تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815451602




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به بهانه سفر هيئت دولت/قابليت ها و نيازهاي لرستان/ صنعت لرستان، استعدادي نيازمند شكوفايي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: به بهانه سفر هيئت دولت/قابليت ها و نيازهاي لرستان/ صنعت لرستان، استعدادي نيازمند شكوفايي
خرم آباد - خبرگزاري مهر: صنعت لرستان با وجود ركود برخي صنايع و كارخانجات اين استان در سالهاي اخير بخشي از قابليت هاي اقتصادي لرستان را تشكيل مي دهد كه با ظرفيت هاي فراوان، شكوفايي حيرت آوري را مي توان براي آن متصور بود.

به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، استان لرستان به دليل واقع شدن در مسير ترانزيت جنوب - شمال، همجواري با استان هاي مرزي و صنعتي كشور، تنوع بي بديل آب و هوايي به منظور توسعه گردشگري و اكوتوريسم، تعدد محصولات كشاورزي و دامپروري، تنوع توليدات صنعتي و معدني و زير ساخت هاي مناسب پتانسيل لازم براي تبديل شدن به منطقه مهم و فعال بازرگاني را در كشور دارا است.

بخش بازرگاني لرستان با حمايت و هدايت هدفمند تشكل ها، توجه و تمركز بر مزيت ها و پيگري اهداف و سياست هاي راهبردي توسعه، آموزش نيروي انساني متخصص، بكارگيري فناوري اطلاعات و روش هاي نوين خدمات بازرگاني مي توان چشم انداز روشن و نقش موثري در نظام بازرگاني داخلي و توسعه تجارت خارجي كشور ايفا كند.

لرستان داراي نه تشكل مهم توليدي و صادراتي است. ميزان صادرات كالاهاي غير نفتي اين استان در سال 85 به ميزان دو ميليون و 506 هزار و 518 كيلوگرم و به ارزش 4 ميليون و 777 هزار و 538 دلار بوده است.

عمده صادرات لرستان گرانول، پارچه خام، سالامبور، كاشي كف و ديوار، شيلنگ گاز، اشياء هنري، تابلو برق، سنگ نما، نخ نايلون، پروفيل، خودرو سواري، گوسفند زنده، نخود، آهك صنعتي، سنگ ساختماني، آب معدني، فرش دستيباف، فروسيليس و ميكرو سيليكا و سيمان بوده است.

بازارهاي صادراتي اين استان كشورهاي ايتاليا، ژاپن، آلمان، تركيه، يونان، قبرس، پاكستان، افغانستان، عراق، ارمنستان، آذربايجان، امارات، ايرلند، آفريقاي جنوبي، سريلانكا، كويت و انگلستان مي باشد.

در حال حاضر در لرستان 102 سالن و غرفه انبار ذخيره سازي كالا به مساحت 129 هزار و 702 مترمربع با ظرفيت 131 هزار و 415 تن براي انواع كود، سبوس، كنسانتره، حبوبات و ملاس، 46 سالن و غرفه سردخانه به مساحت 14 هزار و 282 مترمربع و با ظرفيت 17 هزار و 490 تن انواع محصولات لبني، باغي، گوشت قرمز و سفيد و همچنين 295 هزار و 200 مترمربع سيلوي گندم وجود دارد.

از جمله اولويت هاي سرمايه گذاري و اختصاص بودجه در لرستان در اين بخش مي توان به ايجاد بورس كالاهاي كشاورزي و صنعتي، احداث و تجهيز شهرك هاي صنفي در همه شهرستان هاي استان، احداث و تجهيز مجتمع هاي قاليبافي، نمايشگاه دائمي فرش، احداث و تجهيز فروشگاههاي بزرگ زنجيره اي در همه شهرستانها، ايجاد موسسات حمل و نقل و ترانزيت بين المللي و ناوگان حمل و نقل سردخانه اي، ايجاد پايانه صادراتي سنگ، احداث و تجهيز نمايشگاه بين المللي استان، ايجاد موسسه تحقيقات بازاريابي بين المللي محصول محور و طرح هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات مرتبط با فعاليت هاي بازرگاني استان اشاره كرد.

استان لرستان يكي از مناطق مستعد صنعتي است. موقعيت استراتژيكي اين استان، وجود مواد اوليه، نيروي كار جوان و جوياي كار و عوامل زيربنايي مناسب موقعيت مناسبي را براي توسعه بخش صنعت اين استان فراهم آورده است.

وجود كارخانه هاي شاخصي چون سيمان دورود، كاشي سامان و جم، نساجي بروجرد، شيشه لرستان، داروسازي، ماشين سازي، آجر ماسه آهكي، كارخانه توليد داروهاي دامي، شير پاستوريزه، زاگرس خودر، فروآلياژ ازنا، فولاد ازنا و دهها كارگاه ديگر و همچنين وجود بيش از 400 واحد سنگ بري و 20 واحد سنگ كوبي موجب شده كه اين استان از نظر منطقه اي وملي، توليد شاخص و مناسبي داشته باشد.

در سال 82 تعداد واحد هاي صنعتي استان هزار و 77 كارگاه گزارش شده است كه 53 واحد آن كارگاههاي داراي جمعيت كارگري بيش از 50 نفر و هزار و 24 واحد آن داراي جمعيت كارگري كمتر از 50 نفر است.

لرستان داراي 8 شهرك صنعتي فعال، شش شهرك در دست مطالعه و يك منطقه ويژه اقتصادي است.

فرصت هاي سرمايه گذاري در بخش صنايع شامل ماشين سازي و ساخت تجهيزات، انواع سنگ شكن هاي صنايع كاني و غيرفلزي، پوست و چرم، فناوري تالك، كربن فعال، الياف شيشه و محصولات ساخته شده از اين الياف، كشتارگاه دام سبك و سنگين و صنايع وابسته، صنايع تبديلي كشاورزي، شيشه دو جداره، تصفيه نمك به روش شيميايي، مالت و ماء الشعير،آب معدني، قطعات لاستيكي خودرو، توليد كاغذ كرافت براي كيسه با مقاومت بالا، انواع سيستم هاي بسته بندي با تكنولوژي روز و توليد چوب پلاست است.

از ديگر نيازهاي بخش صنعت لرستان به توليد ادوات هيدروليك و پنوماتيك، كهنه سازي سنگ، گلوله هاي سراميكي، استخراج اسانس از گياهان، توليد خمير و كاغذ از ضايعات كشاورزي و ريخته گري قطعات چدني و فولادي مي توان اشاره كرد.

از ديگر قابليت هاي لرستان مي توان به فرصت هاي موجود در بخش صنايع پايين دستي پتروشيمي مانند پلي وينيل استات، متيل اتيل كتون، اكريليك اسيد، الياف كربن، پارافين كلره و الياف پلي استر اشاره كرد.

استعداد هاي لرستان در بخش طرح هاي صنعتي توليدي از ديگر قابليت هايي است كه توجه به آنها ضروري به نظر مي رسد. از جمله اين طرح ها مي توان به نان صنعتي، توليد مواد اوليه دارويي با منشا گياهي، تسمه پروانه با تكنولوژي روز، توليد انواع بلبرينگ، پمپ و قطعات هيدروليكي خودرو، سراميك صنعتي نسوز، قفل سويچي و كمك فنر اشاره كرد.

در بخش قابليت هاي معدني، لرستان با داشتن بيش از 85 معدن فعال، حدود 4 ميليارد تن ذخاير پيش بيني شده و دو ميليون و 200 هزار تن ذخاير قطعي قابل استحصال يكي از غني ترين استان هاي كشور از لحاظ دارا بودن انواع سنگ هاي معدني است.

بيشتر معادن استان به سنگ هاي نما و تزئيني اختصاص دارد به طوريكه با داشتن حدود يك چهارم ذخاير سنگ هاي تزئيني كشور حائز رتبه اول در اين زمينه است.

توليدات سنگ لرستان 22 درصد توليدات كشور و 3 درصد توليد جهاني است. از انواع معادن اين استان مي توان به سنگ گچ، سنگ آهك، سنگ چيني، فروسيليس، فلدسپات، تالك، نمك و سنگ لاشه پالون اشاره كرد.

نزديكي معادن به شهرها و راههاي اصلي، دسترسي استان به آب مورد نياز براي خنك سازي سيم برش الماسه، اجتماع معادن در نزديكي هم، نزديك بودن بازار فروش محصول، نزديكي واحد هاي سنگبري به معادن و وجود منطقه ويژه اقتصادي سنگ و مواد معدني در لرستان از جمله مزاياي اين استان در بخش معدن است.

هم اكنون لرستان بعد از اصفهان به لحاظ ميزان استخراج سنگ در رتبه دوم قرار دارد و سالانه حدود سه ميليون تن انواع سنگ تزئيني و ساختماني از معادن اين استان استخراج مي شود كه بخشي از آن در استان، بخشي در بازارهاي داخلي و حدود 200 هزار تن آن در بازارهاي كشورهاي حوزه خليج فارس، اروپا و كشورهاي آسياي جنوب شرق مصرف مي شود.

اين در حالي است كه به گفته مسئولان سازمان بازرگاني استان ، لرستان قابليت صادرات سالانه 500 ميليون دلار سنگ را به خارج از كشور دارد كه اين امر ضرورت توجه به اين صنعت مهم و صنايع فرآوري آن را روشن تر مي سازد.
 سه شنبه 7 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن