واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:
روزهای بهاری گیشه
اكران نوروزی به عنوان یكی از مهمترین موسمهای نمایشعمومی، موردت وجه اغلب سینماگران است و به نوعی همه دوست دارند فیلمشان را در این ایام اكران كنند.
به خصوص اینكه تجربه این سالها نشان داده كه مردم در روزهای تعطیلاتنوروزی بیشتر از زمانهای دیگر سینما میروند. تركیب فیلمهای اكران نوروز89 در حالی نهایی شد كه مروری بر فیلمها از تنوع ژانر حكایت دارد؛ تركیبی از فیلمهای جنگی، كمدی، اجتماعی و... . سینمای موسوم به بدنه 3 نماینده در اكران نوروزی دارد؛ «تسویهحساب»،«پوپك و مش ماشاءالله» و «سلام برعشق». «شب واقعه» اثری در سینمای دفاع مقدس است. «طهران، تهران» كه با سرمایه سازمان فرهنگی- هنری شهرداری ساخته شده، تصویری از تهران ارائه میدهد و «هیچ» هم نماینده جریان سینمای متفاوت در اكران نوروزی است. با این توضیح كه اكران «به رنگ ارغوان» و «عیار14» نیز در این ایام ادامه مییابد.
طهران، تهران
«طهران، تهران» فیلمی دواپیزودی است؛ اپیزود اول «طهران: روزهای آشنایی» به كارگردانی داریوش مهرجویی ساخته شده و همراه گروهی گردشگر و اعضای یك خانواده با لحنی سرخوشانه به خیابانهای تهران میرود و داستانی را با لحنی كه كمی یادآور «مهمان مامان» است روایت میكند. پانتهآبهرام، كتایون امیرابراهیمی، فریده سپاهمنصور، پرویز نوری، قربان نجفی و اكبر مشكاتی از جمله بازیگران این اپیزود هستند. اپیزود دوم «تهران: سیم آخر» به كارگردانی مهدی كرمپور، مشكلات یك گروه موسیقی را روایت میكند كه وقتی پس از مدتها دوندگی موفق به دریافت مجوز كنسرت میشوند، كمی قبل از اجرای برنامه، اجازه اجرا در سالن را از دست میدهند و در فرصتی محدود به دنبال جایی برای اجرای برنامه هستند.
رضا یزدانی، رعنا آزادیور، برزو ارجمند، طناز طباطبایی، سروش صحت، فرهاد هاشمیان، مجید جوزانی و محمد باغبانی بازیگران این اپیزود هستند. برخلاف لحن سرخوش و حالو هوای امیدواركننده «طهران: روزهای آشنایی»، اپیزود «تهران: سیم آخر» حال و هوایی تلخ و معترض دارد. هر دو اپیزود قرار است تصویری از شهر تهران ارائه دهند و هر كارگردان با دید و ذهنیت خود این كار را انجام داده است. «طهران، تهران» با شادی آغاز و با تلخی ادامه مییابد. كلیپ انتهای «تهران: سیم آخر» با بازی و صدای رضا یزدانی پایانبندی جذاب و مناسبی برای فیلم است.
سلام بر عشق
دومین ساخته بلند سینمایی اصغر نعیمی پس از فیلم «بیوفا» كه توسط پویا فیلم تهیه شده است. نام فیلم از یك فیلم قدیمی فارسی به كارگردانی عزیزالله بهادری گرفته شده ولی داستان «سلام برعشق» ربطی به این فیلم یا هر فیلمفارسی دیگری ندارد.
این بار منبع اقتباس فیلم «زمانی كه دزد بودم» با بازی آلن دلون است. فیلم چنانكه سازندگان گفتهاند اثری است اجتماعی با رگههای طنز. فرحبخش، تهیهكننده سلام برعشق در حالی این فیلم را در پاییز كلید زد كه «آقای هفترنگ» آخرین محصول پویا فیلم نتوانست انتظارات را برآورده سازد. فروش پایین آقای هفترنگ باعث شد تا برخی بگویند دوران كمدیهایی از این جنس به سر رسیده است و همزمان خبر رسید كه فیلم تازه فرحبخش دیگر كمدی نیست.
با تاكید بر مضمون اجتماعی با رگههایی از طنز، احتمالا باید منتظر تركیبی از مضامین و مایههای مختلف باشیم كه یك بار آرش معیریان آن را با مهارت در «كما» انجام داده بود. اصغر نعیمی، كارگردان سلام بر عشق سالها تجربه حضور در مطبوعات و نقد نویسی را دارد و فیلم اولش نیز از سوی منتقدان یك فیلم آبرومند تجاری ارزیابی شد. تركیب بازیگران سلامبرعشق نیز جالب توجه است؛ امین حیایی، نیكی كریمی و الناز شاكردوست
بازیگران اصلی فیلم هستند. پویا فیلمیها پس از یك شكست غیرمنتظره، انگیزه بالایی برای اثبات تواناییهایشان در فتح گیشه دارند.
شب واقعه
تنها فیلم جنگی اكران نوروزی كه البته در دقیقه90 به تركیب فیلمها اضافه شد. «شب واقعه» روایتگر ماجرای دریاقلی سورانی است كه در روزهای آغازین جنگ وقتی كه خانوادهاش را از شهر آبادان راهی میكند، به اوراقفروشی خود در حاشیه بهمنشیر بازمیگردد و درگیر جنگ میشود. شهرام اسدی، كارگردان شب واقعه اولین تجربهاش را در زمینه سینمای جنگ انجام داده و فیلمنامه را هم همایون شهنواز، كارگردان سریال «دلیران تنگستان» نوشته است. شب واقعه ازجمله فیلمهای جنگی سالهای اخیر است كه در ساخت و پرداخت سكانسهای جنگ، وقت و انرژی صرف شده است. فیلم از نظر فنی جالبتوجه است و چندین سیمرغ هم در جشنواره فجر دریافت كرد.
شهرام اسدی هم كه پس از «روز واقعه»، حضور موفقی در سینما نداشت پس از سالها بار دیگر نشانههایی از یك كارگردان مسلط بر ابزار را بروز میدهد. هر چند ریتم فیلم زیادی كند است كه این برای یك فیلم جنگی ایراد بزرگی است. مهمترین امتیاز شبواقعه بازی حمید فرخنژاد در نقش دریا قلی سورانی است كه به فیلم گرما و شور بخشیده است. هرچند داوران جشنواره فجر ترجیح دادند باز هم او را نادیده بگیرند ولی قطعاً برای تماشاگران بازی فرخنژاد
میتواند جالبتوجهترین نكته شب واقعه باشد. برای شب واقعه پیشبینی فروشی فراتر از متوسط نمیتوان كرد.
هیچ
عبدالرضا كاهانی در نوروز88، فیلم متوسط «بیست» را روی پرده داشت كه فروشاش هم متوسط بود؛ فیلمی اجتماعی، با لحن غمخوارانه نسبت به طبقه فرودست و با ریتمی تقریبا كند. «هیچ» تازهترین ساخته این فیلمساز كه پس از كشوقوسهای فراوان و با جرح و تعدیلهایی موفق به كسب پروانه نمایش شده در حالی در تركیب اكران نوروزی قرار گرفته كه نمایش محدودی را هم در جشنواره فجر تجربه كرد. هیچ، فیلم محبوب منتقدان و نویسندگان سینمایی در جشنواره فجر، طرح داستانی متفاوتی دارد. فیلم ماجرای مردی است كه هرچقدر میخورد سیر نمیشود و این ماجرا اطرافیانش را به ستوه آورده ولی یك اتفاق عجیب به ماجرا رنگ دیگری میدهد. مرد دچار یك بیماری عجیب شده. او هر چند روز یك بار كلیه درمیآورد؛ كلیههایی كه میتواند برای خانواده پرجمعیتش سودآور باشد!
عبدالرضا كاهانی در بهتصویركشیدن آدمهای پایینشهر، خوب عمل كرده و درواقع شناخت و تسلطاش بر كاراكترها را باید مهمترین حسن هیچ دانست. فیلم به زندگی نزدیك است و از این نظر یكی از فیلمهای مثالزدنی سالهای اخیر بهشمار میآید. بازیهای فیلم خوب و در مواردی مانند مهدی هاشمی و نگار یان درخشان است. پیشبینی وضعیت گیشه هیچ كمی دشوار است ولی میتوان اطمینان داشت كه در صورت اطلاع رسانی مناسب كمتر از بیست نفروشد.
تسویه حساب
از جمله فیلمهای اكران نوروزی كه با قاطعیت میتوان از فروش بالایش گفت. فیلمهای تهمینه میلانی معمولا تماشاگران پرتعدادی مییابند. «آتشبس» و «سوپراستار» از جمله اعضای باشگاه میلیاردریها هستند و كلا در یك دهه اخیر و مشخصا از «دو زن» به اینسو، تقریبا همه فیلمهای میلانی با توفیق تجاری همراه بودهاند. «تسویه حساب» پس از 2 سال توقیف، موفق به دریافت پروانه نمایش شد. نمایش فیلم در جشنواره، بیشتر، انتقاد به همراه داشت تا تحسین و بیشتر منتقدان به لحن شعاری، پرداخت گلدرشت و البته نگاه مغرضانه به مردان (ایرادی كه همیشه به فیلمهای میلانی گرفته شده) اشاره كردند. با این همه میشود حدس زد كه فیلم با خط داستانی جذاب، پرداخت گرم و بازیگران سرشناس بیش از بقیه فیلمهای اكران نوروزی شانس فتح گیشه را دارد.
مهناز افشار، اكبر عبدی، لادن مستوفی، محمدرضا شریفینیا و بهاره افشاری
ازجمله بازیگران فیلم هستند. فیلم داستان چند زن بزهكار را روایت میكند كه با سرپرستی زیور گروهی را برای تلكهكردن مردها تشكیل میدهند؛ زنهایی كه در واقع با این كارشان انتقام خود را از جامعه میگیرند. زمانی كه تسویهحساب در توقیف بهسر میبرد محمد نیكبین، تهیهكنندهاش گفت این فیلم میتواند ركورد «اخراجیها»را بشكند؛ اتفاقی كه البته كمی بعید است رخ دهد ولی تسویهحساب چشمانداز روشنی در گیشه دارد.
پوپك و مش ماشاءالله
باورش كمی سخت است ولی حقیقت دارد. «پوپك و مش ماشاءالله» كه پوستر و عكسهایش نشان از یك كمدی سرخوشانه تجاری دارند را سازندگان فیلم متفاوت «صداها»
فیلم براساس فیلمنامهای از سروش صحت جلوی دوربین رفت و ماجرای مردی میانسال به نام ماشاءالله را روایت میكند كه با دختر جوانی به نام پوپك مواجه میشود. پوپك به تازگی از خارج به تهران آمده و ماشاءالله باید مدتی مراقبش باشد و این مقدمهای برای رخ دادن وقایعی خندهدار است. امین حیایی، مهناز افشار، فرهاد آییش، سروش صحت، بهاره رهنما و مریم امیرجلالی بازیگران فیلم هستند. پوپك و مش ماشاءالله اولین تجربه فرزاد موتمن در زمینه سینمای كمدی است؛ فیلمی كه برای جذب تماشاگر پرتعداد ساخته شده و از همین حالا میتوان با قاطعیت گفت پرفروشترین فیلم موتمن خواهد شد. ساختهاند. صداها باوجود ستایش منتقدان در مرحله اكران به شكلی به نمایش درآمد كه اعتراض گسترده تهیهكننده و كارگردانش را به همراه داشت. اعتراض به ندادن فضای كافی برای اكران صداها، نداشتن سالنهای مناسب و نمایش فیلم به صورت تك سانسی، آن موقع منیژه حكمت و موتمن به اینكه كسی توجهی به فیلمهای هنری ندارد و پرده سینما در اختیار كمدیهای مبتذل است اشاره میكردند كه البته اعتراضشان بیپاسخ ماند. دلیل كلید زدن پوپك و مش ماشاءالله به عنوان فیلمی كمدی را شاید بتوان جبران ساخت ضرر و زیانهای صداها دانست.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]