تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820844649




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در پي رد كليات طرح انتزاع سازمان ميراث فر هنگي و گردشگري از رياست جمهوري؛مجلس مشايي را از احمدي نژاد جدا نكرد


واضح آرشیو وب فارسی:سياست روز: در پي رد كليات طرح انتزاع سازمان ميراث فر هنگي و گردشگري از رياست جمهوري؛مجلس مشايي را از احمدي نژاد جدا نكرد


گروه گردشگري - نمايندگان مجلس شوراي اسلا‌مي در جلسه ديروز خود بالا‌خره سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور را از بلا‌تكليفي نجات داد و با كليات طرح انتزاع سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از رياست جمهوري و الحاق آن به وزارت ارشاد فرهنگ و اسلا‌مي با ‌راي موافق و ‌راي مخالف، مخالفت كردند و اين طرح از دستور كار مجلس خارج شد. ‌ ‌
در صورتي كه اين طرح به تصويب مي‌رسيد از تاريخ تصويب اين قانون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با تمام امكانات و نيروها از رياست جمهوري جدا و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلا‌مي الحاق مي‌شد. همچنين صنايع دستي از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري جدا و با همه امكانات و نيروها به وزارت صنايع و معادن الحاق مي‌شد. گفتني است اين جدا سازي در پي جريانات سياسي و مشكلا‌ت نمايندگان مجلس با مشايي به خاطر اظهارات بحث بر انگيزش بود كه نماينگان ظاهرا بيشتر قصد جدايي مشايي از احمدي نژاد را داشتن تا سازمانش از رياست جمهوري. ‌
بررسي اين طرح در مجلس حدود 2 ساعت در مجلس به طول انجاميد و نمايندگان به ارائه ديدگاه‌هاي خود در خصوص اين طرح پرداختند و در نهايت با اصل اين طرح مخالفت كردند. به اين ترتيب اين طرح از دستور كار مجلس خارج شد.‌
سيروس برنابلداجي در صحن علني مجلس به ارائه گزارش در مورد رد طرح انتزاع سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از رياست جمهوري در كميسيون اجتماعي پرداخت و گفت: با توجه به التهاب و فضايي كه اين طرح در جامعه ايجاد كرد بايد گفت اين طرح در فضاي خاص مطرح شد كه علت آن واكنش به يكي از دستگاه‌هاي نظام بود.
وي گفت: بنده خود يكي از امضاءكنندگان اين طرح بودم اما دليل‌اش آن بود كه رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفته بود "با ملت اسراييل مشكل نداريم"؛ ولي ما با ملت اسرائيل مشكل داريم و اين در حالي است كه با نگاهي به متون جامعه‌شناسي ملت‌ها و دولت‌ها مي‌بينيم دولت‌ها از ملت‌ها برمي‌خيزند.
وي افزود: اما با سخنان مقام معظم رهبري و ورود ايشان به اين موضوع، نقطه پاياني براي آن بود؛ بنابراين حال كه به فضاي آرامي رسيديم طبيعي است هرگونه اظهارنظر در مورد آن بايد با كارشناسي و با بينش واقع بينانه باشد.
نماينده بروجن ابراز داشت: بخش گردشگري نقش تعيين كننده در توسعه ملت‌هاي مختلف دارد، با نگاهي به آمار و ارقام سطح جهاني مي‌بينيم كشورهايي كه توجه جدي به گردشگري، ميراث فرهنگي و صنايع دستي داشته‌اند درآمدشان رشد زيادي داشته است. حال اين سوال باقي است كه چه بايد كرد كه بايد گفت با توجه به پيشينه ميراث فرهنگي، هرگونه تلا‌شي بايد در حد شان و جايگاه مربوطه باشد.
عضو كميسيون اجتماعي يادآور شد: زيرمجموعه رياست جمهوري سازمان‌هاي ديگري هستند كه سطح آنان در حد معاونت است، مانند محيط زيست؛ لذا اگر بنا باشد در راستاي بسته نظارتي مجلس پاسخگو بودن به مجلس حركتي صورت گيرد، بايد ساير دستگاه‌ها را هم مورد توجه قرار دهيم.
وي گفت: برخورد با يك مدير اگر انحرافي داشته است نبايد منجر به آن شود كه ما يك دستگاه را تغيير دهيم‌. محسن كوهكن نماينده لنجان با پيشنهاد مسكوت ماندن طرح به مدت شش ماه گفت: مخبر كميسيون اجتماعي خوب بود كه اشاره‌اي مي‌كردند كه طراحان اين طرح مي‌خواسته‌اند دستگاهي را در مقابل مجلس پاسخگو كنند. در اين طرح بحث انتزاع صنايع دستي و دادن آن به وزارت صنايع و معادن نيز مطرح بود و به همين دليل به كميسيون صنايع رفته است. وي خطاب به نمايندگان حاضر در مجلس گفت: اگر صلا‌ح ديديد و از توضيحات من قانع شديد، به مسكوت ماندن آن براي شش ماه راي دهيد.
كوهكن گفت: عده‌اي گفته‌اند مجلس يك طرح را سياسي مطرح مي‌كند، زيرا در يك مدت كوتاهي به فوريت آن راي مي‌دهد سپس اصل آن را رد مي‌كند كه نشان مي‌دهد برخورد سياسي بوده است. اگر به اصل آن راي دهيم بايد به صورت كارشناسي مورد بررسي قرار مي‌گرفت، زيرا هنوز مركز پژوهش‌هاي مجلس روي اصل اين طرح بحث دارد و آن را به صورت كامل قبول ندارد.
كوهكن گفت: با توجه به بررسي بودجه سال آينده، لا‌زم است كه اين طرح به شش ماه آينده و بعد از بودجه، مورد بررسي دقيق قرار دهيم. يوسف‌نژاد به عنوان مخالف مسكوت ماندن گفت: بيش از ‌روز قبل تعدادي از نمايندگان به اين طرح راي داده‌اند، در شأن مجلس نيست كه امروز آنان را پس بگيرد. هم‌چنين مخالف مسكوت ماندن آن هستم زيرا اين دستگاه بسياري از كارهاي آن مختل مي‌شود.
پس از سخنان او راي گيري انجام شد كه با ‌راي موافق و ‌راي مخالف، مسكوت ماندن طرح براي شش ماه راي نياورد. سپس يوسف‌نژاد به عنوان مخالف رد طرح توضيح داد: در سال ‌سازمان صنايع دستي از وزارت صنايع و معادن جدا شد و در سال ‌سازمان ميراث فرهنگي از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلا‌مي جدا شد، و به هم ملحق شدند تا زير نظر رياست جمهوري باشند.
در چشم انداز ‌قرار شد در آن سال به عنوان قدرت اول منطقه شود و ‌ميليون گردشگر وارد كشور شوند و درآمدي برابر درآمد نفت داشته باشيم؛ ما مي‌دانيم هر هفت نفر خارجي كه وارد كشور مي‌شود يك شغل مستقيم پايدار و ‌/2 شغل ناپايدار ايجاد مي‌كند. هدف طراحان اين بود كه با ساختارهاي موجود به اين اهداف نمي‌رسيم، و سالا‌نه دو ميليون گردشگر نداريم.
يوسف‌نژاد ابراز داشت: در صنايع دستي كه نشانه فرهنگ ما و باعث اشتغال پايدار بود و درآمد خانواده‌هاست، هيچ كاري نشده است، ضمن آن‌كه بسياري از اقوام كشور هويت‌شان به صنايع دستي است.
وي گفت: سهم ايران از بازارهاي گردشگري كمتر از ‌/0 درصد است، در حالي كه جايگاه صنايع دستي ما جزء هشت كشور اول است. بنابراين نياز به اصلا‌ح روش‌هاست. بنابراين ما بايد با كار كارشناسي به هويت و هدفي برسيم كه در چشم‌انداز ‌ديده شده است. اين اتفاق نمي‌افتد مگر آن‌كه هدف‌ها را با تفسير در روش‌ها و شيوه‌ها اصلا‌ح كنيم. اين طرح برخورد با مدير و دستگاه نيست، بلكه يك كار كارشناسي است و پايدار است، لذا مي‌خواهم به رد اين طرح راي ندهيد و اجازه دهيد مسير كارشناسي خود را طي كند.
عباسي نماينده رودسر به عنوان موافق رد طرح، گفت: مخالف، در اهميت جايگاه سازمان ميراث فرهنگي سخن گفت كه بر كسي پوشيده نيست، كساني كه اين طرح را ارائه داده‌اند مي‌خواهند آن را الحاق به وزارت ارشاد كنند كه معني تقويت اين سازمان نيست، بلكه به معني فشل كردن آن است.
وي گفت: صنعتي كه دستان هنرمند و براي قوميت‌هاي كشورمان است را آيا مي‌توان با صنايع تكنولوژي ديگر يكي دانست؟ آيا همين امر باعث نابودي فرش ما نشده؟ حال چرا بايد صنايع دستي را در وزارت‌خانه‌اي قرار دهيم كه گاهي در مسايل خود مشكل داد. با توجه به موقعيتي كه در عرصه بين‌المللي داريم و موقعيتي كه مجلس شوراي اسلا‌مي دارد، بياييم سازمان ميراث فرهنگي را تقويت كنيم و اجازه ندهيم خرد بشود و از بين برود. من نمي‌گويم اين كار سياسي بوده اما مي‌گويم كار عجولا‌نه‌اي بوده است بنابراين اميدوارم با موافقت رد طرح، باعث تقويت سازمان شويم.
عباسي گفت: ما هر روز به رئيس جمهور تذكر مي‌دهيم، آيا مجلس اين توان را ندارد كه به رئيس جمهور در مورد اين سازمان تذكر دهد؟
فرهنگي، به عنوان مخالف دوم رد طرح، گفت: آيا از گردشگري و جذب و ايجاد رفاه براي آنان اكنون خبري است؟ شركت‌هايي سابقا مجوز گرفته‌اند اما رها شده‌اند و حمايتي از آنها نمي‌شود، آيا تعارض‌هايي كه با سازمان حج و زيارت بعد از سال‌هاي جدا شدن از وزارت ارشاد دارد، حل شده است؟‌
وي گفت: نمايندگان بايد از مسئوليت‌پذير شدن اين سازمان دفاع كنند. مي‌فرمايند به رئيس جمهور تذكر دهيد، اما شما سرنوشت تذكرات به رئيس جمهور را با توجه به حجم بالا‌ي كارها شاهد هستيد؟ نمونه آن جلسه امروز است، آيا از قبل مگر معلوم نبود كه موضوع ما در مورد گردشگري است؟ اما رئيس آن چرا در صحن علني حضور ندارد تا بعد از موافقان و مخالفان اين طرح صحبت كند؟ اكنون در كدام كشور است؟ در كشوري كه الا‌ن است، آيا ما گردشگري از آنجا داريم؟ آيا وظيفه سازماني‌اش مهم است و يا سفرهاي خارجي ايشان؟ آيا بهتر نيست كه ايشان به وزارت خارجه برود تا ما از آن وزارتخانه سوال كنيم؟ اگر اين سازمان مهم است بايد در جايگاهي قرار گيرد كه آن محلي براي سوال كردن و توضيح خواستن باشد و استيضاح وزير جايي داشته باشد.
وي در پايان گفت: به نظر مي‌رسد برخوردي كه نمايندگان در كميسيون‌هاي مورد بررسي داشته‌اند برخورد سياسي بوده است و نه نمايندگاني كه اين طرح را داده‌اند.
قوامي به عنوان موافق دوم رد طرح، گفت: همكاران بايد توجه داشته باشند كه اين طرح باعث تنزل يك سازمان مي‌شود در حالي كه اكنون هم مي‌توانند رئيس سازمان ميراث فرهنگي را به كميسيون دعوت كرده و از او سوال كنند.
وي گفت: الحاق سازمان به ارشاد با توجه به حجم زياد كارهاي وزارت ارشاد در حالي است كه خود وزارت ارشاد با پذيرش اين كار اضافه، موافق نيست.
قوامي افزود: در تلا‌ش هستيم كه بودجه را از ماليات تامين كنيم در حالي كه در اهداف ‌بسياري از كشورها تامين بودجه از گردشگري است. حال ما چگونه مي‌توانيم ساختارها را اصلا‌ح كنيم در حالي كه آن را از جايگاه خود پايين ببريم؟
قوامي در پايان گفت: اخيرا رئيس سازمان ميراث فرهنگي توانست رئيس بانك مركزي را دعوت كند تا تسهيلا‌ت سرمايه‌گذاري براي گردشگري را آسان كند اما آيا يك معاون وزير مي‌تواند رئيس بانك مركزي را دعوت كند؟
پس از سخنان موافقان و مخالفان كواكبيان درخواست كفايت مذاكرات را دارد و گفت: با توجه به اينكه عموم عزيزان در اهميت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بحث مي‌كنند و در اهميت آن هم شكي نيست، كفايت را مطرح مي‌كنم‌.
رحيمي، معاون پارلماني رئيس جمهور كه در مجلس حضور داشت، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلا‌مي اعلا‌م كرده با توجه به وظايفي كه دارد نمي‌تواند از عهده اين سازمان برآيد. اگر بنا باشد در سه الي چهار سال گذشته با هزينه سنگين و فراوان، هزينه سازمان گردشگري از ارشاد جدا كنيم و تحت رياست جمهوري قرار دهيم يا ما براي انتزاع، هزينه زيادي داديم كه با اصل ‌قانون اساسي مخالف است و قطعا شوراي نگهبان با آن مخالفت خواهد كرد ضمن آنكه نظارت بر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از راه‌هاي مختلف وجود دارد و اين نگراني بايد دور شود كه شما نمايندگان هر جا كه هستيد بر رفتار ما مي‌توانيد نظارت داشته باشيد لذا هيچ نگراني نبايد داشته باشيد.
رحيمي با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري در يكي از نمازهاي جمعه، گفت: ايشان بحث مفصلي را در مورد آن كردند و همه طرف‌ها را به آرامش و فراموشي چيزي كه اتفاق افتاده دعوت كردند. دولت و مجلس در يك كلا‌م هم مطيع رهبري هستند لذا بايد مهر فصل‌الا‌خطاب به اين طرح زده شود. رفتار مجلس مهربانانه و مملو از مصالح كشور و عزتمند است لذا مي‌خواهيم مجلس رفتار پدرانه خود را با دستگاه اجرايي داشته باشد و در اين موضوع جاي گذشت و بزرگواري وجود دارد.
بر همين اساس چندي پيش كميسيون اجتماعي مجلس نيز به عنوان كميسيون اصلي بررسي كننده اين طرح، با 7 دليل به شرح ذيل اين طرح را رد كرده بود؛ ‌
‌1- اين طرح باعث تنزل جايگاه سازمان خواه شد، لذا به هم ريختن ثبات سازماني يك مجموعه به خاطر نظارت بيشتر و پاسخگو نمودن در برابر مجلس كه هم اكنون نيز اين امر محقق مي‌يابد درست به نظر نمي‌رسد از طرفي ديگر مسئله پاسخگو بودن در برابر مجلس مختص اين سازمان نيست و بايد كلي تر به مسئله نگريست. ‌
‌2- الحاق سازمان به وزارت ارشاد با توجه به حجم عظيم كارهاي محوله و عدم استقبال مسئولين ارشد اين وزارتخانه از پذيرش چنين امري نه تنها هيچ كمكي به روند جاري آنها نخواهد كرد بلكه باعث خواهد شد كه خدشه جبران ناپذيري به هر يك از دو مجموعه وارد شده و ثبات مديريت نيز از بين برود. ‌
‌3- عدم سنخيت كامل وظايف گردشگري با حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلا‌مي ‌
‌4- هر چند ميراث فرهنگي با حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلا‌مي سنخيت موضوعي و تشابه اسمي دارد، اما ميراث فرهنگي به مظاهر مادي و معنوي فرهنگ بازمانده از اعضاي پيشين گفته مي‌شود و عنصر قدمت و چه مشخصه آن است حال آنكه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلا‌مي مديريت امور فرهنگي زنده و جاري مردم در زمان حاضر را به عهده دارد، لذا مديريت اين دو بخش بايد توسط يك دستگاه جدا و مستقل از آن وزارتخانه انجام پذيرد. ‌
‌5- سازمان جديد التاسيس ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري طي جند سال گذشته گام‌هاي عمده‌اي را در اصلا‌ح روش‌ها، ايجاد ساختارها و تشكيلا‌ت مربوط به مديريت و هدايت سه حوزه برداشته است و در اين مسير از كليه ظرفيت‌هاي مالي، توان كارشناسي و فني موجود بهره گرفت، لذا با تصويب اين طرح اولا‌ هزينه‌هاي زيادي به پيكره دولت تحميل مي‌شود و موجب اتلا‌ف كليه اعتبارات هزينه شده براي ادغام گرديده و براي ادغام مجد نيز اتلا‌ف سرمايه‌هاي ملي دور از انتظار نيست. ثانيا كار در حوزه صنايع دستي كار فرهنگي و لطيف است در صورتي كه كار وزارت صنايع، كار صنعتي و خشن است و وزارت صنايع با شركتهاي مختلف توان بار اضافي مسئوليت را ندارد و مديريت صنايع دستي در اين وزارتخانه كار دشواري خواهد شد كه هم به وزارتخانه و هم به صنايع دستي خسارت وارد خواهد كرد. ‌
‌6- اين سازمان در مجامع بين المللي مورد پذيرش قرار گرفته و حتي براي چند كشور نيز به عنوان الگو شناخته شده است و مي‌توان گفت كه كشورها را قبل از هر چيز ديگر به خاطر فرهنگ اصيل آن مي‌شناسد لذا با بهره گيري از اين فرصتهاي ارزشمند مي‌توان در ارتقاء توسعه پايدار جامعه در همه ابعاد بهره گرفت و با حفظ شان و جايگاه اين سازمان در موقعيت فعلي نسبت به گستردگي نقش آن در حيات جاري جامعه با تكيه بر همه بسترهاي قانوني و اجرائي لا‌زم به اين امر كمك كرد و امكان حضور فعال و همه جانبه را در مجامع بين المللي و مراجع تصميم گيري تقويت بخشيد. ‌
‌7- براي تحقق امر نظارت مجلس بر دستگاه ياد شده و ضرورت پاسخگويي در برابر مجلس كه مد نظر طراحان محترم بود بايد گفت كه تذكر و سوال از رئيس جمهور در برابر عملكرد دستگاه‌هاي زير نظر ايشان از حقوق اصلي مجلس مي‌باشد و در جاي خود محفوظ است و يك سازمان به صرف اينكه زير نظر رئيس جمهور مي‌باشد، نمي‌تواند از حيطه نظارت مجلس خارج شده و از جوابگويي در برابر عملكرد خود شانه خالي كند و اگر قرار باشد سازمان فعلي با تنزل جايگاه مديريت از معاونت رئيس جمهور به معاونت وزير برسد هيچ تغييري در ساختار فعلي به وجود نمي‌ايد و فقط جايگاه اين سازمان مجامع بين المللي تتزل يافته و سطح روابط بين المللي را شديد كاهش خواهد داد و هيچ گونه وجه مثبتي بر آن تقويت نيست.
 يکشنبه 5 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سياست روز]
[مشاهده در: www.siasatrooz.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن