تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه (س):آن گاه كه در روز قيامت برانگيخته شوم، گناهكاران امّت پيامبر اسلام را شفاعت خواهم كرد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816616146




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بايد هويت ديني جوانان تحت پوشش كميته امداد ارتقا يابد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بايد هويت ديني جوانان تحت پوشش كميته امداد ارتقا يابد
اجتماعي. لفق. لفق. فق
بايد هويت ديني، ايراني و اسلامي جوانان تحت پوشش كميته امداد از سطح عمومي جامعه بالاتر برود.

حميدرضا ترقي عضو شوراي مركزي كميته امداد و معاون فرهنگي اين نهاد در حاشيه گردهمايي روساي ادارات فرهنگي كميته امداد سراسر كشور كه صبح امروز (چهارشنبه) در مجتمع اداري فرهنگي ولايت برگزار شد، ارتقا هويت ديني جوانان تحت پوشش را از شاخص‌هاي اصلي برنامه پنج ساله كميته امداد در بعد فرهنگي برشمرد و گفت: تلاش شده تا سطح هويت ديني ايراني و اسلامي جوانان تحت پوش امداد از سطح عموم جامعه بالاتر برود يا حداقل به آن سطح برساند .

وي افزود: با توجه به اينكه اين خانواده‌ها بسيار آسيب پذير بوده و دسترسي آنها به منابع بسيار محدود و كم است و امكاناتي كه آنها بتوانند با استفاده از آن خود را از نظر فرهنگي همسطح جامعه كنند، وجود ندارند، كميته امداد درصدد است تا كار ويژه‌اي در غالب برنامه‌هاي اردويي و فرهنگي و تربيتي و آموزش كتابخواني و مانند آن طراحي كرده و به ارتقا فرهنگي آنها كمك كند.

ترقي در ادامه با اشاره به گزارش‌هاي به دست آمده از وضعيت هويت ديني جوانان خانواده كميته امداد گفت: گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه جوانان تحت پوشش اين نهاد در زمينه‌هاي مختلف از ميانگين كل جامعه (كه سازمان ملي جوانان تهيه كرده) جلوتر هستند.

معاون امور فرهنگي كميته امداد، مشكلات مطرح در اجراي برنامه پنج ساله در بعد سواد آموزي
و پرداخت شهريه دانشجويان اعلام كرد و گفت: دليل عمده بي‌سوادي در بين خانواده كميته امداد خانوارهايي است كه به تازگي به خاطر فقر به كميته امداد پيوسته‌اند و اين خانواده‌ها عمدتا كم سواد و بي‌سواد هستند.

وي افزود: به استثنايي يك و نيم ميليون نفر تحت پوشش كه بالاي‪ ۶۰‬سال سن دارند و طبيعتا امكان سوادآموزي براي آن‌ها وجود ندارد، در حال حاضر تقريبا ‪ ۴۰‬درصد مابقي خانواده‌هاي تحت پوشش كه در رده سني ‪ ۳۰‬تا ‪ ۵۰‬سال قرار دارند ،بي سواد هستند كه اين درصد بالايي است.

معاون امور فرهنگي كميته امداد اين درصد خاطر نشان كرد : در رده سني واجب التعليم، تقريبا درصد بي‌سوادي و كم سوادي خانوارها بسيار ناچيز است.

وي با اشاره به اينكه در مقاطع سني بالاتر كه شامل زنان روستايي و خانواده‌هاي محروم كه دسترسي به امكانات آموزشي براي آن‌ها ميسر نيست و يا كمتر است، گفت : به نظر مي‌رسد يكي از دلايل كم سوادي اين گروه بر اثر ضعف در سياست‌هاي سازمان نهضت سوادآموزي طي اين چند سال پديد آمده و كميته امداد در حال جبران درصدد است تا به جران آن بپردازد.

ترقي رويكرد محو بي‌سوادي و توجه به آن در برنامه پنج ساله چهارم توسعه كميته امداد را
را از جمله شاخص‌هاي برنامه توسعه برشمرد و گفت: امسال در بيش از ‪ ۲۰‬شهر كشور سياست محو بي‌سوادي در بين خانواده‌هاي زير پوشش خود را جشن گرفته اند .

وي گفت: استان‌هايي مانند سيستان و بلوچستان، كرمان، ايلام و جنوب خراسان كه روستاهاي پراكنده داشته و پراكندگي جميعت در آنها زياد است ، بي‌سوادي جمعيت بيشتر مشهود است .

ترقي خاطر نشان كرد: امكانات سواد آموزي توسط كميته امداد مهيا شده و اساتيد را نهضت سواد آموزي در اختيار كميته امداد قرار مي‌دهد و كليه هزينه‌ها نيز بر عهده كميته امداد مي‌باشد .

وي در ادامه افزايش درخواست مشاوره توسط خانواده امداد را از جمله مسايل جديدي برشمرد كه براي آن اعتبار لازم در نظر گرفته نشده است.

ترقي توضيح داد: به دليل رشد فرهنگي كل جامعه، نياز به مشاوره و فرهنگ استفاده از مشاوره براي بهبود روش‌هاي زندگي افزايش يافته و اين افزايش، متناسب با ساختار پيش بيني شده در امداد نبوده است.

وي افزود: ساختاري كه در اين رابطه از سال گذشته پيش بيني شده بر اين اساس است كه به مساله مشاوره از ديد فرهنگي توجه شود و از ديد حمايتي خارج گردد.

ترقي تصريح كرد: همانگونه كه كميته امداد به افراد تحت پوشش خود در زمينه هاي ازدواج ، تحصيلي و مانند آن مشاوره مي‌دهد، مشاوره روانشانسي در جهت بهداشت رواني را جزء برنامه ويژه خود قرار داده و اميد است تا اين بخش با همكاري سازمان روانشناسي تقويت شود .

عضو شوراي مركزي كميته امداد با اشاره به ‪ ۴۲‬ميليارد تومان اعتبارات كميته امداد كه ‪ ۳۸‬ميليارد تومان آن اعتبارات دولتي و بقيه از طريق كمك هاي مردمي تامين مي‌شود گفت : مشكلي كه در روند برنامه پنج ساله كميته امداد كه از سال ‪ ۱۳۸۴‬شروع شده مشكل اعتبارات است.

وي قبولي بيش از پيش بيني جوانان در دانشگاه را از جمله علل اين كمبود اعتبارات دانست و گفت : بر اساس پيش بيني بايد تعداد دانشجويان تحت پوشش به ‪ ۷۲‬هزار نفر مي‌رسيد در حاليكه امسال دانشجويان پذيرفته شده و دانشجوياني كه قبلا پذيرفته شده‌اند به ‪ ۱۱۰‬هزار نفر رسيده و تقريبا حدود بيست ميليارد تومان اعتبار كسري در اين قسمت بوده كه در برنامه ما نبوده و علت آن هم موفقيت تحصيلي بوده است.

ترقي همچنين از كمبود اعتبارات در بخش دانش آموزي ياد كرد و گفت: سال گذشته در بخش دانش آموزي از اعتبارات مناطق محروم وزارت رفاه به مبلغ ‪۱۵‬ ميليارد استفاده كرديم ولي امسال هنوز اين اعتبار داده نشده است.

وي خشكسالي، بالا رفتن هزينه تحصيل در مدارس را از جمله مشكلاتي برشمرد كه سبب افزايش هزينه‌ها شده است.

معاون فرهنگي كميته امداد يادآور شد: ساليانه چرخه آموزش كميته امداد در زمينه استفاده از هزينه تحصيلي دانش آموزان حدود ‪ ۷۵۰‬هزار نفر ورودي و در حدود ‪ ۳۵‬تا ‪ ۴۰‬هزار نفر خروجي دارد و هر سال ‪ ۱۴۰‬هزار خانواده مشمول آموزش خانواده مي‌شود و مهارت‌هاي زندگي به آنها آموزش داده مي‌شود.

همچنين حدود ‪ ۳۵‬هزار نفر دختر ازدواج كرده از آموزش‌هاي همسرداري بهره مند مي‌شوند كه مجموعا در بعد آموزش خانواده ‪ ۲۰۰‬هزار نفر تحت پوشش قرار دارند.

عضو شوراي مركزي كميته امداد امام خميني(ره) با اشاره به سياست‌هاي توانمندسازي كميته امداد گفت: سياست‌هاي توانمندسازي كميته امداد امام خميني(ره) در سال جاري با اقدامات مثبت خود توانسته است زمينه ورود جوانان به دانشگاهها را هموارتر سازد.

وي با بيان اينكه در حال حاضر ‪ ۳۰‬هزار دانشجو در نوبت حمايت‌هاي كميته امداد امام خميني(ره) قرار دارند، تصريح كرد: اين دانشجويان در دانشگاه هاي كشور قبول شده اند، اما چون اعتبار كافي براي تامين هزينه تحصيلي آنها وجود ندارد، در نوبت حمايت‌هاي كميته امداد امام خميني(ره) قرار گرفته اند.

ترقي با بيان اينكه ميزان كمك هزينه براي دانشجويان بر اساس نوع قبولي در دانشگاههاي مختلف متفاوت است، گفت: براي هر دانشجو به صورت ميانگين سه ميليون ريال در سال كمك هزينه تحصيلي پرداخت مي‌شود.

ترقي، توانمندسازي جوانان و نوجوانان از طريق تحصيل و حرفه آموزي را از سياست‌هاي اولويت دار و مورد تاكيد كميته امداد امام خميني(ره) دانست و گفت: بيش از ‪ ۸۰‬هزار نفر از جوانان خانواده بزرگ امداد از طريق تحصيل در مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري وارد بازار كار شده اند.

وي با بيان اينكه اين روش توانمندسازي هزينه‌اي بسيار كمتر از هزينه اشتغال دارد و بايد توسعه يابد، گفت: در سال‌هاي گذشته ‪ ۸۰۰‬هزار نفر از دانش آموزان و نوجوانان مقطع متوسطه نيز با كمك كميته امداد امام خميني( ره) به مراكز فني و حرفه‌اي معرفي شده‌اند و آموزش‌هاي لازم را دريافت كردند.

وي با اشاره به اين كه هزينه تحصيلي دانشجويان از سوي كميته امداد به صورت ‪ ۱۰۰‬درصدي پرداخت نمي‌شود، اظهار كرد: براي تامين مابقي مخارج تحصيل دانشجويان در هر ترم، وام‌هاي تحصيلي حدود ‪ ۲۰۰‬تا ‪ ۳۰۰‬هزار توماني پرداخت مي‌شود.

معاون امور فرهنگي كميته امداد، با اشاره به تخفيف‌هاي دانشگاهي كه به اين دسته از مددجويان تعلق مي‌گيرد، در مورد نحوه بازپرداخت وام‌هاي دانشجويي، تاكيد كرد: برخي از دانشجويان آمادگي بازپرداخت ماهانه وام ها را دارند. دسته‌اي ديگر نيز پس از فارغ التحصيل شدن و ورود به بازار كار بازپرداخت وام‌ها را آغاز مي‌كنند.

معاون امور فرهنگي كميته امداد با استناد به گزارشي كه از يك پيمايش وضعيت هويت ديني و اسلامي جوانان و خانواده‌هاي تحت پوشش كميته امداد به دست آمده است، گفت: از پيمايشي كه در همين‌باره در سازمان ملي جوانان تهيه شده بود، جلوتر بوديم و جوانان كميته امداد در بعد هويت ديني، سياسي و فردي توفيقات خوبي داشته و وضعيت آن‌ها نسبت به پنج سال گذشته ارتقا يافته است.

ترقي كمك‌هاي فرهنگي به كشور لبنان را عمدتا در غالب ايجاد هفت مدرسه و مجتمع فرهنگي برشمرد و گفت: در اين مدارس هزينه تحصيلي از نيازمندان گرفته نمي‌شود و اين هزينه از محل درآمد ناشي از شهريه دانش آموزان غير پوشش كمتيه امداد تامين مي‌گردد و از ايران اعتباري پرداخت نمي‌شود .

همچنين اعتبار مربوط به مدارس استثنايي نيز از خود دولت لبنان گرفته مي شود و كميته امداد فقط احداث بنا را با كمك مردم آن كشور بر عهده گرفته است.

وي افزود: در كشورهايي مثل آذبايجان، افغانستان، تاجيكستان و كومور به دانش آموزان كمك‌هاي محدودي به عنوان كمك هزينه پرداخت مي‌شود و عمدتا اين هزينه‌ها از كمك‌هاي مردمي و وزارت امور خارجه تامين مي‌گردد.
 چهارشنبه 8 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 255]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن