تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خشمش را برطرف سازد، خداوند كيفرش را از او بردارد و هر كس زبانش را نگه دار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804817343




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پايان بلاتكليفي سازمان تامين اجتماعي


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: پايان بلاتكليفي سازمان تامين اجتماعي
جام جم آنلاين: سرانجام پس از ماهها بلاتكليفي و انتظار، مجلس شوراي اسلامي روز گذشته در مصوبهاي به الحاق سازمان تامين اجتماعي به عنوان بزرگترين صندوق بيمه اجتماعي در كشور به زيرمجموعه وزارت رفاه راي موافق داد.



با مصوبه نمايندگان مجلس، سازمان تامين اجتماعي از معاونت رئيسجمهور به زيرمجموعه وزارت رفاه انتقال يافت تا به ماهها چالش بر سر اين موضوع ميان صادق محصولي، وزير رفاه با علي ذبيحي، مديرعامل سازمان تامين اجتماعي پايان داده شود.
به گزارش خبرنگار پارلماني «جامجم»، در جلسه علني ديروز مجلس، نمايندگان پس از تصويب كليات طرح اصلاح ماده 113 قانون مديريت خدمات كشوري و چگونگي تعيين مديريت سازمان تامين اجتماعي و صندوقهاي بازنشستگي و بيمههاي درماني، وارد جزئيات اين طرح شدند و ماده واحده آن را با 165 راي موافق، 8 راي مخالف و 8 راي ممتنع از مجموع 197 نماينده حاضر به تصويب رساندند.

با اين مصوبه، ماده 113 قانون مديريت خدمات كشوري و برخي قوانين و مقررات مربوط به سازمان تامين اجتماعي، موضوع ماده مذكور اصلاح و تعيين تكليف شد.
براين اساس، عزل و نصب مديرعامل سازمان تامين اجتماعي با حكم و تاييد وزير رفاه و تامين اجتماعي انجام ميشود و وزير بايد در مراجع قانوني ذيربط پاسخگو باشد.
طراحان و موافقان اين طرح، پاسخگو كردن سازمان تامين اجتماعي به مراجع قانوني ذيربط را مهمترين نتيجه حاصل از اجراي قانون فوق عنوان كردند.
براساس مصوبه مجلس، از تركيب هيات امناي سازمان تامين اجتماعي، 6 نفر با پيشنهاد وزير رفاه و تامين اجتماعي و تصويب شوراي عالي رفاه و تامين اجتماعي و 3 نفر باقيمانده براساس قانون فعلي از ميان نمايندگان خدماتگيرندگان انتخاب ميشوند. هيات امناي سازمان تامين اجتماعي، در حكم هيات امناي تمامي صندوقهاي تامين اجتماعي و بازنشستگي، بيمههاي خدمات درماني و صندوق بيمه روستاييان و عشاير خواهد بود. نمايندگان اين طرح را با هدف رفع ابهامات ماده 113 قانون مديريت خدمات كشوري تصويب كردند اما جز تغيير بازه زماني اجراي قانون تجميع صندوقهاي بازنشستگي از سالهاي اجراي برنامه چهارم به برنامه پنجم توسعه، تغييري در اصل اين ماده ايجاد نكردند.
به اين ترتيب، نمايندگان مجلس به درخواست صادق محصولي، وزير رفاه و تامين اجتماعي در زمينه بازگشت سازمان تامين اجتماعي به زيرمجموعه وزارت رفاه، جامه عمل پوشاندند تا ضمن امكان نظارت بيشتر بر عملكرد اين سازمان در صورت احساس نياز از وزير رفاه به عنوان مقام پاسخگو در اين زمينه توضيح بخواهند.
نمايندگان مجلس روز گذشته در حالي به قرار گرفتن تامين اجتماعي در زيرمجموعه وزارت رفاه، آري گفتند كه اين موضوع طي چند ماه اخير به محل چالشي ميان سازمان تامين اجتماعي و وزارت رفاه تبديل شده بود.
در حالي كه محصولي، وزير جديد رفاه و تامين اجتماعي تاكيد داشت؛ بازگشت سازمان تامين اجتماعي به وزارت رفاه به صلاح صندوق بيمهاي تامين اجتماعي و اقشار تحت پوشش آن است، مسوولان سازمان تامين اجتماعي، تمايلي به اجراي اين طرح نداشتند و اجراي آن را به نفع سازمان و بيمهشدگان آن نميدانستند.
مسوولان سازمان تامين اجتماعي وقتي جديت وزير رفاه را در تحقق خواسته خود ديدند، تلاش كردند در اين زمينه رويهاي معتدل در پيش بگيرند و با پايين آمدن از موضع قبليشان، خود را تابع قانون و نظر نهايي نمايندگان مجلس نشان دهند تا از حساسيتهاي ايجاد شده درباره اين موضوع بكاهند؛ اما نمايندگان مجلس، كانونهاي بازنشستگي و وزارت رفاه همچنان با اين استدلال كه پيوستن تامين اجتماعي باعث بهبود شرايط فعلي خواهد شد، بر اجرايي شدن اين درخواست تاكيد ميكردند.با مصوبه ديروز مجلس مبني بر قرار گرفتن سازمان تامين اجتماعي در زيرمجموعه وزارت رفاه، اين سازمان از برزخ بلاتكليفي خارج شد؛ اما اكنون اين پرسش مطرح است كه اين تصميمگيري در نهايت تا چه حد به نفع سازمان تامين اجتماعي و جمعيت تحت پوشش آن خواهد بود؟
امكان نظارت بيشتر بر عملكرد تامين اجتماعي يكي از دلايل تاكيد موافقان پيوستن سازمان تامين اجتماعي به زيرمجموعه وزارت رفاه، نظارت بيشتر بر عملكرد اين سازمان و پاسخگو شدن وزير در اين زمينه است.آنها معتقدند از آنجا كه در حال حاضر سازمان تامين اجتماعي زيرمجموعه معاونتهاي رياست جمهوري است، امكان نظارت كامل و دقيق مجلس بر عملكرد آن وجود ندارد؛ اما با قرار گرفتن اين سازمان در زيرمجموعه وزارت رفاه قطعا دست مجلس براي نظارت دقيق و موثر بر عملكرد تامين اجتماعي باز ميشود.
سيدجواد زماني، عضو كميسيون اجتماعي مجلس در گفتگو با «جامجم» با تاكيد بر اينكه اگر سازمان تامين اجتماعي زيرمجموعه وزارت رفاه باشد، دست مجلس نيز براي نظارت و توضيح خواستن از وزير باز ميشود، معتقد است؛ هدف اصلي از اين اقدام، بهبود وضعيت خدماتدهي سازمان تامين اجتماعي به بيمهشدگان و امكان نظارت بيشتر و دقيقتر بر عملكرد سازمان تامين اجتماعي و پاسخگويي وزير رفاه به عنوان مقام مسوول در اين زمينه به مجلس است.
تسريع در رسيدگي به مطالبات بازنشستگان رئيس كانون بازنشستگان سازمان تامين اجتماعي در گفتگو با «جامجم» با تاكيد بر اين كه متولي سازمان تامين اجتماعي بايد وزارت رفاه باشد، اين موضوع را به نفع بيمهشدگان، سازمان تامين اجتماعي و دولت ميداند.
علياكبر خبازها ميگويد: در اين صورت پس از مدتها اين امكان فراهم ميشود تا اعتراضها و نارضايتيهاي بيمهشدگان از عملكرد سازمان تامين اجتماعي در بخشهاي مختلف، متولي واحدي براي پاسخگويي پيدا كند؛ در حالي كه هماكنون تامين اجتماعي، پاسخگوي عملكرد خود نيست و اهرم نظارتي بالاتري را براي گزارش نحوه عملكرد خود نميبيند.
مخالفت برخي نمايندگان بررسي طرح قرار گرفتن سازمان تامين اجتماعي و زيرمجموعه وزارت رفاه، با مخالفت برخي نمايندگان مجلس نيز همراه شد.
موسيالرضا ثروتي، عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينكه بهتر است اين طرح براي بررسي بيشتر و كار كارشناسي بهتر به كميسيونهاي تخصصي مجلس ارجاع شود، در مخالفت با فوريت طرح مذكور گفت: وزير رفاه هنگام اخذ راي اعتماد در مجلس قول دادند كه سازمان تامين اجتماعي زير مجموعه وزارتخانه متبوعش قرار گيرد.
نماينده بجنورد تصريح كرد: 8 ماه گذشته و با حكم ديوان عدالت اداري سازمان تامين اجتماعي زير نظر دولت قرار گرفته بود كه ما در مجلس مقرر كرديم نظر رئيس مجلس بر نظر ديوان عدالت اداري ارجحيت دارد و بر اين اساس تصويب كرديم كه دوباره اين سازمان زير نظر وزارت رفاه قرار گيرد.وي با اشاره به اينكه طي 8 ماه گذشته هيچ گونه اقدامي در اين راستا صورت نگرفته است، گفت: به دليل مقابله ايجاد شده بين وزير رفاه و تامين اجتماعي و سازمان تامين اجتماعي، سازمان مذكور به هم ريخته است و مديريت اين سازمان مدام تغيير ميكند.
ثروتي افزود: اين اختلافات به دولت مربوط است كه بايد در مجموعه خود دولت رفع شود و مجلس نبايد وارد اين دعوا شود.
علاوه بر اين، ديگر مخالفان طرح تعيين مديريت سازمان تامين اجتماعي، تعارض با خدمات صندوقهاي بازنشستگي و بروز مسائل شرعي به اين دليل كه پولهاي وارد شده متعلق به مردم در صندوقهاي بازنشستگي تحت اختيار د ولت درميآيد را از موارد مخالفت با اين طرح بيان كردند.
نظارت بيشتر بر تامين اجتماعي در هر حال با پيوستن سازمان تامين اجتماعي به وزارت رفاه، اين سازمان بايد نسبت به عملكرد خود در برابراين وزارتخانه باشد.
سازمان تامين اجتماعي به عنوان بزرگترين صندوق بيمه اجتماعي و خدماتي كشور در حالي روز گذشته با تصويب نمايندگان مجلس در زيرمجموعه وزارت رفاه و تامين اجتماعي قرار گرفت ، حال بايد منتظر بود و ديد كه اين اقدام تا چه حد در روند رسيدگي به مطالبات 28 ميليون بيمهشده شاغل و بازنشسته تحت پوشش اين سازمان مفيد خواهد بود.
همچنين از آنجا كه مهمترين هدف از قرار گرفتن سازمان تامين اجتماعي در زيرمجموعه وزارت رفاه، امكان نظارت بيشتر بر عملكرد اين سازمان است، انتظار ميرود با اين مصوبه اين سازمان در آستانه تحولات اساسي در جهت تحقق اهداف مذكور باشد؛ اهدافي كه در نهايت به تكريم هرچه بيشتر جمعيت شاغل و بازنشستگان تامين اجتماعي و توجه هرچه بيشتر به خواستهها و مطالبات آنها منتهي شود.
سازماني با 27 ميليون بيمه شده سازمان تأمين اجتماعي در پايگاه اطلاع رساني خود، اين سازمان را اين گونه معرفي كرده است:
تامين اجتماعي بزرگترين سازمان بيمهگر اجتماعي است كه مأموريت اصلي آن، پوشش كارگران مزد و حقوق بگير (به صورت اجباري) و صاحبان حرف و مشاغل آزاد (به صورت اختياري) است.
جمعيت تحت پوشش اين سازمان، شامل حدود 1/7 ميليون نفر بيمه شده و نزديك به يك ميليون نفر مستمريبگير است كه با درنظر گرفتن افراد خانواده بيمهشدگان، جمعيت تحت پوشش اين سازمان براي خدمات درماني به بيش از 27 ميليون نفر ميرسد.
براساس قانون، سازمان تأمين اجتماعي يك سازمان عمومي غيردولتي است كه بخش عمده منابع مالي آن از محل حق بيمهها (با مشاركت بيمه شده و كارفرما) تامين ميشود و متكي به منابع دولتي نيست. به همين دليل، داراييها و سرمايههاي آن متعلق به اقشار تحت پوشش در نسلهاي پياپي است و نميتواند قابل ادغام با هيچ يك از سازمانها و مؤسسات دولتي يا غيردولتي باشد.
تعهدات اين سازمان برابر استانداردهاي تعيين شده به وسيله سازمان بينالمللي كار و سازمان بينالمللي تامين اجتماعي تنظيم شده است. چگونگي تحقق اين تعهدات و ارائه خدمات به وسيله اين سازمان را قانون معين كرده است. مهمترين تعهدات و خدمات سازمان تامين اجتماعي برمبناي قانون تامين اجتماعي و مقررات مربوط به آن، به شرح زير است:
حمايت در برابر حوادث، بيماريها و بارداري / مستمري بازنشستگي / مستمري از كارافتادگي / مستمري بازماندگان / مقرري بيمه بيكاري / غرامت دستمزد ايام بيماري / پرداخت هزينه وسايل كمك پزشكي / كمك هزينه ازدواج
پوران محمدي








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن