تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815584520




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زنان 2 برابر مردان به بيماري ام اس دچار مي شوند


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: زنان 2 برابر مردان به بيماري ام اس دچار مي شوند
عابديان M.S يا مولتيپل اسكروزيس نوعي بيماري التهابي سيستم اعصاب مركزي است كه منجر به ايجاد ضايعاتي به نام اسكلروز يا پلاك در مغز يا نخاع مي شود. اين مطلب نگاهي به اين بيماري، علائم و مشكلات مربوط به آن دارد.

يك زن مبتلا به بيماري ام. اس مي گويد: حدود يك سال و نيم از علائمي چون خستگي، حساسيت پوستي، تاري ديد، اختلالات در اندام حركتي و تكرر ادرار رنج مي بردم ولي با معاينه هاي پزشكي مكرر و آزمايش هاي پي در پي، بيماري ام تشخيص داده نشد.

پناهي ادامه مي دهد: اگر بيماري ام زودتر تشخيص داده مي شد و درمان سريع تر صورت مي گرفت به اختلالات حسي و حركتي كمتري دچار مي شدم ولي متأسفانه اين بيماري در مراحل اوليه قابل تشخيص نيست و آشنايي با علائم بيماري عامل مهمي در تشخيص زود هنگام آن است.

يكي ديگر از شهروندان مبتلا به بيماري M.S مي گويد: اگر مردم با اين بيماري و علائم آن آشنا شوند به عنوان يك بيماري غير قابل درمان و كشنده به آن نگاه نمي كنند.

وي مي افزايد: دلسوزي و ترحم اطرافيان بيش از خود بيماري مرا آزار مي دهد.

محبي هم عنوان مي كند: ابتلا به اين بيماري تا مدت هاي زيادي برايم دشوار بود و به مرور زمان با بيماري كنار آمدم و اينك با انجام حركات ورزشي يوگا آرامش زيادي در وجودم احساس مي كنم.

يك پزشك متخصص مغز و اعصاب در اين باره مي گويد: رشته هاي عصبي كه وظيفه انتقال پيام از سيستم اعصاب مركزي (مغز و نخاع) را دارند توسط غلافي از ميلين پوشيده شده اند كه اين غلاف باعث افزايش سرعت انتقال عصبي مي شود و در بيماري M.S دچار التهاب و آسيب مي شوند.

دكتر محسن آقايي حكاك مي افزايد: در مراحل اوليه بيماري اين التهاب و آسيب ممكن است موقتي و گذرا باشد ولي با پيشرفت بيماري آسيب ها دائمي و برگشت ناپذير مي شود و با افزايش التهاب و پلاك جديد در مغز، علائم تازه اي بروز مي كند و با فروكش كردن التهاب و ترميم پلاك ها، بهبود حاصل مي شود و به اين دليل بيماري M.S ابتدا به صورت عود كننده و بهبود يابنده تظاهر مي كند.

وي با بيان اين كه علت بيماري M.S به طور قطعي شناخته نشده است تصريح مي كند: اختلال در سيستم ايمني، ويروسي، ژنتيك، نژاد، موقعيت جغرافيايي، فاكتورهاي محيطي و آلوده كننده هاي صنعتي در ايجاد بيماري ام.اس مؤثرند.

وي عنوان مي كند: احتمال آن مي رود كه يك عامل ويروسي باعث اختلال در سيستم ايمني بدن شده و سلول هاي سفيد خون كه نقش دفاعي در بدن دارند بر ضد ميلين سيستم اعصاب مركزي واكنش نشان داده و منجر به آسيب آن شوند.

به گفته وي بيماري ام.اس يك بيماري خود ايمني است و سيستم ايمني به اشتباه باعث آسيب به خود مي شود.

وي اظهار مي دارد: بيماري ام اس جوانان و ميانسالان را مبتلا مي كند و شايع ترين سن بروز اين بيماري 20 تا 40 سالگي است ولي در افراد بالاي 10 سال و كمتر از 60 سال نيز ديده مي شود و درصد ابتلاي زنان به بيماري ام اس دو برابر بيشتر از مردان مي باشد.

دكتر حكاك مي گويد: شيوع بيماري ام اس با دور شدن از خط استوا افزايش مي يابد اين بيماري ارثي يا واگيردار نيست ولي شيوع آن در بستگان درجه اول مختصري بيشتري از جمعيت عمومي است و هم چنين در نژاد سفيد بيشتر از نژاد سياه ديده مي شود.وي اختلالات حسي را جزو شايع ترين علائم بيماري ام اس ذكر مي كند و مي افزايد: علائم بيماري ام اس بسته به منطقه تخريب ميليني در مغز و نخاع متفاوت و ممكن است طيف وسيعي از علائم در اين بيماران ديده شود.

وي تصريح مي كند: علائم غير طبيعي حسي مانند بي حسي، مور مور شدن يا احساس سوزش يا سرما در بخش هايي از بدن و اختلالات بينايي به صورت تاري ديد، اختلال ديد رنگي يا دوبيني و انحراف چشم ها مي تواند جزو علائم اوليه اين بيماري باشد.

حكاك اظهار مي دارد: اختلالات حركتي گاهي به صورت فلج يك اندام يا فلج نيمي از بدن و سفتي پا حين راه رفتن باشد و از دست دادن مهارت هاي حركتي هم از علائم بيماري ام اس به شمار مي رود.

وي عنوان مي كند: اختلالات تعادلي در بيماري ام اس به صورت سرگيجه، اختلال در راه رفتن و لرزش دست هاست كه فرد را آزار مي دهد و هم چنين اختلالات اسفنگتري به صورت يبوست اقتباس ادراري، تكرر ادرار و اشكال در تخليه مثانه تظاهر مي كند.

وي كاهش ميل جنسي يا ناتواني جنسي را از ديگر علائم بيماري ام اس ذكر مي كند و يادآور مي شود: خستگي مزمن، افسردگي، اضطراب، تشنج، درد، اختلالات حافظه و تمركز نيز از تظاهرات ديگر اين بيماري است.

اين پزشك اظهار مي دارد: در بيشتر موارد بيماري ام اس با يكي از علائم فوق شروع مي شود به ندرت ممكن است چندين علامت در هنگام شروع بيماري ديده شود.

وي مي افزايد: تشخيص بيماري ام اس براساس شناسايي علائم خاص باليني، معاينه، گرفتن شرح حال و سابقه مشكلات قبلي و اطلاعات به دست آمده از تصويربرداري مغز انجام مي شود.

وي تصريح مي كند: علائم بيماري ام اس گاهي در محيط هاي گرم مانند سونا يا زير دوش آب داغ تشديد مي شود. سيگار كشيدن، عفونت ها و خستگي نيز مي تواند منجر به تشديد علائم باليني شود و بسياري از بيماران مبتلا به ام اس تشديد علائم را در شرايط استرس و اضطراب تجربه كرده اند.

وي با بيان اين كه مبتلايان به ام اس بايد اين بيماري را به عنوان جزئي از زندگي خود به صورت مادام العمر بپذيرند، عنوان مي كند: پذيرفتن بيماري هرگز به معناي نا اميدي و مغلوب شدن در برابر بيماري نيست و بسياري از بيماران ام اس بدون درمان هم مي توانند سال هاي زيادي قادر به حركت و انجام فعاليت هاي روزمره خود باشند.

وي يادآور مي شود گاهي بيماري ام اس با يك علامت شروع مي شود و تا 20 سال ممكن است حمله اي رخ ندهد. بنابراين هميشه تشخيص ام اس به معناي ناتواني نيست.

به گفته وي پياده روي روزانه و نرمش هاي منظم مي تواند در حفظ قدرت و توانايي حركتي بيماران كمك كننده باشد هم چنين تغذيه مناسب و رژيم هاي غذايي سرشار از ويتامين و كلسيم و غذاهاي دريايي و اسيدهاي چرب امگا 3 و مصرف كم و متعادل روغن هاي اشباع شده مي تواند به ترميم بافت هاي آسيب ديده مغزي كمك كند.

وي توصيه مي كند: بيماران بايد با توجه به شرايط و موقعيت خود بهترين راه ممكن براي زندگي پويا و فعال را پيدا كرده و هرگز نا اميد و افسرده نشوند.

دكتر حكاك مي گويد: زنان مبتلا به ام اس مي توانند باردار شوند و فرزندان سالمي داشته باشند و حمايت هاي روحي و رواني به ويژه از طرف همسر بيمار، منجر به افزايش اعتماد به نفس و انگيزه در آن ها شده و به طور قابل توجهي ناتواني هاي حاصل از بيماري را كم مي كند البته اين حمايت ها نبايد با ترحم و نگاه هاي دلسوزانه همراه باشد.

وي مي افزايد: اطرافيان بيمار بايد سعي كنند محيطي سرشار از آرامش و امنيت براي بيمار ايجاد و با وي مانند يك فرد معمولي رفتار كنند.

وي تصريح مي كند: آمار بيماران مبتلا به ام.اس رو به افزايش است و چون دسته اي از بيماران به دليل مشكلات مالي و اقتصادي توانايي مراجعه به پزشك و انجام اقدامات تشخيصي تكميلي را ندارند، عوارض بيماري در آن ها تشديد مي شود.

مدير عامل انجمن ام.اس خراسان شمالي نيز مي گويد: در حال حاضر 75 بيمار مبتلا به ام اس در انجمن بيماران M.S خراسان شمالي عضو هستند كه 60 نفر از اين بيماران را زنان و 15 نفر ديگر را مردان تشكيل مي دهند.

سهيلا پيدا مي افزايد: در سال 85 تعداد بيماران M.S استان 35 نفر بوده كه تعداد آن ها از دو برابر بيشتر شده است.

وي هدف از تشكيل اين انجمن را شناسايي بيشتر بيماران، كمك رساني به بيماران نيازمند، بهره مندي بيماران از كلاس هاي ورزشي و ... ذكر و تصريح مي كند: بيماران با عضو شدن در اين انجمن مي توانند از مزاياي كلاس هاي مشاوره و روانشناسي، اردوهاي زيارتي و تفريحي، در اختيار گرفتن كيف حمل آمپول و دستگاه مخصوص تزريق و ... بهره مند شوند.

وي عنوان مي كند: عده اي از بيماران كه به دليل مشكلات اقتصادي توانايي مراجعه به پزشك و يا انجام اقدامات تشخيصي تكميلي را ندارند، جزو آمار انجمن محسوب نمي شوند.

وي اضافه مي كند: بين 200 تا 300 بيمار ام. اس در خراسان شمالي وجود دارد كه تنها 75 نفر از آن ها عضو انجمن هستند و از مزاياي آن بهره مند مي شوند.وي يادآور مي شود: با پي گيري هاي انجام شده از 2 ماه قبل داروي مورد نياز بيماران مبتلا به ام. اس عضو انجمن به طور رايگان در اختيار آن ها قرار مي گيرد و اميد آن مي رود كه با همكاري مسئولان استاني، هر چه بيشتر از مشكلات اين بيماران كاسته شود.
 يکشنبه 5 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 431]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن