تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827763393




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اپراي رستم و سهراب، نشان درجه يك هنر اتريش و... از زبان لوريس چكناوريان; وضعيت اركسترهاي كلاسيك بحراني است


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: اپراي "رستم و سهراب"، نشان درجه يك هنر اتريش و... از زبان "لوريس چكناوريان"; وضعيت اركسترهاي كلاسيك بحراني است
"لوريس چكناوريان" كه نشان طلايي درجه يك فرهنگ و هنر كشور اتريش را چند روز پيش از دست سفير اين كشور در ايران دريافت كرد; از سابقه حضورش در اتريش، تجربه هاي آهنگسازي، وضعيت فعلي رهبري اركستر در دنيا و... سخن مي گويد.
- آقاي چكناوريان در آغاز كمي از تجربيات دوران تحصيل خود در اتريش بگوييد.
در سال 1961م، از آكادمي هنر "وين" با بالاترين رتبه فارغ التحصيل شدم; بلافاصله بعد از فارغ التحصيل شدن يك ناشر معروف اتريشي به نام "دوبلينگر" پنج جلد از آثار مرا كه شامل "باله" براي سه پيانو و سازهاي ضربي و برخي از قطعات ديگر را به چاپ رساند كه اين آثار در تالارهاي موسيقي در شهر وين توسط برخي از رهبران جوان اتريشي اجرا شد. بعد از مدتي به ايران برگشتم اما در طول مدت اقامتم در ايران ارتباط من با اتريش هيچگاه قطع نشد.
- پس از اتمام تحصيلات و بازگشت به ايران آيا براي اجراي برنامه و يا تحصيل رهبري اركستر دوباره به اين كشور سفر داشتيد؟
بله حدود 2سال بعد به وين بازگشتم و پس از بازگشت مجدد به اتريش نزد "كارل ارف"، آهنگساز معروف آلماني رفتم و طرح اوليه "رستم و سهراب" را كه در آن دوران نوشته بودم به او نشان دادم و مي خواستم نظر او را راجع به اين اپرا بدانم. وي هنرمندي با مطالعه و انديشمندي پرجذبه بود و فرهنگ مشرق زمين را به خوبي مي شناخت. وقتي به او گفتم اثري از فرودسي با نام "رستم و سهراب" را مي خواهم اجرا كنم خيلي خوشحال شد و متوجه شدم كه فردوسي و ادبيات ايران را به خوبي مي شناسد. بعد از من خواست چند قطعه از اين اپرا را نشانش دهم. وي درباره اپرا نظرات ارزشمندي داشت. از من پرسيد كه چه زماني آن را اجرا مي كنم، در پاسخ گفتم كه مي خواهم بار ديگر آن را بازبيني كنم چون معتقد بودم اپراي "رستم و سهراب" در آن دوران آنچنان كه بايد و شايد رنگ و بوي ملي و ايراني نداشت چون هنوز تجربه نوشتن موسيقي ايراني نداشتم و معتقد بودم كه اين داستان نبايد دستخوش غربزدگي شود بلكه بايد به گونه اي نوشته شود كه وقتي مردم گوش مي دهند فرهنگ ايراني را احساس كنند. البته ناگفته نماند كه قبل از نوشتن اين اپرا مطالعات زيادي روي موسيقي ايراني داشتم در دسته هاي عزاداري عاشورا شركت مي كردم، به زورخانه مي رفتم و موسيقي زورخانه اي گوش مي دادم و همه اين اطلاعات را جمع آوري كرده بودم و قبل از آغاز نوشتن اساتيدي چون "روح ا... خالقي"، "احمد عبادي"، "حسين تهراني" راهنمايي زيادي به من كردند و از طريق اين اساتيد دستگاه هاي موسيقي ايراني را شناختم و بعد هم با گروه پايور، سيمرغ را نوشتم كه اولين تجربه من در پارتيتور سازهاي ايراني بود. البته بعدها دوستان ديگري چون آقاي ناظري، حسن ناهيد و هوشنگ ظريف، كمك بسياري به من كردند.
- كجا و كي اپراي "رستم و سهراب" را به پايان رسانديد؟
وقتي دلايل موافق نبودنم را براي اجراي اين اپرا به "كارل ارف" گفتم، گفت كه در "سالزبورگ" (شهري كه خودش در آن اقامت داشت) بمان و اين اپرا را به اتمام برسان اما واقعا امكان اين كار براي من نبود، چون "سالزبورگ" شهر بسيار گراني بود و تامين هزينه زندگي در آنجا براي من ميسر نبود. زمانيكه اين موضوع را با او در ميان گذاشتم كمي فكر كرد و گفت كه فردا بروم مدرسه "ارف" و او را ببينم. به موقع سر قرار رفتم. "كارل" تا مرا ديد گفت كه خبر خوشي برايت دارم. او گفت كه هزينه يك سال مخارج زندگي مرا در "سالزبورگ" نامين كرده تا بنشينم و اپراي "رستم و سهراب" را به پايان برسانم. بدين ترتيب يك سال در آنجا ماندم و روي اين اپرا كار كردم سپس اجراهاي بسياري از اين اپرا را در اركستر "سنپوليتن" اتريش اجرا كردم و بعد به آمريكا رفتم تا براي تحصيل رهبري اركستر اقدام كنم ولي ارتباط من با اتريش همچنان برقراربود.
- دوره رهبري اركستر چه مدت طول كشيد؟
آموزش رهبري اركستر در آمريكا 2سال بود. قبلش 6 سال دوره آهنگسازي را گذرانده بودم. آن موقع براي تحصيل دوره رهبري بايد ابتدا دوره آهنگسازي را طي مي كردي و من هر دو مقوله آهنگسازي و رهبري را با هم دنبال كردم ولي در حال حاضر رشته رهبري اركستر مثل سايق نيست. براي رهبر شدن نيازي به خواندن درس آهنگسازي نسيت و اين مقوله بيشتر جنبه شو و نمايش به خود گرفته است.
- چرا رهبري اركستر نقش نمايش به خود گرفته است؟
در حال حاضر دنيا به سوي سادگي در حال حركت است و با پيشرفت تكنولوژي و تغييراتي كه در نحوه آموزش وتخصصي تر شدن كارها پيش آمده، يك نوازنده اركستر مي تواند كار رهبر اركستر را انجام دهد و اركسترها دست كم در اجراي بسياري از آثار معروف آهنگسازان ديگر نيازي به رهبر ندارند. از سوي ديگر، وضعيت اجتماعي و رويكرد مخاطبان به آثار ساده و مصرفي وضعيت اركسترهاي كلاسيك را بحراني تر كرده است. در حال حاضر پول در دست جوانان است و آنها هم پديده هاي ساده را مي خواهند، چون در واقع از دوران كودكي و يا آموزش در دبستان ياد نگرفتند آثار كلاسيك را گوش دهند. موسيقي كلاسيك هم مانند ادبيات كلاسيك سنگين است. واقعا چند نفر وقت و حوصله فهم و درك اين ادبيات را دارند و يا چند درصد از اين ادبيات از كودكي و دوران دبستان به كودكان آموزش داده مي شود و يا كدام ناشر وقت، انرژي و سرمايه خود را براي چاپ اين نوع آثار مثل: شكسپير، دانته، شاهنامه فردوسي و... خرج مي كند؟ تقريبا هيچ. به عقيده من اگر حمايت دولتي و يا ديگراسپانسرها وجود نداشته باشد نمي توان حركت هايي از اين دست انجام داد.(مهر)
 چهارشنبه 8 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن