تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812655278




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آمريكايي ها همچنان به تجاوزهاي خود ادامه مي دهند نقض مكرر حاكميت پاكستان در مناطق قبايلي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: آمريكايي ها همچنان به تجاوزهاي خود ادامه مي دهند نقض مكرر حاكميت پاكستان در مناطق قبايلي
اسلام آباد - احمد فراهاني : تجاوز اخير هواپيماهاي بدون خلبان آمريكا به منطقه قبايلي وزيرستان جنوبي پاكستان كه به كشته شدن هشت نفر منجر گرديد ؛ با واكنش شديد مقام ها و مجالس ملي و سنا اين كشور مواجه شده است .


جنگ در مناطق قبايلي پاكستان كه با جديت تمام از سوي ارتش اين كشور ادامه دارد باحملات هوايي و موشكي آمريكا به اين مناطق با قطعنامه مجالس ملي وسنا آن كشور ابعاد جديدي پيدا كرده است.
همچنين حمله اخير آمريكايي ها باعث شد تا وزارت خارجه پاكستان روز چهارشنبه سفير آن كشور در اسلام آباد را احضار كند.
وزارت خارجه پاكستان در بيانيه اي اعلام كرد با احضار خانم ان پترسن توقف حملات موشكي آمريكا به مواضع شبه نظاميان در مناطق قبايلي را خواستار شده است .
در اين بيانيه آمده است دولت پاكستان، حملات موشكي آمريكا را به شدت محكوم مي كند و اين حملات بايد خيل فوري متوقف شود.
حملات موشكي هواپيماهاي بدون خلبان آمريكا به مناطق قبايلي پاكستان طي چند ماه گذشته تشديد شده است.
پاكستان با اعتراض هاي مكرر به اين اقدام آمريكا اعلام كرده كه اين حملات موشكي، حاكميت آن كشور را نقض مي كند .
آمريكايي ها در ده ماه گذشته در حملات مكرر موشكي و هوايي خود به خاك پاكستان بيش از سيصد غير نظامي را كشته و صدها غير نظامي را نيز زخمي كرده اند.
وزارت كشور پاكستان نيز روز سه شنبه اعلام كرده بود كه بيشتر اين افراد در سي و دو حمله موشكي و حملات هواپيماهاي بدون سرنشين امريكايي كشته يا زخمي شده اند .
در اين گزارش آمده است :آمريكايي ها در اين حملات فقط هشت بار به اهداف مورد نظر خود حمله كرده اند و سي و شش فرد مسلح از القاعده و طالبان را كشته اند و در بيست و چهار حمله ديگر سيصد و يك غير نظامي و هجده نفر از نيروهاي امنيتي پاكستاني كشته شده اند .
افزايش شمار قربانيان غير نظامي اين حملات با خشم و نفرت مردم ؛احزاب و گوههاي مذهبي مواجه شده است .
شوراي قبايلي پاكستان ( جرگه ) نيز روز سه شنبه تهديد كردند در صورت ادامه يورش آمريكا به اين كشور، به طالبان مي‌پيوندند.
اين شورا در واكنش به حملات موشكي هفته گذشته به شمال وزيرستان كه حملات زميني فرامرزي بي‌سابقه‌اي را به دنبال داشت، برگزاري نشستي فوق العاده را خواستار شدند.
ملك نصرالله يكي از اعضاي قبايلي در ميرانشاه مركز وزيرستان شمالي اعلام كرده در صورت ادامه حملات آمريكا، ما لشكري براي مقابله با نيروهاي آمريكايي آماده مي‌كنيم و از كمك بزرگان قبايل افغانستان نيز براي رويارويي مشترك عليه اين نيروها استفاده مي‌كنيم.
×× ارزيابي
الف ) منطقه قبايلي پاكستان كه به اختصار فاتا يا "منطقه به لحاظ اداري خودمختار" خوانده مي‌شود، به وسيله (خط مرزي افغانستان و پاكستان كه هيچ‌گاه مورد قبول افغانستان واقع نشده است( از افغانستان جدا مي‌شود.
به لحاظ جغرافيايي، منطقه قبايلي از غرب با افغانستان همسايه ،از شرق با دو ايالت سرحد و پنجاب پاكستان و از جنوب با ايالت بلوچستان پاكستان هم‌مرز است.
بر اساس آمارهاي سال دو هزار جمعيت اين منطقه سه ميليون و سيصد و چهل و يك هزار نفر است (يعني كمتر از دو درصد جمعيت پاكستان).
بيشتر جمعيت اين منطقه روستايي و قبيله‌اي هستند و فقط يك مميز سه دهم درصد آنها در شهر زندگي مي‌كنند.
مهمترين شهرهاي اين منطقه عبارتند از: ميرانشاه، رازمك، دارا بازار و وانا.
منطقه قبايلي به هفت ناحيه قبيله‌اي تقسيم مي‌شوند كه عبارتند از: مهمند، باجور، كورام، اوركزيي، خيبر، وزيرستان جنوبي و وزيرستان شمالي.
اگرچه ساكنان اين منطقه همگي پشتون هستند اما خود به گروه‌هاي قومي كوچك‌تر تقسيم مي‌شوند كه با نام همان نواحي قبيله‌اي خوانده مي‌شوند.
اين منطقه به‌صورت خودمختار اداره مي‌شود و اگرچه در خاك پاكستان قرار دارد اما دولت مركزي پاكستان و يا دولت‌هاي ايالتي حق مداخله در امور داخلي اين منطقه را ندارند.
ب ) تا قبل از مداخله آمريكا در افغانستان، منطقه قبايلي فقط در پرتو اختلافات پاكستان و افغانستان بر سر خط مرزي مورد توجه قرار مي‌گرفت اما پس از حمله آمريكا، طالبان در اين منطقه مستقر شدند و از اين زمان به بعد بود كه منطقه قبايلي به محلي براي مشاجره تبديل شد.
اين مشاجره داراي سه وجه است: پاكستان و سران منطقه قبايلي، پاكستان و آمريكا، پاكستان و افغانستان.
مشاجره پاكستان با سران قبايل يك وجه تاكتيكي و يك وجه راهبردي داشت: وجه تاكتيكي حول مخالفت ظاهري پاكستان با سران قبايل به‌دليل پناه دادن به طالبان و القاعده دور مي‌زد.
وجه راهبردي حول تلاش پاكستان براي بهره‌برداري از وضع موجود براي بسط حاكميت خود به منطقه قبايلي بود. در همين حال افغانستان و آمريكا، دولت پاكستان را به علت استقرار طالبان و القاعده در خاك اين كشور(منطقه قبايلي) مورد نكوهش قرار دادند.
صرف ‌نظر از اين مسايل، واقعيت اين است كه منطقه قبايلي مي‌تواند به عنوان ابزاري در دست پاكستان يا افغانستان جهت تعديل و تنظيم رفتار يكديگر مورد استفاده قرار گيرد.
قوميت و خودمختاري منطقه قبايلي يك عامل كليدي در نقش‌ آفريني اين منطقه در مناسبات افغانستان و پاكستان است.
هرگاه افغانستان اراده كند مي‌تواند با بهره‌گيري از ملي گرايي پشتون، ساكنان قبايل را عليه پاكستان تحريك كند و برعكس پاكستان نيز مي‌تواند با تحريك همين احساسات آنها را عليه دولت كابل تحريك كند.
در حال حاضر به علت استقرار طالبان در اين منطقه كه اغلب از قوميت پشتون هستند و نيز به‌ علت حمايت پاكستان از طالبان، منطقه قبايلي به‌سود پاكستان عمل مي‌كند.
اما هرگاه پاكستان قصد داشته باشد عليه طالبان عمل كند و يا حاكميت خود را بر اين مناطق گسترش دهد، ساكنين قبايل به سمت افغانستان و عليه پاكستان وارد عمل مي‌شوند.
ج ) راهبرد سياسي - هرچند بر خلاف سياست اعلامي ارتش و شخص كياني هم باشد - در صدر برنامه‌هاي دولت غير نظامي پاكستان است .
دولت گيلاني و حزب مردم بطور قطع قصد رويا رويي با نظاميان آمريكايي را ندارند اما مايلند نقشي كه مشرف براي آمريكايي‌ها بازي مي‌كرد با تغييرات در اختيار خود آنها قرار بگيرد.
اين نقش شامل كمك‌هاي مالي و نظامي به اسلام آباد است ، نقشي كه مي‌تواند - به زعم مقام‌هاي پاكستاني - تا حدودي متعادل‌كننده توان اين كشور در منطقه باشد.
در مجموع به نظر مي‌رسد حملات مكرر موشكي نيروهاي آمريكايي به مناطق قبايلي پاكستان نه تنها جداي از سياست هاي تنظيم شده بين دو كشور نيست بلكه انتقادهاي مطرح شده از سوي مقام هاي پاكستاني را نيز بايد در چارچوب تنظيم معادلات داخلي اين كشور ارزيابي كرد.
آساق ××235
 پنجشنبه 9 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن