تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816351234




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خانواده سلاستراسه و کورناسه


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: مقدمه

در اين جلسه دو خانواده گياهي که عمدتاً مصرف فضاي سبزي دارند يعني خانواده كوچك سلاستراسه يا شمشاد پيچ يا گياه ائونيموس را توضيح ميدهيم.


سلاستراسه Celasteraceae
شمشاد پيچ يکي از گياهان رونده فضاي سبز است که فرم مشخص وزيبايي دارد. اين گياه با شمشاد معمولي که در باغچه ميکارند فرق دارد. شمشادي که در باغچهها بعنوان گياه پرچيني Border plant کشت ميکنند از خانواده بوکساسه است.

گياه ائونيموس برگهاي کوچک، گرد، طلايي رنگ و ساقههاي رونده دارد. رنگ طلايي اين برگها خصوصاً در نواحي آفتاب رو، زيبايي خاص به گياه ميدهد، بطوريکه در طراحيهاي فضاي سبز اين گياه يک منظره متفاوت از ديگر درختان و درختچههاي موجود نمايان ميکند. پيچ آئونيموس بسيار مناسب براي كشت و كار در نواحي شيبدار است.


نيازهاي پرورشي ائونيموس

- آفتاب كافي؛
- خاك غني از مواد غذايي.

هر سال در اوايل پاييز مقداري کود دامي پوسيده در اطراف گياه پخش کنيد و با كمك يک بيل آن را با خاک مخلوط کنيد تا گياه از ذخيره غذايي کافي بهرهمند شود.

ائونيموس فقط مناسب فضاي سبز نيست بلکه اين گياه بصورت گلداني در داخل آپارتمان هم قابل استفاده است. فصل برداشت قلمه عموماً اوايل بهار براي قلمه سبز و اواخر تابستان براي قلمه نيمه خشبي است. تکثير اين گياه بوسيله قلمههاي سبز، جوان در حال رشد و نيمه خشبي انجام ميشود. همچنين در سبدهاي آويزان به نام Hanging basket نيز مورد استفاده است.


خانواده کورناسه Cornacea
درخانواده کورناسه كه به فارسي خانواده زغال اخته گفته ميشود دو نوع گياه مشخص و کاملاً متفاوت از هم به نامهاي آکوبا و کورنوس ابلق وجود دارند.

آکوبا داراي برگهاي سبز و درشت با خالهاي سفيد در متن برگها است و قابليت استفاده در فضاي سبز را دارد. اين گياه تكثير نسبتاً مشكلي دارد و براي تکثير آن حتماً لازم است تا از هورمونهاي ريشه زا مانند ايندول استيک اسيد IAA، ايندول بوتيريک اسيدIBA و نفتاليک استيک اسيد يا NAA در غلظتهاي ppm 2000 تا 4000 استفاده کرد.

مشکل عمده نگهداري آکوبا، در داخل آپارتمان حساسيت بسيار شديد آن به کنههاي آپارتماني است. در اکثر اوقات با ريزش برگ و يا قهوهاي شدن برگها مواجه ميشويم و در اين حالت مبارزه با کنهها لازم و ضروري است.

آکوبا شباهت زيادي به گياه کوروتون دارد. کوروتون گياهي است که برگهاي سبز با خالهاي سفيد دارد که حاشيه برگها کاملاً صاف هستند. برگهاي آکوبا، بريدگيها يا دندانههاي بسيار ريز و ظريف دارند و در روي اين دندانهها زائدههاي خار مانند بسياري وجود دارد که آن را از کوروتون کاملاً مجزا مي کنند.
تکثير آکوبا فقط بوسيله قلمههاي سبز و يا نيمه خشبي امکان پذير است.

آکوبا در شرايط ايران بعنوان يک گياه گلداني مطرح است اما اگر نيازهاي پرورشي گياه بخوبي فراهم شود يک درختچه فضاي آزاد هم محسوب ميشود. در مناطقي که رطوبت نسبي هوا و نيز خاکهاي مناسب زراعي باPH اسيدي شرايطي را فراهم کنند که در طول ماههاي تابستان خشکي و سوختگي برگها پيش نيايد، آکوبا بعنوان يک درختچه و يک درخت در حاشيه خيابانها مطرح ميشود.


کورنوس آلبا
کورنوس معمولي درخت بزرگيست که در حقيقت ساختمان يک درخت را داراست. ولي کورنوس آلبا يا كورنوس ابلق يک درختچه زينتي و بسيار حساس به شرايط محيطي است که برگهاي آن در فصل تابستان به رنگ سفيد و سبز است. اين گياه در فضاي سبز کاربرد خيلي خوبي دارد و يکي از درختاني است که در تمام فصول سال به اندازه کافي زيبايي را در فضاي سبز بوجود ميآورد. در فصل زمستان با ريزش برگها، شاخههاي قرمز رنگي از آن بجاي ميماند و منظره زيبايي را ايجاد ميکند. تکثير بوسيله قلمههاي سبز ساقه در سيستم ميس و به کمک هورمونهاي ريشه زا است.


نكته
درخت معمولي طول بيش از 3 متر، شاخههاي كشيده و بلند و تاج نسبتا بزرگ دارد. در حاليكه درختچه ارتفاع كمتر و تاج كوتاهتر و همچنين تفاوتهاي ديگري با درخت دارد.
کاربرد کورنوس آلبا در فضاي شهري کشور ما خيلي متداول نشده است كه با دلايلي همراه است.


دلايل عمده عدم استفاده از كورنوس در فضاي سبز

1-الف) به ريشه زايي دير پاسخ ميدهد و احتياج به هورمونهاي ريشه زا دارد.
ب) در زمان انتقال و سازگاري با محيط اصلي مشكل دارد و تلفات زيادي ميدهد.

2- در شرايط اقليمي ايران، تابستان گرم و سوزان باعث آفتاب سوختگي برگها و سر شاخههاي کورنوس ميشود.

3-در اوايل پاييز ريزش برگ وجود داشته و انتهاي شاخهها سوخته و قهوهاي رنگ ديده ميشوند.
در زمستانهاي سخت و طولاني هم سرما زدگي سر شاخهها محسوس است لذا براي جلوگيري از اين حالت ميتوان گياهان را در زمستان بوسيله نايلون يا حفاظي پوشاند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن