تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خشمش را برطرف سازد، خداوند كيفرش را از او بردارد و هر كس زبانش را نگه دار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805503515




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

الگوهاي مديريت در قرآن و اسلام


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: تو گمان ميكني موجود كوچكي هستي در حالي كه عالم بزرگ در تو خلاصه شده است؟


در بينش قرآني و تعاليم اسلامي از يك سو سايه توحيد الهي بر جامعه انساني افتاده و همه را با هر زبان و نژاد در يك مجموعه قرار داده است و اصولا در اسلام جامعه انساني جدا از مجموعه عالم هستي نيست و جزئي از عالم بزرگ است.
از سوي ديگر در جهانبيني اسلامي، انسان دنياي كوچكي است كه تمام عالم بزرگ را در خود خلاصه كرده و جاي داده است چنان كه در بيان پيشواي بزرگ ما امام علي(ع) آمده است:
"تو گمان ميكني موجود كوچكي هستي در حالي كه عالم بزرگ در تو خلاصه شده است؟"
اين بر اساس تمام اصولي كه در مديريت عالم بزرگ و در مديريت جسم و جان يك انسان حاكم است، بر جوامع انساني حكمفرماست. اين مسئله ميتواند الهامبخش مسائل زيادي گردد و براي يافتن اصول مديريت اجتماعي، سياسي، اقتصادي و آموزشي و غير آن ما را به دنبال جستجوي اصول مديريت الله در عالم هستي رهنمون گردد. براي نمونه امور زير را ميتوان ذكر كرد:

1-مديريت خداوند در جهان هستي بر پايه رحمت عام و خاص اوست، چنانكه در سوره حمد كه همه روزه آن را در نمازها ميخوانيم بعد از توصيف خداوند به "ربالعالمين" او را به رحمان و رحيم توصيف ميكنيم، يعني عالم هستي صحنه اين دو صفت الهي "بخشندگي و مهرباني" است. مديريت ما نيز در تمام زمينهها بايد بر اساس رحمت عام (محبت به دوست و دشمن) و رحمت خاص (محبت ويژه به دوستان شايسته) استوار باشد.
بنابراين آنچه مديران را با كاركنان يك مجموعه پيوند ميدهد، همان پيوند دوستي، صفا، صميميت و محبت است كه يك مجموعه را با قدرت و توانايي تمام به پيش ميبرد.

2-مسئله رحمت عام و خاص خداوند هرگز به معناي رسيدگي نكردن به تخلفات نيست. همانگونه كه توصيف به "مالك يومالدين" (او صاحب روز جزاست) بعد از توصيف به رحمت در سوره حمد گواه اين مدعاست.
واكنشهاي مطلوبي كه از سوي علل و اسباب جهان به هنگام بياعتنايي نسبت به آنها دامان ما را ميگيرد، نوعي مجازات الهي در عالم آفرينش است. مثلا بيماري كه از مراقبت ويژه و پرهيز لازم، سرباز ميزند و بيمارياش شديد ميشود به طور خودكار محاكمه و جريمه ميشود، همين امر در مورد تمام مشكلاتي كه دامان ما را ميگيرد، صادق است و در الگوهاي مديريت اجتماعي ما نيز ميتواند به صورت يك قانون حاكم باشد.

3-قلب ما را خداوند براي اداره اين بدن از نظر تغذيه آفريده است با اينكه شبكه خونرساني بدن چنان است كه ده ميليون ميليارد سلولهاي بدن را به آساني تغذيه ميكند، اما قلب تنها با دو سه شاهرگ سر و كار دارد و به آنها در كار خود اعتماد ميكند و هرگز با تمام مويرگها ارتباط مستقيم ندارد.
اين الگوها به ما ميگويد مديريت صحيح تنها در پرتو اعتماد مستقيم، معاونان محدود مورد اعتماد است و اگر مديري بخواهد ارتباط مستقيم خود را با تمام نفرات برقرار سازد، راه خطا پيموده است و درست مثل آن است كه تمام مويرگهاي بدن، مستقيما به قلب ارتباط داشته باشند. اين اصل در مورد مديريت مغز و سلسله اعصاب نيز كاملا صادق است.

4-در تكوين نطفه انسان و تمام جانداران و بذر گياهان، نقطه شروع بسيار كوچك است اما هدف در يك مرحله بسيار بالا، با اينكه قدرت خداوند برترين قدرتهاست، اين الهامي است به همه مديران كه نقطه شروع را كوچك بگيرند و با گسترش آن به اهداف بسيار بالا برسند. مسئله آفرينش عالم هستي در چندين روز (دوران عظيمي كه هر يك ميليونها يا ميلياردها سال طول كشيده) نيز تاكيد ديگري بر اين موضوع است.

5-در مديريت الهي، اصل ساخته شدن انسانهاست و هرگونه دگرگوني را با دگرگوني انسان مرتبط ميسازد، آيات كتاب آسماني ما، شاهد زندهاي بر اين مدعاست پروردگار جهان در سوره رعد، آيه 11 ميفرمايد: "خداوند سرنوشت هيچ ملتي را تغيير نميدهد مگر اينكه خودشان بخواهند."
در مديريت جوامع انساني نيز مسئله اصلي ساخته شدن انسانهاست و آنها كه تكيه اصلي را بر ابزار ميكنند، راه خطا ميپيمايند، همانگونه كه با چشم ديديم ابرقدرتهايي كه پايه تاريخ جامعه انساني را در ايدئولوژي خود بر تحول ابزار توليد قرار دادند و انسان را مقهور آن شناختند، چگونه گرفتار عواقب دردناك سوء مديريت ناشي از اين تفكر گشتند و سرانجام فروپاشي و مجازات خود را در اين جهان ديدند.

6-مسئله سازماندهي و هماهنگي را كه مديريت نقش بسيار مهمي ايفا ميكند ميتوان در جهان طبيعت و عالم خلقت به عاليترين صورت مشاهده كرد و از آن الهام گرفت.
مثلا در برابر يك حادثه ناگهاني و سخت كه براي يك انسان پيش ميآيد در يك لحظه، تمام نيروهاي جسمي و روحي او با هماهنگي خاصي بسيج ميشوند. مغز بروز حادثه را درك ميكند. يك فرمان از طريق اعصاب صادر ميشود و مقارن آن، ضربان قلب به سرعت بالا ميرود تا خون را هرچه بيشتر به مغز برساند براي اينكه عضلات كارهاي بيشتري را انجام دهند، تنفس نيز سرعت ميگيرد تا خود را با سرعت كار قلب، هماهنگ سازد، هوشياري بيشتر ميشود، چشم تيزبينتر و گوش شنواتر ميشود، معده كار خود را موقتا تعطيل ميكند و احساس تشنگي و گرسنگي كه يك عامل بازدارنده است، ناگهان از بين ميرود و جالب اينكه تمام اينها به صورت خودكار انجام ميگيرد، يعني اين وظيفه بر عهده بخش ناآگاه اعصاب گذارده شده است نه بخش آگاه.
سازماندهي و هماهنگي در مديريت نيز بايد چنين در عمق تشكلات نفوذ كند تا در برابر حوادث به صورت خودكار عمل كند، در غير اين صورت فرصتهايي كه هر لحظه آن سرنوشتساز است، ممكن است از دست برود.

7-در جهان طبيعت مجموعهها به گونهاي عمل ميكنند كه زوائد و فضولات خود را با يك "گردش دايرهاي" به "عناصر فعال" تبديل ميكنند، مثلا باران ميبارد، آبها جاري ميشود و انسانها، حيوانها و گياهان را سيراب ميكند، فاضلاب آن در زمين فرو ميرود و بار ديگر وارد اين مدار ميگردد.
مديريتهاي صنعتي بايد با الهام از اين الگوهاي طبيعي چنان كار كنند كه تمام فضولات و زبالههاي خود را بسازند و وارد مدار كنند، در غير اين صورت كمبودي در آنها وجود خواهد داشت.
بديهي است كاري كه در طبيعت در مورد آب يا مواد غذايي زمين صورت ميگيرد، اگر ميليونها سال به طول انجامد، كمترين تخريبي در محيط زيست ديده نميشود و همه سرمايههاي حياتي سالم ميماند، ولي ميبينيم كه مديريت ناقص صنعتي امروز بشر كه نتوانسته از آن درس بزرگ طبيعي الهام گيرد، روز به روز محيط زيست را ويرانتر و آينده بشر را تاريكتر ميسازد، زيرا عصر آن محدود و بازدهي آن كوتاه است. اينها الهاماتي است كه ما ميتوانيم در ابعاد مختلف مسئله مديريت از طبيعت و جهان خلقت كه بر اساس مديريت مبداء علم و قدرت عالم آفرينش اداره ميشود، بگيريم و اين يكي از ويژگيهاي مديريت اسلامي و قرآني است كه مديران را به درس خواندن در دانشگاه طبيعت ميفرستد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن