تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اجراى حدود و احكام خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با ضايع كردن آن بدبخت نمى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817149625




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري - تحليلي مهر/به نام خوزستان به كام غيربوميها


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري - تحليلي مهر/به نام خوزستان به كام غيربوميها
اهواز - خبرگزاري مهر: استان خوزستان همواره در محاسبه نرخ بيكاري جزو استانهاي داراي بالاترين نرخ بيكاري در كشور بوده است و اين موضوع در چند سال اخير باعث شده خانواده هاي خوزستاني با معضلي به نام بيكاري فرزندان تحصيلكرده و نكرده خود دست به گريبان باشند.

به گزارش خبرنگار مهر در اهواز، چندي پيش استاندار خوزستان اعلام كرد نرخ بيكاري در استان به طور متوسط 8/11 است كه عمده دليل بالا بودن نرخ بيكاري در استان به اشتغال فراوان نيروهاي غيربومي در استان و محدود شدن فرصتهاي شغلي براي نيروهاي بومي است.

سيد محمدجعفر حجاري در مورد آمار نيروهاي غيربومي شاغل در استان به رقم نگران كننده اي اشاره كرد و اين تعداد را 73 هزار نفر اعلام كرد.

حجازي اضافه كرد: اطلاعات مربوط به نياز تمامي واحدهاي توليدي، صنعتي و پيمانكاري به تخصصهاي خاص و مورد نياز جمع آوري شده است همچنين با امضاي توافقنامه اي با سازمان فني و حرفه اي كشور مقرر شد تمامي نيروهاي تخصصي مورد نياز صنايع و كارخانجات با هزينه دولت توسط فني و حرفه اي جذب و مورد آموزش قرار گيرند.

همچنين در شوراي راهبردي توسعه استان مقرر شد، دانشگاه ها به سوي گسترش فارغ التحصيلي در رشته هايي بروند كه مورد نياز واحدهاي صنعتي در طرح آمايش صنعت چهار سال آينده باشند. همچنين استانداري، اداره كار را موظف كرده است در صنايعي مانند پتروشيمي، نفت و گاز و صنايع بالادستي نفت كه در برخي موارد از پيمانكاران غيربومي استفاده مي كنند را كنترل كند تا نيروي خوزستاني مورد استفاده قرار گيرد. در نهايت اين فشارها موجب شد در برخي از مشاغل تا 40 درصد كاهش نيروي غيربومي و افزايش نيروي بومي داشته باشيم.

وي شهرهاي مسجد سليمان و آبادان را داراي بيشترين آمار بيكاري در استان دانست و افزود: اين موضوع با توجه به اينكه اين دو شهر از اولين شهرهاي ايران و حتي خاورميانه در احداث تاسيسات عظيم نفتي به حساب مي آيند، غيرقابل باور است.

اما با نگاهي به تاريخ پيداش نفت در مسجدسليمان به اين موضوع دست پيدا خواهيم كرد كه به دنبال كشف نفت در سال 1287 در مسجدسليمان سيل عظيم بيكاران از سراسر كشور به دو شهر مسجد سليمان و آبادان هجوم آوردند و اين مهاجرت تا قبل از انقلاب با شدت ادامه داشت ولي جنگ اين روند را متوقف كرد. اين افراد غيربومي تا سال ها پس از كشف نفت پايه گذار حضور بستگان خود از ساير شهرها در اين استان بودند و بدين ترتيب معادله نيروهاي شاغل به نفع غيربومي ها تغيير كرد و نيروهاي بومي اغلب مشاغل نه چندان مطرح مثل نگهباني، باغباني و اين قبيل مشاغل را به دست آورند.

امضاي قطعنامه آتش بس بين ايران و عراق پس از هشت سال جنگ كه باعث تخريب شهرهاي آبادان و خرمشهر به طور كلي و ساير شهرهاي استان به صورت جزئي شد اين نياز را به وجود آورد كه شهرهاي استان و تاسيسات موجود در آن بازسازي شود و اين هدف به صورت ناخواسته دوباره باعث حضور نيروهاي خارج از استان براي تصدي مديريت ها و مشاغل جهت احياي شهرهاي استان و افزايش سيل مهاجرت نيروهاي بيكار از ساير نقاط كشور به استان و اشغال فرصت هاي شغلي جوانان خوزستان شد.

حضور فراوان نيروهاي بومي تا هم اكنون در استان ادامه دارد و اين افراد همچنان علاقه دارند از بستگان بيكار و يا غير بيكار خود در ساير استان ها در مشاغل مختلف استان استفاده كنند كه در اين بين ميزان قابل ملاحظه اي از مناقصه به پيمانكاران غير بومي مي رسد و آنان نيروهاي كار خود را از شهرهاي خود مي آورند.

متاسفانه يكي از عواملي كه باعث تشديد ورود نيروهاي غيربومي به استان در بعد و قبل از انقلاب شده آمار بسيار پايين افراد تحصيلكرده در استان بوده است كه شركت هاي مستقر در خوزستان در مواري مجبور بوده اند نيروهاي متخصص خود را از ساير استان ها تامين كنند ولي اكنون اين وضعيت مطلوب تر شده و آمار تحصيلكردگان در استان حتي در بين روستائيان به شدت در حال افزايش است.

با اين وجود استان خوزستان در ميانگين نفوذ تحصيلات عاليه در مقايسه با ساير استان ها در رتبه بيست و هشتم قرار دارد و از افراد متخصص كمتري برخوردار است.

البته اگر زاويه ديد خود به اين آمار را كمي تغيير دهيم بازهم با يك ابهام بزرگ مواجه مي شويم كه اگر اين آمار صحيح باشد و نيروهاي تحصيلكرده استان كم هستند چرا اين افراد كم با وجود سكونت در يكي از صنعتي ترين استان هاي كشور يعني خوزستان هنوزعده زيادي از آنان با معضل بيكاري مواجه هستند؟

در سال هاي اخير مسئولان استان همواره قصد مقابله با ورود نيروهاي غيربومي را داشتند ولي به اين علت كه نمي توانند به پيمانكاران يا برخي از مديران براي عدم استفاده از نيروهاي غير بومي فشار لازم را وارد كنند، از اجراي مطلوب كار خود عاجز مانده اند به طوري كه حضور نيروهاي غير بومي به رقم نگران كننده 73 هزار رسيده است.

سالم عبادي، رئيس شوراي شهر ماهشهر در اين زمينه گفت: هم اكنون در منطقه ويژه پتروشمي ماهشهر كه بزرگترين قطب صنعتي كشور است، نيروهاي بومي منطقه در تنگنا قراردارند ولي هر روز شاهد حضور نيروهاي غيربومي براي تصدي جزئي ترين مشاغل هستيم، از آبدارچي و نگهبان و باغبان گرفته تا مهندسان مختلف همه از خارج از استان وارد مي شوند و ما جوانان زيادي در شهرهاي ماهشهر و اطراف داريم كه به شدت با معضل بيكاري مواجه هستند.

خليل حيات مقدم، نماينده مردم ماهشهر، هنديجان و اميديه در مجلس شوراي اسلامي نيز عنوان كرد: رئيس جمهور در زمان حضورش در ماهشهر تاكيد كرد كه شركت هاي پتروشيمي منطقه بايد اولويت استخدام خود را به نيروهاي بومي منطقه اختصاص دهند ولي اين دستور شخص اول اجرايي مملكت با عدم توجه اين شركت ها روبرو شده است و نرخ بالاي بيكاري همچنان در شهرهاي اطراف منطقه ويژه پتروشيمي كه محل نتيجه اي جز گراني سرسام آور براي مردم منطقه نداشته، وجود دارد.

اما در اين مدت همواره شاهد بهره برداري از طرح هاي فراواني در استان براي كاهش نرخ بيكاري بوده ايم و به گفته مديركل كار و امور اجتماعي استان خورستان از ابتداي آغاز به كار دولت نهم 23 هزار طرح زودبازده در استان يا به بهره برداري رسيده يا در شرف بهره برداري هستند و اين طرح ها براي بيش از 50 هزار نفر فرصت شغلي ايجاد مي كند.

سيد منوچهر سيد جلالي اضافه كرد: اگر بانك هاي استان در پرداخت تسهيلات به متقاضيان اجراي طرح هاي زودبازده همكاري بيشتري داشته باشند اجراي اين طرح ها سرعت بيشتري مي گيرد ولي با اين وجود استان در اجراي طرح هاي زودبازده يكي از استان هاي پيش رو در كشور است.

وي عنوان كرد: نرخ بيكاري استان در فصل بهار سال جاري 4/12 است كه احتمالا در فصل تابستان بيشتر هم شده است چون ما هنوز آمار بيكاري فصل تابستان را محاسبه نكرده ايم و اين رقم را در مهرماه مي توان اعلام كرد، ضمن اينكه در فصل تابستان سال 1386 نرخ بيكاري در استان 7/12بوده است.

با وجود آمار شاغليني كه مديركل كار و امور اجتماعي استان در مورد بنگاه هاي زودبازده همچنين با اضافه كردن طرح هاي عظيمي كه يا به بهره برداري رسيده اند يا اينكه نيروهاي زيادي هم اكنون براي احداث و تكميل اين طرح ها مشغول به كارهستند ولي مشاهده مي شود نرخ بيكاري با سال هاي گذشته تفاوت چنداني نداشته است.

اين عدم تفاوت همان بحث اوليه است كه اينگونه فرصت ها به نام خوزستان و به كام نيروهاي غيربومي است.

سيد جلالي در اين زمينه اظهار داشت: يكي از معضلاتي كه باعث افزايش نرخ بيكاري در استان شده است مهاجرپذير بودن استان است و ما هم اكنون در حال تفكيك نيروهاي بومي از غيربومي هستيم تا با يك طرح همه جانبه در استان از اينگونه اقدامات جلوگيري كنيم و نرخ بيكاري در استان را كاهش دهيم.

بدون شك خوزستانيها حالا با مشاهده اين وضعيت بيشتر به مضرات كشف نفت در اين استان پي مي بردند كه تنها بايد اينگونه معضلات همچنين مشكلات زيست محيطي ناشي از فعاليت هاي آن را تحمل كنند كه باعث هجوم نيروهاي بيكار سراسر كشور به استان شده ولي جوانان استان كه حالا اكثر آنها افرادي تحصيلكرده و داراي تخصص هستند، بايد پشت خط بمانند.
 سه شنبه 7 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن