تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820870662




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صف هاي طولاني شير


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: صف هاي طولاني شير
امروزه بر همگان ثابت شده است كه هيچ رژيم غذايي بدون شير يا فرآورده هاي آن كامل نمي شود.

در اهميت شير همين بس كه اين ماده غذايي تامين كننده بسياري از نيازهاي بدن است كه در صورت كمبود يا مصرف نكردن آن ساليانه ميلياردها ريال هزينه به دولت و ملت تحميل مي شود.در حال حاضر سرانه مصرف شير و فرآورده هاي آن در ايران حدود 75 كيلوگرم در سال برآورد شده، در حالي كه اين رقم در كشورهاي اروپايي غربي بين 350 تا 500 كيلوگرم و در آمريكا و كانادا حدود 280 تا 300 كيلوگرم است.بايد به طور صريح به اين موضوع اعتراف كرد جايگاه فرآورده هاي لبني در سبد غذايي كشور كم رنگ است.اين روزها موضوع توزيع شير يارانه اي در مركز خراسان جنوبي موجب ناراحتي و اظهار گلايه برخي از شهروندان شده به گونه اي كه مردم از كوچك و بزرگ براي دريافت يك پاكت شير بايد ساعت ها در صف منتظر بمانند تا شايد موفق به تهيه شير شوند.

رحيم آبادي 67 ساله با بيان اين كه از ساعت ده و نيم صبح تا ساعت يك و نيم بعدازظهر بايد براي دريافت دو پاكت شير در صف بود گفت: متاسفانه توزيع شير به علت مشكلات حمل و نقل با تاخير صورت مي پذيرد.

وي از كم شدن سهميه عاملان توزيع شير يارانه اي گله كرد و افزود: با توجه به گراني هاي اخير محصولات لبني، اقشار كم درآمد با چندين سر عائله قادر به خريد شير و ماست آزاد نيستند در نتيجه مجبورند براي دريافت دو پاكت شير يارانه اي ساعت ها جلوي مركز توزيع شير به انتظار بنشينند.

وي ادامه داد: در صورت دير آمدن پس از ساعت ها معطلي بايد دست خالي به خانه برگرديم.

وي از مسئولان خواست تا نظارت بيشتري بر مراكز و فروشگاه هاي عرضه شير يارانه اي داشته باشند و با توجه به جمعيت شهر بيرجند سهميه شير يارانه اي را افزايش دهند.رستمي يكي ديگر از شهروندان با بيان اين كه بعضي از عاملان فروش شير يارانه اي (شير كارخانه آنا) ديگر شير توزيع نمي كنند افزود: مردم مجبورند براي دريافت شير يارانه اي به عاملان فروش شير در مراكز ديگر مراجعه كنند در نتيجه صفوف شير يارانه اي در مقابل يك مغازه به چند برابر رسيده است.

وي ادامه داد: ازدحام جمعيت در مقابل مراكز عرضه شير يارانه اي موجب مزاحمت براي كسبه هم جوار و عبور و مرور عابران پياده رو شده است.

به گفته وي گاهي به علت بي نظمي برخي شهروندان به خاطر ترس از اين كه بتوانند شير بگيرند و عدم نظارت بر مراكز عرضه شير يارانه اي نصف بيشتر مردم پس از ساعت ها معطلي دست خالي به خانه برمي گردند.وي ادامه داد: متاسفانه شير به صورت فله نيز در مغازه ها يافت نمي شود.

عطايي يك پيرزن 80 ساله نيز گفت: از ساعت 9 صبح تا يك بعدازظهر به انتظار آمدن ماشين شير مي نشينيم، زيرا قادر به خريد شير كيلويي 600 تومان و يا شيرهاي بسته بندي با قيمت آزاد نيستيم با توجه به گراني گوشت، مرغ، برنج شير تنها ماده غذايي است كه مي توان به عنوان يك وعده غذايي استفاده كرد.

وي با بيان اين كه اكثر مردم قادر به خريد شير غيريارانه اي نيستند افزود: با وجود كمر درد، فشار خون، فراموشي و ... براي دريافت دو پاكت شير يارانه اي بايد چندين ساعت در صف طولاني ايستاد كه البته هيچ تضميني هم براي دريافت آن وجود ندارد.وي از مسئولان خواست تا با حضور خود در صف هاي شير به مشكلات مردم رسيدگي كنند.

به گفته وي توزيع شير يارانه اي به منظور رفع نياز روزانه مردم است اما متاسفانه برخي از عاملان فروش، بخشي از سهميه شير را توزيع مي كنند.

حسيني يكي ديگر از شهروندان نيز گفت: امروز روز پنجم است كه به صف شير آمده ام ولي به من شير نرسيده است و با توجه به محروم بودن استان و گراني محصولات لبني مردم مجبورند از شير به صورت ماست و پنير استفاده كنند.

وي از مسئولان خواست تا با صدور كارت شير براي هر خانوار، اقشار پر جمعيت و كم درآمد جامعه را تحت پوشش شير يارانه اي قرار دهند.

وي اضافه كرد: بعضي از شهروندان از چندين مركز توزيع اقدام به تهيه شير مي نمايند و توجيه آن ها نيز بر اين است كه قدرت تهيه مواد پروتئيني و گوشتي را ندارند و شير بهترين جايگزين اين مواد غذايي مي باشد.زرگري يكي از عاملان توزيع شير نيم بلوك يارانه اي نيز گفت: سهميه شير يارانه اي نسبت به سال قبل كاهش يافته به طور مثال سهميه سال قبل 230 پاكت شير بوده كه امسال به 180 پاكت تقليل يافته است.وي با بيان اين كه افزايش قيمت محصولات لبني و شير خام موجب روي آوردن مردم به شيرهاي يارانه اي شده است افزود: مسئولان با ايجاد راهكارهاي مناسب از قبيل افزايش سهميه شير يارانه اي و عاملان توزيع، صفوف طولاني شير را كاهش دهند.وي از تجمع شهروندان از ساعات اوليه صبح در جلوي مغازه اش ابراز نگراني كرد و گفت: تردد مردم از ساعات اوليه صبح موجب اخلال در امر كسب و كار مغازه داران هم جوار مي شود.

غلاميان يكي ديگر از عاملان توزيع شير يارانه اي نيز گفت: سال گذشته 200 پاكت شير به من تحويل داده مي شد كه امسال به 100 پاكت تقليل يافته است.وي عدم حمايت مسئولان و دولت از دامداران و تعطيلي چندين واحد گاوداري در استان را از علل كمبود شير فله عنوان كرد و گفت: در 22 سال سابقه كاري ام تاكنون با اين همه نابساماني و كمبود شير مواجه نبوده ام.به گفته وي سال گذشته از 10 گاوداري استان شير خام تهيه مي كردم ولي متاسفانه امسال تنها دو گاوداري فعال است و بقيه به علت حمايت نكردن دولت از دامداران، عدم واگذاري تسهيلات بانكي، نوسان شديد قيمت نهاده هاي مورد نياز بخش توليد و خشكسالي پياپي، اقدام به كشتن دام هاي شيري خود كرده اند.

وي از مسئولان استاني خواست تا با حمايت از دامداران جلوي كشته شدن گاوهاي آبستن و شيرده را بگيرند.مدير عامل كارخانه شير آنا قاين هم با بيان اين كه سال گذشته كارخانه با ظرفيت يك صد تن و با 20 ميليارد ريال اعتبار راه اندازي شد افزود: كارخانه شير آنا به علت نبود سرمايه در گردش، عملا با ظرفيتي كمتر از يك سوم توان توليد كار مي كند.

سيدحسن علوي تصريح كرد: به دليل گراني تمامي نهاده هاي توليد مانند سود، نايلون، ظروف و ... و همچنين افزايش مواد اوليه شير، بر اساس آناليزهاي موجود توليد شير يارانه اي مقرون به صرفه نبوده و كارخانه از عدم توزيع شير يارانه اي به عاملان فروش به شدت استقبال كرد.وي اضافه كرد: قيمت هر پاكت شير يارانه اي حدود 537 تومان توسط دولت برآورد شده كه 237 تومان آن توسط عاملان توزيع شير يارانه و بقيه از طريق يارانه دولت پرداخت مي شود.

وي ادامه داد: ماهانه 38 ميليون تومان بابت يارانه شير به كارخانه آنا پرداخت مي شد كه گاهي اين مبلغ با تاخير همراه بوده و كارخانه دچار خسارات مي شد.وي با اشاره به اين كه مسئولان بايد از كارخانه داران لبني حمايت كنند تا اين بحران را پشت سر بگذارند گفت: كارخانه آنا روزانه نزديك به 5 تن شير يارانه بين مراكز فروش توزيع مي كند كه اين ميزان با توجه به گراني نهاده هاي توليد و هزينه هاي جاري كارخانه با ظرفيتي كمتر از 11 تن شير يارانه در روز مقرون به صرفه نيست.وي خاطرنشان كرد: كارخانه شير در شهرستان هاي بيرجند روزانه 2 هزار و 400 كيلوگرم، سرايان 2 هزار و 500 و قاين يك هزار كيلوگرم شير يارانه اي توزيع مي كرده كه بر اساس سياست هاي اخير كارخانه اين مقدار شير ديگر در استان توزيع نخواهد شد.وي همچنين به توزيع 17 هزار ليوان شير در مدارس استان اشاره كرد و گفت: روزانه حدود 3 تن ماست، 15 تن دوغ و 400 كيلوگرم كره در استان توزيع مي شود كه اميدواريم از اين به بعد شير بسته بندي با قيمت آزاد در حد نياز شهروندان به محصولات لبني كارخانه اضافه شود.

وي از حمايت و همكاري مسئولان استان و سازمان بازرگاني تشكر كرد.

مدير عامل كارخانه شير كوهستان بيرجند نيز گفت: با توجه به مشكل كمبود شير خام در كشور به علت خشكسالي هاي پياپي، خوشبختانه كارخانه شير كوهستان در تهيه شير خام با مشكل مواجه نيست.

علي رضا قلي زاده بهابادي تصريح كرد: 36 تن شير خام تحويل كارخانه مي شود كه 25 تن آن از گاوداري هاي استان و 10 تن نيز از استان هاي هم جوار تامين مي شود.وي سهميه شير يارانه اي كارخانه را حدود 9 تن و 800 كيلوگرم عنوان كرد و گفت: اين مقدار شير از طريق 150 عامل توزيع در شهرستان بيرجند توزيع مي شود.به گفته وي سهميه شير يارانه اي استان حدود 37 تن در روز مي باشد كه در مقايسه با سهميه 140 تني شير يارانه اي استان سيستان و بلوچستان بسيار ناچيز است.وي در خصوص تاخير ماشين هاي حمل و نقل شير يارانه اي نيز گفت: در صورت ايستگاهي شدن مراكز توزيع شير مشكل مردم و همچنين بي نظمي ساعات توزيع شير رفع مي شود.

وي ادامه داد: ماشين حمل و نقل شير در هنگام تحويل بايد در 150 نقطه شهر توقف كند و از طريق سيستم الكترونيكي (كارت خوان) وجه شير را از عاملان توزيع اخذ نمايد كه حداقل 10 دقيقه معطلي دارد.مدير عامل شركت سهامي زراعي خضري توليد كننده فرآورده هاي لبني نيم بلوك نيز با بيان اين كه واحد لبني نيم بلوك روزانه حدود 12 هزار و 500 كيلوگرم شير پاستوريزه توليد مي كند گفت: اين شير در شهرهاي زيركوه، قاين، خضري، اسلام آباد و بيرجند توزيع مي شود.مهندس ملك خاني تصريح كرد: بيش از 90 درصد شير خام مصرفي اين كارخانه از گاوداري هاي صنعتي شركت سهامي زراعي خضري و اسلام آباد تامين مي شود و كارخانه مشكلي در تامين شير خام ندارد.به گفته وي علت شلوغي صفوف شير مربوط به تفاوت قيمت شير خام با شير پاستوريزه يارانه اي و همچنين كثرت عاملان توزيع شير مي باشد.وي با اشاره به اين كه 40 عامل در بيرجند شير نيم بلوك توزيع مي كنند گفت: از اولين تا اخرين عامل توزيع شير، چندين ساعت سپري مي شود و ممكن است برخي افراد به دليل طولاني بودن زمان توزيع شير براي دريافت سهميه بيشتر از يارانه ها به چندين فروشگاه توزيع مراجعه نمايند.به گفته وي با توجه به بحث ترافيك شهر و كثرت عاملان به جاي حمل شير به چندين مركز شهر، چند عامل در امتداد خيابان هاي اصلي به صورت ايستگاه مشخص شوند تا بقيه عاملان با مراجعه به اين مراكز با سهولت سهميه شير يارانه اي خود را دريافت كنند و تاخير ماشين هاي حمل شير رفع شود.

معاون نظارت و بازرسي سازمان بازرگاني استان تصريح كرد: سهميه شير يارانه اي استان روزانه 39 تن تعيين شده كه از طريق كارخانه هاي كوهستان سبز، پويا، نيم بلوك و بهشيران توزيع مي شود.

علي تهوري افزود: در ماه هاي اخير سهميه شير استان هيچ گونه كاهشي نداشته و از ابتداي سال جاري تاكنون 38 عامل متخلف شير شناسايي شده اند.

وي گفت: سهميه شير بر اساس جمعيت شهري تعيين مي شود.

وي در خصوص صفوف طولاني شير يارانه اي نيز گفت: برخي از شهروندان از شير يارانه اي علاوه بر مصرف آن به عنوان شير براي تبديل به ساير فرآورده هاي لبني مانند ماست و پنير استفاده مي كنند كه همين امر موجب افزايش تقاضا و تشكيل صفوف طولاني شير مي شود.وي تفاوت قيمت شير پاستوريزه يارانه اي با شير خام و همچنين ساير محصولات لبني را از علل افزايش تقاضا عنوان كرد.وي در خصوص نظارت بر شبكه توليد و توزيع شير گفت: توزيع شير در استان بر اساس سيستم الكترونيكي (پوز) صورت مي پذيرد و با وجود اين سيستم، توزيع دقيق از طرف كارخانه ها انجام و سهميه هر عامل قابل پيگيري و نظارت مي باشد.

وي ادامه داد: نظارت بر عاملان توزيع شير نيز بر اساس شكايات و گزارشات مردمي و اصله به ستاد خبري و بازرسي هاي نوبه اي توسط بازرسان معاونت نظارت بازرسي انجام مي شود.

به گفته وي تمام عاملان شير يارانه اي موظفند سهميه شير واحد صنفي خود را براي مردم عرضه و هر گونه نگهداري و عدم عرضه يا عرضه خارج از شبكه، تخلف محسوب شده و سهميه عاملان قطع خواهد شد.وي در خصوص عدم توزيع شير برخي از كارخانه هاي استان نيز گفت: در سال هاي اخير برخي واحدهاي توليدي بر اساس قرارداد منعقده عمل ننموده و توزيع شير به صورت نامرتب و يا باعدم توزيع مواجه بوده اند كه براي جلب رضايت شهروندان، بر اساس مصوبه كميته استاني شير از توان ساير كارخانه ها استفاده شد.

در پايان وي از مردم خواست با همكاري خود سازمان بازرگاني استان را در نظارت بيشتر بر نحوه توزيع شير يارانه اي ياري كنند و موارد تخلف را گزارش دهند.
 شنبه 11 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 623]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن