تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توبه زيباست، ولى از جوان زيباتر .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815737376




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بايدها و نبايدهاي تشكل دانشجويي؛ تنها پسوند اسلامي براي يك تشكل كافي نيست


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بايدها و نبايدهاي تشكل دانشجويي؛ تنها پسوند "اسلامي" براي يك تشكل كافي نيست
خبرگزاري فارس: شكل‌گيري دانشجويان در قالب يك مجموعه دانشجويي ضرورتي انكارناپذير است، اما اين تشكل دانشجويي بايد چه ويژگي‌هايي داشته‌باشد.


به گزارش خبرگزاري فارس،‌ آنچه در شرايط كنوني جهان و در زمان‌هاي مختلف زندگي بشري بديهي و واضح مي‌نموده‌است همكاري گروه‌ها و افراد مختلف در يك اجتماع بشري براي دستيابي به اهداف مشترك است كه در اسلام نيز بر ارتباط هر چه بيشتر مومنان و همكاري و همدلي آنها با يكديگر تاكيد شده‌است كه نمونه‌ بارز آن در سوره مباركه آل‌عمران «يا ايها الذين آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقوالله لعلكم تفلحون» به معناي «اي كساني كه ايمان آورده‌ايد در كار دين صبور باشيد، يكديگر را به صبر دعوت كنيد، در برابر دشمن مواظب و مرتبط با هم باشيد و تقوا را پيشه كنيد، شايد كه رستگار شويد»، مشاهده مي‌شود.
طبيعي است كه اين مجتمع و متشكل شدن علاوه بر شكل كلي آن و در بين مؤمنان، بايد در هر مجموعه‌اي كوچكتر در جامعه اسلامي مانند اصناف، وزارتخانه‌‌ها، شركت‌ها و از جمله دانشگاه‌ها صورت پذيرد كه تشكل‌هاي اساتيد و دانشجويان از اين گونه هستند.
بارها و بارها نام تشكيلات و احزاب گوناگون سياسي، صنفي و... را چه در سطح جامعه و چه در سطح دانشگاه شنيده‌ايد و شايد اين مسأله در ذهن شما تداعي شده باشد كه مقصود از اين تشكل‌ها چيست و براي چه چيز و چه هدفي بوجود آمده‌اند، آيا نمي‌توان اين تشكل‌ها را به هم نزديك و حتي در هم ادغام كرد و چه ضرورت‌هايي بايد از سوي اين همه تشكل كه همگي پسوند "اسلامي" را يدك مي‌كشند، رعايت شود.
با استناد به گوشه‌اي از بيانات شهيد دكتر محمدحسين بهشتي در باب تشكيلات، مي‌توان ضرورت تشكيلات را از چند وجه بيان كرد. مسلماً بسياري از كارهاي بزرگ در همه زمينه‌ها، بدون همفكري و همكاري تحقق نمي‌يابد، اينجاست كه ما براي آنكه بتوانيم كارهاي بزرگ و ماندگاري را انجام دهيم بايد متشكل باشيم و در اين راستا آنچه كه در اين اجتماع بيشتر از همه به چشم مي‌خورد رابطه ايماني، اعتقادي، عملي و ديني افراد است كه مي‌تواند موجب تحقق يافتن اهداف والاي مدنظر اسلام شود.
بي‌شك تحقق امر به معروف و نهي از منكر يكي از ملزومات اوليه تشكل‌هاي اسلامي است چرا كه در تشكيلات اسلامي، انسان نه تنها مسئول خويش بلكه مسئول ديگران هم هست، در دين مبين اسلام هم بعد پايه‌گذاري حكومت اسلامي، نبي مكرم اسلام (ص)، عَلَم امر و نهي را مايه هدايت و رستگاري مسلمين قلمداد فرمودند و با مثال‌هاي متفاوت همچون جلوگيري از سوراخ كردن كشتي، آن را وسيله‌اي براي نجات انسان‌ها ناميدند، شهيد بهشتي نيز درگوشه‌اي از سخنان خود با اشاره به برخي از اجتماع‌هاي مردمي جهت برقراري ثبات و آرامش و آسايش خاطرنشان مي‌كند كه هر كجا جماعات بزرگتري بوجود آمده، اهداف بزرگتري پياده شده‌ و «يدالله مع الجماعة» نيز تاييدي بر اين مسئله است.
در دانشگاه‌هاي امروز هم كه متأسفانه بروز برخي انحرافات فكري و بخصوص گسترش تفكرات لائيكي در بين دانشجويان و بروز بسياري از مشكلات صنفي، مديريتي و عقيدتي در بين مجموعه دانشگاهي مي‌طلبد تا تعدادي از دانش‌پژوهان دور هم جمع شده و جماعتي را تشكيل دهند تا بلكه با پشتوانه يكديگر بتوانند راهي براي حل برخي از اين مشكلات پيدا كنند، چرا كه بسيار اتفاق افتاده كه دانشجوياني به تنهايي، فرياد بيزاري از بي‌تدبيري و ناتواني در بخش‌هاي دانشگاهي و بروز مشكلات عديده و بخصوص معضلات صنفي و سياسي را فرياد زده‌اند، اما به علت عدم پشتوانه، فرياد آنها در نطفه خفه شد.
از سوي ديگر متأسفانه وجود برخي ديگر از مجموعه‌هاي دانشگاهي در قالب يك تشكل ديني و اسلامي كه تنها براي ترويج و حاكم كردن ايده‌هاي خودشان مي‌باشند، هنوز نتوانسته‌اند حلالي براي مشكلات پيش روي دانشگاه باشند. از منظري ديگر يك تشكل منسجم تشكلي است كه ارائه‌دهنده فرمايشات مولايمان امام علي (ع) در رابطه با نظم باشد، ايشان بارها و بارها مومنين و جماعات مسلمين را به برقراري نظم سفارش كرده‌اند و شايد بتوان يكي از عللي كه باعث عدم پيشروي تشكل‌هاي موجود در دانشگاه مي‌شود را نبود نظم در امور آنان بيان كرد.
سازماندهي و شناخت نيروهاي مسلمان و متعهد در محيط اطراف يكي ديگر از موارد ضرورت تشكل‌ها است، چه بسيار افرادي كه هر كدام در گوشه و كنار محيط اجتماع سعي بر تحقق آرمان‌هاي اسلامي دارند ولي به علت عدم سازماندهي و يا نبود نيروي كافي در اداره امور، متحمل برخي شكست‌ها مي‌شوند و البته دانشگاه‌هاي ما از وجود چنين نمونه‌هايي بي‌نصيب نبوده‌است. اينكه در اين محيط علمي شاهد پيشرفت‌هاي متعدد در زمينه‌هاي مختلف فرهنگي، علمي، اجتماعي و... آنگونه كه بايسته و شايسته است، نبوده‌ايم، بيانگر عدم وجود تشكلي جامع و كامل براي سازماندهي ديگر نيروهاست. مسلماً وجود يك تشكل پايبند به اصول، ضمن شناسايي افراد و سازماندهي آنان مي‌تواند باعث پويايي علمي و رشد فرهنگي دانشگاه شود.
در مجموع مي‌توان ضرورت تشكيلات را در لزوم تحقق امر به معروف و نهي از منكر، نظم و سازماندهي و شناخت نيروهاي متعهد و مسلمان خلاصه كرد.
بر اساس فرمايشات شهيد بهشتي، تشكل دوگونه است، يكي ضد خدا و اسلام و يكي خدايي و اسلامي است، تشكل ضد اسلامي تشكلي است كه در آن عده‌اي دور هم جمع شوند و بگويند فقط «ما»، طاغوت هم معنايش همين است، آن وقت در مقابل حق و خلق كارش به طغيان كشيده مي‌شود و اگر يك تشكيلات بگويد فقط «من»، راهش به زندگي شيطاني است. تشكل الهي آن است كه نيروهاي مؤمن به خدا، نيروهاي مؤمن به ارزش‌هاي عاليه الهي و انساني بگويند «متشكل مي‌شويم تا در حد توانمان از اين ارزش‌ها دفاع كنيم و صاحبان اين ارزش‌ها در نظر ما محترم و معتبرند هر كجا كه باشند خواه داخل تشكيلات ما و خواه خارج تشكيلات ما».
امروز دانشگاه مظهر وجود بسياري از گروه‌ها و تشكل‌هايي است كه هر كدام سعي در اعمال ايده و نظرات خود در سطح مجموعه مذكور دارند و متأسفانه برخي از اين تشكيلات دست‌پرورده احزابي هستند كه همچون عروسك خيمه‌شب‌بازي، ابزاري براي آن احزاب بوده تا بتوانند آراء و نظرات خود را بر آنان اعمال كرده و تشكل مذكور اين عقايد را در سطح دانشگاه پياده كند از اين رو يك تشكل اسلامي جايي براي سياست بازان و سياست پيشگان نيست، جاي مجاهدت در راه حق است و اين همان روح تشكيلاتي است كه به قول شهيد بهشتي روح تشكيلات عبارت است از«سيماي گفتار و رفتار اعضاي تشكلي كه حاملان فروغ و نور الهي باشند» و آنچه امروز به عنوان ماهيت يك تشكل بيان مي‌شود، پاسداري از ارزش‌هاي اسلامي است.
شهيد بهشتي اين گونه بيان مي‌كند‌: «تشكل بايد پاسدار ارزش‌ها باشد، نه پاسدار خود، نگهبان ارزش‌ها باشد نه نگهبان خود. هر وقت اين تشكل به جاي آنكه تلاشگر ارزش‌ها باشد و به جاي آنكه خداپرست، حق‌خواه و كمال‌دوست باشد، خودخواه شد آن يك طاغوت است كه بهتر است نباشد» و حقيقتاً تا تشكل‌هاي دانشگاهي و همه احزاب و مجموعه‌هاي موجود در جامعه هدفي جز پاسداري از ارزش‌هاي اسلامي را بر خود نخواهند، راه براي خودسازي و كمك به سير الي الله براي شركت كنندگان در آن بوجود نخواهد آمد چرا كه تشكل بايد سازنده ما، آسان كننده خودسازي براي ما و تسهيل كننده راه الهي براي ديگر مشاركين در اين مجموعه باشد.
انتهاي پيام/
 چهارشنبه 8 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 213]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن