تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را براى بزرگداشت خداوند زيبا بنويسد، خداوند او ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819151234




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به روند تصويب لايحه جرايم رايانه‌اي قانوني براي آينده


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: نگاهي به روند تصويب لايحه جرايم رايانه‌اي قانوني براي آينده
م.ر. بهنام رئوفدر بين كارشناسان و صاحب نظران علوم نوين جمله معروفي وجود دارد كه مي‌گويد: «هر فناوري جديدي در كنار فوايد مثبتش تاثيرات و فاكتورهاي منفي‌اي هم به دنبال دارد.»


زماني به دليل عدم گستردگي استفاده از رايانه در بين عموم مردم و نيز كاربردي نشدن اين موضوع توجهي به معضلات و خطرهاي در كمين نشسته‌ فناوري قرار نداشت، اما با روي كار آمدن اينترنت و اتصال كاربران به شبكه‌هاي جهاني توجه به‌اين مهم روز به روز ملموس‌تر شد.
امروزه اينترنت جزئي از زندگي عمده انسان‌ها شده است. با اين حال نبايد از خاطر برد كه اينترنت يك سكه دورو است و اگرچه به كمك آن مي‌توان از سرعت و سهولت انجام خيلي از كارها لذت برد، اما خطراتي را كه به دنبال مي‌آورد، هشداردهنده است.
بخشي از تحقيقات موسسه نظرسنجي فورسا (Forsa) كه در آلمان صورت گرفته است نشان مي‌دهد كه چهار ميليون آلماني قرباني جرايم رايانه‌اي شده‌اند. در اين آمار، حدود يك‌درصد پرسش شوندگان گفته‌اند كه در جريان عمليات بانكداري يا مزايده‌هاي آنلاين، دچار خسارت‌هاي مالي شده‌اند. دو‌درصد اين افراد هم گفته‌اند كه از ويروس‌هاي رايانه‌اي متضرر شده‌اند. در اين آمار همچنين مشخص شد كه بسياري از رايانه‌هاي شخصي، فاقد نرم‌افزارهاي امنيتي هستند. در واقع با وجودي كه 83‌درصد پرسش شوندگان گفته‌اند كه از يك ضدويروس استفاده مي‌كنند، اما فقط 67‌درصد از ديواره آتش و تنها 28‌درصدشان از نرم‌افزارهاي رمزنگاري بهره مي‌برند. 7‌درصد پاسخ‌ دهندگان هم گفته‌اند كه هيچ سازوكار امنيتي خاصي مدنظر ندارند.
افزايش روز افزون جرايم در دنياي سايبر كارشناسان را در سراسر جهان برآن داشت تا براي مقابله با خرابكاران صفر و يكي به نگارش قانون و تصويب جرايم شديدي براي بازدارندگي روي آورند.
اما نكته‌اي كه در اين بين از اهميت ويژه‌اي برخوردار است پشرفت روزافزون فناوري‌هاي جديد و به دنبال آن نيز پيشرفت زيرزميني خرابكاران است كه باعث شده قوانين موجود سالانه و حتي گاها ماهانه مورد تجديد نظر قرار گيرند. در ايران اما اين موضوع تفاوت‌هاي بسياري دارد.
در حالي كه استفاده از رايانه و اينترنت در كشور دوران كودكي خود را سپري كرده و در سال‌هاي اوليه نوجواني قرار دارد، اما همچنان از قوانين مرتبط در اين امر خبري نيست.
يك شروع طولاني
قانون جرايم رايانه‌اي در ايران تاريخچه نسبتا طولاني اي دارد. البته در اينجا كلمه «طولاني» به آن معناي لغوي‌اش كاربرد ندارد؛ چرا كه نمي‌توان صرف زماني دو يا سه سال را طولاني به حساب آورد، اما در دنياي مجازي كه هر روزش يك فناوري و تكنولوژي جديدي ظهور پيدا مي‌كند همين زمان مي‌تواند معادل چند دهه در دنياي عادي محسوب شود.
قانون جرايم رايانه‌اي كه از زمان شروع نوشتن «ب» بسم‌الله آن تاكنون شايد نزديك به چهار سال از عمر آن گذشته باشد، طي چند ماه اخير وارد مرحله تازه‌اي شده است. اين قانون كه نگارش آن از دولت هشتم آغاز شده بود سرانجام در آخرين سال دولت نهم و با بازنگري‌هايي مورد تصويب مجلس شوراي اسلامي‌قرار گرفت.
نخستين تصويب «كليات لايحه جرايم رايانه‌اي» به نشست علني 28 تيرماه سال 85 در مجلس شوراي اسلامي‌ بازمي‌گردد. در ادامه برخي از مطالب منتشر شده در آن زمان آورده مي‌شود:
اين لايحه داراي پنج بخش مشتمل بر ۴۲ ماده و ۱۰ تبصره است كه در صورت تصويب نهايي دسترسي شنود و دريافت بدون مجوز به داده‌هاي محرمانه و سيستم‌هاي رايانه‌اي و مخابراتي، جعل و تخريب و ايجاد اخلال در داده‌ها، كلاهبرداري و اختلال در سيستم جرم شناخته خواهد شد.
در آن زمان براي دسترسي بدون مجوز به داده‌هاي محرمانه و سيستم‌هاي رايانه‌اي مخابراتي از پنج ميليون تا ۵۰ميليون ريال و شنود و دريافت بدون مجوز به اين داده‌ها نيز از پنج ميليون تا ۳۰ميليون ريال جزاي نقدي در نظر گرفته شده بود.
همچنين هر كس به‌طور عمدي و بدون مجوز مرجع قانوني به داده‌هاي رايانه‌اي به كلي سري موجود يا در حال انتقال در سيستم رايانه‌اي يا مخابراتي با حامل‌هاي داده دسترسي يابد يا داده‌هاي رايانه‌اي به كلي سري و سري در حال انتقال را شنود يا دريافت نمايد به جزاي نقدي از ۱۰ميليون ريال تا يك ميليارد ريال مناسب با جرم واقع شده محكوم خواهد شد.
در صورت تصويب نهايي اين لايحه، هركس از سيستم ملي رايانه‌اي يا مخابراتي با ارتكاب اعمالي از قبيل وارد كردن تغيير، محو، ايجاد توقف داده‌ها يا اختلال در عملكرد سيستم سوء‌استفاده كند و از اين طريق وجه، مال، منفعت، خدمات مالي يا امتيازات مالي براي خود يا ديگري تحصيل كند، كلاهبردار محسوب و به مجازات قانوني مقرر براي كلاهبرداري محكوم مي‌شود.
«جرايم مرتبط با محتوا»، «افشاي سر»، «مسووليت كيفري ارائه‌دهندگان خدمات»، «ساير جرايم»، «تخفيف و تشديد مجازات» و «ساير مسائل» نيز از ديگر موارد لايحه جرايم رايانه‌اي است.
در صورت تصويب نهايي اين لايحه، در هر حوزه قضايي در صورت ضرورت به تشخيص رييس قوه قضائيه به تعداد مورد نياز شعبي از دادسراها و دادگاه‌هاي عمومي‌و انقلاب و تجديدنظر براي رسيدگي به جرايم اختصاص مي‌يابد. بر اساس اين لايحه، قضات دادسراها و دادگاه‌هاي ذكر شده از ميان قضاتي كه آشنايي لازم به امور رايانه دارند، انتخاب خواهند شد.
در صورت تصويب نهايي لايحه جرايم رايانه‌اي، مقام‌هاي قضايي مي‌توانند دستور افشاي داده‌هاي حفاظت شده مذكور را به اشخاصي كه داده‌هاي يادشده را در تصرف يا كنترل دارند صادر نمايند تا در اختيار ضابطان قرار گيرد.
در آن زمان «حسن سليماني» مخبر كميسيون قضايي و حقوقي مجلس هفتم با بيان گزارش شور اول اين كميسيون گفته بود اين لايحه متناسب با رشد و توسعه فعاليت رايانه‌اي در عرصه‌هاي مختلف حاصل شده است. وي يادآور شده بود كه اگر جرم رايانه‌اي رخ دهد محاكم قضايي بايد با ادبيات رايانه‌اي و جرايم آن آشنا باشند.
اما تصويب نهايي كليات لايحه جرايم رايانه‌اي به عمر مجلس هفتم قد نداد. چرا كه در آن زمان و به‌رغم تصويب اين لايحه توسط اكثريت نمايندگان مجلس مقرر شد اين لايحه به منظور جامعيت هر چه تمام‌تر، بيشتر مورد بررسي قرار گيرد.
قانوني كارآمد يا . . .
طولاني شدن روند بررسي و تصويب اين قانون با انتقاداتي از سوي كارشناسان و صاحب نظران امر روبه رو شد؛ چرا كه آن‌ها بر اين باور بودند كه گذر زمان از يك سو و پيشرفت روزافزون تكنولوژي باعث كهنگي، فرسودگي و ناكارآمدي اين قانون مي‌شود.
آنها معتقدند كه اين پيش‌‏نويس پس از حدود دو سال تحقيق و پژوهش، بررسي و تطبيق قوانين كيفري 44 كشور دنيا در زمينه حقوق كيفري فناوري اطلاعات و نهايتا برگزاري يك همايش تخصصي دو روزه در خرداد ماه 83 كه روز نخست آن به بررسي ابعاد حقوق كيفري و روز بعد به ابعاد حقوق خصوصي فناوري اطلاعات اختصاص داشت، توسط كميته مبارزه با جرايم رايانه‌‏اي شوراي‌عالي توسعه قضايي در قوه قضائيه تدوين شده است.
آنها به روند تحقيق، بررسي، تصويب و تدوين اين لايحه طي چند سال اشاره مي‌كنند و متفق‌القول بر اين باورند كه صرف اين زمان اين قانون را با ناكارآمدي روبه‌رو كرده است.
مركز پژوهش‌ها و بررسي لايحه جرايم رايانه‌اي
شهريور ماه گذشته بود كه مدير دفتر فناوري‌هاي نوين مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي‌از بررسي مجدد اين لايحه در اين مركز خبر داد.
رضا باقري‌اصل در گفت‌و‌گويي به برگزاري جلسات بررسي مواد ماهوي لايحه اشاره كرد و خاطر نشان ساخت كه در جلسات باقي مانده بررسي مجدد لايحه جرايم رايانه‌اي مواد شكلي لايحه مورد بررسي قرار خواهند گرفت.
او علت بررسي دوباره لايحه را به‌روزرساني نسبت به دو سال گذشته يعني زمان تصويب لايحه و نيز اعمال قوانين جديد و اتفاقات سايبر در اين لايحه دانست.
باقري اصل با ابراز اميدواري از انتشار لايحه باز بررسي شده جرايم رايانه‌اي خاطرنشان كرد: در شش جلسه‌ بررسي اين لايحه از نمايندگان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، قوه‌ قضائيه، نيروي انتظامي‌و ديگر صاحب‌نظران و نهادهاي ذي‌ربط در جرايم سايبري دعوت به عمل آمده است.
كلياتي كه سرانجام تصويب شد!
سرانجام و در نيمه دوم شهريور ماه گذشته كليات لايحه جرايم رايانه‌اي در مجلس شوراي اسلامي‌تصويب شد و بر اين اساس اخلالگران و سوءاستفاده‌كنندگان از شبكه رايانه‌اي كلاهبردار محسوب شده و به مجازات مقرر براي كلاهبرداري محكوم خواهند شد.
در اين لايحه مجازات‌هاي مختلف براي جرايمي ‌نظير دسترسي بدون مجوز به سيستم‌هاي رايانه‌اي يا مخابراتي، شنود امواج الكترومغناطيسي بدون مجوز، دسترسي بدون مجوز به داده‌هاي رايانه‌اي سري و افشاي آنها، صدمه زدن عمدي به داده‌هاي رايانه‌هاي ديگران و اختلال در سيستم رايانه‌اي ديگران در نظر گرفته شده است.
در صورت تصويب نهايي اين لايحه هركس از سيستم‌هاي رايانه‌اي يا مخابراتي با ارتكاب اعمالي از قبيل وارد كردن، تغيير، محو، ايجاد، توقف داده‌ها يا اختلال در عملكرد سيستم، سوءاستفاده كند و از اين طريق وجه يا مال يا منفعت يا خدمات مالي يا امتيازات مالي براي خود يا ديگري تحصيل كند، كلاهبردار محسوب شده و به مجازات مقرر براي كلاهبرداري محكوم خواهد شد.
در اين لايحه همچنين مجازات‌هاي مختلف بر اساس قانون مجازات اسلامي ‌درباره كساني كه به وسيله سيستم‌هاي رايانه‌اي يا مخابراتي محتويات مستهجن توليد يا منتشر كنند، پيش‌بيني شده است. در اين لايحه همچنين آيين‌نامه دادرسي مربوط به جرايم رايانه‌اي پيش‌بيني شده است.
نمايندگان مجلس هشتم با 175 راي موافق، 3 راي مخالف و 2 راي ممتنع از مجموع 217 نماينده حاضر كليات اين لايحه را به تصويب رساندند.
اين لايحه مشتمل بر 42 ماده و شش مبحث است كه بخش نخست آن شامل كليات و تعاريف است. در صورت تصويب نهايي اين لايحه مفاهيمي‌نظير داده رايانه، داده محتوا، سيستم رايانه‌اي، سيستم مخابراتي و ارائه دهنده خدمات رايانه‌اي تعريف خواهد شد.
حبس به بهانه پيشرفت فناوري
هرچند كه هنوز اين قانون مورد تصويب نهايي قرار نگرفته است، اما به نظر مي‌رسد كه‌اين روزها مجلس شوراي اسلامي ‌روزهاي پركاري را براي تصويب نهايي اين قانون پيش روي خود دارد.
در حالي كه هنوز هيچ يك از موارد مصوب قبلي به عنوان قانون اعمال نشده است و همچنين در حالي كه به نظر مي‌رسد هنوز دادگاه‌هاي ويژه و نيز قضات متخصص در اين بخش به تعداد كافي ‌تربيت نشده است، اما چند روز پيش كميسيون حقوقي و قضايي مجلس با اعمال تغيير در لايحه جرايم رايانه‌اي، ارائه شده از سوي قوه قضائيه در بسياري از موارد مجازات حبس را به دليل پيشرفت علوم رايانه و جرايم ناشي از آن جايگزين جزاي نقدي كرد. براين اساس و به گفته مخبر اين كميسيون، امير حسين رحيمي، با توجه به پيشرفت علوم رايانه‌اي، ‌جرايم آن هم همين‌گونه پيشرفت كرده است؛ يعني جرايمي‌‌‌‌‌كه در زمان تنظيم لايحه انجام مي‌‌‌‌‌شد، در حال حاضر مجرمان و سوء‌استفاده‌‌كنندگان نوع جديد آن را به كار مي‌گيرند.
او در اين باره مي‌گويد: لازم بود كه برخورد جدي‌تري در تصويب قوانين صورت گيرد و مجازات‌هاي سنگين‌تري پيش‌بيني شود. به گفته‌ وي پيشنهادي كه دولت و قوه قضائيه در لايحه اوليه داده بودند، بيشتر جزاي نقدي تعيين شده بود، ولي كميسيون در بسياري ازموارد به خاطر بازدارندگي، مجازات حبس را پيش‌بيني كرد.
رحيمي‌‌‌‌‌‌در ادامه افزود: 11 ماده اين لايحه در كميسيون به تصويب رسيد و در مورد جرايم دسترسي غيرمجاز به داده‌ها و سيستم‌هاي رايانه‌اي و مخابراتي از 91 روز تا يك سال حبس يا جزاي نقدي از 5 تا 20 ميليون ريال يا هر دو مورد در نظر گرفته شد يا در خصوص شنود غيرمجاز كه هر كس به صورت غيرمجاز محتواي در حال انتقال سيستم‌هاي رايانه‌اي يا مخابراتي را شنود كند، از 6 ماه تا 2 سال حبس يا پرداخت جزاي نقدي از 10 تا 40ميليون ريال يا هر دو محكوم مي‌شود.
اين نماينده مجلس خاطرنشان كرد: در خصوص جرايمي‌‌‌‌‌كه عليه امنيت و اسناد سري ممكن است به صورت جاسوسي ارتكاب پيدا كند، دسترسي به داده‌هاي رايانه‌اي يا شنود داده‌ها و محتواي سري كه وجود دارد يك تا 3 سال حبس يا 20 تا 60ميليون ريال جزاي نقدي يا هر دو پيش‌بيني شد يا در مورد اين كه اطلاعات سري را در دسترس اشخاص فاقد صلاحيت قرار دهند، مجازات 2 تا 10 سال حبس در نظر گرفته شد.
به گفته رحيمي، همچنين براي افشا و در دسترس قرار دادن اطلاعات سري رايانه‌اي براي سازمان‌ها و دولت‌هاي بيگانه از 5 تا 15 سال حبس پيش‌بيني شد و در خصوص اين كه افشاي كدام داده‌ها سري به امنيت كشور لطمه وارد مي‌‌‌‌‌كند، در يكي از تبصره‌ها پيش بيني شده كه آيين‌نامه‌اي توسط وزارتخانه‌هاي دادگستري كشور، ارتباطات و فناوري و دفاع تهيه و به تصويب هيات دولت برسد.
وي تصريح كرد: در مورد تخريب و ايجاد اخلال در داده‌ها هم اگر كسي باعث تخريب يا مختل شدن پردازش داده‌هاي رايانه‌اي شود، به 6 ماه تا 2 سال حبس محكوم مي‌شود و براي اخلال در سيستم رايانه‌ مجازات 6 ماه تا 2 سال حبس پيش‌بيني شد و اگر كسي رمزهاي عبور ديگري را تغيير دهد و به داده‌هاي افراد دسترسي پيدا كند، يك سال حبس براي وي در نظر گرفته شد.
هر چند كه هنوز قانون مذكور به منظور بررسي در اختيار رسانه قرار نگرفته است، اما به نظر مي‌رسد كه يكي از مواردي كه در اين قانون توجهي به آن نشده است، بحث كپي رايت و هك سايت‌هاي اينترنتي از يك‌سو و تعامل اين قانون با قوانين مشابه بين‌المللي باشد. چرا كه‌اين روزها و با گذري در دنياي اخبار فناوري داخلي، خبرهاي بي‌شماري پيرامون جنگ هكرهاي داخلي و خارجي بر سر هك سايت‌ها به چاپ مي‌رسد. اين در حالي است كه ‌اين اقدام و در بين قوانين بين‌الملل جرم حساب شده و پيگرد قانوني و نيز جبران خسارت به دنبال دارد.
نتيجه . . .
به هر حال آنچه مسلم است آن است كه به‌رغم تغييراتي كه طي دو ماه گذشته روي اين قانون رخ داده است، اما هنوز از تصويب نهايي و اجراي آن خبري نيست. جا دارد كه مسوولان ذيربط هر چه سريع‌تر در تصويب و ابلاغ اين قانون اقدام كرده؛ چرا كه‌اين روزها و با روي كار آمدن برخي از خدمات مالي آنلاين قطعا هكرهاي دنياي مجازي بيكار نشسته‌اند.
 پنجشنبه 9 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 293]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن