تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مسلمان آينه برادر خويش است، هرگاه خطايى از برادر خود ديديد همگى او را مورد حمله قرار ند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1850306262




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دين و فمنيسم


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: فمنیسم را می­توان واکنش زن غربی مدرن در برابر فرهنگ به جای مانده از عصر سنت اروپایی دانست. این واژه گاهی به جنببش­های سازمان یافته برای احقاق حقوق زنان و گاه به نظریه­ای که به برابری زن و مرد از جنبه­های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حقوقی معتقد است معنا کرده­اند. فمنیسم در ابتدا جنبش اجتماعی زنان فرانسه و دیگر کشورهای مغرب زمین در برابر نابرابری­های حقوقی، اقتصادی و سیاسی و اعتراض به عدم تعادل در اصلاحات نوین بود. اصلاحات قانونی از دهه 1890 حق رای همگانی مردان را به رسمیت شناخت و همین مسئله تبعیض میان زن و مرد را بیش از گذشته آشکار کرد. از این رو توجه به اصلاحات حقوقی و سیاسی نقطه بارز «موج اول» فمنیسم است که تا اواسط قرن بیستم ادامه یافت. بر همین اساس می­توان آنرا نهضت دفاع از حقوق زنان دانست. فمنیسم موج دوم که از دهه 1960 و با افکار ایدئولوژیک در تحلیل علل فرودستی زنان آغاز شد در دهه هفتاد و هشتاد بر نظریه پردازی­های مشخص علمی تکیه کرد. در میان جریانات فمنیسم نسبت به تفاوت های میان زن و مرد دو نحوه برخورد وجود دارد: گروه نخست از فمنیست­ها تفاوت زن و مرد را فقط در اختلافات زیستی و اندامی خلاصه کرده و معتقدند دو جنس هیچ تفاوت دیگری به لحاظ ذهنی، روانی و عاطفی ندارند. از نظر ایشان آنچه در جوامع به عنوان قابلیت­های زنانه و مردانه مطرح شده است پشتوانه طبیعی ندارد بلکه معلول روابط فرهنگی، اجتماعی و تحت تاثیر سیاست­های جامعه­ی مرد سالار است. این اندیشه که به فمنیسم انسان­گرا نام یافته معتقد است: هویت جنسی و زنانگی ساخته پدرسالاری بوده و هویت طبیعی زن، این هویت ساختگی نیست. به عنوان مثال سیمین دوبوار _از طراحان اصلی نظریه فمنیستی _معتقد بود: «انسان زن به دنیا نمی­آید بلکه تبدیل به زن می شود.»ایشان معتقدند مقولات مرد و زن چیزی جز جعلیات، کاریکاتورها و ساخته­های فرهنگی نیست. زنان یک طبقه­اند. زن نیز مانند مرد مقوله­ای سیاسی واقتصادی است نه مقوله ابدی... سوسیال فمنیست­ها هم به این نتیجه رسیدند که تمایز عمومی_خصوصی، پدیده­ای است که به طور اساسی جنبه تجویزی و تحمیلی داشته و در قرن 19به شیوه های مختلف جهت منطقی جلوه دادن استثمار زن به کار می­رفت.
برخی معتقدند تفاوت میان نظریات مختلف فمنیستی قدری زیاد است که باید از واژه «فمنیسم­ها» استفاده کرد لکن با این همه می­توان وجوه مشترکی برای تمام آنها یافت. اعتقاد به سکولاریسم و اومانیسم نقطه مشترک تمام دیدگاه­های فمنیستی است. در میان شاخه­های مختلف فمنیسم برخی درصدد ارائه تبیینی دینی از آن هستند به­گونه­ای که سازگاری دین و فمنیسم اثبات شود. فمنیسم مسیحی، یهودی، اسلامی و ... از این قبیل هستند. پرسش اصلی این است که آیا چنین سازگاری میان دین و فمنیسم وجود دارد؟ در این نوشتار مقصود ما از دین، ادیان آسمانی و به طور خاص اسلام است.
از جمله كسانی كه سعی در سازگار نشان دادن فمنیسم و دین دارند طرفداران فمنیسم اسلامی­اند. «فمنیسم اسلامى» اصطلاحى است كه در دهه­هاى اخیر میان برخى اندیشمندان ایران ترویج یافته است. این نظریه در­ صدد بیان دیدگاه­های فمنیستی با پوشش اسلامی است و طرفداران آن سعی در ارائه برداشت­های جدید از آیات و روایات دارند كه با مفاهیمی چون اومانیسم، سكولاریسم، حقوق بشر و تشابه زن ومرد سازگار باشد. ایشان غالباً مباحث خود را بر نسبیت فرهنگی استوار كرده و پاسخ هر مساله­ای را در قالب فضای بومی و فرهنگی همان جامعه جستجو می­كنند و تا حدی متاثر از دیدگاه­های پست­مدرن هستند.همچنین براى اثبات سازگارى اسلام و فمنیسم از راه تفكیك میان دینداری و دین مدارى و یا از راه تاكید بر تشابه و تساوى میان زن و مرد وارد شده­اند. عده­اى هم عدم ثبات شریعت و نقد اجتهاد مرد محور را راه حل مناسبى تلقى كرده­اند. به رغم تعدد نظریات فمنیستی شاید بتوان آن را ایدئولوژی آزادی زنان از ستم مورد ادعای طرفداران آن دانست. در تمام رویكردهای فمنیستی این اعتقاد مستتر است كه زنان به دلیل جنسیت اسیر بی عدالتی هستند و در هر رویكرد، تحلیلی از علل یا عوامل سركوب زنان ارائه می­شود.
گرچه برخى معتقدند به دلیل تنوع و اختلاف بسیار در نظریات فمنیستى، امكان تعریف فمنیسم میسور نیست. اما به رغم این تكثر، مى توان ریشه­هاى مشترك در مبانی انسان­شناسی و فلسفى این نظریات یافت و تضاد آنها را با مبانی اسلامی نشان داد. همچنین ناسازگاری مباحث روبنایی اسلام و فمنیسم نیز قابل اثبات است.

بخش اول : تضاد اسلام و فمنیسم در مسائل مبنایی
1- اومانیسم
حتى مطالعه سطحى آموزه­هاى فمنیسم روشن مى­كند اومانیسم از محورى­ترین مؤلفه­هاى آن است كه نتیجه آن در تعریف ظلم و ستم به زنان و تبیین مصادیق فرودستی ایشان و راه رهایى از ستم، به خوبى خود را مى­نمایاند. در حالیكه اومانیسم خلاف اصول اسلام و هر دین آسمانی دیگر است.2- سكولاریسم
برخى طرفداران فمنیسم از جمله فمنیسم اسلامى وجود خدا را به عنوان خالق و حتى راهنماى انسانها لكن تنها براى حوزه­هاى خصوصى و نه كلان جامعه می­پذیرند. دین­دارى شخصى را تمجید كرده اما دین مدارى را بر نمى تابند. چرا كه قلمرو دین را در آرامش بخشى و ارضاى روحیه معنویت­طلبى انسانها خلاصه مى­نمایند. كسب موقعیت­هاى برابر اجتماعى، تساوى كامل میان زن و مرد با كنار گذاردن دین از صحنه قانون گذارى جامعه و یا حداقل تفسیر نوینى از دین كه متناسب با جهان مدرن باشد گره خورده است. اما از نظر اسلام كوچكترین رفتار انسانى در تامین سعادت ابدى او مؤثر است، از این رو دین كه متولى تبیین سعادت و شقاوت جاودانه انسانهاست، باید در تمام حوزه ها از خرد ترین اعمال فردى تا كلان ترین حوزه هاى اجتماعى ارائه طریق نماید. انكار نقش دین در هر یك، ناشى از عدم شناخت رسالت دین و محدود ساختن قلمرو آن است.
3- تعریف ستم به زنان
نظریات فمنیستى كه معمولاً آبشخورى سكولار دارند ستم را در چارچوب ارزشهاى مدرنیته تعریف كرده و خواهان مبارزه با آن هستند. شهرت، ثروت، استقلال فردى و... عناوینى به ظاهر موجه هستند كه ارزش مطلـق دانستن آن موجب تایید عناوین دیگرى همچون جلوه­گرى زن در جامعه ، زندگى جداى از خانواده و... مى­شود. رد پاى این برداشت از كمال و هویت زن و به موازات آن تعیین مصادیق ستم زنانه در نوشتار نویسندگان ایرانى و طرفداران فمنیسم اسلامى هم دیده مى شود:
«مسئله حقوق زنان پیوند وثیقى با مفاهیم فرد، فردیت و فرد گرایى و ... دارد دامن زدن به بحث درباره مضامین لیبرالى از قبیل فردیت و فرد باورى گام مقدماتى و ضرورى در طریق پرداختن به موضوع زنان است.» «چادر و حجاب در خدمت تحكیم و تقویت منطق درون سیستم مرد سالارى است... رفع حجاب و كنار نهادن چادر قدمى ضرورى در ورود زن ایرانى به عرصه اجتماع و باز تعریف از جایگاه زن و مناسبات جنسى است.»
بر خلاف نظریات فمنیستی كه ستم را مترادف با تبعیض جنسیتى مى­دانند از نظر اسلام تساوى جنسیتى نیز بسیارى اوقات مى­تواند ستمى به زن باشد.زیرا این ادعا كه هر گونه حق و كارویژه مردانه بدون در نظر گرفتن استعدادها براى زن مطالبه شود دور كردن زنان از مسیر خاص سعادت ایشان است كه در حقیقت ستم به زن است.
به تبع تفاوت در تعریف ستم به زنان، تعریف اسلام و فمنیسم از کمال انسان و کمال زن نیز متفاوت می­شود. در شرایطی که طرفداران فمنیسم شهرت، ثروت، پیشرفت اجتماعی و سایر امور مادی را کمال زن می­دانند، هدف خلقت زن و مرد از نظر اسلام رسیدن به کمال الهی و رشد و تعالی بوده و ملاک برتری انسان­­ها تقوای الهی است . زن و مرد علیرغم تفاوت­های فیزیکی و روحی در رسیدن به کمالات معنوی یکسان هستند تا آنجا که حضرت زهرا(س) الگوی امام زمان(عج) معرفی شده است.

بخش دوم : تضاد اسلام و فمنیسم در مسائل روبنایی
الف - تفاوت زن و مرد از نظر اسلام و فمنیسم
«تفاوت» میان دو جنس و نحوه تحلیل آن از جمله مبنایی­ترین وتاثیرگذارترین مباحث در حوزۀ حقوق زنان است. برخی از فمنیست­ها تفاوت زن ومرد را فقط در اختلافات زیستی واندامی خلاصه کرده ومعتقدند دو جنس هیچ تفاوت دیگری به لحاظ ذهنی، روانی و عاطفی ندارند. از نظر ایشان آنچه در جوامع به عنوان قابلیت­های زنانه ومردانه مطرح شده پشتوانه طبیعی ندارد، بلکه معلول روابط فرهنگی ،اجتماعی و تحت تاثیر سیاست­های جامعه مردسالار است .این اندیشه که به فمنیسم انسان­گرا نام یافته است. به عنوان مثال سیمین دوبوار _از طراحان اصلی نظریه فمنیستی _معتقد بود :«انسان زن به دنیا نمی­آید بلکه تبدیل به زن می­شود.» ایشان معتقدند مقولات مرد و زن چیزی جز جعلیات، کاریکاتورها و ساخته­های فرهنگی نیست.زنان یک طبقه­ و مانند مرد مقوله­ای سیاسی واقتصادی است نه مقوله ابدی.... سوسیال فمنیست­ها هم این تفاوت را تحمیلی دانستند. فمنیست­ها پس از آنکه اثبات کردند تفاوت زن و مرد تنها زیستی است نه فکری وروانی و در نتیجه قابلیت­های زن ومرد هیچ تفاوتی با هم ندارد؛ جامعه مرد سالار را متهم کردند به اینکه با شعار تفکیک جنسیتی، سعی در تحمیل برخی نقش­ها و وظا یف جامعه بر زنان دارد و آنها را بهانه زن بودن از پذیرش سایر نقشها مدیریتی مهم دور می­کند و این ظلم به زنان است. بدین­سان اصطلاح «نقش­های کلیشه­ای» پدید آمد و منظور از آن، نقش­های غیر واقعی و تحمیلی مانند مادری، همسری بود که جامعه مرد سالار به بهانه جنسیت به زنان تحمیل می­نمود این ا مر به معنای فرودست انگاشتن زن و محروم ساختن وی از قابلیت رشد وپیشرفت است .از اینرو این پرسش که زن و مرد هر کدام برای چه کاری خلق شده­اند سئوالی با مبنای خطاست که هدف آن استثمار زن است. «جنسیت نه هویتی از پیش تعیین شده بلکه امری «اجرایی_نمایشی» است.آنچه مردان انجام می دهند مردانه می­شود وآنچه زنان، زنانه.آنگاه مردان باید مردانه رفتار کنند و زنان زنانه .ولی هیچ چیزی که پیشاپیش زنانه یا مردانه باشد وجود ندارد.»
درحالی كه از نظر اسلام زن ومرد درکنار اشتراکات، تفاوت­هایی از حیث بیولوژیک، روحیات، نگرش ها و استعدادها دارند . توجه به این نکته ضروری است که این تفاوت­ها ستم به زنان نیست چرا که از نظر اسلام انسان جزئی از یک نظام هماهنگ ومدبرانه است وتفاوت­های جسمی، روانشناختی وحتی معرفتی بین دو جنس ناشی از همان نظام هماهنگ است . براین اساس تفاوت امری گزاف یا ظالمانه شمرده نشده به معنای برتری یکی از دو جنس بر دیگری نیست بلکه به عکس به این معناست که هر دو بخشی از هستی انسانی هستند که علاوه بر مشترکات فراوان ، هر کدام دارای توانایی­های خاص وکارکردهای ویژه هستند که برای کمال هریک نیاز است. بیشتر بودن ادراک عاطفی زنان از مردان ؛ بیشتر بودن ادراک عقلانی مردان؛ ( البته فزونی عقل مردان به معنای صحیح آن برخی از این تفاوت­هاست.
ب- تفاوت حقوقی زن و مرد از نظر اسلام و فمنیسم
یافته­های زیست­شناختی و روانشناختی سبب شد برخی فمنیست­ها تفاوت زیستی میان زن و مرد را پذیرفته اما تفاوت حقوقی دو جنس را انكار كنند . بدین معنا كه زن و مرد باید در تمام حقوق و تكالیف تساوی و تشابه داشته باشند. در حالیكه در اسلام زن و مرد در بسیاری از حقوق و تكالیف با هم متفاوتند. تفاوت در احكام و دستورات زن ومرد ناشى از علم پروردگار به پیچیدگى ها و ظرائف مخلوقات خود و تاثیر رفتار ایشان در سرنوشت ابدیشان است كه به مقتضاى طبیعت خاص هریك راه جداگانه­اى براى هدف واحد یعنى قرب الهى و كمال بندگى تبیین كرده است.
ج – مادری
فمنیست­ها مادرى را "نقش كلیشه­اى" تعریف كرده و آن را نه تنها كمالى براى زن نمى­دانند بلكه علت تحقیر زنان و حربه­ جامعه­ى مرد سالار براى استمرار سلطه خود تلقى مى­كنند. ایشان مادرى را تنها در چارچوب فرهنگ و ارزشهاى جامعه و نه بیشتر معنى مى­كنند. درحالیكه در روایات واحادیث معصومین (ع) ، گذشته از آنکه بر جایگاه رفیع مادر تاکید شده و بهشت را زیر قدم­های مادران توصیف می­نماید؛ بارداری، وضع حمل، شیردهی فرزندان را عبادت شمرده وبر این کار پاداش فراوان مترتب شده است . ستایش از مادران نمونه و تجلیل از حسن ایفای نقش مادری در آیات قرآن دیده می­شود.
د- خانواده از نظر اسلام و فمنیسم
بسیارى از فمنیست­ها همسرى و وظایف خانوادگى را نیز نقش كلیشه­اى دانسته وخانواده را محل تحكیم سلطه جامعه مرد سالار قلمداد می­كنند. اما از نظر اسلام خانواده بهترین محل تلاقی ویژگی­های مکمل زن و مرد و محل آرامش و رفاقت و رحمت میان زن و شوهر است.(روم:2) هیچ بنیانی نزد خداوند شریف­تر از تشکیل خانواده نیست. مومن با ازدواج نیمی از ایمان و دیانت خود را کامل می نماید. وبدترین افراد امت اسلام کسانی هستند که زندگی بدون همسر را پیشه نموده­اند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 268]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن