واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: گزارش اكران ماه مهر سينماهارقابتى داغ داغ!
اميررضا نورى پرتو - از ديرباز تاكنون در كنار اكران نوروزي، بسيارى از صاحبان فيلمها اكران عيد فطر را به عنوان يكى از بهترين فصلها براى نمايش آثارشان در نظر مىگيرند. اين اشتياق از همان روزهاى آغازين سال جارى نيز در ميان برخى از تهيه كنندگان به چشم مىخورد و فيلمهاى بسيارى بودند كه براى كسب مجوز اكران در عيد فطر سر و دست مىشكستند. از نيمههاى مهرماه، با پايان يافتن ماه رمضان، ميان چهار فيلم دعوت (ابراهيم حاتمىكيا)، كنعان (مانى حقيقي)، سه زن (منيژه حكمت) و نسكافه داغ داغ (على قوى تن) ماراتن نسبتا نفس گيرى به وجود آمد و بار ديگر گيشه سينماها رونق تازه اى گرفت.
با اين حال دهه اول مهرماه همزمان با ده روز پايانى ماه رمضان بود و فيلمهايى كه از اواخر مرداد يا هفته اول شهريور ماه نمايش خود را آغاز كرده بودند، روزهاى پايانى اكران سوت و كور خود را سپرى مىكردند. در اين ميان كمدى كمال تبريزي، هميشه پاى يك زن در ميان است، كه از تيرماه مهمان پرده سينماهاى كشور شده بود، توانست با فروشى بيش از نهصد ميليون تومان پس از دايره زنگى (پريسا بخت آور)، در رتبه دوم جدول فروش سال جارى قرار گيرد. اما آمار فروش ديگر فيلمها حاكى از آن بود كه وضعيت فروش آنها چندان چنگى به دل نمىزند. فرزند خاك (محمدعلى باشه آهنگر) كه جايزههاى اصلى جشن خانه سينما را درو كرد، اندكى بيش از صد و ده ميليون تومان فروخت. پس از آن ميناى شهر خاموش (اميرشهاب رضويان) جاى گرفت كه بر خلاف پيشبينىها نتوانست به فروش قابل قبولى دست پيدا كند و نزديك به شصت ميليون تومان فروخت. سربلند، ساخته ويدئويى سعيد تهرانى يگانه كه حال و هواى فيلمفارسىهاى دهه چهل و پنجاه را به ياد مىآورد، به لطف تيزرهاى فراوان تلويزيونىاش در حد و اندازههاى فيلم اميرشهاب رضويان فروخت. ريسمان باز (مهرشاد كارخاني) كه تحسين بسيارى از اهل قلم و نقد را برانگيخت، شكست سختى در گيشه خورد و با فروش اندك سى و هفت ميليون تومان به كار خود پايان داد. حقيقت گمشده (محمد احمدي) با بيست و دو ميليون تومان فروش، خاك سرد (رضا سبحاني) با فروشى نزديك به بيست ميليون تومان، روز برمىآيد، اثر درخور و قابل تامل بيژن ميرباقرى با فروش اندك شانزده ميليون تومان و در نهايت فيلم تاريخى پرچمهاى قلعه كاوه (محمد نورى زاد) با پنج ميليون تومان فروش در ردههاى بعدى قرار گرفتند و از اوايل مهرماه آرام آرام جاى خود را به آثار در نظر گرفته شده براى اكران عيد فطر دادند.
مطابق پيشبينىها، دعوت، جديدترين فيلم ابراهيم حاتمىكيا، عنوان پرفروشترين فيلم اكران عيد فطر را تا به اين جا از آن خود كرده و با بررسى منحنى اوج و فرود فروش روزانه فيلمها بعيد است ديگر رقيبان بتوانند اين فيلم را پشت سر بگذارند. دعوت كه رويكردى متفاوت در كارنامه حاتمىكيا به حساب مىآيد (البته نه به معناى خوبش!)، موضوع ملتهب و شايعى همچون سقط جنين را در ساختارى اپيزوديك مطرح كرده ولى حاصل كار متاسفانه ضعفهاى فراوان و مشهودى دارد. خود حاتمىكيا در گفتوگوهاى مطبوعاتىاش نسبت به نقدها و اظهارنظرهاى منفى منتقدان و نويسندگان جبههگيرى كرده و پاى فيلمش ايستاده است. اين هياهوهاى مطبوعاتى تا به اين جا به نفع دعوت تمام شده و در كنار آن پخش تيزرهاى متفاوت فيلم (كه كار ميثم مولايى است) و البته نام حاتمىكيا و ستارگان پرشمار آخرين اثرش همه دست به دست هم دادهاند و رونق خاصى به گيشه دعوت بخشيدهاند. دعوت بيش از چهارصد و سى ميليون تومان فروخته و ميانگين فروش روزانه آن كه نزديك به چهارده ميليون تومان است، تا به اين جا افت محسوسى را تجربه نكرده است. اگر فروش دعوت در چند هفته آينده به همين منوال ادامه داشته باشد، ابراهيم حاتمىكيا و منوچهر پيرهادى (تهيهكننده دعوت) مىتوانند به جابه جايى ركورد فروش امسال اميدوار باشند. دعوت از يك هفته پيش از عيدفطر قرار بود اكران شود، اما به بهانه آماده نبودن كپىهاى نمايشش، در هفته اول اكران تنها در يك سينما (سينما آفريقا كه سرگروه نمايش اين فيلم است) به روى پرده رفت و از همان روزهاى اول تماشاگران زيادى را جذب كرد.
كنعان، سومين اثر مانى حقيقي، كه در جشنواره فجر سال گذشته توانست رضايت نسبى سينماروها و منتقدان را كسب كند، با اين كه ريتمى آرام دارد و شايد جنس داستانش براى مخاطب عام سرگرمكننده نباشد، اما فروش خوبى را پشت سر گذاشته است. كارگردانى كم نقص حقيقى در كنار نقشآفرينى چشمگير بازيگران اصلى فيلم كه هر يك قابليتهاى بسيارى براى كشاندن تماشاگران به سالنهاى سينما را در چنته دارند، مىتواند از مهمترين عوامل استقبال نسبى مردم از كنعان باشد و يك بار ديگر اين نكته را يادآور مىشود كه براى جذب مخاطبان بالقوه به سينما لازم نيست دست به دامن مولفههاى سخيف و مبتذل شويم و اين خود تماشاگران هستند كه تفاوت فيلم خوب را از يك اثر سينمايى بد تشخيص مىدهند. كنعان كه از عيد فطر در گروه سينما آزادى به روى پرده رفت، تا به حال نزديك به دويست و سى ميليون تومان فروخته كه با احتساب ميانگين فروش روزانه اش كه بيش از دوازده ميليون تومان است، به نظر مىرسد در مسير توفيق تجارى هم قرار گرفته است.
دومين فيلم بلند منيژه حكمت، سه زن، كه با مشكلات بسيارى در مميزى هم روبهرو شد، بالاخره پس از مدت يك سال و نيم از زمان توليدش توانست شانس اكران پيدا كند. همان طور كه از نام فيلم مشهود است، با اثرى زنانه روبهرو هستيم كه داستان سه زن از سه نسل مختلف را با محوريت يك فرش نفيس روايت مىكند. اما حاصل كار چندان چنگى به دل نمىزند و ضعفهاى اثر بيشتر در فيلمنامه مغشوشش نمود پيدا مىكند. با وجود آن كه سه زن از حضور ستارههايى همچون نيكى كريمي، آتيلا پسياني، رضا كيانيان و پگاه آهنگرانى بهره مىبرد، اما در گيشه با استقبال خوبى روبهرو نشده است. سه زن تا به اين جا اندكى بيش از صد و سى ميليون تومان فروخته است. از نكتههاى حاشيهاى اكران سه زن مىتوان به جمعآورى و يا تغيير بيلبوردهاى فيلم در سطح شهر اشاره كرد كه گويا دليل اصلى آن را بدحجابى بازيگران در عكسهاى تبليغاتى فيلم عنوان كردهاند كه البته اعتراض حكمت را به همراه داشت.
آواز گنجشكها، آخرين ساخته مجيد مجيدي، كه در ابتداى مهرماه به عنوان نماينده ايران براى كسب عنوان بهترين فيلم خارجى سال به آكادمى اسكار معرفى شد، يك گروه سينمايى كامل را از آن خود كرده و با در نظر گرفتن ميانگين فروش روزانه اش و البته با توجه به نوع داستان و فضايش و نيز عدم بهرهمندى از چهرهاى گيشه ساز مىتوان گفت كاركرد بدى در گيشه نداشته است. فيلم تا به اين جا به فروشى در حدود صد و بيست ميليون تومان دست پيدا كرده و پا به پاى سه زن در جدول فروش پيش مىرود. آواز گنجشكها در ادامه همان مولفههاى ساختارى و تصويرى آثار پيشين مجيد جاى مىگيرد و به لطف بازى خوب و گرم رضا ناجى اين قابليت را دارد كه با مخاطبان عام ارتباط بهتر و بيشترى برقرار كند.
نسكافه داغ داغ، اثر موزيكال على قوى تن، كه مدت زيادى را در ترافيك اكران مانده بود، در ادامه حال و هواى فيلم پيشين قوى تن، سرود تولد، قرار مىگيرد. گويا از ابتدا هم قرار بر اين بوده كه فيلم به لطف فضاى به ظاهر موزيكال و شادش بتواند با مخاطبان زيادى ارتباط برقرار كند. ضمن اين كه خيلى از كارشناسان معتقد بودند بهرهمندى فيلم قوى تن از حضور چهرهاى دوست داشتنى همچون مرحوم خسرو شكيبايى كه به تازگى دارفانى را وداع گفته، مىتواند به توفيق تجارى آن كمك شايانى كند. اما فروش شصت و سه ميليونى نسكافه داغ داغ تمام اين معادلهها را به هم زده و مىتوان گفت على قوى تن كه در كارنامه اش هيچ گاه فيلم قابل تاملى به چشم نمىخورد، بار ديگر شكستى تجارى را تجربه كرده است. نسكافه داغ داغ كه يك هفته زودتر از ساير فيلمهاى اكران عيدفطر نمايش خود را آغاز كرده بود، در هفته آخر مهرماه سينماهاى اصلى خود را به دليل پايين آمدن از كف فروش اش از دست داد. فيلم محيا (اكبر خواجويي) كه در جشنواره فجر سال گذشته در بخش مسابقه به نمايش در آمد و نظر چندانى را به خود جلب نكرد، به جاى نسكافه داغ داغ به روى پرده آمده و در يك هفته نمايش اندكى بيش از ده ميليون تومان فروخته است. با توجه به حضور چهرههايى همچون شهاب حسينى و الهام حميدى و نيز آغاز پخش تيزرهاى محيا از تلويزيون مىتوان به افزايش فروش اين فيلم اندكى اميدوارتر شد.
اكران دوم عيدفطر قرار است از اواخر آبان ماه آغاز شود كه با نزديك شدن به فصل زمستان و امتحانات مدارس و دانشگاهها و نيز برگزارى جشنواره فيلم فجر بعيد است فيلمى بتواند در جدول فروش ركورد شكن باشد. فعلا كه چشم كارشناسان اقتصادى سينماى ايران به فروش فيلم دعوت دوخته شده است.
يکشنبه 5 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: حيات نو]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 265]