تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):حيا زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816756965




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متكي در همايش آسياي مركزي و قفقاز: نفي مداخله بيگانه در قفقاز اولويت سياست خارجي ايران است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: متكي در همايش آسياي مركزي و قفقاز: نفي مداخله بيگانه در قفقاز اولويت سياست خارجي ايران است
خبرگزاري فارس: وزير امور خارجه كشورمان نفي نفوذ و مداخله بيگانگان در منطقه را از اولويت‌هاي سياست خارجي ايران برشمرد.


به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، منوچهر متكي وزير امور خارجه امروز سه‌شنبه در شانزدهمين همايش بين‌المللي آسياي مركزي و قفقاز در دفتر مطالعات وزارت خارجه گفت: نفي نفوذ مداخله بيگانگان در منطقه قفقاز و تلاش در جهت كاهش و حل بحران‌هاي منطقه‌اي از اولويت‌هاي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران است.
وي با بيان اينكه منطقه قفقاز يكي از مناطق مهم و مورد توجه راهبردي بازيگران منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي است كه به لحاظ بافت فرهنگي و موقعيت استراتژيكي از اهميت زيادي برخوردار است، افزود: قفقاز بين درياي سياه و درياي خزر، در جنوب فدراسيون روسيه و شمال غربي جمهوري اسلامي ايران واقع شده و محل تلاقي جهان اسلام و مسيحيت و مرز بين اروپا و آسيا تلقي مي‌شود.
متكي تصريح كرد: عليرغم اهميت موقعيت ژئوپلتيكي، ظرفيت‌ها و ويژگي‌هاي اين منطقه، قفقاز با تهديدات و مشكلات بسياري مواجه مي‌باشد، بر اين اساس يكي از مهمترين چالش‌هاي كشورهاي اين منطقه در حوزه امنيتي است. تلاشهاي مختلف براي ايجاد ترتيبات و ساز و كارهاي امنيتي لازم در اين منطقه مويد اهميت و جايگاه مفهوم امنيت و ثبات در روند تحولات منطقه قفقاز مي‌باشد.
وي افزود: در تبيين و ارزيابي ريشه‌ها، ابعاد و دورنماي رقابت و رويارويي در منطقه قفقاز بايستي مولفه‌هاي ذيل را مورد توجه جدي قرار داد، اول بسط و گسترش مفهوم امنيت و شمول بسياري از حوزه‌ها در گستره اين مفهوم، دوم تلاشهاي نامنسجم براي ايجاد و استقرار ترتيبات امنيتي پايدار در سطح منطقه، سوم تعميق وابستگي‌هاي متقابل اقتصادي در سطح منطقه‌اي و بين‌المللي با در نظر داشتن موضوع انرژي و خطوط انتقال آن در منطقه و همچنين موضوع حمل و نقل و ترانزيت منطقه‌اي، چهارم تقويت نقش بازيگران غير دولتي به ويژه شركتهاي فراملي، پنجم بحرانهاي منطقه‌اي، ششم چگونگي حضور و تعامل قدرتهاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي در منطقه قفقاز و هشتم نقش و تاثيرگذاري تشكل‌ها و سازمانهاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي است.
متكي با اشاره به تاثير گذاري مولفه‌هاي مذكور در روند تحولات و چالشها خاطرنشان كرد: وجود بحرانهاي مختلف در منطقه و تلاش اين كشورها و مجامع فرامنطقه‌اي براي مديريت اين بحران، تشديد حضور و رقابت ‌كشورها و جريانات فرامنطقه‌اي در منطقه، مشكلات اقتصادي و پائين بودن سطح رفاه و آسايش ملل منطقه، فرآيند نظامي شدن كه در ميان مدت و درازمدت باعث ايجاد رقابت تسليحاتي در منطقه شده و پيامدهاي جدي عدم تعادل و توازن منطقه‌اي را بدنبال خواهد داشت.
وزير امور خارجه با تاكيد بر اينكه امروز جهان به مجموعه‌اي از واحدهاي بهم پيوسته تبديل شده است و اين پيوستگي در سايه گسترش ارتباطات بين‌المللي همواره رو به فزوني است، تصريح كرد: از اين منظر بحران در يك نقطه، ديگر نقاط جهان را تحت تاثير قرار مي‌دهد، بر اين اساس تحولات اخير در منطقه قفقاز حاكي از پيوند ناگسستني و غير قابل تفكيك امنيت منطقه‌اي و حتي امنيت جهاني است و به همين دليل باز تعريف مناسبات منطقه‌اي و بر اساس وضعيت و نيازهاي جديد در شرايط حساس كنوني، ضرورت دو چنداني يافته است.
وي افزود: از سوي ديگر اين تحولات بيش از هر زمان ديگري نشان داده است كه ناامني و بي‌ثباتي به نفع هيچ كسي نيست و كشورهاي منطقه بايستي با درايت، دور انديشي و همكاري درون منطقه‌اي بهانه‌ها و زمينه‌هاي حضور و دخالت جريانات فرامنطقه‌اي را از بين ببرند.
متكي با ياد آوري اينكه بدون ترديد ثبات سياسي قفقاز با ثبات اقتصادي آن ارتباط تنگاتنگ دارد افزود: هر گونه بحران و بي‌ثباتي در اين منطقه مانع از بهره‌گيري موثر از موقعيت جغرافيايي اقتصادي قفقاز به عنوان پل ارتباطي مناسب بين شرق و غرب و شمال و جنوب خواهد شد.
وي تصريح كرد: موقعيت جغرافيايي اقتصادي كه حاوي و مكمل ظرفيت‌هاي اقتصادي، جاذبه‌هاي گردشگري، جريان انرژي (خط لوه گاز، نفت و خط انتقال برق) و راههاي ارتباطي بوده، مي‌تواند در توسعه و شكوفايي اقتصادي و اجتماعي در منطقه قفقاز نقش اساسي ايفاء نموده و عامل موثري براي همگرايي و همكاري‌هاي منطقه‌اي باشد.
متكي با بيان اينكه منطقه قفقاز به توسعه پايدار متوازن و تحكيم اعتماد متقابل نياز مبرم دارد يادآور شد: در اين راستا جمهوري اسلامي ايران گسترش روابط با همسايگان بر اساس احترام متقابل و منافع مشترك، تامين ثبات امنيت و همكاري منطقه‌اي، نفي نفوذ و مداخله بيگانگان در منطقه و تلاش در جهت كاهش و حل بحرانهاي منطقه اي را به عنوان اولويت‌هاي مهم و اصلي سياست خارجي خود در اين منطقه قرار داده است.
به گفته وي مواضع متعادل جمهوري اسلامي ايران در قبال تحولات اخير و تاكيد بر ضرورت حل مسالمت آميز بحران در همين راستا قابل ارزيابي است.
وي افزود: به عبارت ديگر جمهوري اسلامي ايران امنيت ملي خود را مرتبط و در بستر امنيت منطقه‌اي جستجو و پيگيري مي‌كند و در راستاي همين راهبرد، معتقد است كه امنيت ملي ايران از طريق برقراري صلح و ثبات و امنيت در منطقه تامين و قوام مي‌گيرد، در اين چارچوب ايران به عنوان كشور قدرتمند همجوار با منطقه قفقاز به نقش و مسئوليت‌هاي خود در حفظ و تحكيم و ارتقاء صلح و امنيت در اين منطقه آگاه بوده و از هيچ گونه تلاشي در اين راستا دريغ نورزيده است.
متكي اظهار داشت: سوابق كمك‌هاي و تلاش‌هاي ايران براي حل مشكلات اقتصادي كشورهاي اين منطقه در اوائل استقلال، تلاش مستمر براي كمك به حل بحرانهاي منطقه، كمك به بازسازي و نوسازي زيرساختهاي اقتصادي و توسعه اقتصادي منطقه و در اختيار گذاشتن امكانات و ظرفيتهاي اقتصادي، فني، ‌انرژي و حمل و نقلي خود، در همين راستا قابل ارزيابي است.
وزير امور خارجه با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران اعتقاد دارد تلاش مشترك كشورهاي منطقه براي كاهش زمينه‌ها، ابعاد و پيامدهاي رقابت و تقابل در اين منطقه حساس ضرورتي اجتناب ناپذير بوده است، گفت: در اين راستا تاكيد مي‌نمايد حضور و نفوذ فزاينده جريانات فرامنطقه‌اي نه تنها به حل و فصل مسائل و مشكلات در منطقه كمك نكرده بلكه بر پيچيدگي اوضاع در منطقه مي‌افزايد.
وي افزود: اين مساله به معناي عدم استفاده از ظرفيتهاي و توانمنديهاي مثبت كشورهاي فرامنطقه‌اي نيست و بر اين اساس فرصتها، تهديدات، ضرورتها و الزامات متعدد موجود ايجاب مي‌نمايد كه كشورهاي منطقه ساز و كارهاي مشترك و مناسبي را براي تفاهم و همكاري بر اساس منافع و امنيت دسته جمعي پيش‌بيني و در راستاي رفع تهديدات مشترك و بهره‌برداري موثر و جمعي از امكانات و ظرفيتهاي موجود در منطقه تلاش كنند.
وزير امور خارجه تاكيد كرد: با درك اين ضرورت و با نظر داشتن اهميت و حساسيت شرايط جاري در منطقه قفقاز اخيراً اينجانب با مقامات و وزراي امور خارجه كشورهاي روسيه، جمهوري آذربايجان، گرجستان، ارمنستان و آلمان ديدار و گفت و گو كردم و به اعتقاد ما استمرار اين رايزني‌ها مي‌تواند با يافتن چارچوبي جهت گفت و گو و مشورتهاي مستمر پيرامون تحولات منطقه و ترتبيات امنيتي در قفقاز كمك كرده و رويكردهاي همكاري و همزيستي مسالمت آميز در منطقه را تقويت كند.
وي در پايان ابراز اميدواري كرد كه زماني فرار رسد تا حول محور همكاري و همگرايي در اين منطقه و راهكارهاي تحقق آن به بحث و گفت و گو نشسته و جو دوستي، تشريك مساعي، همكاري و تفاهم در اين منطقه جايگزين فضاي رقابت و رويارويي شود.
انتهاي پيام/خ
 سه شنبه 7 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن