تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816412645




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تازه ها در مورد جن


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: جن جنيان

مقدمه


در طول حيات هر انساني موقعيتهايي وجود دارد که نقطه عطفي در زندگي او به شمار مي آيند و چه زيباست که اين نقطه عطف به سمت آگاهي و کمال باشد. قدم گذاردن در وادي ناشناخته و رسيدن به دانش و آگاهي شايد يکي از بزرگترين نقاط عطف در زندگي من بوده باشد. من هم مثل بسياري از افراد، شناختم از جن تنها در گفته ها و شنيده هايي خلاصه مي شد که بيشتر به افسانه و قصه نزديک بودند تا واقعيت، ولي امروزه پس از ماهها تحقيق و مطالعه به اين باور رسيده ام که جن يک افسانه و خرافه نيست، ?جن يک واقعيت مسلم است?.

موجودات ماوراءالطبيعه

شايد به جرات بتوان بحث در وادي موجودات ماوراءالطبيعه را به قدمت تاريخ بشري دانست، چه در ميان عوام و چه در ميان روشنفکران، دانش پژوهان ومحققين هر عصر. از اين رو بعد از گذشت قرنها اين بحث هنوز هم به همان تازگي دنبال شده و چنانچه وقتي نوشته اي، گفتگويي، داستاني و يا حتي فيلمي درمورد آن تهيه مي شود از استقبال عموم برخوردار مي گردد، چرا که بشر هميشه تشنه برداشتن حجاب از مستورهاي پيرامون خويش است، تا بتواند حس غريزي کنجکاوي خود را نسبت به اين موجودات، به طريقي تسکين بخشد. شايد يک وجه اشتراک را بتوان در ميان عوام و روشنفکران و دانشمندان يافت و آن شک و ترديد نسبت به واقعيت وجودي آنان است؛ چرا که حتي سير تکاملي علم در قاره اروپا و امريکا هم نتوانسته آن را از محالات بداند و علي رغم همه پيشرفتهاي علوم بشري هيچ راه حل علمي براي پي بردن به چگونگي اين موجودات عنوان نشده و همه چيز مانند ازل در شک و ترديد است. اما در جهان بيني اسلامي همه چيز زيبا و بجا آفريده شده است،حتي موجود ماوراءالطبيعهاي با نام ?جن?، موجودي که حتي برخي از مسلمانان، روشنفکران و دانش پژوهان در زمينه ديني يا به ديده شک و ترديد در آن نگريسته، و يا سکوت کرده اند.

جن يک واقعيت است يا افسانه

در ميان انسانها بر سر خلقت نظام عالم دو ديدگاه کلي وجود دارد، عده اي که همه چيز را ناشي از خلقت ذات الهي مي دانند و گروهي ديگر که سرمنشا خلقت نظام عالم را در طبيعت جستجو مي کنند. اگرچه ميان آنان اختلاف نظرها بسيار عميق و اساسي است، ولي هيچ يک از اين دو گروه نتوانسته اند وجود موجودات ماوراؤالطبيعه را انکار کنند. آنهايي که خداباورند و به روح و معاد معتقدند (غير از مسلمانان) از آنها به عنوان ارواح خبيثه و يا ارواح شرير و يا شيطان ياد مي کنند، برخي هم آنها را موجودات فضايي قلمداد مي کنند، ماديون هم که اعتقادي به ذات الهي و قدرت پروردگار ندارند، اين موجودات را همان انسانهاي اوليه اي مي دانند که در سير تکامل بين انسان و ميمون حيران مانده و به شکل و شمايل غريب درآمده اند و يا حتي برخي از آنان معتقدند که اينان انسانهاي وحشي و بدوي در اعماق جنگل هستند و گاهي خود را نمايان ساخته و موجب اذيت و آزار انسانهاي متمدن مي شوند. و اما مسلمانان : بنا به نص صريح قرآن، موجودات عالم به سه گروه گروه تقسيم مي شوند: ?ـ جمادات ?ـ نباتات ?ـ حيوانات؛ که يا داراي عقلند مانند انسان، فرشتگان و جنيان و يا فاقد عقل و شعورند مانند حيوانات و باز بنا به آيات نوراني قرآن کريم، بايد بدانيم که بدون هيچ شک و ترديدي موجودي با نام ?جن? در جهان آفرينش وجود دارد که از نظر تکليف و شايستگي مورد خطاب پروردگار قرارگرفته و مشابه انسان مي باشد، چرا که، ?ـ سي و چهار بار نام جن در قرآن کريم آورده شده است. ?ـ هفتاد و دومين سوره قرآن با نام اين موجود مزين گرديده است. ?ـ احاديث و روايات فراواني از پيامبر اکرم (ص)، حضرت علي (ع)، امامان و بزرگان علوم ديني در اين خصوص، موجود بوده و در دسترس قرار دارد. ?ـ به وسيله بسياري از انسانها رويت شده اند. به آياتي از قرآن کريم که وجود جن را مبرهن مي داند اشاره مي کنيم:
O سپاهيان سليمان از جن و آدمي و پرنده گرد آمده و به صف مي رفتند. (سروه نمل، آيه ??)
O براي خدا شريکاني از جن قرار دادند و حال آن که جن را خدا آفريده است. (سوره انعام، آيه ??)
O بگو اگر جن و انس گرد آيند تا همانند اين قرآن را بياورند، نمي توانند، هر چند که يکديگر را ياري دهند. (سوره اسرا، آيه ??)
O سخن پروردگارت بر تو مقرر شد که جهنم را ازجن و انس انباشته مي کنيم. (سوره هود، آيه ???)
O اي گروه جنيان و آدميان، اگر مي توانيد که از قطر آسمان و زمين بگذريد، بيرون رويد ولي بيرون نتوانيدرفت مگر با قدرتي. (سوره الرحمن، آيه ??)
O مرحوم شيخ مفيد در کتاب ?ارشاد? آورده است: ?در آثاري از ابن عباس نقل شده: زماني که پيامبر اسلام (ص) به قصد جنگ با قبيله بني مصطلق از مدينه خارج شد، هنگام شب به دره وحشتناک و صعب العبوري رسيد. اواخر شب جبرئيل بر آن حضرت نازل شد و خبر داد که طايفه اي از جن در وسط دره جمع شده و قصد مکر و شر و آزار و اذيت شما و اصحابتان را دارند?. (ارشاد ص ???)
O از حضرت امام صادق (ع) روايت شده : روزي حضرت رسول (ص) نشسته بود، مردي به خدمتشان رسيد که بلندي قامتش مثل درخت خرما بود. سلام کرد، حضرت جواب داد و سپس فرمود: ?خودش و کلامش شبيه جن است?. سپس به او فرمود: کيستي؟ عرض کرد: من هام، پسر هيم، فرزند لاتيس، پسر ابليس هستم (بحارالانوار ص ??)
O بانو حکيمه دختر امام کاظم (ع) گويد: ?برادرم امام رضا (ع) را ديدم که جلو در اتاقي با کسي صحبت مي کرد در حالي که تنها بود، عرض کردم: با چه کسي سخن مي گوييد؟ فرمودند: فردي از جن آمده تا مسائلي بپرسد و از چيزهايي شکايت کند? (اصول کافي ص ???)
O علامه طباطبايي (ره) مي فرمودند: ?روزي آقاي بحريني که يکي از افراد معروف ومشهور در احضار جن و از متبحرين در علم ابجد و حساب مربعات بود در مجلس ما حضور يافت،چادري آوردند، دو طرفش را به دست من داد و دوطرف ديگر را به دستهاي خود گرفت. اين چادر به فاصله دو وجب از زمين فاصله داشت. در اين حال جنيان را حاضر کرد، صداي غلغله و همهمه شديدي از زير چادر برخاست. چادر به شدت تکان مي خورد چنان که نزديک بود از دست ما خارج شود. من محکم نگه داشته بودم، آدمکهايي به قامت دو وجب در زيرچادر بودند و بسيار ازدحام کرده و تکان مي خوردند و رفت و آمد داشتند، من با کمال فراست متوجه بودم اين صحنه، چشم بندي و صحنه سازي نبوده و صد درصد وقوع امر خارجي بوده است? (رجايي، تهراني جن و شيطان ص ??)
اينها شمه اي بود از آيات قرآن کريم و احاديث و روايات که هر گونه شک و شبهه اي را در وجود واقعيت جن به يقين تبديل مي سازد.

جن چگونه موجودي است؟

به واقع جن چگونه موجودي است و آيا مي توان توسط علوم پيشرفته امروزي آن را اثبات کرد؟جن در لغت به معناي مستور و پوشيده است،همان طور که بچه در رحم و پنهان از چشم ما را ?جنين? گويند و جنت اشاره به باغي است که درختان آن مانع از به چشم آمدن زمينش مي گردد. و شايد علت شک و ترديد در وجود جن نيز همان مستور و پنهان بودنش از انظار و حس بشري است، که علت آن در ذات خلقتش نهفته است. قرآن کريم خلقت جن را چنين بيان مي دارد:
O و جان (که در بعضي از متون اسلامي آمده است، جان پدر جن است همان طور که آدم، پدر انسان) را پيشتر، از آتش زهرآگين آفريديم. (سوره حجر، آيه ??)
O خدا انسان را از گل خشک شده اي چون خاک سفال آفريد و جنيان را از شعله اي بي دود. (سوره الرحمان، آيه ?? و ??)
O مرا از آتش خلق کردي و او (انسان) را از گل آفريدي. (سوره اعراف، آيه ??)
از اين آيات در مي يابيم که جن، آتش است و انسان از جنس خاک، و اين چنين دريافت مي شود که جنيان قبل از انسان خلق شده اند، و از آن جايي که هر دو از ماده آفريده شده اند پس مادي هستند، ولي دو تفاوت اساسي آنها را از ساير موجودات متمايز مي سازد:
?ـ مي توانند خود را به هر شکل و قيافه اي درآورند (آکام المرجان) (به استثناي پيامبران و ائمه معصوم و بنا به برخي روايات حتي احدي از شيعيان).
?ـ از چشم موجودات ديگر پنهانند. ملاصدرا پنهان و آشکار شدن جن را با هوا قياس مي کند و اين طور عنوان مي دارد: ?بدن هاي لطيف آنها در الطاف و نرمي متوسط بوده و از اين رو آماده جدايي و يا گردآمدن هستند، چون گرد هم آيند قوام آنها بهتر گشته و مشاهده مي گردند و چون جدا گردند قوامشان نازک و جسمشان لطيف مي شود و از ديده پنهان مي مانند، مانند هوا که وقتي ذراتش گرد هم مي آيند غليظ مي شود و به صورت ابر درمي آيد و وقتي ذرات از هم جدا مي شوند لطيف شده و ديده نمي شوند.? (ملاصدرا، مفاتيح الغيب)
همين ذات وجودي جنيان به آنها اين امکان را مي دهد که خود را به هر شکلي و با هر حجمي درآورند، چه به اندازه سرسوزن و چه در اندازه اتاقي بزرگ. آنها به واسطه همين ويژگي، بعد زمان برايشان معنا ندارد، و مسافتي را که بشر مدتها بايد آن را طي کند، در لحظه اي مي پيمايند و اعمالي را که از توان انسان خارج است آنها به راحتي قادر به انجامش هستند. عمده ترين علت شک و ترديد در وجود آنان هم همين پنهان بودن از چشم انسانهاست، که البته از نظر علمي هم توجيه پذير است. چرا که در جهان هستي چيزهاي زيادي وجود دارد که به چشم ما قابل رويت نيستند ولي قدرتشان از نظر جسمي از انسان به مراتب بيشتر است، مثل الکترونها، امواج الکتريسيته، نورهاي ماوراي بنفش، اشعه ايکس، باکتريها و ويروسها، آميب ها، جانداران تک سلولي و از همه مهمتر ذات اقداس الهي که ديده نمي شود ولي کدام عقل سليمي مي تواند آن را انکار کند؟ بنابراين صرف اين که با حواس خود قادر نيستم آنان را درک کنيم، دليل بر نبودن آنها نيست.

آيا جن ها برتر از انسانند؟

همه ما واژه ?از ما بهتران? را به کرات شنيده ايم. اين واژه در فرهنگ عاميانه ما اغلب براي جن به کار مي رود ولي آيا واقعا اين چنين است؟ آيا جن موجودي برتر از انسان است؟ خداوند در قرآن کريم مي فرمايد: ?و ما فرزندان آدم را بر بسياري از مخلوقات خود برتري و فضيلت کامل بخشيديم.? (سوره اسرا، آيه ??)
و همچنين واجب شدن سجده شيطان و فرشتگان بر انسان نيز، خود دليلي براي برتر بودن نوع انسان است در پيشگاه خداوند. يک انسان کامل بر همه موجودات برتري دارد و حتي بعضي از انسانها که راه برقراري ارتباط با جنيان را مي دانند (مديومها) مي توانند بر آنها تسلط يابند. باز به قرآن کريم استناد مي کنيم که مي گويد: ?از پريان بودند که به فرمان پروردگارش برايش کار مي کردند و هر که از آنان از فرمان سرمي پيچيد به او عذاب آتش سوزان را مي چشانديم. براي وي هر چه مي خواست از بناهاي بلند و تنديسها و کاسه هايي چون حوض و ديگهاي محکم مي ساختند. ? (سوره سبا، آيه ??و ??)
اگر چه قرآن کريم در مورد تسلط بر جن فقط از حضرت سليمان ياد کرده است ولي در بسياري از کشورها و حتي در کشور خودمان هم نمونه هاي زيادي ديده شده که اشخاصي با عنوان جن گير و يا احضارکنندگان ارواح توانسته اند از آن ها بهره گيرند، که البته در مبحثي جدا به آن خواهيم پرداخت. در هر حال بايد دانست که در پيشگاه خداوند انسان، اشرف مخلوقات است و يک انسان کامل و مومن بر همه خلايق برتري دارد.

حيات و زيستن جن بر روي زمين چگونه است ؟

بنا بر آيه کريمه قرآن:

O اين موجود عجيب پيش از آفرينش انسان، خلق شده است. (سوره حجر، آيه ??)
O جنيان از شعله هاي آتش آفريده شده اند. (سوره الرحمن، آيه ??)
O جنيان چون انسانها دسته دسته به دنيا آمده اند، تا زمان مرگ زندگي کرده و بعد به جهان آخرت خواهند رفت. (سروره فصلت، آيه ??)
O آنها نيز نر و ماده دارند. (سوره جن، آيه ?)
O آن ها نيز تمايلات نفساني دارند. (سوره الرحمن، آيه ??)
O تعداد جنيان بيش از آدميان است. (سوره انعام، آيه ???)
همان طور که پيش از اين گفته شد، جن موجودي است مادي که از آتش خلق شده است. از آنجايي که ماده است، بنابراين حيات دارد و از آنجايي که داراي حيات است و طبق آيات الهي زاد و ولد مي کند پس نر و ماده دارد، خواب و خوراک دارد و پايان زندگي اش با مرگ توام است و باز بنا بر آيات کريمه، زندگي پس از مرگ نيز خواهد داشت که در مبحث ديگري به آن خواهيم پرداخت.

تغذيه جنيان

از آنجا که هر موجودي براي ادامه حيات خود احتياج به تغذيه و خوراک دارد جنيان نيز به طور قطع از چيزهايي تغذيه مي کنند. چنان که ?ابن بابويه? نقل کرده است: ?گروهي از طايفه جن خدمت پيامبر اکرم (ص) شرفياب شدند و عرض کردند: اي رسول خدا چيزي براي خوردن به ما عطا فرما، حضرت هم استخوان و بازمانده غذا را به آنها عطا کرد.? (وسايل الشيعه، جلد?، ص ???)
و نيز امام صادق (ع) مي فرمايد: ?استخوان و ضايعات غذاي جنيان است?. (وسايل الشيعه)

سخن گفتن جنيان

فطرت انسان به گونه اي است که او را محتاج به سخن گفتن و ارتباط برقرار کردن با همنوعان خود ساخته است. از طرفي اصوات در حيوانات هم به طريق علمي و هم تجربي ثابت شده و همچنين در قرآن و روايات ذکر شده که بعضي از پيامبران (مانند حضرت نوح و سليمان) زبان حيوانات را دانسته و مي توانستند با آنها سخن گويند، در جنيان نيز به همين گونه است، از آنجايي که جنيان نيز مادي هستند و زندگي اجتماعي آنها ايجاب مي کند که با يکديگر سخن بگويند، پس به طور قطع و يقين آنها اصواتي براي انتقال مفاهيم به يکديگر دارند ولي در فهم ما نيست. البته کساني مي توانند به طريقي حرفهاي آنها را دريابند و با آنها سخن گويند; چنانکه حضرت رسول و برخي از امامان با آنها صحبت مي کردند و افرادي بنا بر تواناييهاي خاصي مي توانند با آنها ارتباط برقرار کنند. (ارتباط دهندگان يا جن گيران) از امام صادق (ع) نقل شده است : ?روزي اميرالمومنين (ع) در کوفه بر فراز منبر مشغول خطبه بود که ناگهان اژدهايي در حالي که به شدت به طرف مردم مي دويد و آنها از او مي گريختند پديدار شد. حضرت فرمود: ?راه را براي او باز کنيد. ? اژدها جلو آمد و از منبر بالا رفت و پاهاي حضرت (ع) را بوسيد و خود را به پاهاي مبارک حضرت ماليد و سه بار دميد، سپس پايين آمد و رفت و حضرت خطبه را ادامه داد. وقتي مردم توضيح خواستند ايشان فرمود: او مردي از جن بود که مي گفت : فرزندش را يکي از انصار به نام جابر بن سميع، بدون اين که به او آزاري رسانده باشد با سنگ کشته است و اکنون خون فرزندش را مي طلبيد.? (بحارالانوار، ص ???) قابل ذکر است، دري که اژدها از آن وارد و خارج شده بود به ?باب الثعبان? (درب اژدها) مشهور شد.
پس از شهادت اميرالمونين (ع)، معاويه که نمي خواست ذکري از فضايل آن حضرت گفته شود دستور داد فيلي آوردند و به آن در بستند. آنقدر فيل را در آنجا نگاه داشت تا به بابالفيل مشهور شد و هم اکنون نيز، ?باب الفيل? (درب فيل) ناميده ميشود.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 673]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن