5 باشد، استفاده ميکنيم.سرخس ديگري که هم مصرف زينتي و هم مصرف دارويي دارد، گياه پلي پليوم است که برگهاي کشيده، صاف و بلند دارد که اصطلاحاً به آن گياه زنگي دارو هم گفته ميشود. پلي پليوم گياهي است هاگ دار و همانند سرخسيان ديگر بوسيله تقسيم بوته براحتي قابل تکثير است. سرخسها در مكاني با رطوبت کافي قابل نگهداري هستند و روزي چند بار بايد آب پاشي شوند.


سرخس مجعد يا سرخس فري يا نفروكلپيس sp.
در گياهشناسي هرگاه نام گونه گياه مشخص نباشد بعد از نام جنس آن sp. بكار برده ميشود، و بدين مفهوم است که گونه مشخصي از اين گياه مد نظر نيست.

نفروكلپيس اس پي يکي از سرخسهاي پر مصرف و قابل استفاده در منزل است. حاشيه برگهاي آن بخشهاي فر خورده مجعدي را ايجاد کرده است که منظره زيبايي را براي گياه بوجود آورده است. غالب سرخسها ساقه کوتاه زير زميني دارند که با توليد ريشههاي نابجاي بسيار سطحي در خاک مستقر ميشود. از اين رو به گلداني كم عمق نياز دارند.

آبياري سرخسها بايد طوري باشد که تجمع بيش از حد آب در محل ريشههاي گياه اتفاق نيافتد و نيز زهکشي کافي همواره موجود باشد. عدم وجود زهكش كافي باعث زرد شدن و سياه شدن نوك برگها ميشود. اما اگر حالت قهوهاي و خشک شدن انتهاي برگها ديده شد، نشانهي کم شدن رطوبت نسبي محيط پرورش گياه است که در اين حالت اسپري آب بر روي گياه ضروري است.
تکثير سرخسها بوسيله جدا کردن بوتهها و تقسيم بوته انجام ميشود. اما در سطوح بزرگ توليدي تکثير آنها بوسيله دانههاي هاگ بوده که در پشت برگهاي سرخس قرار دارند (دانههاي سياه يا قهوهاي رنگ). بنابراين بستر کاشت بايد بسيار سبک و پوشيده از پيت ماس يا خزه اسفاگنوم Sphagnoum و PH آن حدود 5/4 باشد. اين بستر را در ظرف آب قرار ميدهيم و خاک را روي آن ميپاشيم و براي حفظ رطوبت هاگها بستر را در يک پوشش پارچهاي قرار داده تا هاگها بتدريج سبز شوند. براي تبديل هاگها به گياه کامل بايد يک مرحله کند رويشي طي شود تا وارد فاز بلوغ يا فاز زايشي شوند.

سرخس شاخ گوزني يا پلاتي سريوم جزء گياهان بسيار کند رشد و پر طرفدار است که برگهاي آن منظرهاي زيبا و بريدگيهاي عميق و مشابه شاخ گوزن دارد. بريدگيهاي برگي و نحوه خاص رشد و نمو برگها شباهت زياد اين گياه به اجدادش را ميرساند. تکثير شاخ گوزني بوسيله جوانههاي برگي است. پلاتي سريومها بايد در مكاني با نور كافي و رطوبت كافي نگهداري شوند.
نکته بسيار مهم در مورد سرخسها جا به جايي آنها ميباشد زيرا سرخسها در يک خاک نسبتاً سبک رشد ميکنند و تغذيه در روي آنها در فصول محدودي از سال انجام ميگيرد. در ماههاي بهار و تابستان که دوره رويشي گياه شديد است نياز به مواد غذايي بيشتري دارد. توجه داشته باشيد كه حداقل سالي يک بار خاک آنها را عوض کنيد.

تعويض خاک گلدانها و جا به جايي و تکثير گياه زماني است که گياه يك دوره رويشي خود را طي کرده و هنوز دچار توقف رشدي نشده باشد. توقف رشد در اوايل پاييز انجام ميگيرد پس در اواخر تابستان كار جا به جايي گياه را انجام دهيد. خاک مورد استفاده بايد خاكي سبك از تركيب يك سوم پيت ماس و يك سوم زغال با شن درشت باشد.


آسپلي نيوم Asplenium
آسپلي نيوم يک سرخس برگ پهن است که از نظر ظاهري شباهتي به سرخسهاي ذکر شده ندارد. اما در پشت برگها دانههاي هاگ ديده ميشود.


دو گونه از سرخس برگ پهن وجود دارد که عبارتست از :
1) سرخس برگ درشت؛
2) سرخس برگ ريز.


تکثير اين سرخسها عمدتاً بوسيله دانههاي هاگ و تقسيم بوته انجام ميگيرد.
سرخس برگه ليدي بومي جنگلهاي ايران است که آن را در پاي درختان بزرگ مشاهده ميکنيم. مورد مصرف آن كمتر به عنوان گياه آپارتماني يا Indoor plant است و بيشتر به عنوان فوليج Foliages در بين دسته گل از آن استفاده ميشود. اين سرخس با شرايط محيطي نامطلوب سازگاري دارد. برگه ليدي بوسيله جدا كردن بوتهها و تقسيم بوته در اوايل پاييز تکثير ميشود.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 222]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن