تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر گاه بنده‏اى هنگام خوابش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد، خداوند به فرشتگان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802516810




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ويژه سفر رييس جمهوري به لرستان/ لرستان را بهتر بشناسيم (1)


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ويژه سفر رييس جمهوري به لرستان/ لرستان را بهتر بشناسيم (1)
استان لرستان در غرب ايران با جمعيتي بالغ بر يك ميليون و 750 هزار نفر در پوشش 340 هزار خانوار در ميان استان هاي خوزستان ، ايلام ، همدان ، كرمانشاه ، مركزي و اصفهان قرار گرفته است.


اين استان متشكل از طوايف مختلف لر ، لك و بختياري از استانهايي است كه همواره حامي انقلاب اسلامي بوده تا جايي كه امام راحل در ديدار با عشاير اين خطه آنان را "ذخاير انقلاب اسلامي" ناميدند.
مركز لرستان، شهرستان خرم آباد با 28 هزار و 239 كيلومتر مربع داراي جمعيتي بالغ بر 600 هزار نفر است.
شهرستانهاي بروجرد ، اليگودرز، ازنا، دورود ،پلدختر ، سلسله ، كوهدشت و دلفان هشت شهرستان ديگر استان را تشكيل داده كه در مجموع دراين 9 شهرستان طوايفي از لر ، لك و بختياري سكني گزيده اند.
عمده فعاليت مردم اين استان كشاورزي و دامپروري است و صنايع دستي نيز بخش محدودي از اشتغال اين مردم است.
اين استان كه در مسير شاهراه حياتي شمال به جنوب كشور واقع شده و سالها طعم تلخ جنگ و حملات مداوم صداميان را چشيده، با وجود ظرفيتهاي بالا و غني از منابع سرشار خدادادي و نيروهاي مستعد هنوز نيز از فقر و محروميت رنج مي برد.
مردم اين ديار، مقاومت و استواري را از زاگرس، اشترانكوه، سپيدكوه، يافته و مخملكوه آموخته و به سان "سيمره" ، "كارون" و " دز" روان و جاري در مسير انقلاب اسلامي طي طريق كرده اند.
استان زيبا اما فراموش شده لرستان به رغم استعدادهاي نهفته اش، با داشتن جوانان سخت كوش و تلاشگرش، به رغم منابع غني آب و خاكش و به رغم آن همه ايثار و سلحشوري مردمش، مستحق اين همه محروميت و رنج نيست.
استاني كه سال هاي سال پشتيبان جبهه و جنگ بوده آنچنان فراموش شده كه آن را مي توان مظلومترين استان كشور قلمداد كرد به طوري كه مركز استانش از حالت شهري خارج شده و تنها نامي از شهر دارد.
تازه واردين به شهر خرم آباد هرگز تصور نمي كنند به يك مركزاستان آمده اند و مسوولان كشوري هم رغبتي براي چند شب بيتوته كردن در آن را ندارند.
استان لرستان داراي قابليت ها و منابع سرشار خدادادي فراواني است كه به واسطه محروميت نه تنها باري از تنگناهاي اين استان برداشته نشده بلكه هر روز كه مي گذرد شاهد عقب ماندگي و توسعه نيافتگي بيشتري در اين استان هستيم.
مردم اين ديار اميدوارند كه دولتمردان دولتي كه با شعار عدالت اجتماعي پاي به عرصه نهاده اند بتوانند اDس ثDس ات شايسته و سختكوشانه خود گوشه هايي از مشكلات آنان را از دوش ديار زخم خورده لرستان بردارند.
مردم استان لرستان آرزومندند كه مسوولان به ياد آورند كه اين استان روزي مهد دليران ايران بوده و مردان و زنان غيور اين ديار در هنگام جنگ تحميلي از هيچ تلاش و كوششي در جهت حفظ ارزشهاي انقلاب اسلامي دريغ نكرده اند.
اما همين مردان و زنان خط مقدم سنگرهاي رزم امروز، شاهد هزاران مشكلي هستند كه اگر همت عالي در كار نباشد هيچ گاه شاهد رشد و بالندگي نخواهند بود.
آري لرستان نيازمند توجه ويژه دولتمردان نظام است و اكنون مردم محروم لرستان تنها به ياري مسوولان مي انديشند زيرا از اين همه ناعدالتي اجتماعي به تنگ آمده و خسته شده اند.
استان لرستان با داشتن سالانه 5/17 ميليارد متر مكعب منابع آبي يكي از استانهاي آبخيز كشور محسوب مي شود كه به دليل نبود بسترهاي مناسب، سالانه 5/13 ميليارد متر مكعب آب آن به صورت روان آب از اين استان بدون هيچگونه استفاده اي خارج مي شود.
شرايط اقليمي ، بارندگي مناسب و كيفيت خاك حاصلخيز در اين استان باعث ايجاد چشمه هاي جوشان و دايمي در مجاورت تپه ها، دامنه كوهها و دره هاي اين منطقه شده است.
آب برخي از اين چشمه ها پس از تلاقي با يكديگر به صورت نهرهاي بزرگ در آمده كه از جمله مي توان به رودخانه هاي "سيمره" ، "كشكان" ، "سزار" ، "تيره" ، "كهمان" ، "دره دايي" ، "بابايي" و "مورزرين" اشاره كرد.
وجود دهها رودخانه بزرگ و كوچك و سراب در استان لرستان، به علت بي توجهي مسوولان و نبود برنامه ريزي مناسب، نتوانسته كوچكترين تحولي در زمينه رشد و توسعه اين استان داشته باشد.
اين در حالي است كه اگر توجه و اهتمام دولتمردان نظام به اين مهم معطوف شود، بي شك اين نعمت خدادادي ازجمله عمده ترين بسترهاي توسعه هر منطقه اي محسوب مي شود، مي تواند تحول شگرفي را در پيشرفت همه جانبه اين استان فراهم سازد.
اين درحالي است كه به اعتقاد كارشناسان، با مهار و جلوگيري از به هدر رفتن اين آبها و اجراي طرحهاي سيستم آبياري در اين استان مي توان آن را در خدمت كشاورزي قرار داد.
به گفته اين كارشناسان، با بهره گيري و استفاده بهينه و مناسب از منابع آبي استان، بيش از 600 هزار هكتار از اراضي ديم منطقه به اراضي آبي تبديل خواهد شد.
آنچه مسلم است با توجه به توپوگرافي منطقه ، اجراي طرحهاي پمپاژ آب و سيستم تحت فشار براي استفاده بيشتر از منابع آب در اين استان امري ضروري است.
باوجود نعمت آب فراوان در لرستان و به رغم غني بودن استان از لحاظ منابع آبي، متاسفانه هنوز هم بيش از 75 درصد اراضي اين استان به صورت ديم كاشت مي شود.
به دليل اختلاف ارتفاع بين اراضي كشاورزي و رودخانه ها استفاده از منابع آبي در لرستان به راحتي امكان پذير نيست به طوريكه طبق مطالعات انجام شده اختلاف ارتفاع دشتها و اراضي كشاورزي لرستان نسبت به سطح رودخانه ها در برخي موارد به 400 متر نيز مي رسد.
دشتها و اراضي اين استان، مستعد كشاورزي است و براي تبديل اراضي ديم به آبي، نياز به سرمايه گذاري مطلوب تر دولت بخش خصوصي است.
ايجاد سدهاي انحرافي و مخزني در اين استان مي تواند عامل موثري براي جلوگيري از خسارات ناشي از سيل و استفاده مطلوب از آبهاي هرز اين خطه باشد.
اين در حالي است كه لرستان به واسطه وجود رودخانه هاي پرآب، قرار داشتن در دامنه زاگرس و بارش سالانه بيش از 500 ميليمتر يكي از استانهاي سيل خيز كشور محسوب مي شود.
اين استان به دليل وجود رودخانه هاي پرآبي همچون كشكان، سيمره، ماربره و تيره كه سرشاخه هاي اصلي دز و كرخه در رديف استانهاي سيل خيز كشور بوده و سيلاب هاي زيادي را در فصول مختلف سال شاهد است.
براساس آمار موجود براثر بروز سيل در يك ماه اخير بيش از 800 ميليارد ريال خسارت به زيرساخت ها، ابنيه هاي فني، راهها، منازل مسكوني، سيستم هاي مخابراتي، آب و برق استان لرستان وارد شد.
مهار آبهاي استان لرستان، استفاده از منابع آبي منطقه و جلوگيري از بروز سيل و خسارت هاي ناشي از آن در گرو ايجاد سدهاي مخزني و انحرافي و اجراي طرحهاي پمپاژ آب و سيستم آبياري تحت فشار است.
ك/4 551/640 پايان قسمت نخست ادامه دارد.
.
.
شماره 412 ساعت 13:18 تمام
 چهارشنبه 8 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن