تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 25 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به خدا توكل كند، دشوارى ها براى او آسان مى شود و اسباب برايش فراهم مى گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815759765




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هشدار درباره سقوط قيمت نفت ؛ «طلاي سياه» بلاي سياه نشود؛ بحران مالي غرب بيخ گوش ايران!


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: هشدار درباره سقوط قيمت نفت ؛ «طلاي سياه» بلاي سياه نشود؛ بحران مالي غرب بيخ گوش ايران!
خبرگزاري انتخاب : بهتر است دولتمردان ايراني بدانند بحران مالي غرب را ساده فرض نكنند، چرا كه اين بحران به زودي به ايران نيز مي رسد. بنابراين بايد براي آن برنامه داشت و با حفظ ذخايرارزي موجود و... جلوگيري از اتلاف ارز، يارانه هايي براي بخش توليد و صنعت كشور در نظر گرفت. چرا كه قيمت كالا در دنيا توسط صنايع مانند خودروسازيها كاهش مي يابد و در نتيجه احتمالاً صنايعي چون فولاد يا پتروشيمي در معرض آسيب قرار مي گيرند.
اوضاع اقتصاد جهاني هر روز وخيم تر مي شود و تلاشهاي كشورهاي قدرتمند اقتصادي نيز تاكنون نتوانسته مرهمي بر اين بيماري باشد.

در عين حال هر روز ابعاد جديدتري از اين بحران نمايان مي شود و احتمال بروز ركود آن هم در اقتصادهاي برتر دنيا از جمله عواقب نامطلوب اين بحران اقتصادي است كه تقريباً تمام كشورهاي دنيا را در بر خواهد گرفت.

كاهش قيمت نفت از ديگر نتايج بحران جهاني است كه در پي كاهش رشد اقتصادي كشورهاي غربي و در پي آن كمتر شدن سطح تقاضاي اقتصادهاي مطرح شرق همچون چين، هند و كشورهاي آسياي جنوب شرقي رخ داده است.

اين مسأله به حدي جدي است كه حتي تصويب كاهش 5/1 ميليون بشكه اي نفت اوپك هم نتوانست اين بازار را به افزايش قيمت قانع كند و روند نزولي ادامه داشت.

از تمام اينها مهمتر تأثيرهاي اين بحران جهاني اقتصاد بر كشور ماست، به ويژه كه كشور ما به پول نفت وابسته شده و به طور قطع كاهش قيمت نفت به عنوان بخشي از اين بحران بر كشور ما هم اثر خواهد گذاشت. در همين راستا مقامهاي ارشد كشور نيز نسبت به تبعات اين بحران هشدار داده اند.

آية ا... هاشمي رفسنجاني رئيس مجلس خبرگان رهبري و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام از جمله مقامهاي برجسته نظام است كه طي روزهاي گذشته هشدارهايي در اين خصوص بيان داشته است.

وي مي گويد: اين اتفاق را مي توان يك سونامي اقتصادي ناميد، زيرا در محافل جهان ركود اقتصادي و تورم به صورت همزمان ديده مي شود و اين شرايط مي تواند براي كشورهاي جهان كشنده باشد.

آية ا... هاشمي رفسنجاني مي افزايد: ما نبايد تصور كنيم اين مسايل به نفع ما تمام مي شود و نبايد در اين ارتباط اظهار خوشحالي كنيم. البته شايد بسياري از مسايل آن براي اهداف ما مهم باشد، اما بايد بدانيم كه اين سونامي اقتصادي تعداد بيكاران و گرسنگان جهان را افزايش خواهد داد.

رئيس مجلس خبرگان رهبري تصريح مي كند: اولين موجي كه به ما مي رسد ارزاني نفت است، از اين رو پديده ياد شده خسارت بزرگي براي ما محسوب مي شود.

وي خاطر نشان مي كند: ما بايد با حساب ذخيره ارزي نقطه اتكاي محكمي را براي خود درست كنيم تا بتوانيم در مواقع سخت ايستادگي كنيم.

هشدار 2 كارشناس ارشد درباره كاهش بيشتر قيمت نفت

دو كارشناس ارشد بخش انرژي پيش بيني كردند كه قيمت جهاني نفت روند كاهشي به خود مي گيرد و در هفته هاي آينده به سطوح پايين تري مي رسد.

دكتر نرسي قربان در اين باره به خبرنگار ما گفت: تحولاتي كه در يك ماه اخير در بازار مالي آمريكا و اروپا روي داده، هشدار درباره يك ركود گسترده مي دهد، ركودي كه باعث كاهش مصرف جهاني نفت و تنزل قيمت آن مي شود.

وي افزود: توجه داشته باشيد كه تا همين چند ماه پيش رشد حبابي و پفكي قيمت نفت باعث دادن علامتهاي اشتباه به كشورهاي توليدكننده نفت شده بود.

وي تصريح كرد: اين تحليل اشتباه بود و اين اشتباه، الآن خودش را نشان داده است. زيرا حباب قيمت نفت تركيده است و قيمتها رو به كاهش گذارده، اما آن اضافه توليد باعث بر هم خوردن بيشتر كفه عرضه و تقاضا شده است، به طوري كه همزمان كه تقاضا براي نفت كاهش يافته، عرضه اتفاقاً بيشتر شده است و اين احتمالاً به سقوط بيشتر قيمت نفت منجر مي شود.

وي گفت: بحران اقتصادي غرب نيز باعث ركود توليد و صنايع در آن جا و كاهش توليد كالا مي شود، در نتيجه تقاضا براي خريد نفت تنزل خواهد كرد.

وي به دولتمردان ايراني توصيه كرد تا بحران مالي غرب را ساده فرض نكنند، چرا كه اين بحران به زودي به ايران نيز مي رسد. بنابراين بايد براي آن برنامه داشت و با حفظ ذخايرارزي موجود و... جلوگيري از اتلاف ارز، يارانه هايي براي بخش توليد و صنعت كشور در نظر گرفت. چرا كه قيمت كالا در دنيا توسط صنايع مانند خودروسازيها كاهش مي يابد و در نتيجه احتمالاً صنايعي چون فولاد يا پتروشيمي در معرض آسيب قرار مي گيرند.

همچنين دكتر مهدي عسلي، رئيس سابق مؤسسه مطالعات انرژي وزارت نفت نيز به خبرنگار ما گفت: از 6 ماه پيش كه قيمت نفت رو به افزايش گذاشت، چون اين افزايش روند منطقي نداشت و بر اساس اصول بازار نبود، تقريباً اكثر كارشناسان اقتصادي و نفتي تركيدن اين حباب را دير يا زود پيش بيني مي كردند و اكنون اين پيش بيني درست از آب درآمده است.وي افزود: در اين شرايط، كاري از دست هيچ كس برنمي آيد. حتي از اوپك. ديديم كه كاهش 5/1 ميليون بشكه اي اخير نيز به كاهش بيشتر قيمت نفت كمك نكرد.وي اظهار داشت: در شرايط بحران هر كس به سوي خود مي رود و در اين ميان كساني كه بنيه مالي قوي تري داشته باشند، برنده خواهند بود، چرا كه مي توانند از فعالان اقتصادي خود به طور مصنوعي حمايت كنند.

وي افزود: پيش بيني ها مي گويد، بحران مالي آمريكا دست كم تا يك سال آينده در اقتصاد جهاني وجود خواهد داشت و بنابراين آستانه قيمت نفت نيز تا آن زمان پايين خواهد بود. لذا ايران نيز بايد در خرجكرد ارزهاي خود نهايت خست را به خرج دهد و سياست حفظ توليد ناخالص داخلي موجود بدون در نظر داشتن كمترين رشد اقتصادي را براي يك سال آينده در پيش بگيرد.

* بودجه در ساير كشورها
كاهش قيمت نفت، نه تنها ايران كه بسياري از كشورهاي ديگر جهان را كه بودجه هاي آنها به نفت وابسته است تحت تأثير قرار داده و البته تمام اين كشورها به دنبال راهكاري براي مقابله با اين بحران برآمده اند.

نيجريه از جمله اعضاي اوپك است كه با توجه به كاهش شديد قيمت نفت، بودجه سال 2009 خود را بر مبناي نفت هر بشكه 45 دلار تدوين نموده اين در حالي است كه پيش از اين مسؤولان نيجريه قيمت 5/62 دلار را پيش بيني كرده بودند.

ليبي نيز رويه اي مشابه را در پيش گرفته است، اين كشور نيز با وجود پيش بيني ارقام بالاتر، به رقم 45 دلار براي هر بشكه نفت بسنده كرده و بودجه خود را بر آن اساس تنظيم خواهد كرد.

در عين حال منابع رسمي از الجزاير خبر مي دهند اين كشور پا را فراتر گذاشته و بودجه خود را براساس نفت بشكه اي 37 دلار تنظيم كرده است.

اين در حالي است كه در كشور ما هنوز بحث بودجه سال 87 به پايان نرسيده و برخي بر اين باورند كه با توجه به كاهش ورودي حساب ذخيره ارزي و كسري بودجه دولت، موجودي اين حساب حتي كفاف نيازهاي امسال را نخواهد داد، بنابراين براي بودجه سال آينده بايد بسيار با احتياط تر عمل كنيم.

اين در حالي است كه صندوق بين المللي پول در گزارشي قيمت مناسب نفت براي برقراري تعادل در بودجه سال 2008 را 90 دلار اعلام مي كند كه پس از عراق بالاترين رقم مورد نياز است، اين در حالي است كه همين رقم براي آذربايجان 40 دلار، كويت 33 دلار، قطر 24 دلار و امارات 23 دلار اعلام شده است.

* مراقب نفت باشيد
دولت مدعي است بودجه سال 88 در حال آماده سازي است و مسايل جهاني نيز در تنظيم بودجه لحاظ مي شود، در همين حال غلامحسين نوذري وزير نفت كشورمان بر اين باور است كه بودجه ايران تحت تأثير اوضاع كنوني بازار نفت قرار نخواهد گرفت.اين در حالي است كه نمايندگان مجلس و برخي دست اندركاران اقتصادي نظر ديگري دارند و بر اين باورند كه بايد كاملاً اوضاع جهاني و تأثير آن بر قيمت نفت را رصد كرد و سپس نسبت به تنظيم بودجه يا اجراي طرحهاي اقتصادي اقدام نمود.

محمدرضا باهنر اظهار داشت: آثار اين بحران اقتصادي در كشور ما ميان مدت و كوتاه مدت است؛ آثار كوتاه مدت آن را در مورد قيمت نفت مشاهده مي كنيم و اينكه ما بودجه خود را در ارتباط با هر بشكه نفت چند دلار ببنديم. در جلسه اي كه با اقتصاددانان داشتيم، مي گفتند اگر بخواهيم قيمت هر بشكه نفت را 50 دلار ببنديم، خوشبينانه است و اگر بخواهيم به صورت محتاطانه نگاه كنيم، بايد بالاي 40 دلار و زير 45 دلار ببنديم.

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: ما براي بودجه امسال هر بشكه نفت را به قيمت 56 تا 57 دلار ديده بوديم، اما با توجه به متمم ها و اصلاحيه هايي كه دولت داد، ما به ازاي هر بشكه نفت 80 دلار در سال 87 هزينه مي كنيم.

وي ادامه داد: در اواخر برنامه سوم با كمك دولت و مجلس بحث حساب ذخيره ارزي در نظر گرفته شد و اينكه وقتي قيمت نفت بالا و پايين مي رود، ما در صورتي كه قيمت نفت افزايش پيدا مي كرد، مازاد درآمد را به حساب ذخيره ارزي واريز كنيم، تا وقتي قيمت نفت بالا و پايين رفت، دچار اين مشكل نشويم، اين مازاد درآمد را در روز مبادا كه بازار دچار تشنج شد و قيمت كاهش پيدا كرد، مصرف كنيم، اما اكنون در روز مبادا هستيم و پول چنداني در حساب ذخيره ارزي باقي نمانده است. عده اي بدبينانه مي گويند تا پايان سال چيزي در حساب ذخيره ارزي باقي نخواهد ماند و خوشبينانه نيز اين است كه تا پايان سال بيش از 7،8 تا 10 ميليارد دلار در حساب باقي نخواهد ماند.

وي با بيان اينكه به ازاي هر دلار افزايش و كاهش قيمت نفت روي درآمد سالانه حدود 900 ميليون دلار اثر مي گذارد، گفت: متأسفانه در برنامه چهارم و چشم انداز پيش بيني شده بود كه هر سال 10 تا 12 درصد وابستگي بودجه به نفت كاهش پيدا كند، اما اين اتفاق نيفتاده است. اكنون وابستگي ما به بودجه نفت به صورت مستقيم و غيرمستقيم بالاي 60 درصد است. اگر درآمد اين 60 درصد نصف شود، قاعدتاً وضع مالي ما تحت تأثير قرار مي گيرد و وضعيت مبهمي خواهيم داشت. بايد همه كمك كنيم و دولت نيز كمر همت ببندد تا بتوانيم از پس مشكلات برآييم.

* در بحران نيستيم

در همين راستا، يك عضو كميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به كاهش جهاني قيمت نفت گفت: كشور در مرحله بحران قرار ندارد، اما با افزايش جهاني قيمت نفت فرصت خوبي برايمان به وجود آمده بود كه نتوانستيم به درستي از آن استفاده كنيم؛ از اين رو دولت بايد ذخاير عظيم ارزي حاصل از فروش نفت را به درستي به كار گيرد، قبل از آن امكان جذب سرمايه هاي داخلي و خارجي را فراهم و در عين حال بودجه 88 را با احتياط بيشتري تنظيم كند.

شكور اكبرنژاد تأثير كاهش قيمتهاي جهاني نفت بر اقتصاد كشور را به دليل مبنا قرار گرفتن نفت بشكه اي 55 دلار در بودجه سال 1387 پايين دانست و گفت: با وجود كاهش قيمتهاي جهاني نفت، به دليل واريز درآمدهاي چند برابري حاصل از فروش نفت به خزانه تصور نمي كنم دولت در تأمين نيازهاي اساسي مردم بويژه تأمين مواد غذايي با مشكلات جدي مواجه شود.عضو كميسيون اقتصادي با اشاره به كاهش 54 ميليارد دلاري درآمدهاي نفتي در صورت استمرار روند نزولي قيمت نفت تا پايان سال، گفت: تا زماني كه اقتصاد كشور اين چنين به ارزهاي نفتي وابسته باشد وضع همين است.

همچنين يك نماينده اصولگراي مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: با توجه به روند نزولي قيمت جهاني نفت بايد كمربندها را محكم كرده و آماده رياضتهاي اقتصادي شويم.

جعفر قادري، كاهش جهاني قيمت نفت را موجب كاهش تورم جهاني و قيمت فرآورده هاي نفتي وارداتي ارزيابي كرد و گفت: محور بودن درآمدهاي نفتي در اقتصادهاي وابسته به نفت بيشترين آسيبي است كه به اقتصاد توليدكنندگان نفت وارد مي شود.

سعيد كوشافر
 دوشنبه 6 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 196]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن