تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806701049




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معرفی شهرستان لنگرود


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: گیلان از پر ارج ترین گاهواره های فرهنگ،ادب و تمدن ایران زمین است.لنگرود،بسان دلبران طناز و دلربا، هر زمان که از کوچه باغ هایش می گذری با شمیم گیسوان فروهشته و افشان شده باغ های همیشه بهارش ، چنان مشام جانت را سرمست می کند که ناخودآگاه دل از دست می دهی و سرمستانه و سر خوشانه به دنبال آن روان می شوی .دریای زمردنشان خزر ، مجنون وار سالیان درازی است که هر روز چندین هزار بار با امواج خود بوسه برشنهای مرواریدنشان چمخاله می زند و سر بر آستان ساحل آن می ساید ، و از سر نیاز بر آن نماز می گزارد و از راه دور و درازی که برای دیدار او پیموده سخن می آغازد ، باشد که لیلای لنگرود ( لیلا کوه) نگاهی هر چند از سر کبر و کرشمه و گذری از سر ناز و غمزه به حال آن اندازد اما دریغا که این انتظار همیشه ایام با تندی و سرگردانی عتاب آمیز (اتا کوه) همراه بوده است و لیلا کوه لنگرود را با دریای مجنون مازندران هرگز سروسری نبوده است.
تاريخچهی شهر لنگرود

نام لنگرود براي نخستين بار در سال 512 هـ . ق در متون تاريخي ذكر شده است . اين سال مصادف با مرگ " سلطان محمد " پسر " ملك شاه آلب ارسلان " است . در دوره صفويان ، خصوصاً در دوره سلطنت شاه عباس اول ، شهر لنگرود مركز حوادث مهمي بوده است . فرار احمد خان حاكم لاهيجان از لنگرود و دستگيري اعضاي خانواده وي توسط " كيا فريدون " حاكم گيلان و تحويل آنها به شاه عباس ، از جمله رويدادهاي مهم اين دوره شهر است . نادر براي سركوب تاتارهاي شرق مازندران و توسعه تجارت و دستيابي به دريا ، لنگرود را براي ايجاد پايگاه دريايي و كارخانه كشتي سازي انتخاب كرد و در توسعه آن كوشيد . در زمان قاجار نيز لنگرود مورد توجه قرار گرفت. اين شهر ، امروزه يكي از مناطق مهم استان گيلان است و در ميان شهرهاي شرق گيلان از موقعيت جالب توجهي برخوردار است.


موقعیت جغرافیائی و جمعیت
لنگرود در طول 30ً و 10َ و 50َ و عرض 11 و 37 جغرافیایی، در ارتفاع 21 متر از سطح دریای خزر قرار دارد. این شهرستان بر روی جلگه ای سرسبز و 10 کیلومتر با دریای خزر فاصله دارد و در قسمتهای جنوبی آن( کوهپایه های جنوبی آن) جنگلی دیده میشود.لنگرود که یکی از شهرهای مذهبی گیلان است. در فاصله 60 کیلومتری رشت (مرکز استان) واقع شده است و از طرف شمال و غرب به شهرستان لاهیجان،از طرف شرق به دریای خزر و از طرفی به شهرستان رودسر، و از طرف جنوب به شهر املش (از شهرهای رودسر) منتهی میگردد. در سال 1275 ه.ق /1230 ه .ش.، یعنی حدود یک سده و نیم پیش جمعیت این شهر دو هزار نفر بوده است. اما در سرشماری عمومی نفوس سال 1375 ه.ش چمعیت این شهرستان به 135922 نفر رسیده که از این تعداد 65973 نفر در شهر لنگرود زندگی می کنند. هم اکنون شهرستان لنگرود بالغ بر ۱۴۰ هزار نفر جمعیت دارد.

جاذبه های گردشگری، تفریحی و امکان دیدنی ساحل چمخاله در شش کیلومتری شمال لنگرود لیلاکوه خواستگاه دوستان طبیعت تالاب زیبا و طبیعی کیا کلایه با انواع پرندگان دریایی و بوستان تفریحی فجر که در قسمتی از تالاب ایجاد گردیده است .
پارک فجر در ابتدای جاده رودسر
پارک آزادی در جاده چمخاله
پل خشتی لنگرود«خشته پل» يا «خشته پورد» که مربوط به دوره ایلخانیان است. این پل «راه پشته» را به مرکز شهر متصل میکند.(که تصاویری از زمان قدیم و جدید نمایش داده شده است.)
مسجد جامع لنگرود که تاریخ ساخت در مسجد مربوط به سال 1001 هجری قمری است. خانه دریا بیگی که از شاهکارهای هنر دوران قاجاریه است. قلعه دزدبن (دزبن) دز به معنای دِِژ و قلعه است. پل خشتی قدیمی نالکیاشر. باغ معروف منجم باشی در روستای دیوشل
پل خشتی

این پل مربوط به دوره تیموری بوده که در داخل شهر لنگرود واقع شده است . پل لنگرود در محل پل چوبی قدیمی ، به دستور حاج آقا منجم باشی و در زمان سلطنت تحعلی شاه ساخته شده است . طول پل 37 متر و عرض آن 5/4 متر است . ارتفاع بلند ترین نقطه پل از سطح رودخانه 70/9 متر است . این پل دو چشمه با طلاق های جناغی دارد که از دو طرف به جرز های قطور تکیه داده اند.





خانه منجم باشی

خانواده منجم باشی گیلان ، همزمان با روی کار آمدن آقا محمد خان قاجار صاحب نام و عنوان شدند و نخستین عضو این خاندان که منجم باشیلقب گرفت ، میرزا صادق بود که در سال 1212 هجری قمری ، بنیانگذار سلسله قاجار را برای تدفین به کربلا برد . خانه منجم باشی در فشکالی محله ، جنب سبزه میدان لنگرود از یادگارهای این خاندان است . این خانه تا به امروز باقی مانده است و شامل بیرونی ،اندرونی ، خلوت خانه ، مسجد ، حمام و اصطبل است.





خانه دریابیگی

این بنا از دو طبقه هم کف تشکیل شده است و اتاق های طبقه بالای آن اُرُسی های چوبی مشبک است. در درگاه بنا ، درزها به یک دالان و هشتی کوچک راه می یابد و پس از گذشتن از دالان و هشتی می توان وارد حیاط بنا شد .
بقعه آقا سید حسین
بنای بقعه در فاصله چند متری رودخانه لنگرود در فشکالی محله که از محلات تاریخی شهر است قرار دارد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 237]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن