تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگـر بنـده‏اى... در ابتداى وضويش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد همه اعضايش از ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820698474




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرش همدان، در تكاپوي احياي اصالت از دست رفته


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: فرش همدان، در تكاپوي احياي اصالت از دست رفته
فرش همدان با ديرينه اي 700ساله در تاريخ و تمدن ايران زمين، در يك دهه اخير با ورود ماشين آلات در اين عرصه اصالت خود را از دست داده وايده آموزش فرش اصيل همدان بهانه اي شد تا به دنبال احياي اين اصالت به تكاپو درآيد.


مدتها است كه طرحهايي نظير "ازندريان"، "آنجلاس"، "جوزان" و "مهريان"، جاي خود را به فرشهاي ماشيني داده است.
حدود 10طرح اصيل فرش در همدان بافته مي شد كه ديگر خبري از آنها نيست و بودن فرشهاي ماشيني در طرحها و رنگهاي فاقد روح و لطافت در منازل مردم به نوعي از خلاء و فقدان اصالتهاي توليدي خبر مي دهند.
مديرعامل شركت فرش دست باف ايران معتقد است: فرش همدان با وجود گذشته، ويژگي و شهرت خاصي كه به واسطه "سيسيل ادوارد"، زيبايي هاي آن به جهان معرفي شد در كشورهاي اروپايي مشتري بسياري دارد.
سيد "جلال الدين بصام"، كه روز پنجشنبه در آيين آغاز آموزشهاي طرحهاي اصبل فرش همدان سخن مي گفت، افزود: فرش دست باف روستايي همدان هم اينك در منازل اروپايي ها حضور دارد و فرش همدان را به خوبي مي شناسند.
وي اظهار داشت: برخي افراد علاقه مند اروپايي تمايل دارند كه به همدان بيايند و فرش همدان را خريداري كنند.
وي گفت: بيشترين ميزان توليد فرش دست باف كشور پيشتر در همدان انجام مي شد و در توليد رتبه نخست و در ارزش رتبه 10 كشور را داشت اما در 10 ، 12 سال اخير صادرات آن در بازارهاي خارجي كاهش پيدا كرده است.
وي ادامه داد: همانند فرش تبريز، قم و كاشان، فرش همدان نيزهويت مستقلي داشته و با سابقه بسيار خوب و قدمت و ريشه اي كه دارد ارزشمند است كه در احياي فرش اصيل همدان تلاش كرد.
وي اضافه كرد: اصالت فرش همدان جايگاه بالايي داشته و از نظر اشتغال و درآمدزايي و جلوگيري از هدررفت وقت خانواده ها توسعه بافت فرش اصيل همدان جاي كار دارد.
وي خاطرنشان كرد: اصرار بر اين است كه همدان به جايگاهي كه تعريف شده و به عنوان يكي از قطبهاي سه گانه قالي بافي در كشور مطرح بوده در فرش هم بتواند به چنين جايگاهي دست يابد.
وي افزود: امكان توسعه بازارهاي فرش با توجه به تطابق سلايق اروپاييها با فرش روستايي كه در همدان بافته مي شود در بازار اين كشورها وجود داشته و دست نيافتني و دور از انتظار نيست.
وي تصريح كرد: هم اكنون ايران توانسته سفارش بافت فرشهاي در ابعاد بزرگ بسياري در ابعاد دو هزار و 500 تا پنج و شش هزار متري را گرفته و موفق عمل كرده است.
وي گفت: اميد مي رود با گسترش آموزشهاي كيفي و مهارت آموزي در همدان،اين استان بتواند به عنوان يكي از استانهاي سفارش پذير كشور مطرح شود.
وي به كاهش صادرات فرش ايران اشاره و خاطر نشان كرد: در شرايط حاضر در وضع بحراني قرار داشته و صادرات فرش ايران از 6/1 ميليارد دلار به 400 ميليون دلار كاهش يافته است.
وي گفت: براي فروش مشكل بسياري داريم ولي با وجود اين نقصان مي توان جايگاه فرش را به جايگاه قبلي خود برگرداند.
وي يادآوري كرد: از ميان طرحها و نقشهاي كه در اسپانيا به تجار فرش اين كشور نشان داده شده در رج شمار 10تا 25 تعدادي متعلق به همدان است.
وي اضافه كرد: كارهاي ارائه شده از همدان جديد و در جهان بي نظير بوده و با فروش و استقبال خوبي مواجه خواهيم بود.
وي اضافه كرد: اين طرحها در ايلام، كرمانشاه و اراك به جهت اينكه در همدان استقبال آنچناني نديده بوديم بافته مي شود ولي با توجه به اين كه انگيزه بافت فرش اصيل در همدان دوباره احيا شده بايد از آن استفاده و نقشهاي اصيل را احيا و آينده روشني را ترسيم كرد.
وي از دريافت سفارش بافت يك فرش 18 هزار متري خبر داد و گفت: منتظر تقاضاي عربها بوده و اميد است در بافت آن از وجود بافنده هاي فرش همدان نيز بهره گرفت.
معاون پشتيباني و توسعه منابع انساني استاندار همدان هم در دفاع از صنعت فرش همدان به اهميت آن در جهان اشاره كرد و گفت: فرش همدان در جهان جايگاه بسيار خوبي داشته كه اميد است احيا شود.
"محمدناصر نيكبخت"، افزود: شرايط بسيار مناسب و مهمي از نظر حمايتي و زيربنايي در استان همدان فراهم است.
وي توصيه كرد: شركت فرش حضور پررنگ و بسيار سازنده اي داشته و ماموريت و رسالت خود كه افزايش توليد فرش مناسب و بازاريابي آن است را به خوبي به ثمر برساند.
وي گفت: نگرش مثبتي در بافت فرش در همدان ايجاد شده كه باني اين نگاه مديريت ارشد استان است.
وي اظهار داشت: بررسي ها نشان داده كه بافنده فرش ماهانه تنها 200 تا 400 هزار ريال درآمد دارد كه با آموزشها و دوره هاي بسيار دقيق و علمي پيش بيني شده به يك ميليون و 500 هزار ريال و بيشتربسته به نوع فرش مي رسد.
اين مقام مسوول افزود: شركت فرش در همدان امكانات و توانايي هايي مناسبي دارد ولي نتوانسته از اينها استفاده كند.
وي تاكيد كرد: ترويج و احياي فرش اصيل همدان مورد توجه و تاكيد بوده و از خواسته هاي اصلي شركت فرش همدان است.
وي گفت: طرحهاي اصيل فرش همدان آثار ماندگاري است كه در ورطه فراموشي مي رفت و بايد احيا شوند.
وي امكانات موجود را همانند جزيره اي آرام، بسيار امن و مناسب براي احيا و عرضه فرش تاريخي همدان دانست.
وي تامين 50 درصد هزينه هاي آموزش فرش بافي را توسط استانداري همدان متقبل شد تا بتوان در همدان و بخشهايي مانند فامنين و ديگر شهرستانها آموزشها توسعه يافته و استان مهياي سفارشات كلان شود.
وي گفت :هم اينك براي شركت فرش رقيب پيدا شده كه جاي خوشحالي است و سابقه تاريخي و آبرومندي كه شركت دارد براي احياي اصالت فرش بسيار بكر است.
رييس حوزه فرش سازمان بازرگاني همدان هم معتقد بود: از فرش همدان در بازارهاي جهاني به خاطر كيفيت پايين استقبال زيادي نمي شود.
"محمود خزندي"، به ايرنا گفت: در اين آموزشها سليقه يابي مشتريان را هدف قرار داده ايم تا طرحهايي كه آماده مي شود براي صادرات باشد.
وي اظهار داشت: به دنبال اقتصادي كردن بافت فرش بوده و اين آموزشها ايده اي است تا فرشهاي اصيل همدان از نظر كيفيت مواد اوليه، بافت، طرح و نقشه اصلاح و ارتقا يابند و قابل رقابت با ساير استانها باشد.
وي ميانگين هزينه بافت هر متر فرش دست بافت معمولي را يك ميليون تا يك ميليون و 500هزار ريال و ابريشمي را از دو ميليون و 500تا سه ميليون ريال ذكر كرد.
وي گفت: با توجه به اين هزينه و زماني كه براي بافت فرش گذاشته مي شود دريافتي بافندگان بسيار كمتر است.
وي اضافه كرد: اين آموزشها با كيفي كردن توليد درآمد بافندگان را نيز تا حدود يك ميليون و 500 هزار ريال در ماه افزايش خواهد داد.
وي اشتغالزايي و زير پوشش قرار دادن بافندگاني كه در اين آموزشها شركت مي كنند را از اهداف آن عنوان كرد.
وي افزود: مجري اين آموزشها موظف است پس از اتمام دوره ها سفارش توليد داده و به قيمت تضميني اقدام به خريد فرشهاي بافته شده كند.
همچنين رييس سازمان بازرگاني همدان گفت: آموزش يك ابزار است كه تنها به دنبال آن نيستيم كه توليد فرش اصيل، نفيسي كه روح لطيف ايراني و صلح و دوستي در آن دميده شده باشد مد نظر است.
"فيصل مرداسي"، افزود: فرش همدان با ويژگيهايي كه دارد بايد پيام آور صلح و دوستي در جهان و احيا گر تمدن و تاريخ اين سرزمين باشد.
وي گفت: براي انتقال پيام صلح و دوستي از شرق به غرب فرش بهترين ابزار است و امسال به واقع سال نوآوري و شكوفايي در صهتع فرش محسوب مي شود.
نخستين دوره آموزش بافت فرش اصيل همدان روز پنجشنبه با حضور مديرعامل شركت فرش دست بافت ايران با حضور 50 قالي باف و 25 دار قالي آغاز شد.
در اين دوره ها كه هر كدام دو ماه به طول مي انجامد در مجموع دو هزار بافنده آموزشهاي لازم را فرا مي گيرند.
ك/4 506/645/564 شماره 350 ساعت 14:03 تمام
 پنجشنبه 9 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن