تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):در تفسير آيه «با مردم به زبان خوش سخن بگوييد» فرمود: يعنى با همه مردم، چه مؤمن و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805276247




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«طلا و مس»؛ فيلمي شريف و اتفاقي مبارك


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: يك منتقد گفت: دوربين ناپيداي حسين جعفريان در كنار كارگرداني كمنقص همايون اسعديان، از امتيازهاي فراموش ناشدني فيلم «طلاو مس» به حساب ميآيد. فيلمي دلنشين و شريف كه در سينماي ما، اتفاقي مبارك است!

«عزيزالله حاجيمشهدي» منتقد و مدرس سينما در گفتو گو با خبرنگار سينمايي فارس در مورد فيلم «طلا و مس» ساخته همايون اسعديان، اظهار داشت: «طلا و مس»، تازهترين فيلم سينمايي «همايون اسعديان» يكي از سادهترين و دلنشينترين فيلمهاي چند ساله اخير سينماي ايران است كه در كنار سادهبودن و دلنشين بودن، اثري تأمل برانگيز نيز به شمار ميآيد.

وي در ادامه افزود: اگر ساخته شدن فيلمي مثل «ده رقمي» (1387) در ذهن بسياري از سينما دوستان و منتقدان سينما، خاطرهاي به نسبت تلخ بر جاي گذاشته باشد، اين روزها، با تماشاي «طلا و مس» با همه نجابت و اصالتش كه از قضا با ساختار متناسب و سنجيدهاي نيز همراه است، زنگِ آن كدورتها از ذهنِ همه كساني كه يكباره درباره «همايون اسعديان» ابراز نگراني ميكردند، زدوده شد! هر چند كه به گمان من، با آسيبشناسي درستِ اينگونه رخدادهاي تلخ، ميتوان دريافت كه چه عوامل و چه شرايطي كارگردانهايي چون «همايون اسعديان» را به ساختن فيلمهايي از نوع «ده رقمي» وادار ميكند؟!

اين منتقد در ادامه خاطرنشان كرد: به هر تقدير، اكنون توقع تماشاگران از «همايون اسعديان» بالا رفته است و انتظار دارد كه در كارهاي بعدي اين فيلمساز با آثاري برتر و با كيفيت و ساختاري درخشانتر روبهرو شود. هر چند كه «همايون اسعديان»، بدون آن كه از «ده رقمي» دفاع كند، اعتقاد دارد كه اگر «ده رقمي» ساخته نميشد، نميدانست كه بخشي از هزينههاي مربوط به ساخت و توليد فيلم «طلا و مس» را از كجا بايد تأمين ميكرد؟!

حاجيمشهدي تصريح كرد: در ساخته شدن فيلمي همچون «طلا و مس» وجود تهيه كننده فهيمي مثل «منوچهر محمدي»، نقش كارسازي داشته است. «منوچهر محمدي» با پذيرش تهيهكنندگي اين فيلم، در واقع به توليد سهگانهاي با محوريت شخصيت «روحاني» يا «روحانيت» دستزده است كه با فيلمهاي: «زير نور ماه» (سيدرضا ميركريمي)، «مارمولك» (كمال تبريزي) و «طلا و مس» (همايون اسعديان) اين توليدات به هم پيوسته (به لحاظ مضموني) به انجام رسيده است.

وي در مورد بازيهاس فيلم «طلا و مس» اظهار داشت: در «طلا و مس» امتيازهاي فراواني به لحاظِ انتخاب و در كنار هم قرار دادن بازيگران وجود دارد كه در مجموع، به تماشاگر فيلم مجال يادآوري نقشها و بازيهاي به ياد مانده از فيلمهاي پيشين يا مجموعههاي تلويزيوني پخش شده در سالهاي اخير را، نميدهد. اين وجه مثبت در انتخاب همه بازيگران اصلي و فرعي، جز در مورد «مهران رجبي» كه تا حدودي تكرار همان نقش پيشين او در فيلم «زير نور ماه» به نظر ميرسد ـ رعايت شده است. در خصوص «نگار جواهريان» (بازيگر نقش زهرا سادات، همسر طلبه جوان «سيد رضا») به دليل بازي و نقش بهراستي متفاوت او، امكان يادآوري نقشهاي پيشين او براي مخاطب چنين اثري، وجود ندارد. حتي با وجودي كه «نگار جواهريان» در توليدات تازه به نمايش درآمدهاي مثل: «هيچ» (عبدالرضا كاهاني) و «كتاب قانون» (مازيار ميري) هم به ايفاي نقش پرداخته است، با اين حال، نقش او در «طلا و مس» به دليل حال و هواي متفاوت و به ويژه بهدليل بازي بهدرستي ديگرگونه و متفاوت وي، به خوبي تأثيرگذار و مستقل و تازه به نظر ميرسد.

وي اظهار داشت: «بهروز شعيبي» اگر چه در فيلمهاي ديگري همچون «آژانس شيشهاي» و... در نقشهايي فرعي، حضور داشته است، اما اين بار در نقشي محوري و مستقل بازي پذيرفتني و قابل قبولي ارايه ميدهد. به ويژه كه در معرفي شخصيت «سيدرضا» (طلبهاي كه به شوق حضور در كلاس درس بسيار متفاوت يك استاد اخلاق از نيشابور به تهران كوچ ميكند!) از نشانهها و حركتها و رفتارهاي كليشهاي مخصوص اين قشر از آدمهاي جامعه، به گونهاي تكراري و آشنا استفاده نميكند.

نايب رئيس كانون ايراني مدرسان سينما، در مورد مضمون فيلم «طلا و مس»، گفت: فيلم «طلا و مس» به لحاظ مضموني پيامهاي ارزندهاي را به تماشاگر خود هديه ميكند: بايد صادقانه عاشق بود! علم عشق در كتاب و دفتر و مدرسه و مكتب يافت نميشود! بايد در عمل، مقيد به اخلاقگرايي باشي و نه در حرف و سخن! اگر بخواهي، با كيمياي مهر، ميتواني «مسِ» وجودت را به «زَر» بدل كني و...

حاجيمشهدي در ادامه، افزود: در «طلا و مس»، حتي شخصيتهاي فرعي و حاشيهاي از «آيدا» و «عاطفه» گرفته تا پسر بچه يك سال و نيمه فيلم يا «سپيده» (خانم پرستار- سحر دولتشاهي) همه و همه، گويي نقش و حضوري كليدي و معنادار در فيلم دارند.

او گفت: بروز بيماري خاص «زهرا سادات» تنها بهانهاي ميشود براي قرار گرفتن «سيدرضا» در موقعيتي بحراني تا بتواند در نوع نگاه و در شيوه زندگي و حتي در نحوه تأمين هزينههاي زندگياش در شرايط تازه، چارهانديشي كند! به همين دليل در پايان فيلم، با چهره ديگري از «سيدرضا» رو به رو ميشويم كه اگر چه فرصت ورود به كلاس درس اخلاق استاد صاحب نام و بلند آوازه را پيدا نكرده است، اما با نشستن در بيرون كلاس و پشت در، به درجهاي از پختگي و تحول رسيده است كه اوج خاكساري و كمالگرايي خود را با جفت كردن و پاك كردن غبار كفشهاي شركتكنندگان در كلاس استاد اخلاق، به اثبات ميرساند. و اين پختگي و تغيير و تحول درست در جايي از فيلم (در صحنه گردش و هواخوري در خارج ازشهر شلوغ و پرهياهو) به اوج شكوفايي ميرسد كه در برابر همسرش (زهرا سادات) براي نخستين بار، جمله دشوار «دوستت دارم» را بر زبان ميآورد!!

وي در پايان خاطرنشان كرد: دوربين ناپيدا و فيلمبرداري «حسين جعفريان» در كنار كارگرداني كمنقص «همايون اسعديان»، از امتيازهاي فراموش ناشدني فيلم «طلاو مس» به حساب ميآيد. «طلا و مس»، فيلمي دلنشين و شريف است كه در سينماي ما، اتفاقي مبارك است!

منبع فارس






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن