تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816348476




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سرگیجه


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: سرگيجه شكايت شايعي است كه به طور مكرر از افراد مختلف شنيده مي­شود، ولي مفهومي كه از آن مورد نظر است، متفاوت مي­باشد. به عبارت ديگر سرگيجه اصطلاح عامي است كه به احساس­هاي متفاوت در سر گفته مي­شود. به دليل اهميت موضوع به هر يك از اين موارد مي­پردازيم. از نظر پزشكي، اگر فردي احساس چرخش يا حركت خود و يا محيط اطراف خود را داشته باشد، مبتلا به سرگيجه واقعي است و دليل آن، اختلال عملكرد در دستگاه تعادلي گوش داخلي يا ارتباط­هاي عصبي اين دستگاه با مخچه يا ساقه­ي مغز است. به طور معمول سرگيجه واقعي با حالت تهوع، استفراغ و نيز اختلال تعادل همراه است.
حالت­هاي ديگري چون احساس سنگيني يا سبكي در سر، يا گيجي، از آن جمله است.حالت گيجي:

دراثركاهش قند خون، افت فشار خون، اضطراب و تند تند نفس كشيدن اين حالت بروز مي­نمايد، كه شواهد همراه به تشخيص واقعي كمك مي­كند.
كاهش قند خون علاوه بر گيجي، با حالت تهوع، تعريق، اضطراب و لرزش دست همراه است. البته اين مورد بيشتر در افراد مبتلا به بيماري قند ﴿ديابت﴾ كه قند خون به صورت نامنظم كنترل مي­شود، اتفاق مي­افتد. هم­چنين افراد ديابتي كه گاهي به تجويز خود، ميزان داروي مصرفي را افزايش مي­دهند، ممكن است دچار اين حالت شوند. گرسنگي طولاني مدت نيز باعث كاهش قند خون و احساس گيجي در سر مي­شود.
بعضي افراد، زماني كه به مدت طولاني مي­ايستند ﴿مثلاً دانش آموزان در سر صف يا در مراسم خاص﴾، يا در هواي گرم و مكان شلوغ قرار مي­گيرند، احساس گيجي مي­كنند و چنان­چه به حضور خود در آن شرايط ادامه دهند، ممكن است به زمين بيفتند و بي­هوش شوند. اين حالت در افراد جوان به دليل تغيير در دستگاه عصبي است كه در صورت تكرار نشدن، چندان با اهميت نمي­باشد. ولي بروز اين وضعيت در افراد ميانسال و مسن مي­تواند به دليل بيماري قلبي باشد كه نيازمند ارزيابي جدي است.
اگر حالت گيجي بر اثر افت فشار خون باشد؛ به هنگام برخاستن فرد از روي زمين عارض مي­شود كه اين حالت با تاري ديد موقت همراه است. كساني كه داروهاي ضد فشار خون مصرف مي­كنند و نيز افراد ديابتي به طور شايع دچار اين حالت مي­شوند. اگر ميزان كاهش فشار خون زياد باشد، نيازمند بررسي پزشكي و درماني است.
بسياري از كساني كه از سرگيجه شكايت مي­كنند، زمينه­ي مشكلات روحي و اضطراب دارند. اضطراب سبب تضعيف تعادل ارتباطات عصبي در مغز شده و فرد مبتلا احساس گيجي مي­كند. به عبارت ديگر راه بهبودي گيجي از بين بردن اضطراب است. اضطراب گاهي منجر به حملات همراه با نفس نفس زدن مي­شود كه همين تنفس سريع باعث كاهش ميزان اسيد كربنيك خون و بروز حالت گيجي مي­گردد. كنترل تنفس به طور ارادي، گيجي سر را بهبود مي­بخشد.
تعريف اضطراب از نوع حمله­اي به نام حمله­هاي پانيك ﴿Panic﴾ در اين­جا مفيد به نظر مي­رسد. حمله پانيك، اضطراب شديد، بي­قراري به همراه تنگي نفس، تپش قلب و احساس كاذب قريب الوقوع بودن مرگ است كه معمولاً 15 تا 20 دقيقه طول مي­كشد، در اين حملات نيز ممكن است احساس گيجي به همراه تهوع وجود داشته باشد.
گاهي گيجي عارضه­ي مصرف داروهاي آرام­بخش، ضد افسردگي و خواب­آور است.
داروهاي قلبي و ضد فشار خون نيز مي­تواند چنين عارضه­اي را ايجاد كند. در اين گونه موارد بهتر است بيمار در مورد نحوه­ي مصرف دارو با پزشك خود مشورت نمايد.سرگيجه واقعي

چنان­كه در اول بحث اشاره شد، سرگيجه به احساس چرخش يا حركت محيط در اطراف فرد اطلاق مي­شود.
اگر به همراه سرگيجه، وِزوِز گوش، تهوع و استفراغ شديد و كاهش شنوايي وجود داشته باشد؛ معمولاً علت آن، بيماري در گوش داخلي است.
هرگاه سردرد، دوبيني، تاري ديد، بي­حسي در صورت يا دست و پا و يا اختلال تعادل در حركات و راه رفتن با سرگيجه همراه شود؛ احتمال بيماري در دستگاه عصبي مركزي شامل مغز، مخچه و ساقه مغز بيشتر خواهد بود.
از اين­رو سرگيجه مي­تواند علامت مشكل جدي­تري باشد كه بايد با مراجعه به پزشك، بررسي و درمان شود.
در اين­جا لازم است به نوعي از سرگيجه­هاي شايع كه سرگيجه خوش خيم نام دارد، اشاره كنيم:
اين نوع سرگيجه مي­تواند در هر سني بروز نمايد. فرد مبتلا معمولاً با حركت سر يا خوابيدن به پهلو بر روي يك گوش، دچار سرگيجه شديد ناگهاني مي­شود كه كوتاه مدت ـ در حد يك تا دو دقيقه ـ است و خود به خود بهبود مي­يابد. ممكن است اين حملات در طول روز چند مرتبه اتفاق بيفتد و پس از چند روز يا حداكثر چند هفته به طور خود به خود نيز بهبود ­يابد. مشكل ديگري همراه با اين سرگيجه وجود ندارد، و ممكن است به دنبال يك عفونت ويروسي يا ضربه به سر بروز كند، ولي در بسياري از موارد دليل واضحي براي آن پيدا نمي­شود. علت بيماري؛ تغييرات دستگاه تعادلي گوش داخلي است. اين سرگيجه مي­تواند پس از چند ماه يا سال، دوباره تكرار شود. در صورت تكرار، مراجعه به پزشك و بررسي علت توصيه مي­شود، اگر چه معمولاً نگران كننده و مهم نيست. درمان اين نوع سرگيجه­ي خوش خيم، استراحت و مصرف داروهايي است كه بر دستگاه تعادلي گوش داخلي اثر آرام­بخش دارد. ورزش­ نيز جهت كاهش تحريك­پذيري دستگاه تعادلي گوش داخلي و پيش­گيري از تكرار حملات مفيد است.
بايد افرادي كه مبتلا به فشار خون بالا، بيماري قلبي، چربي خون بالا و ديابت هستند، در صورت بروز هر نوع سرگيجه حاد به پزشك مراجعه نمايند، چون ممكن است نشانه­اي از اختلال خونرساني به مغز و گاهي مقدمه براي سكته مغزي باشد.
همچنين لازم است فرد مبتلا به سرگيجه، در صورت طولاني شدن مدت آن به پزشك متخصص بيماري­هاي مغز و اعصاب رجوع كند.
در پايان يادآور مي­شويم كه اگر چه ممكن است سرگيجه شديد باشد و باعث اضطراب و ترس در افراد شود، ولي در مواردي كاملاً خوش­خيم است. سرگيجه­اي كه نيازمند توجه و دقت بيشتر و مراجعه به متخصص بيماري­هاي مغز و اعصاب است؛ همراه مشكلات ذيل بروز مي­نمايد:
سردرد، اختلال بينايي به شكل تاري ديد يا دوبيني، احساس گزگز، مور مور يا بي­حسي در صورت يا دست و پا، اختلال تعادل واضح در حركات، اختلال در بلع غذا يا اداي كلمات و تغيير صدا. به عبارت ساده­تر اگر با سرگيجه، مشكل عصبي ديگري همراه باشد، بايد توسط پزشك مغز و اعصاب ويزيت شود.
در صورت كاهش شنوايي يا وزوز گوش، مراجعه به متخصص گوش و حلق و بيني يا مغز و اعصاب ضروري است.
احساس منگي و گيجي، همراه با اضطراب و شرايط نامتعادل روحي، با اصلاح وضعيت رواني خود به خود بهبود مي­يابد و در اكثر اوقات نياز به مراجعه به متخصص مغز و اعصاب نيست، ولي در صورت تداوم مشكلات رواني، معاينه و درمان توسط متخصص بيماري­هاي اعصاب و روان لازم است.
پدیدآورنده:دكتر منصوره تقاﺀ؛ متخصص بيماري­هاي مغز و اعصاب






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن