تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس در روز جمعه ناخن‏هايش را كوتاه كند، عمر و مالش زياد مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806360452




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي لوازم، مشكلات و مسائل دين‌پژوهي در فصل‌نامه «كتاب نقد»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: بررسي لوازم، مشكلات و مسائل دين‌پژوهي در فصل‌نامه «كتاب نقد»
گروه انديشه: مقاله «درباره دين‌پژوهي: لوازم، مشكلات و مسائل»، نوشته «هادي وكيلي» در فصل‌نامه انتقادي، فكري و فرهنگي «كتاب نقد» منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، نويسنده در اين مقاله به بررسي تاريخچه دين‌پژوهي در غرب، مطالعات دين‌پژوهي در صدر و پايان قرن بيستم و مشكلات و مسائل كلي و جزئي روش‌شناختي در دين‌پژوهي مي‌پردازد.

به زعم نگارنده مقاله، دين‌پژوهي يا به تعبيري «علم دين» در معناي متعارف كنوني، غالبا به مطالعه و تحقيق كلي و عمومي درباره ماهيت دين، دينداري انسان يا بررسي‌هاي تاريخي يا تطبيقي اديان اطلاق مي‌شود و پيشينه آن عمدتا به اواسط قرن نوزدهم باز مي‌گردد.

در دين‌پژوهي كاملا فرض بر اين است كه دين مانند ساير موضوعات و نهادهاي ديگري كه در طي هزاره‌ها و در جوامع بشري و زندگاني فردي و اجتماعي نوع بشر همواره وجود داشته و در همه تمدن‌ها و فرهنگ‌ها، در هر درجه‌اي از رشد و كمال كه بوده‌اند، سهم مؤثر و قوام بخش داشته است، قابليت آن را دارد كه مورد تحقيق و بررسي علمي و نقد و تحليل همه جانبه قرار گيرد.

وي مي‌نويسد: پرسش‌هايي مانند: خاستگاه دين چيست و در كجا است؟ آيا عوامل خاصي موجب پيدايش آن شده‌اند؟ سهم آن در حيات فردي و اجتماعي چيست؟ آيا امري است تابع قوانين و احكام منطق يا احكام و منطق خاص خود را دارد؟ آيا موضوعي است عقلاني يا امري است عاطفي و غير اخلاقي يا فوق عقلاني؟ قدرت تأثير و حضور بارز و عميق آن در حيات فردي و در همه جوامع از كجاست؟ مباني اعمال و مناسك و شعار ديني و تكاليف عبادي و شرعي چيست و معنا و محتواي آن‌ها كدام است؟ ... .

مجموعه مسائلي را تشكيل مي‌دهند كه دين‌پژوه، هم كليت آن‌ها و هم جزئيات آن‌ها را بررسي مي‌كند. البته پاسخ‌هايي كه به اين مسائل داده مي‌شود، طيف وسيعي از ديدگاه‌هاي صرفا ماترياليستي و پوزيتيويستي تا ديدگاه‌هاي متافيزيكي و عرفاني را فرا مي‌گيرد. به اين اعتبار، دين‌پژوهي در مواردي با فلسفه دين هم‌مرز مي‌شود و چون اغلب بايد موضوع را در بستر تاريخي آن بررسي كند، با تاريخ و جامعه‌شناسي اديان در جوامع مختلف نيز توأم مي‌شود.

در واقع دين‌پژوهي به نوعي با همه حوزه‌هاي معارف بشري سر و كار دارد؛ زيرا از آن‌جا كه دين در جامعه عمل مي‌كند و در جامعه اثر مي‌گذارد و از جامعه نيز اثر مي‌پذيرد، ناچار با جامعه‌شناي ارتباط مي‌يابد و از آن جا كه در جوامع كهن ديرينه نيز همين خاصيت و عملكرد را داشته است، با مردم شناسي مربوط مي‌شود و از آن جا كه امري است نفساني و در حيات عاطفي و فردي عمل مي‌كند، با روان‌شناسي، از آن جا كه در جوامع مختلف در بستر تاريخ حركت و فعل و انفعال دارد با تاريخ و از آن جا كه كيفيت‌هاي اقليمي در چگونگي رفتارها و اعمال و عقايد مؤثر است با جغرافيا و محيط‌شناسي سروكار پيدا مي‌كند. به همين ترتيب مي‌توان ارتباط آن با زبان‌شناسي، ادبيات، باستان‌شناسي، اسطوره‌شناسي و حوزه‌هاي فرهنگي و تمدني ديگر را توجيه كرد.

آخرين شماره فصل‌نامه انتقادي، فكري، فرهنگي «كتاب نقد» به صاحب‌امتيازي «پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي» و سردبيري «بهمن شريف‌زاده» منتشر شده است.
 چهارشنبه 8 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن