تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چیزى را بر زبان نیاورید که از ارزش شما بکاهد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816489998




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تلويزيون - مرثيه‌اي براي اخبار ورزشي


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: تلويزيون - مرثيه‌اي براي اخبار ورزشي
تلويزيون - مرثيه‌اي براي اخبار ورزشي

مرتضي ناعمه: اهل ورزش به زبان معمولي حرف نمي‌زنند، باور نداريد سري به ورزشگاه‌ها بزنيد. خيلي از حرف‌ها كه براي مردم ممنوع است براي آنها مهم است! اما آنها چه گناهي كرده‌اند كه گويندگان اخبار با زبان كتاب‌ها با آنها حرف مي‌زنند، در صداوسيما براي اين جماعت با اين ادبيات خبر مي‌خوانند. روزنامه‌هاي ورزشي خيلي زودتر از تلويزيون بيدار شدند و تا حدي به زبان اهل ورزش گوش دادند، خبر چه ورزشي و چه غير ورزشي بايد به زبان مخاطب باشد، مخاطب همه‌كاره است، گويندگان براي آسايش او هستند. خبر مدرن مي‌گويد به زبان مردم بنويس، فكر كن خبر را براي دوست خود تعريف مي‌كني. همانطور حرف بزن كه مي‌نويسي. اين اشتباه محض است كه بگوييم چون خبر ما روي كاغذ است بايد ويرايش مكتوب شود. خبر ما نبايد روي كاغذ باشد، اگر گوينده ما توانايي دارد همه را از حفظ بگويد تا اين مشكل حل شود! اما چون گوينده نمي‌تواند حفظ كند دليل بر اين نيست كه مكتوب بنويسيم. با آمدن اتو كيو خيلي‌ها فكر مي‌كنند گوينده از حفظ مي‌خواند بنابراين موضوع مكتوب بودن خبر منتفي شده است. در خبر گاهي لازم است بين زبان گفتار و نوشتار آشتي ايجاد كرد. حاصل اين كار زباني است كه بسيار به زبان مردم نزديك است، همه را در نظر دارد، اصول و نرم‌هاي جامعه را رعايت مي‌كند، به جز اهل ورزش گروه‌هاي اجتماعي ديگر را هم در نظر دارد، و در نهايت همه را راضي مي‌كند. بايد باوركرد كه دنياي خبر هر لحظه عوض مي‌شود. مخاطبان اخبار ورزشي عموما جوان و علاقه‌مند هستند، با تعصبات خاصي كه نسبت به تيم‌ها و رشته‌هاي مورد علاقه خود دارند، با گسترش امكانات ارتباطي و راه يافتن اينترنت به خانه‌ها امروز با مخاطباني مواجه هستيم كه شايد گامي از خبر ورزشي جلوترند و ناگزير نيستند تمامي مطالبي را كه گروه تحريريه براي آنها دروازه‌باني كرده و گوينده خبر آن را مي‌خواند، دنبال نمايد و حتي گاهي به‌دنبال اين هستند كه چه خبرهايي را پخش نشده است.

وجود شبكه‌هاي متعدد خبررساني خارجي كه از طريق ماهواره قابل دريافت هستند، پايگاه‌هاي خبري- ورزشي اينترنتي، وبلاگ‌هاي فردي وگروهي كه در آن به بحث و تبادل‌نظر درباره مسائل مختلف ورزشي مي‌پردازند و حضور مطبوعات ورزشي رنگارنگ كه بار كارشناسي نسبتا خوبي هم دارند، از جمله منابع مهم خبرگيري مخاطبان خبر ورزشي هستند بايد دانست كه مخاطب امروز به راحتي حق انتخاب دارد. - يكي از دغدغه‌هاي مديران و برنامه‌ريزان رسانه‌هاي گروهي جهان، ريزش مخاطبان است شبكه‌هاي مختلف راديويي و تلويزيوني دنيا در تلاشند با نوع‌آوري‌هاي متعدد اعتماد مخاطبان خود را از دست ندهند و پاسخگوي نيازهاي اطلاعاتي آنان باشند. در كشور ما گستردگي رسانه‌ها ديداري و شنيداري كم نيست، هشت شبكه راديويي، پنج شبكه تلويزيوني داخلي و سه شبكه جام‌جم (براي ايرانيان خارج از كشور) و شبكه تخصصي خبر گواه اين موضوع است. ولي اين گستره از مشكلاتي رنج مي‌برد كه مهم‌ترين آنها يكنواختي، كمبود خلاقيت و نوآوري و كمتر برآورده شدن نياز مخاطبان خود است. با تمام اين احوال مخاطبان ما هر روز منتظر بخش‌هاي خبر ورزشي هستند و ما بايستي توقعات آنها را به شكل مطلوب پاسخ دهيم، مخاطب خبر ورزشي به‌دنبال خبرهاي تازه، صحيح، دقيق، صريح، جامع، سريع (به لحاظ تازگي خبر) و متنوع است كه اين مهم بر عهده خبرنگاران واحد مركزي خبر و شبكه خبر مي‌باشد كه با توليد خبر، نياز بخش‌هاي خبري ورزشي را به خوبي پوشش دهند، استفاده از عنصر جذاب در نگارش خبرها ورزشي از جمله نقاط قوت خبر ورزشي در جذب مخاطبان است و دبيران خبر بايد در اين بخش با توجه به مهم‌ترين بخش خبر و با بهترين شكل ممكن (به لحاظ استفاده از تكنيك‌هاي خبرنويسي) وارد خبر شده و موجبات توجه بيشتر مخاطبان را فراهم كنند. هم‌اكنون پردازش خبر‌هاي ورزشي رسمي است.

ضمن اينكه بايد توجه داشت حواشي خبرهاي ورزشي گاهي از اصل خبر براي مخاطبان (مخصوصا جوانان) جالب‌تر است، در كنار پخش نتايج رقابت‌ها ذكر حواشي مرتبط با خبر براي مخاطبان خالي از لطف نيست. نكته قابل توجه ديگر اين است گزارش‌هاي خبري – ورزشي مي‌بايست به صورت يك فيلم جذاب، مخاطب را به دنبال خود بكشاند در حالي كه در گزارش‌هاي ورزشي خبر سيما گزارش‌ها غالبا خشك و رسمي هستند، پيشنهاد مي‌شود گزارشگر قبل از تهيه گزارش، تمامي مراحل گزارش خود را (حداقل در ذهن خود ) بصورت يك فيلمنامه تهيه و تدوين كند و سپس گزارش خود را آماده كند. از سوي ديگر رسمي بودن بيش از حد گويندگان ورزشي با حال و هواي ورزش زياد مطابقت ندارد به هنگام پخش خبر ورزشي گويندگان مي‌توانند خودماني‌تر بر صفحه تلويزيون ظاهر شوند و در بخش‌هاي تخصصي خبر ورزشي (مانند 45/19 شبكه سه يا 17 شبكه خبر و هفت صبح شبكه راديويي ورزش ) بار كارشناسي توضيحات آنها بيشتر باشد. در نهايت به نظر مي‌رسد صدا و سيما براي حفظ مخاطب خود بايد فكري اساسي براي ساختار خبرهاي ورزشي خود كند.
 دوشنبه 6 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 291]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن