تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 15 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1838115729




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برزخي نه از جنس آموزه هاي ديني


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: برزخي نه از جنس آموزه هاي ديني
نگاهي به تله فيلم « مهمانخانه اي در برف »
روشنك عباسي
« مهمانخانه اي در برف » به كارگرداني سعيد سلطاني و به قلم حسين مرتضاييان آبكنار تله فيلم 90 دقيقه اي است كه با موضوعي ماورايي هفته گذشته از شبكه سه سيما پخش شد. در اين فيلم كه در ژانر وحشت ساخته شده است حسين ياري يكتا ناصر لاله اسكندري و هادي قميشي ايفاي نقش مي كنند.
داستان فيلم درباره زن و شوهر جواني است كه پس از برگزاري مراسم نامزدي در تهران با ماشين به سوي تركيه راهي مي شوند تا مراسم عروسي را در كنار خانواده سامان (حسين ياري ) برگزار نمايند. از آنجا كه پدر آهو (يكتا ناصر) اساسا با اين وصلت موافق نيست تلاش بسياري در جلوگيري از اين ازدواج و حتي در نحوه سفر آنها به وجود مي آورد كه البته بي حاصل است . آهو به علت تصادفي كه درگذشته داشته از مسافرت با ماشين هراس دارد اما علي رغم ترديدي كه خانواده و اطرافيان در او به وجود مي آورند راهي سفر مي شود.
در آغاز سفر وقتي كه سامان براي گرفتن امانتي به منزل دوستش مي رود آهو در توهمات خود با مرد عجيب و غريبي روبرو مي شود كه به او مي گويد : « هيچ كس از يك لحظه بعدش خبر ندارد. » آهو در طول مسير نيز وقتي براي استراحت لب پرتگاهي ايستاده تا از تماشاي مناظر اطراف لذت ببرد گمان مي كند كه سامان قصد جان او را داشته و مي خواهد او را از دره به پايين پرتاب كند. آهو همچنين به رفتار سامان مشكوك بوده و از روابط خيرخواهانه همسرش نسبت به يكي از بيمارانش كه از قضا دختري جوان است دلخور مي باشد. آهو و سامان در ماشين با يكديگر در حال مشاجره هستند كه بر اثر انحراف از جاده به دره سقوط كرده و به شدت زخمي مي شوند.
در حاليكه آهو و سامان در جاده اي تاريك و سرد نااميدانه به دنبال كمك مي گردند توسط راننده اي كه به صورت بسيار مشكوك در جاده متوقف شده به ميهمانخانه اي عجيب و هولناك مي روند كه ميهمانخانه دار آن زن سياهپوشي است كه به شكل مرموزي يك طرف صورت خود را پوشانده است . او به سامان بيشتر توجه مي كند و به آنها اتاق هاي مجزا مي دهد آهو در اتاق با موارد ترسناك و عذاب آوري روبرو مي شود كه از طرف سامان و زن ميهمانخانه دار (لاله اسكندري ) تاييد نمي شود. آهو كه گمان كرده سامان و آن زن براي عذاب دادن او تباني كرده اند به طرف سامان شليك مي كند و از ميهمانخانه مي گريزد. آهو در مسير به محلي كه تصادف كرده بودند رسيده و در كمال تعجب ماموراني را مي بيند كه ماشين آنها را از دره بيرون مي كشند. آهو با ديدن جنازه خود و سامان تازه متوجه مي شود كه مرده و تمامي اين وقايع در برزخ براي او اتفاق افتاده است . اندكي بعد سامان به او مي گويد كه او بار ديگر شانس بازگشت به زندگي را يافته و بايد در اين فرصت خطاهاي گذشته اش را جبران كند.
« مهمانخانه اي در برف » با ساختاري دو تكه و در ژانر وحشت ساخته شده است . اين فيلم در نيمه اول و قبل از وقوع تصادف كاملا " رئال و بعد از تصادف و مرگ شخصيت ها سورئال و متافيزيكال مي شود.
كل فيلم در يك فلاش بك تعريف مي شود فلاش بكي كه خود در دلش فلاش بك و فلاش فوروارد دارد. جالب آنكه كاراكتر آهو راوي اين سامان هم بيان مي شود كه يكي از اشكالات ساختاري است . روايت هاي تو در تو و pov فلاش بك خواب هم مي بيند و گهگاه اين روايت از پيچيده اين فيلم كه با نريشن هاي آهو و تعليقاتي لحظه اي همراه است در جهت پيشبرد خط داستان نبوده و فقط به وحشتناكتر كردن نماها و سكانس ها كمك مي كند. سلطاني همچنين از موتيف هايي مثل سر اسكلت دستشويي كه از شير آن خون مي آيد نمايي كه ميهمانخانه دار گوشت خورد مي كند روشن و خاموش شدن چراغ تبر مرد راننده و ... براي هراس آورتر كردن فيلم استفاده كرده در حالي كه اين وقايع به هم مرتبط نبوده و در پيش بردن درام كمكي نمي كنند.
زن ميهمانخانه دار نيز فردي بوده كه آهو در گذشته با او تصادف كرده و در قصه كاركردي به عنوان « وكيل دوزخ » را پيدا كرده است . سلطاني در اين قصه به ترسيم جايگاه افراد خوب و بد بعد از مرگ پرداخته و در يك ديالوگ كه سامان بيان مي كند به نوعي برزخ را به تصوير كشيده در ساخت فيلم ردپاي آثار غربي از جمله « ديگران » به خوبي به چشم مي خورد از جمله باز و بسته كردن درها قاب عكس و دهها نمونه ديگر. ايده اصلي فيلم نيز تكراري بوده و در فيلم « نفس عميق » فريدون شهبازي با اجراي بهتري از آن روبرو بوده ايم .
صرف نظر از مواردي كه به آن اشاره شد و به نوبه خود از اهميت بسيار زيادي برخوردار است آنچه اهميت ويژه تري دارد به بحث محتوا و القائاتي كه چنين توليداتي بر مخاطبان خود دارد بازمي گردد. گرچه پرداختن به مرگ و آثاري از اين دست ممكن است پند آموز باشد اما الگوبرداري از منابع خارجي و بدون مراجعه به رفرنس هاي ديني امري است كه بايد از سوي سياستگذاران صدا و سيما به آن عميقا " پرداخته شود. پرداختن به موضوع مرگ كه از جمله شئونات زندگي يك مسلمان است نمي تواند با سهل انگاري و سلايق شخصي و هنرهاي فردي ساخته و پرداخته شود . اگر جغرافياي اثر حكايت از ايراني بودن آن نمي كرد و اگر از شبكه 3 سيما و در شب شهادت رئيس مذهب جعفري حضرت امام صادق عليه السلام پخش نمي شد شايد مي شد از بي منطقي و مستند نبودن آن به منابع معتبر چشم پوشي كرد. اما بايد دانست پرداختن به انگاره اي ديني و مهمترين بخش زندگي مسلمان بدون داشتن دانش ديني امري است خطير كه در بلند مدت اثر مخرب خود را بر اذهان مخاطبين خواهد گذارد.
در اين فيلم و بسياري از فيلم ها و سريال هاي مشابه كه امروزه دامنگير سينما و تلويزيون ما شده است مخاطبان با برزخي روبرو مي شوند كه در آن كوچكترين نشاني از وجود و قدرت خداوند آنگونه كه در مكتب اسلام به آن اشاره شده است ديده نمي شود. برزخ در اين قبيل آثار دنيايي مشابه و كاملا منطبق با الگوهاي مادي است كه در آن خوردن نوشيدن عشق هراس گناه و وسوسه همانند آن چيزي است كه در زندگي وجود داشته است . شباهت هاي بي شمار اين قبيل تفكرات با عقايدي كه امروزه در عرفان هاي وارداتي ديده مي شود شائبه نفوذ و گسترش تفكرات انحرافي در توليدات ايراني را تقويت مي كند. به عنوان مثال برزخي كه در فيلم « ديگران » ساخته « آلخاندرو آمنابار » و يا فيلم « مرگ جويان » ساخته « جوئل شوماخر » به تصوير درآمده كوچكترين اختلافي با برزخ جناب سلطاني ندارد. اين موضوع پرسش هاي بسياري را ايجاد مي كند از جمله آنكه در كجاي آموزه هاي ديني به اين موضوع اشاره شده كه فرد گناهكار توسط فردي كه به او ظلم كرده مجازات مي شود و يا اينكه اساسا جاي توكل شفاعت و ذكر و ياد خداوند در عالم برزخ تصوير شده اين دوستان كجاست
 چهارشنبه 8 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 343]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن