تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816413246




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حیرتانگیزترین وقایع طبیعی


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: رویدادهای طبیعی همواره در اطراف ما رخ میدهند و تکرار این رویدادها سبب میشود از دیدن آنها چندان حیرت نکنیم و گاه بیتفاوت از کنار آنها بگذریم، ولی گاهی دست قدرت پروردگار، مناظری ناب را به ما نشان میدهد که با دیدن آنها با حیرتی عجیب مواجه میشویم و به قدرت الهی پی میبریم. چند مورد از این وقایع طبیعی اما نادر را بخوانید:
● رنگینکمان آتشین
این پدیده جوی که به «قوس افقی» یا «رنگینکمان آتشین» معروف است زمانی دیده میشود که خورشید در بالای آسمان (مثلا ۵۸ درجه بالاتر از خط افق) قرار دارد. در این هنگام نور خورشید از میان ابرهای شفاف و بلند ارتفاع سیروس عبور میکند. وقتی این نور به کریستالهای شش گوش ابر سیروس وارد میشود و از آن عبور میکند درست مثل آن است که از یک منشور عبور کرده است و طیف نوری زیبایی را ایجاد مینماید. این رنگینکمان جلوهای شگفتانگیز دارد و گاهی تا یک ساعت طول میکشد. تصویری که مشاهده میکنید عکسی است که در شمال ایالت «آیداهو» در آمریکا گرفته شده است.
● خورشید سیاه
در فصل بهار در کشور دانمارک، حدود نیم ساعت قبل از غروب خورشید، بیش از یک میلیون «سار» اروپایی از گوشه و کنار دور هم جمع میشوند تا یکی از باورنکردنیترین و نابترین مناظر طبیعت را به ما نشان دهند. این پدیده در کشور دانمارک به نام «خورشید سیاه» معروف است و هر کسی میتواند آن را از ماه مارس تا اواسط آوریل برفراز مردابهای غرب دانمارک ببیند. این سارها از جنوب به دانمارک میآیند تا یک روز در مرغزارهای این مردابها غذا پیدا کنند و شب در میان نیزار بخوابند.
● رعدوبرق اسرارآمیز
رعد و برق اسرارآمیز کاتاتومبو که با گویش محلی آن را «رلامپاگو دلکاتاتومبو» مینامند یک پدیده منحصر به فرد در دنیاست. در این منطقه ۱۴۰ تا ۱۶۰ شب سال و هر شب به مدت ده ساعت و هر ساعت به تعداد حداقل ۲۸۰ بار رعد و برق میزند. این رعد و برقها بر فراز مرداب روی میدهند و بزرگترین ژنراتور دنیا با بیشترین فرکانس محسوب میشوند ولی موجب یک میلیون و صد و هفتاد و شش هزار قطعی برق تا شعاع ۴۰۰ کیلومتری منطقه میشوند. این رعد و برقها از دیرباز یکی از علائم سودمند برای جهتیابی کشتیها بودهاند. برخورد بادهایی که از سوی رشتهکوه «آند» به این منطقه میرسند سبب پیدایش طوفانهای نسبتا همیشگی میشوند و رعد و برقها حاصل تخلیه الکتریکی گازهای یونیزه شده بهویژه «متان» که در نتیجه تجزیه مواد آلی موجود در مرداب بهوجود میآید هستند. این گازها که از هوا سبکتر هستند بالا میروند و با ابرها برخورد میکنند و سبب پیدایش رعد و برق و شدت یافتن طوفان میشوند. برخی محیطشناسان ونزوئلا درصدد هستند این منطقه را تحت حمایت یونسکو قرار دهند زیرا این پدیده ویژه بزرگترین منبع از نوع خود برای بازسازی لایه ازن سیاره زمین است.
● بزرگترین موجهای دنیا
دو بار در سال بین ماههای فوریه و مارس آبهای اقیانوس اطلس با آب رود آمازون در برزیل درهم میآمیزد و بزرگترین موجهای روی زمین را به وجود میآورد. این پدیده که «پوروروکا» نام دارد به دلیل مد اقیانوس میباشد. این اتفاق باعث میشود که موجهای بزرگی ایجاد شوند که ارتفاع آنها گاهی به ۱۲ فوت میرسد و عمر بعضی موجها به ندرت نیم ساعت به طول میانجامد. مردم این منطقه میگویند هر وقت موج پوروروکا میآید از نیم ساعت قبل از رسیدن صدای مهیب آن به گوش میرسد. این موج آنقدر قدرتمند است که میتواند هر چیزی را که سر راه آن است ویران کند. موج «پوروروکا» برای موجسواران اهمیت خاصی داد از سال ۱۹۹۹ تاکنون هر ساله مسابقه قهرمانی موج سواری در شهر «سائودومینیگو» انجام میشود. رکورد موجسواری بر پوروروکا از آن یک موجسوار برزیلی به نام «پیکوروتا سالازار» است که در سال ۲۰۰۳ در طول ۵/۱۲ کیلومتر مدت ۳۷ دقیقه بر روی آب پوروروکا ماند.
● بزهای درختی
فکر میکنم تنها در مراکش میتوان بزها را روی درخت پیدا کرد. این بزها به این دلیل از درخت بالا میروند که میوه درخت خاصی به نام «آرگان» را خیلی دوست دارند. آرگان نوعی درخت شبیه به درخت زیتون است که میوهای شبیه به زیتون نیز دارد. کشاورزان این کشور پشت سر بزها به راه میافتند و از درختی به درخت دیگر میروند. اشتباه نکنید آنها این کار را به این دلیل انجام نمیدهند که از بالا رفتن بزها حیرت زده میشوند، بلکه میوه آرگان دارای هستهای است که بزها نمیتوانند آن را هضم کنند به همین دلیل آن را از دهان بیرون میاندازند و یا از بدن خود دفع میکنند. سپس کشاورزان این هستهها را جمع میکنند و با آسیاب کردن روغن آن را میگیرند. این روغن در آشپزی و صنایع آرایشی استفاده فراوان دارد.
● باران سرخ
در فاصله ۲۵ جولای تا ۲۳ سپتامبر سال ۲۰۰۱ چندین باران عجیب در ایالت کرالا واقع در جنوب کشور هند بارید. این بارانها از این جهت عجیب خوانده میشوند که رنگ آنها سرخ بود و وقتی قطرات آن بر روی لباسها میچکید مثل آن بود که خون بر روی آنها باریده است. در این مدت بارانهای سبز، زرد و سیاه هم گزارش شده است. اوایل گفته میشد رنگین شدن قطرات باران به خاطر انفجار یک شهاب سنگ در آن منطقه است ولی بعدها و پس از تحقیقات سازمانهای دولتی هند، اعلام شد که این رنگها به دلیل هاگهای هوایی و جلبکهای دریایی فراوان موجود در آن منطقه میباشد. درسال ۲۰۰۶ توجه جهان ناگهان به این موضوع جلب شد و دو دانشمند به نامهای «گادفری لوییس» و «سانتوش کومار» اعلام کردند باران سرخ منشاء زمینی دارد و به مقادیر بالای کربن و نیتروژن به این رنگ درآمده است.
● بارش ماهی!
باران ماهی، موضوعی عجیب در بین مردم هندوراس نیست. این اتفاق هر ساله بین ماههای می و جولای در منطقه «دیپارتا منتو دیورو» رخ میدهد. شاهدان میگویند این پدیده با آمدن ابرهایی در آسمان منطقه آغاز میشود و سپس رعد و برق و طوفان شدیدی روی میدهد و باران به شدت میبارد. این طوفان و باران حدود ۲ الی ۳ ساعت به طول میانجامد و وقتی تمام میشود میتوان ماهیهای زنده زیادی را روی زمین پیدا کرد.
مردم این منطقه این ماهیها را جمع میکنند و با آنها غذا میپزند. از سال ۱۹۹۸ نیز هر ساله در شهر «یورو»، «جشنواره باران ماهی» برگزار میکنند و در آن غذاهایی که با این ماهی پخته شده را میخورند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 213]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن