تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816616287




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دستاوردهاي دفاع مقدس مرهون تمسك به قرآن است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: دستاوردهاي دفاع مقدس مرهون تمسك به قرآن است
گروه خبرنگاران افتخاري / مهدي يوردخاني: استكبار جهاني همواره از روحيه ايثارگري، شهادت‌طلبي و استكبار‌ستيزي ملت غيور ايران به‌ويژه جوانان وحشت و نگراني داشته و هجمه فرهنگي استكبار عليه ايران اسلامي نشانگر بيدارگري ايران اسلامي و گسترش آن در بين ساير ملل مسلمان است.
ارج نهادن ايثار و از خود‌گذشتگي رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس، انتقال فرهنگ ايثار و شهادت‌طلبي به نسل سوم انقلاب امري ضروري است. قرآن بزرگ‌ترين منبع تعليم و تربيت ديني و اخلاقي است و به همين دليل نيز درك عميق مفاهيم سازنده اين كتاب الهي، عالي‌ترين شكل ارتباط با كلام حق تعالي است. قرآن كلام خدا است و بي‌ترديد انسان‌ها هر اندازه از كلام خدا بهره گيرند براي زندگي آنان مؤثر و سازنده خواهد بود.

دوران هشت ساله دفاع مقدس به فرموده مقام معظم رهبري «اوج افتخارات ملت ايران است»، لذا براي حفظ و انتقال ارزش‌هاي دفاع مقدس و فرهنگ ايثار و شهادت به نسل آينده بايد اين فرهنگ با جديت در برنامه‌ريزي فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي كشور مدنظر قرار گيرد.

به فرموده مقام معظم رهبري «اگر بخواهيم انقلاب و كشور بيمه باشد، بايد اين شور و شوق، اين حركت عمومي و بسيج ملت را روز به روز تقويت كنيم.» برخي افراد به قرائت قرآن مي‌پردارند، گروهي علاوه بر قرائت، آيات را حفظ مي‌كنند و عده‌اي نيز علاوه بر حفظ آيات به ترجمه و تفسير توجه دارند، همه اين افراد از كلام خدا بهره خواهند برد.

شك نيست كه عالي‌ترين شكل ارتباط با قرآن درك عميق، تفسير قرآن و دريافت معاني آن است. قرآن بزرگ‌ترين منبع تعليم و تربيت ديني و اخلاقي است كه پيروان خود را به سوي بهترين زندگي هدايت مي‌كند. قرآن اگر‌چه كتابي رسمي در زمينه‌هايي چون جامعه‌شناسي و روان‌شناسي نيست، اما در عين حال در همه زمينه‌ها تأثيرات مثبتي داشته و تمام علوم را در خود جاي داده است.

اگر جامعه به سمت فهم و درك مطالب و معاني قرآن كريم حركت كند و تلاش شود تا به همان اندازه كه به حفظ قرآن پرداخته است به دريافت پيام آن نيز تسلط يابد، شاهد رشد و توسعه در جامعه خواهيم بود.

تدبر و انديشه در معاني قرآن، بصيرت و آگاهي انسان را افزايش مي‌دهد. از نظر كلي درك مفاهيم اهميت بسياري دارد، سخنان خدا همواره داراي قداست است، اما تأثير اصلي قرآن كه همان هدايتگري قرآن خواهد بود در گرو درك مفاهيم موجود در قرآن است.

ارزش‌هايي كه در حماسه دفاع مقدس تبلور يافت و از عوامل مهم پيروزي بر دشمن بود، ريشه در فرهنگ ناب اسلامي و باورهاي ديني رزمندگان اسلام داشت. آنان، براساس آموزه‌هاي قرآني، ارتباط خود را با خداوند متعال نزديك و استوار كرده بودند. اين ارتباط كه با ياد خدا، به وسيله نماز و انس با قرآن و دعا و راز و نياز و نيز اخلاص‌ورزي و توكل پديد مي‌آمد، آرامش بر گستره جانشان چيره و از امداد و نصرت الهي برخوردار مي‌ساخت.

«هر جا كه كم مي‌آورديم و ضروري بود مي‌جنگيديم، اكسير توكل بالا مي‌رفت و باعث مي‌شد كه به مرور زمان ضعف انگيزه كه در قبل از انقلاب در ارتشي‌ها وجود داشت از بين برود و در همين دانشگاه جنگ بود كه روحيه‌ها تقويت و انگيزه‌هاي ما قوي شد.» (سخنراني شهيد صياد شيرازي، ص78) همين ارتباط وثيق، سرانجام آنان را مشتاق ديدار دوست و نظاره كردن «وجه الله» مي‌كرد، اشتياقي كه آغازش بي‌اعتنايي به دنيا و انجامش شهادت‌طلبي بود.

رزمندگان اسلام همچنين از قرآن كريم فرا گرفته بودند كه به يكديگر محبت و مهر بورزند و اخوت و همدلي پيشه كنند، چه در اين صورت، روابط دو سويه فرماندهان و نيروها سامان مي‌يافت و اثرات شگرفش را در سخت‌ترين لحظه‌هاي نبرد نشان مي‌داد.

«روابط انساني خاصي در جبهه حاكم بود. اين روابط انساني، مقاومت را بسيار افزايش مي‌داد. مثلا ما تا پايان جنگ بدون داشتن درجه جنگيديم، ولي به علت همين روابط انساني در كنترل و هدايت و فرماندهي رزمندگان مشكلي نداشتيم» (مجله سياست دفاعي، 1375، ص 13)

اين محبت و عشق ژرف، خود ايثار و فداكاري را به دنبال داشت، ايثاري كه از اندك اندوخته مالي تا گوهر نفيس جان را شامل مي‌شد، نيز از قرآن كريم آموخته بودند كه در برابر دشمن استوار و سرافراز باشند. آنان براي انجام اين مهم، صبر و استقامت را در اوج زيبايي به تصوير كشيدند، شجاعت و دلاوري را بر قله بلند افتخار نشاندند و عزت و كرامت را شكوهي سترگ بخشيدند. درخشش خيره كننده ارزش‌هاي اسلامي كه در حماسه دفاع مقدس بازتاب يافته است، انعكاس آن همه زيبايي كه در چهره تابناك اين حادثه رخ نمود، مجالي به گستردگي و فراخي سينه‌هايي كه اين زيبايي‌ها از آن‌ها سرچشمه گرفته و سرازير شده‌اند، مي‌طلبد. (ارزش‌هاي اسلامي، 1380، ص17)

اگر چه خواندن قرآن تأثيرات مهمي را به جاي خواهد گذاشت، اما دريافت آن‌چه در معاني قرآن است و بصيرت و آگاهي انسان‌ها را افزايش مي‌دهد، مستلزم تدبر و انديشه در آيات و درك مفاهيم و معاني آن است.*

منابع:

1- ارزش‌هاي اسلامي، 1380، ص17 .

2- مجله سياست دفاعي، 1375، ص 13.

3- سخنراني شهيد صياد شيرازي، ص78.
 سه شنبه 7 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن