تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شب و روز بر هر كس بگذرد، او را ادب مى‏كند، فرسوده‏اش مى‏نمايد و به مرگ نزديكش مى‏س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816287880




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ذخيره دولت براي روزهاي سخت؛ فقط 25 ميليارد دلار


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ذخيره دولت براي روزهاي سخت؛ فقط 25 ميليارد دلار
------------

كاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني، اين روزها موجودي حساب ذخيره ارزي را نقل محافل سياسي و اقتصادي كرده است. اين در حالي است كه چندي قبل و حتي قبل از كاهش قيمت نفت به زير 60 دلار نيز اين بحث در جريان بود، زيرا دولت قصد داشت پرداخت بدهي خود به بانكها و افزايش سرمايه آنها را كه بالغ بر 15 ميليارد دلار مي شد از محل ذخيره ارزي انجام دهد.

از طرفي كسري بودجه و لزوم پرداختهاي چند ميليارد دلاري به وزارتخانه هاي آموزش و پرورش، نيرو و راه و ترابري علامت سؤالي در ذهن نمايندگان مجلس ايجاد كرده بود كه مگر صندوق ذخيره ارزي چه قدر موجودي دارد؟

اما دور جديد توجه به صندوق ذخيره ارزي از زماني آغاز شد كه اين صندوق مي بايست در راستاي كاركرد واقعي خود يعني پوشش نوسانهاي بهاي نفت در جهان وارد عرصه مي شد.

آية ا... هاشمي رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در خطبه هاي نماز جمعه تهران با اشاره به بحران جهاني اقتصاد و كاهش قيمت نفت به عنوان پيامد آن تصريح كرد: ما بايد با حساب ذخيره ارزي نقطه اتكاي محكمي را براي خود درست كنيم تا بتوانيم در مواقع سخت ايستادگي نماييم.

اما ماجرا وقتي جنجالي شد كه مهندس باهنر، نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در سخناني كه در جمع بيان شد، اظهار داشت: در اواخر برنامه سوم با كمك دولت و مجلس بحث حساب ذخيره ارزي در نظر گرفته شد و اين كه وقتي قيمت نفت بالا و پايين مي رود، ما در صورتي كه قيمت نفت افزايش پيدا مي كرد، مازاد درآمد را به حساب ذخيره ارزي واريز كنيم تا وقتي قيمت نفت بالا يا پايين رفت دچار مشكل نشويم، اين مازاد درآمد را در روز مبادا كه بازار دچار تشنج شد و قيمتها كاهش پيدا كرد، مصرف كنيم. ولي اكنون در روز مبادا هستيم و پول چنداني در حساب ذخيره ارزي باقي نمانده است.

اين اظهارات از سوي اين نماينده نزديك به دولت در حالي ابراز مي شد كه رئيس جمهور چندي قبل و در مقابل اصرار نمايندگان مجلس عنوان كرده بود كه موجودي حساب ذخيره ارزي محرمانه است.

در عين حال طي روزهاي اخير مجوزهاي يك تا سه ميليارد دلاري براي وزارت نيرو و وامهاي تعاوني ها صادر شده، از طرفي وزير صنايع از افزايش رقم تسهيلات ارزي از محل صندوق از 5 به 7 ميليارد خبر مي دهد و زمزمه هاي اختصاص به بخش آب هم به گوش مي رسد. اين در حالي است كه كسر بودجه 6 ميليارد دلاري وزارت آموزش و پرورش و چند ميلياردي وزارت راه و ترابري پابرجاست.

به نظر مي رسد اين روزها سرانجام فشارهاي مجلس ثمر داد و رقم ذخيره ارزي از سوي معاون بانك مركزي افشا شد.
25 ميليارد دلار در شرايطي كه نفت با قيمت متوسط بالاي 110 دلار به فروش مي رسيد رقم كل ذخيره ارزي كشور طي سه سال گذشته است.

برخي بر اين باورند كه اين رقم اندك حتي كفاف تعهدات ايجاد شده را نمي دهد و برخي ديگر معتقدند كه اگر قيمت نفت همچنان بالا بود، مي شد كاري كرد ولي با نفت 60 دلار و يا كمتر نبايد به اين 25 ميليارد دلار دل بست.

* 60 ميليارد دلار درآمد ارزي

وزير امور اقتصادي و دارايي در كميسيون اقتصادي مجلس با «مناسب» ارزيابي كردن وضعيت حساب ذخيره ارزي، ميزان درآمد ارزي كشور در نيمه اول سال جاري را حدود 60 ميليارد دلار اعلام كرد.

همچنين نايب رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: طبق اعلام معاون ارزي رئيس كل بانك مركزي موجودي حساب ذخيره ارزي 25 ميليارد دلار است.اصغر گرانمايه پور با اشاره به حضور محمود بهمني و معاونان ايشان در جلسه كميسيون گفت: در اين جلسه رئيس كل بانك مركزي گزارش مفصلي از وضعيت بحران اقتصادي به وجود آمده در آمريكا و آثار ناشي از آن بر اقتصاد كشورمان ارايه كردند.

همچنين راعي معاون ارزي رئيس كل بانك مركزي نيز گزارشي از آخرين وضعيت حساب ذخيره ارزي از ابعاد مختلف آن ارايه كرد كه بر اساس آن در حال حاضر موجودي حساب ذخيره ارزي 25 ميليارد دلار است.

گرانمايه پور اظهار داشت: اگر بر اثر بحران مالي به وجود آمده، در دنيا قيمت نفت پايين نيامده بود بدون ترديد اين رقم، رقم خوبي بود و براي اقتصاد كشور مفيد بود، اما با كاهش قيمت نفت از 120 دلار به كمتر از 60 دلار، درآمد ارزي كشور نيز كاهش پيدا كرده است.

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينكه در حال حاضر بيشتر درآمد كشور ما وابسته به قيمت نفت است، تصريح كرد: شايسته است مسؤولان تدبيري بينديشند كه درآمدهاي كشور به نفت وابسته نباشد و يا با توليد و تقويت صادرات غيرنفتي كاري كنند كه اين وابستگي كاهش پيدا كند.

* 50 ميليارد دلار تعهد براي ذخيره ارزي
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به موجودي 25 ميليارد دلاري حساب ذخيره ارزي، گفت: دولت تاكنون اقدام به ايجاد 50 ميليارد دلار تعهد ارزي كرده است.

حسن ونايي در گفتگو با فارس اظهار داشت: راعي معاون ارزي بانك مركزي با حضور در كميسيون برنامه و بودجه موجودي حساب ذخيره ارزي را 25 ميليارد دلار عنوان كرد.

وي اين ميزان موجودي را بسيار پايين توصيف و تصريح كرد: دولت بدون توجه به اين سطح پايين موجودي اقدام به ايجاد 50 ميليارد دلار تعهدات ارزي كرده است.

عضو كميسيون برنامه و بودجه با بيان اينكه مانده موجودي حساب ذخيره ارزي در ابتداي سال 85 معادل 10 ميليارد دلار بود، افزود: برآورد اين است كه ورودي به حساب در سالهاي 85، 86 و نيمه اول سال 87 معادل 100 ميليارد دلار بوده است، اين در حالي است كه در حال حاضر نه تنها موجودي قابل توجهي در اين حساب نيست، بلكه تعهدات آن نيز دو برابر موجودي آن است.ونايي رقم درآمدهاي نفتي را در شش ماهه اول سال جاري بيش از 40 ميليارد دلار ذكر كرد و گفت: از اين ميزان 27 ميليارد دلار وارد حساب ذخيره ارزي شده است.

وي گفت: در سالهاي گذشته كه ميانگين قيمت هر بشكه نفت 116 دلار بود، دولت قدر اين منابع را ندانسته و قانوني يا غيرقانوني از حساب ذخيره ارزي برداشت كرده است.

ونايي ادامه داد: نكته مهم اين است كه اگر اثرات رواني بحران اقتصاد بين المللي به داخل كشور سرايت كند، شرايط از اين نيز بدتر خواهد شد.

وي تصريح كرد: اگر موجوديي كه در اين سالها وارد حساب ذخيره ارزي شده بدون مجوز برداشت نمي شد، توان كشور براي مقابله با اين بحران بسيار بالاتر از اكنون بود.

عضو كميسيون برنامه و بودجه با بيان اينكه پيش بيني ها از يك بحران 17 ماهه در اقتصاد جهاني خبر مي دهند، ادامه داد: كمترين آثار اين اتفاق بر اقتصاد كشور ما كاهش شديد قيمت نفت تا مرز 40 يا 50 درصد قيمت فعلي است.

سعيد كوشافر
 سه شنبه 7 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن